Linden

Ny här och på LCHF

Recommended Posts

Hej.

 

Kille på 35år.

 

Är inte överviktig och har aldrig varit (75kg fördelade på 181cm). Har inte diabetes eller någon annan åkomma.

 

Jag har precis börjat med LCHF närmare bestämt sedan 2014-10-01. Anledningen är egentligen att jag vill testa och se hur min kropp kommer reagera och gärna få bort lite överhudsfett, framförallt på magen så man inte behöver dra in den på stranden eller i badhuset! ;)

 

 

Lite hur jag upplevt de här första dagarna.:

Jag gillar inte potatis och ris så mycket så den biten har varit lugn. Däremot är jag dålig på att laga matlådor Så blir ofta lokala lunchrestaturangen eller att gå till Coop /Willys på lunchen och köpa något. Jag har dock redan galet svårt att hitta nåt LCHF som inte behöver tillagas! Någon som har tips? Enda jag kan komma på (och ätit innan med) är färdig Caesar sallad och lufttorkad skinka. Och Caesar sallad med kyckling på restaurangen.

 

Kaffe med grädde funkar bra, ej vågat mig på kokosfett ån...

 

Den stora prövningen på helgen blir/är att inte äta chips och dricka ett par öl. Hur många av er funkar med detta? Tänker mest på chipsen, öl kan jag klara mig utan även om 1-2 efter en tung vecka på jobbet kan va skönt.

 

Slutligen, finns det något argument /anledning att jag egentligen inte ska köra LCHF?

 

Ps, har du läst hela vägen så ett, är skyldig dig en virtuell öl (då den är utan kolhydrater och annat dumt! Ds

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

 

Liksom du är jag inte överdrivet förtjust i matlagning. Alltså lagar jag sällan, men då gör jag mycket och fryser in. Grönsaker i ugn, fisk, kött… lätt att nappa åt sig en påse av vardera proteiner och kolhydrater och ta med. En burk kokosolja kan du ha på jobbet och slå lite över portionen innan du mikrar den. 

Något som (nästan) inte behöver tillagas är kokta ägg. Se till att alltid ha några på lut i kylen och ät med smör och ost när det är bråttom. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

 

Makrill i tomatsås, ost, minimorötter, färdigbea att doppa i, korvar, färdigstekt bacon, chark, fet yoghurt, rökt fisk, nötter....lite skräpig mat men är typ sånt jag brukar köpa när det krisar och man inte har tillgång till kök. Du kanske kan ha en flaska olivolja och en stor påse nötter ståendes på jobbet så du kan feta upp salladen lite? Eller kanske tipsa/fjäska lite hos restaurangpersonalen så kanske de kan fixa en fin måltid till dig, dvs att du beställer i förväg. Tex ägg och bacon, fläsk med gräddsås och någon grönsak. Du kan ju alltid säga att du har diabetes eller att du inte tål kolhydrater så kanske de blir mer än hjälpsamma? Men jag tycker du skall börja göra storkok och frysa in till matlådor, tar ett par timmar sen har du fryst för hela veckan. Testa att stavmixa i smör i kaffet i stället, det smakar faktiskt som kaffe med grädde!

 

Förutom att man kan få keto-utslag på bröstet tycker jag inte att de finns någon anledning att inte köra en liberal LCHF. Möjligen blir de något dyrare om man dessutom kör mer naturlig ekologiskt mat. 

 

Köp nått gott ekologiskt vin i stället och håll dig till popcorn! Men om du måste så köp glutenfria bira, de är goda! Skål!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej "Nytt liv". Jag gillar att laga mat, stort sett bara jag som lagar mat i familjen. Gillar dock inte att äta fryst mat då vissa saker enl mina smaklökar inte smakar bra tinat, men då pasta och potatis ändå ska bort så kanske det skulle funka. Sen är jag dålig på att laga mer än vad som äta, dvs blir sällan något över.

