L8! Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Jag har några frågor ang blodfetter. I maj förra året (innan jag började m lchf) gjorde jag ett enkelt kolesteroltest på Previa (genom jobbet). Det berättade att totalvärdet på mina fetter var 5,44. Eftersom min mamma fick sin första hjärtinfarkt vid 49 ock jag passerat 40 kände jag mig lite orolig. I augusti (3-4 månader senare alltså) gick jag till vårdcentral för att kolla mina värden ordentligt. Då var mitt totalvärde 4,4 och alla ingående fetter låg perfekt. Triglycerider på nästan noll. Jag insåg efter att testet gjorts att jag tränat hårt dagarna före, vilket man inte fick göra. Jag tränade aldrig annars på den tiden. Nu undrar jag om jag kan lita på att testresultatet är ok? Påverkas något fett snabbt av kraftig träning? Skulle resultatet varit mindre bra om jag inte ansträngt kroppen dagarna före? Och kan man, utan någon förändring i livsstil, minska totalkolesterolet så mkt bara över sommaren? Jag vill gärna göra om testet nu när jag ätit LCHF 7 mån men med det "perfekta" kolesterolvärdet blir jag knappast insläppt på vårdcentral utan en rejäl utskällning för byte av livsstil.. Vet någon var man kan göra ett blodprov utanför den vanliga vården? Mvh Lotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 http://werlabs.nordicshops.com/product.html/blodfetter?category_id=15 Vill du kosta på dig en bättre analys...ta denna http://werlabs.nordicshops.com/product.html/risk-for-hjartat?category_id=5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Som regel blir inte blodvärden bättre utan sämre vid hård fysisk ansträngning.. iomed att det syns som en belastning på kroppen! Så man vill inte att redan dåliga värden skall försämras så att man sätter in sjukvård i onödan.. när kanske livstilsförändring hade räckt! Såå.. i ditt fall så har nog inte blodfetterna "förbättrats"! Träning kan förändra blodvärden på sikt.. mest på grund av en förbättrad hälsa.. främst om den fysiska statusen var dålig innan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted October 3, 2014 Author Share Posted October 3, 2014 Tack Zepp, känns skönt att få lite klarhet! Då kan jag acceptera de värden jag fick o lita på dem i en jämförelse med kommande blodprov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Dina kolesterolvärden är så bra att du förtjänar en utskällning om du nyttjar den redan ansträngda landstingsbetalda sjukvården. Samtidigt så tycker jag det är helt okej att ta egna prover i privat regi.. mest då för att få koll själv.. och då gärna lite mer omfattande prover.. i ditt fall även APO-kvot. Så får du den saken utredd och kan sova utan att oroa dig i onödan.. väl investerade pengar i sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted October 3, 2014 Author Share Posted October 3, 2014 Ja, jag tror inte på något sätt att jag är sjuk. Men dessa kolesterolvärden var från tiden FÖRE jag började äta LCHF. Hur de ser ut nu, efter sju månader på LCHF-kost, vore väldigt intressant att veta. Jag tror jag har hittat ett lokalt företag som utför hälsoundersökningar för ett par tusenlappar. Att bara ta ett blodprov visade sig vara omöjligt utan uppföljning av läkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Jag tar mina prover på Werlabs. Tog stora undersökningen för att se om det var annat att fundera på oxå, D-vitamin låg på gränsen till brist. Och då tar jag ändå tillskott. Blodfetterna är fortfarande höga, dock inte lika höga som innan LCHF. Bara det att det är drop in och slippa tjata med läkare är värt några hundralappar. För övrigt så kikar alltid en läkare på resultatet och kommenterar om det är något avvikande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Vet du hur din mammas värden ser/såg ut? ...om de var/är tydligt förhöjda har du knappast något att oroa dig för....om ditt blodtryck också ligger lågt så kan du försöka sluta fundera på det där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted October 5, 2014 Author Share Posted October 5, 2014 Peter: Jag vet inte hennes värden men hon fick någon blodfettsänkande medicin efter första infarkten. Hon rökte dock och hade fött sju barn vilket slitit på kroppen. Hon hade dessutom reumatism (tydligen en ärftlig variant) som påverkade hjärtat. Jag förstår ju att hennes "förutsättningar" för att få hjärtinfarkt var annorlunda, men jag vill undvika att komma dit. (Mormor dog sv hjärtinfarkt och hade reumatism). Reumatismen oroar mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Du borde sluta focusera enbart på kolesterol och fundera mer på vad som är främsta orsak till CVD, rökning ligger nog nummer 1, men det finns flera andra orsaker! Nr 2 är nog denna? "En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. Den störda metabolismen är inte som man tidigare trott en akut reaktion i samband med infarkten utan kvarstår minst ett år. Sannolikt fanns den där också före infarkten." http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html Såå.. passa på att ta Hba1c oxå! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted October 5, 2014 Author Share Posted October 5, 2014 Ja, jag tror inte längre att hjärtinfarkt enbart har med blodfetter att göra. Känner mig till och med tveksam till att de gränsvärden sjukvården har är så viktiga. Diabetes har jag inte. Min dotter har det (typ 1) och jag har testat blodsockret vid flera tillfällen. Min mamma kan däremot varit prediabetisk. Åldersdiabetes hade morfar och hans mamma. Haha, jag kan nog hitta att oroa mig för om jag vill, men jag är faktiskt inte så orolig för fetterna. Mest nyfiken. Jag röker inte och det händer att jag motionerar, hihihi. Men reumatism skrämmer mig lite eftersom jag känner av lederna en del. Har också en autoimmun sjukdom (sköldkörteln) och känner att risken finns att det blir fler. Men nu äter jag ju inte mat som dränker kroppen med socker längre så framtiden är inte förutbestämd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts