Slacktivisten Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 http://www.dn.se/ekonomi/hur-farligt-ar-fett/ Det mesta i artikeln vet vi redan men det är bra att det uppmärksammas i en av de stora drakarna. Lite synd att inga referenser finns med men författarnamn och namn på studie går ju att söka på. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Hehe..journalisten har väl faktainhämtat på kostdoktorn. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Det står så här i artikeln "Det visade sig att vi ersatte fett med snabba kolhydrater, som omvandlas till socker i blodet och får vågen att peka uppåt." Menar dom motsvarande energimänd? Har verkligen människor ersatt fett med snabba kolhydrater (raffinerade?) och i så fall VARFÖR? Vilka fel finns i alla dom studier som visar på negativa hälsoeffeketer av "high fat diet"? (Det handlar inte om LCHF utan blandkost med mycket fett) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Det står så här i artikeln "Det visade sig att vi ersatte fett med snabba kolhydrater, som omvandlas till socker i blodet och får vågen att peka uppåt." Menar dom motsvarande energimänd? Har verkligen människor ersatt fett med snabba kolhydrater (raffinerade?) och i så fall VARFÖR? Vilka fel finns i alla dom studier som visar på negativa hälsoeffeketer av "high fat diet"? (Det handlar inte om LCHF utan blandkost med mycket fett) Antagligen en kombination av medvetna val och total noll koll! Medvetenheten om att fett är livsfarligt, gör att man blir fet, kläggar igen blodkärlen och leder till en tidig och plågsam död i kombination med allt fler billiga matvaror som ersatt fett med raffinerade kolydrater/socker! Dvs en win-win situation.. bättre hälsa och ekonomi! Det är bara det att hela grundförutsättningen är/var felaktig! Felet med de flesta utav de studierna är att de är felaktigt gjorda/vinklade/epedimoilogiska/handlar om godis/inte om egenlagad mat från bra råvaror.. osv! Det räcker för övrigt att kika på den stigande konsumtionen av mellanmålsprodukter, minskad konsumtion av mat samt alla dessa hälsosamma frukostprodukter som mest innehåller sockrade kolhydrater! Nyare mer vetenskapligt riktigt utförda studier visar inget som helst samband mellan fett och sjukdom.. förutom industriella transfetter! Äter man en fetare mat så äter man mindre sötade kolhydrater! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Vilka fel finns i alla dom studier som visar på negativa hälsoeffeketer av "high fat diet"? (Det handlar inte om LCHF utan blandkost med mycket fett) Finns det överhuvud taget sådana studier? Det enda jag stött på är epidemiologi, som ju enbart är hypotesgenererande. Och jag har inte funnit att ens de talar för att blandkost med mycket fett skulle vara farligt. Exempel, om man tar "seven countries"-studien som ju låg till grund för det politiska beslutet att framför allt mättat fett och dietärt kolesterol var farliga - om man tagit med Frankrike så hade hela resonemanget punkterats, för de äter mycket mättat fett och hade mindre hjärtsjukdom (jag tror det beror hög halt av K2 i brie mfl ostar!). Eller studierna som SLV stödjer sig på för att rekommendera utbyte av mättat mot fleromättat - tar man bort studier där effekten lika gärna kan bero på något annat, så faller hela caset... (fast detta med olika typer av fett är ju något annat än det du nämnde). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 "Sluta att makaron-knarka våra barn" - Ketchuphjärta! Sexåringe sonen ser på mig med längtande ögon. Jag faller självklart. Gör ett hjärta med den röda tomatsåsen på hans tallrik. Han jublar. Jag skäms. För alla makaroner är inte bara dåliga för kroppen, utan farliga för hans hjärna. Dags att sluta sockerknarka våra barn. http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/sluta-att-makaron-knarka-vara-barn/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Finns det överhuvud taget sådana studier? Det enda jag stött på är epidemiologi, som ju enbart är hypotesgenererande. Och jag har inte funnit att ens de talar för att blandkost med mycket fett skulle vara farligt. Exempel, om man tar "seven countries"-studien som ju låg till grund för det politiska beslutet att framför allt mättat fett och dietärt kolesterol var farliga - om man tagit med Frankrike så hade hela resonemanget punkterats, för de äter mycket mättat fett och hade mindre hjärtsjukdom (jag tror det beror hög halt av K2 i brie mfl ostar!). Eller studierna som SLV stödjer sig på för att rekommendera utbyte av mättat mot fleromättat - tar man bort studier där effekten lika gärna kan bero på något annat, så faller hela caset... (fast detta med olika typer av fett är ju något annat än det du nämnde). Jag snubblar ständigt över studier som hittat nackdelar med "high fat diet" när jag söker efter andra saker. Jag kan lägga ut några exempel men då får ni ha överseende med att urvalet kanske inte är det bästa. Jag är ju inte så bra på engelska så det tar lång tid att tröska igenom en studie och bedöma upplägget. Jag är bra på att hitta dom och se slutsatserna men att granska dom rakt igenom tar så mycket tid att jag måste välja ut dom jag verkligen är intresserad av. Observera att det inte är studier på LCHF utan blandkost med mycket fett. Grejen är nog att fettet kan göra att man klarar kolhydraterna sämre vilket kan ställa till det om man äter kolhydratrik mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Har verkligen människor ersatt fett med snabba kolhydrater (raffinerade?) och i så fall VARFÖR? Ja. Människor blev på bred front och felaktiga grunder itutade att akta sig för fett. Efterfrågan ökade på fettsnåla produkter. Tillverkarna ville tillmötesgå (sälja) men kunde inte göra god fettsnål mat utan att ha i socker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Ja. Människor blev på bred front och felaktiga grunder itutade att akta sig för fett. Efterfrågan ökade på fettsnåla produkter. Tillverkarna ville tillmötesgå (sälja) men kunde inte göra god fettsnål mat utan att ha i socker. Ja matproducenterna har säkert ridit på att folk trott att fett per se gör att man går upp i vikt men vad var det som gjorde att folk trodde det? Att det inte stämmer betyder ju inte att fett är ofarligt i blandkost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Although early studies showed that saturated fat diets with very low levels of PUFAs increase serum cholesterol, whereas other studies showed high serum cholesterol increased the risk of coronary artery disease (CAD), the evidence of dietary saturated fats increasing CAD or causing premature death was weak. Over the years, data revealed that dietary saturated fatty acids (SFAs) are not associated with CAD and other adverse health effects or at worst are weakly associated in some analyses when other contributing factors may be overlooked. Several recent analyses indicate that SFAs, particularly in dairy products and coconut oil, can improve health. The evidence of ω6 polyunsaturated fatty acids (PUFAs) promoting inflammation and augmenting many diseases continues to grow, whereas ω3 PUFAs seem to counter these adverse effects. The replacement of saturated fats in the diet with carbohydrates, especially sugars, has resulted in increased obesity and its associated health complications. Well-established mechanisms have been proposed for the adverse health effects of some alternative or replacement nutrients, such as simple carbohydrates and PUFAs. The focus on dietary manipulation of serum cholesterol may be moot in view of numerous other factors that increase the risk of heart disease. The adverse health effects that have been associated with saturated fats in the past are most likely due to factors other than SFAs, which are discussed here. This review calls for a rational reevaluation of existing dietary recommendations that focus on minimizing dietary SFAs, for which mechanisms for adverse health effects are lacking. http://advances.nutrition.org/content/4/3/294.long Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Although early studies showed that saturated fat diets with very low levels of PUFAs increase serum cholesterol, whereas other studies showed high serum cholesterol increased the risk of coronary artery disease (CAD), the evidence of dietary saturated fats increasing CAD or causing premature death was weak. Over the years, data revealed that dietary saturated fatty acids (SFAs) are not associated with CAD and other adverse health effects or at worst are weakly associated in some analyses when other contributing factors may be overlooked. Several recent analyses indicate that SFAs, particularly in dairy products and coconut oil, can improve health. The evidence of ω6 polyunsaturated fatty acids (PUFAs) promoting inflammation and augmenting many diseases continues to grow, whereas ω3 PUFAs seem to counter these adverse effects. The replacement of saturated fats in the diet with carbohydrates, especially sugars, has resulted in increased obesity and its associated health complications. Well-established mechanisms have been proposed for the adverse health effects of some alternative or replacement nutrients, such as simple carbohydrates and PUFAs. The focus on dietary manipulation of serum cholesterol may be moot in view of numerous other factors that increase the risk of heart disease. The adverse health effects that have been associated with saturated fats in the past are most likely due to factors other than SFAs, which are discussed here. This review calls for a rational reevaluation of existing dietary recommendations that focus on minimizing dietary SFAs, for which mechanisms for adverse health effects are lacking. http://advances.nutrition.org/content/4/3/294.long Vad är det du vill säga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Du hade svårt att hitta de studier du talade om som skulle kunna antyda att en blandning av fett och kolhydrater är dåligt och han har länkar till sådana tidiga studier och till nyare som antyder annat! Det har alldrig mig veterligen gjorts studier som visar att en blandning av fett och kolhydrater från bra råvaror skulle vara dåligt för friska och aktiva personer? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Du hade svårt att hitta de studier du talade om som skulle kunna antyda att en blandning av fett och kolhydrater är dåligt och han har länkar till sådana tidiga studier och till nyare som antyder annat! Det har alldrig mig veterligen gjorts studier som visar att en blandning av fett och kolhydrater från bra råvaror skulle vara dåligt för friska och aktiva personer? Friska och aktiva är det men hur stor andel av befolkningen är helt fria från västvärldssjuka idag? Sedan står det ju sällan i pressens artiklar om att fett inte är farligt att man måste hålla sig till bra råvaror och undvika bröd om fett skall vara ofarligt. Risken är stor att folk äter feta ostar och kex när dom hör att fett är ofarligt. I det stora hela finns det en väldig massa om och men när det gäller matintag som har stor påverkan på hälsan. I texten du hade i ditt inlägg så jämförde dom mättat fett med socker och det är ju helt meningslöst. Dom pratade också enbart om hjärtsjukdom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Om fettet man äter sänker glukostoleransen så kan ju fett i blandkost göra att den som äter fet mat några dagar inte tål kolhydrater så bra om hen äter kolhydratrik mat nästa dag. Som jag skrev längre upp så tror jag att det där med fettets inverkan på glukosomsättningen kan vara det som kan vara farligt med mycket fett i blandkost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Problemet med det resonemanget är att det knappast fungerar på det viset vid normal kost och friska personer. Först tas glukosen upp, sen aminosyrorna och sist fettet. Förvisso är det alltid en viss överlappning, men inte så att det stör. Så äter man en blandad kost från bra råvaror så sköter kroppen själv regleringen.. och man blir inte insulinresistent av att vräka i sig fett heller under några dagar! Annars brukar fett i populärvetenskapliga sammanhang sägas sänka GI på måltiden, den glykemiska belastnigen och förbättra blodsockerkontrollen? Det du blandar ihop är när man länge ätit en lågkolhydratkost/ketogen diet, så har man inte lika stora resurser för att hantera stora mängder kolhydrater och att de du ändå har reserveras för de få celler som inte kan leva på antingen fett eller ketoner.. det är en anpassning! Den andra grejen är metabolt syndrom.. då är det vanligt med både högt blodsocker och hög halt FFA, de bägge konkurerar om väg in i cellen.. man kan säga att de inhiberar varandras väg in. Det är inte meningen att högt blodsocker och hög halt FFA skall förekomma samtidigt, det är ett sjukligt tillstånd.. och oftast uppstår det när bukspottkörteln inte längre klarar av att dels sänka blodsocker och dels hålla kvar fett i fettcellerna.. och det är insulin som skall sköta bägge sakerna. Och metabolt har ju som du vet oftast en helt annan anames än att man äter en blandkost bestående av bra råvaror? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Vilka fel finns i alla dom studier som visar på negativa hälsoeffeketer av "high fat diet"? (Det handlar inte om LCHF utan blandkost med mycket fett) I de sammanfattningsstudier över samtliga studier som gjorts, kommer man fram till att mättat fett* är neutralt för hälsan, både vad gäller hjärt-kärlproblem och cancer. Det betyder att det kommer alltid att gå att hitta studier som visar på negativa häloseffekter, och samtidigt studier som visar på positiva hälsoeffekter av mättat fett. Men sammantaget visar studierna ett neutralt samband. Det finns alltid många svårkontrollerade felkällor i denna typ av studier, och därför pekar olika studier åt olika håll, utan att det för den skull är fel på någon av studierna. Om man, i sitt googlande, mest råkar stöta på studier som visar på negativa respektive positiva effekter har mest att göra med vilken del av internet-universumet man besöker. Här är ett exempel på en sammanfattningsstudie: http://www.karger.com/Article/FullText/229002 edit: * och man kommer även fram till att transfetter är dåligt, samt att omega-3 är bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 I de sammanfattningsstudier över samtliga studier som gjorts, kommer man fram till att mättat fett* är neutralt för hälsan, både vad gäller hjärt-kärlproblem och cancer. Det betyder att det kommer alltid att gå att hitta studier som visar på negativa häloseffekter, och samtidigt studier som visar på positiva hälsoeffekter av mättat fett. Men sammantaget visar studierna ett neutralt samband. Det finns alltid många svårkontrollerade felkällor i denna typ av studier, och därför pekar olika studier åt olika håll, utan att det för den skull är fel på någon av studierna. Om man, i sitt googlande, mest råkar stöta på studier som visar på negativa respektive positiva effekter har mest att göra