 

Men frågan kvarstår, tar alla lchf;are med sig mat till jobbet? Isåfall blir jag nog inte så långvarig :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå popcorn, vilken sort är vettig här?

Det känns mer naturligt och fräscht än chips, men läser man innehållsförteckningen på vissa micro-pop-påsar så...ja. Blä.

Vill gärna ha en fräsch bra popcornsort, inte minst att bjuda på - men hur gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kebabsallad utan majs med extra vitlökssås är annars en bra nödlösning för mig. Ha en tub majonnäs i kylen på jobbet.

Beställ en pizza med mycket MAT på (köttfärsås, skinka, svamp, musslor, kött...) och använd själva pizzabrödbotten som tallrik (ät bara det som ligger tallriken).

En del mataffärer har "Pica-Deli", plocka ihop din egen sallad med ägg, tonfisk, eller vad det nu är.

Låt kreativiteten flöda...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej "Nytt liv". Jag gillar att laga mat, stort sett bara jag som lagar mat i familjen. Gillar dock inte att äta fryst mat då vissa saker enl mina smaklökar inte smakar bra tinat, men då pasta och potatis ändå ska bort så kanske det skulle funka. Sen är jag dålig på att laga mer än vad som äta, dvs blir sällan något över.

 

Men frågan kvarstår, tar alla lchf;are med sig mat till jobbet? Isåfall blir jag nog inte så långvarig :)

Jag äter på jobbet.. gör det bästa av det som går.. sovlet och grönsakerna.. till fisk är det ofta fet såser!

 

Sen justerar jag energibehovet när jag kommer hem.. genom att äta lite eller mycket.. frukost äter jag inte längre.. det var ju bara 12 timmar sedan jag åt senast och bara 4 till lunch!

 

Det du kommer att känna av som en fördel är att det inte är så himla hungrigt längre.. hinner man inte äta lunch är det ingen katastrof det heller!

 

Andra gör som så att de äter frukost o skippar lunchen.. det är onödigt att äta stup i kvarten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå popcorn, vilken sort är vettig här?

Det känns mer naturligt och fräscht än chips, men läser man innehållsförteckningen på vissa micro-pop-påsar så...ja. Blä.

Vill gärna ha en fräsch bra popcornsort, inte minst att bjuda på - men hur gör man?

De bästa popcornen är de du lämnar i affären!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man äter husmanskost på bra restaurang är det lätt att välja bra kolisar och öka på fettet med ett par paket bregott

Mitt favvefredagsmys är bitar av parmesan och oliver.

Gör en spritz på torrt vin (vitt eller rose) i stället för ölen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Ibland äter jag lufttorkad skinka, brieost och salta kex som substitut till chips, det får nog bli lite mer av det exkl kexen då.

 

Men jag är inte helt ute och cyklar som testar denna livsstil utan något mer mål än att hoppas få bort lite fett på magen? Jag kan tillägga att jag löptränar på enklare nivå och ska försöka hitta tillbaka till gymmet (svårt att få ihop det med småbarn).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag är ganska dålig på att få i mig fett, så det blir en stor utmaning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oliver och kryddsmör? Det går väl få i sej?

LCHF är ju inte en bantningsmetod egentligen. Det är en antiinflammatorisk viktnormaliserande kost. Även om du är smal vet du kanske inte hur du ser ut på insidan och socker spannmål ochchips är inte bra för någon.

 

Titta på bloggen highfatfitness. Martina har inga viktproblem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag är ganska dålig på att få i mig fett, så det blir en stor utmaning..

Du behöver ju öka på fettet överdrivet mycket. Eftersom du kommer minimera kolhydrater så ökar ju andelen fett. Det viktiga är att du blir mätt. Jag äter ganska mycket sallader och är då inte rädd för att hälla på dressing eller olivolja. På lunchrestauranger tar jag ibland lite lite ris/potatis/rotfrukter, ibland inget. Jag har aldrig tagit ett litet portionspaket bregott över maten som jag har sett en del gör. Nåt som är gott är mandelsmör, chevreost osv. Jag dricker fettkaffe på morgon, en tesked smör och en stor matsked kokosolja mixat i kaffet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Kille på 35år.

 

Är inte överviktig och har aldrig varit (75kg fördelade på 181cm). Har inte diabetes eller någon annan åkomma.

 

Jag har precis börjat med LCHF närmare bestämt sedan 2014-10-01. Anledningen är egentligen att jag vill testa och se hur min kropp kommer reagera och gärna få bort lite överhudsfett, framförallt på magen så man inte behöver dra in den på stranden eller i badhuset! ;)

 

 

Lite hur jag upplevt de här första dagarna.:

Jag gillar inte potatis och ris så mycket så den biten har varit lugn. Däremot är jag dålig på att laga matlådor Så blir ofta lokala lunchrestaturangen eller att gå till Coop /Willys på lunchen och köpa något. Jag har dock redan galet svårt att hitta nåt LCHF som inte behöver tillagas! Någon som har tips? Enda jag kan komma på (och ätit innan med) är färdig Caesar sallad och lufttorkad skinka. Och Caesar sallad med kyckling på restaurangen.

 

Kaffe med grädde funkar bra, ej vågat mig på kokosfett ån...

 

Den stora prövningen på helgen blir/är att inte äta chips och dricka ett par öl. Hur många av er funkar med detta? Tänker mest på chipsen, öl kan jag klara mig utan även om 1-2 efter en tung vecka på jobbet kan va skönt.

 

Slutligen, finns det något argument /anledning att jag egentligen inte ska köra LCHF?

 

Ps, har du läst hela vägen så ett, är skyldig dig en virtuell öl (då den är utan kolhydrater och annat dumt! Ds

 

Jag äter på jobbet.. gör det bästa av det som går.. sovlet och grönsakerna.. till fisk är det ofta fet såser!

 

Sen justerar jag energibehovet när jag kommer hem.. genom att äta lite eller mycket.. frukost äter jag inte längre.. det var ju bara 12 timmar sedan jag åt senast och bara 4 till lunch!

 

Det du kommer att känna av som en fördel är att det inte är så himla hungrigt längre.. hinner man inte äta lunch är det ingen katastrof det heller!

 

Andra gör som så att de äter frukost o skippar lunchen.. det är onödigt att äta stup i kvarten!

Jag har precis börjat med LCHF också och tar till 90% med mig lunchlåda på jobbet. Jag köper fryst spenat som jag sen tillagar i micron på jobbet och sen blandar jag i ca 25g smör, saltar lite och ibland blir det muskot i också. Till detta blir det oftast en köttbit, lax eller kassler som går fort att steka. Till sist lite gurka, paprika och tomat. Allt går snabbt att fixa hemma och spenaten tillagas ju på jobbet :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Så blir ofta lokala lunchrestaturangen eller att gå till Coop /Willys på lunchen och köpa något. Jag har dock redan galet svårt att hitta nåt LCHF som inte behöver tillagas! 

Det där känner jag inte riktigt igen...oftast har man någon kött- eller fiskrätt på lunchrestaurangerna...då ber man bara om att slippa quinoan/riset/potatisen/pastan till maten... samtidigt som man kan be om lite mer grönsaker och sås...det blir oftast hyfsad LCHF...naturligtvis blir det bättre om man tillhör matlådemaffian...men orka.  ;)

 

Att dricka någon öl i veckan tror jag inte är något problem alls (finns dessutom "light"-varianter)...det är de dagliga vanorna man ska se upp med...typ förmiddags- och eftermiddagsbananen ska man inte "unna" sig.

 

Lycka till!  :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå popcorn, vilken sort är vettig här?

Det känns mer naturligt och fräscht än chips, men läser man innehållsförteckningen på vissa micro-pop-påsar så...ja. Blä.

Vill gärna ha en fräsch bra popcornsort, inte minst att bjuda på - men hur gör man?

 

Poppar ingen själv längre? Torkade majskorn, olja, kastrull med lock, spisplatta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Popcorn? Är popcorn verkligen okej?

 

Tja, ibland, liksom allt annat (utom det man eventuellt triggas att överäta av). Popcorn innehåller 55% kolhydrater. Och mycket luft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egen poppade popcorn är bättre än chips om man nu vill ha något att ersätta chipsen med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varesig popcorn eller chips har någonting med LCHF att göra ;-)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag är ganska dålig på att få i mig fett, så det blir en stor utmaning..

Om man säger som så.. det är för dig inget större bekymmer iomed att du är frisk och smal!

 

Det handlar då mer om att undvika light, ta bort majoriteten av de dåliga kolhydraterna, som mest höjer blodsocker utan att tillföra övrig näring, inte vara rädd för fett, alltid välja de naturliga feta matvarorna!

 

Det här med HF är inte så konstigt som det låter, det handlar om E%.. dvs varifrån du tar din energi!

 

Oså hoppar vi direkt till vilka råvaror som är HF.. Ägg, Lax, Avocado, blandfärs för att nämna några ligger som regel på 60E% fett, bacon hamnar på 85E% fett, smör på 99E%!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godaste chipsen är egna ostchips till filmkvällen. Riv lite god ost och lägg i chipsformat på en plåt. In i ugnen och njuuuut!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De bästa popcornen är de du lämnar i affären!

 

Du missförstod uppenbarligen min fråga.

 

Det påminner om när jag satt hos doktorn för 10 år sedan och bad om råd för att gå ner i vikt.

- Motionera mer, fattar du väl! och ett rått hånskratt på det.

Ibland vill göra bättre och välja det bästa alternativet i någon aspekt, utan att ändra på precis allt,

och också utan att folk driver med en och utgår från att man är dum i huvudet när man ställer frågor. Men vissa kommer aldrig att begripa det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du missförstod uppenbarligen min fråga.

 

Det påminner om när jag satt hos doktorn för 10 år sedan och bad om råd för att gå ner i vikt.

- Motionera mer, fattar du väl! och ett rått hånskratt på det.

Ibland vill göra bättre och välja det bästa alternativet i någon aspekt, utan att ändra på precis allt,

och också utan att folk driver med en och utgår från att man är dum i huvudet när man ställer frågor. Men vissa kommer aldrig att begripa det.

Glömde helt klart den här!  ;)

 

Oså finns det fläsksvålar i chipshyllan.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Dock rejält kluven om detta är något för mig. Men skall utvärdera inom kort, imorgon gått en vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite då jag är i samma läge, delvis i vart fall.

Jag har kört en vecka LCHF idag. Förra söndagen vägde jag 99,1kg och gav mig FAN på att den där vågen inte skulle få visa tresiffrigt. Är 190cm lång. 
Nu ikväll vägde jag 95,2kg. Och jag har inte motionerat något vidare kan tilläggas.

Första fem dagarna kände jag mig sjukligt pigg och rask mot vanligt. MEN nu sista två dagarna har min mage ballat ut fullständigt och jag känner mig inte alls lika hurtig

längre. Jag har ätit typ samma hela perioden, tre ägg med majonäs & kaffe till frukost, kött och broccoli till lunch på jobbet och sedan stekt backon / ägg / omelett etc

på kvälls kvisten. Druckit kolsyrat naturellt vatten. Min magde tål verkligen inte blomkål så det har jag stått över men ändå vart det kaos i kistan. Några tips ideér?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MrTurbo: Bra jobbat! Jag har dock personligen valt att hoppa över "steka mat på morgonen" delen då det var det som fick mig att sluta förra gången jag testade (då klarade jag 1 dag hehe). Jag kör turkisk yoghurt med linfrön till frukost, det står jag mig bra på. Sedan har jag inte varit lika konsekvent som dig på maten utan valt olika varje dag i praktiken, allt ifrån grillad kyckling med coleslaw, själv-plock-sallad på Coop till Ceasarsallad ifrån lunchrestaurangen eller som igår stekt korv (kvällen innan) och sallad samt bernaissås.

Jag började med LCHF Tisdag eftermiddag 30/9 och idag är det 8/10. Jag kan nog ana något på magen men jag tror inte denna livsstil är något för mig. Jag tycker det är ett fantastiskt sätt att gå ner i vikt om man är överviktig. Men jag känner att jag redan efter en vecka begränsar min livskvalité som chips, bröd, öl, banan, hamburgare, pizza, pommes mm ger.

Så får se ikväll vilket beslut jag tar :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koka tre ägg på morgonen är inga problem, de sköter ju sig själva, kleta lite majonnäs på så är det sex tuggor -> ready to go. :-p
Matlådan gör jag kvällen innan. Ska försöka variera köttet med lite fisk och skaldjur med.

Det jag saknar är pasta och, framför allt, det nybakade brödet man får till salladen på pizzerian. Gaaaahhhhh.  :-)
Öl är gott men kan stå ut med en flaska vin med, inga problem.
Det är ett hyggligt enkelt sätt att gå ner i vikt, jag kallar mig inte överviktig direkt då min längd är till min för del.
Är "bara" lite gubbfet som man kan bli när man närmar sig 40.  hehe

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men frågan kvarstår, tar alla lchf;are med sig mat till jobbet? Isåfall blir jag nog inte så långvarig

 

Det hela är ju en ren definitionsfråga... jag tar inte mat hemifrån till jobbet, men köper morgonmaten på väg dit och äter sedan på jobbet innan arbetsdagen börjar. Det gör jag tre fyra dagar i veckan.Med tanke på att jag äter ingen lunch, behövs inge lunchlåda heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni har hållit på i tre månader så är bekymren med att steka mat på morgonen mest ett teoretiskt problem!

 

För det var ju bara 12 timmar sedan ni åt senast och det är bara 4 timmar till lunch!

 

Om jag skall framhålla några fördelar före några andra så är det 1, det räcker att äta 1-2 gånger om dagen, 2, man får massor av tid till annat mer vesäntligt, 3, det e hur enkelt som helst att handla.. mest tid tillbringas i kassan för man undviker 99% av varorna i affären går direkt till färskvarudiskarna!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra lunch i dag tycker jag är alla salladsbarer som numera finns även på mindre ICA, Konsum och Hemköp-affärer m.m. Där kan man plocka ihop Coleslaw, ägg, räkor, kräftstjärt, ost- /fetaostbitar, grönsaker m.m. För att få upp fetthalten ytterligare kan man ju köpa en liten tub majonäs av bra kvalitet om man inte hade en sådan i handväskan sedan tidigare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja skulle jag vilja säja om salladsbarer i livsmedelsbutiker. Vi vet egentligen inte vad dom innehåller eller var råvarorna kommer ifrån. Knappast närproducerat eller ekologiskt. Troligen en del tillsatser och konserveringsmedel. Inga bästföredatum. För att inte tala om hygienen. Även om det är lock på så vet man ju inte om nån hostat eller nyst över maten.

 

Kanske låter negativt, men jag skulle tänka mej för innan jag köpte något där.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Dock rejält kluven om detta är något för mig. Men skall utvärdera inom kort, imorgon gått en vecka.

 

Jag kan  personligen rekommendera Monique Forslunds bok "LCHF på riktigt".

 

Den är skriven just till nybörjaren. Innehåller komplett 4 veckors meny + en himla massa råd och tips för den första svåra tiden.

 

Ingen årsak att uppfinna djupa talrikken en gång till....många har klarat  nybörjarfasen  mkt väl....alla tänkbara fel har begåtts...och adekvata lösningar har hittats :)

 

Lycka till :)

 

http://www.lifezone.se/min-bok-lchf-pa-riktigt/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.