med vilken del av internet-universumet man besöker. Här är ett exempel på en sammanfattningsstudie: http://www.karger.com/Article/FullText/229002 edit: * och man kommer även fram till att transfetter är dåligt, samt att omega-3 är bra. Jag har snubblat över massor av studier som kopplar fet blandkost till negativa hälsoeffekter. Jag har inte alls letat efter dom eller ens sökt studier som rör intag av makronutrienter men lagt märke till att dom finns eftersom debatten om fett är så polariserad. Här i forumet verkar ju dom flesta vara övertygade om att fett är ofarligt även i en blandkost men dom flesta här har ju gått direkt från blandkost till LCHF. Det skulle vara intressant om någon varierat fettinnehållet i en blandkost och fått hälsoeffekter. För min personliga del så får jag negativa effekter av fett. Jag har påverkats av påstående att det är ofarligt och till och med bra att öka fettandelen men varje gång jag har gjort det så har det gått åt skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Jag har snubblat över massor av studier som kopplar fet blandkost till negativa hälsoeffekter. Jag har inte alls letat efter dom eller ens sökt studier som rör intag av makronutrienter men lagt märke till att dom finns eftersom debatten om fett är så polariserad. Här i forumet verkar ju dom flesta vara övertygade om att fett är ofarligt även i en blandkost men dom flesta här har ju gått direkt från blandkost till LCHF. Det skulle vara intressant om någon varierat fettinnehållet i en blandkost och fått hälsoeffekter. För min personliga del så får jag negativa effekter av fett. Jag har påverkats av påstående att det är ofarligt och till och med bra att öka fettandelen men varje gång jag har gjort det så har det gått åt skogen. Väldigt få studier handlar om något annat än blandkost, helt enkelt eftersom det är vad de flesta äter. Det som gäller i snitt behöver dock inte gälla för alla. Min egen teori är att makronutrientfördelningen är mindre viktig jämfört med kvaliteten på maten. Ju mindre processad mat och ju mer färsk mat (grönsaker, kött, fisk), desto bättre. Med ett sådant tänk blir det automatiskt väldigt lite socker, matoljor, tillsatser, smörgåsar, pasta, eller snabbmat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Väldigt få studier handlar om något annat än blandkost, helt enkelt eftersom det är vad de flesta äter. Det som gäller i snitt behöver dock inte gälla för alla. Min egen teori är att makronutrientfördelningen är mindre viktig jämfört med kvaliteten på maten. Ju mindre processad mat och ju mer färsk mat (grönsaker, kött, fisk), desto bättre. Med ett sådant tänk blir det automatiskt väldigt lite socker, matoljor, tillsatser, smörgåsar, pasta, eller snabbmat. För egen del äter jag ju i stort sett enbart mat av hög kvalitet men det blir trassel med ökat fettintag ändå. Vad tror du om risken att människor tar till sig budskapet att fett är ofarligt och äter en hög fettandel i vanlig blandkost med bröd på finmalet mjöl, pasta, pizza, pomes frites osv? Det finns ju många studier som kommit fram till att en hög andel fett orsakar insulinresistens. Har du sett någon studie som visar att en blandkost med mycket fett inte ökar risken för insulinresistens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats. Processed foods should be the target of public health advice but not natural fats, in which the UK diet is deficient. With reference to the macro and micro nutrient composition of meat, fish, eggs, and dairy foods the article demonstrates that dietary trials cannot change one type of fat for another in a controlled study. http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741#.VDKlp_l_v4Y 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Det finns ju många studier som kommit fram till att en hög andel fett orsakar insulinresistens. Har du sett någon studie som visar att en blandkost med mycket fett inte ökar risken för insulinresistens? Här är en bra artikel om så kallad fysiologisk insulinresistens, vilket är den typ man får vid hög andel fett i kosten: http://www.marksdailyapple.com/does-eating-low-carb-cause-insulin-resistance/#axzz3FOYW3nHS 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Ja matproducenterna har säkert ridit på att folk trott att fett per se gör att man går upp i vikt men vad var det som gjorde att folk trodde det? Det var Ancel Keys forskning i Amerika på 1950-talet som fick folk att tro det. Och han visade sig senare ha mörkat fakta. "Keys constructed his hypothesis after studying the diets and heart disease in countries across the globe. But his research left out nations with data that did not match the hypothesis —" http://www.startribune.com/opinion/120139854.html "Keys designade därefter 'The Seven Countries Study' som blev genombrottet för teorin. Som många vet var den dock mycket bristfällig vid närmare granskning." http://www.kostdoktorn.se/dokumentar-om-ancel-keys 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Här är en bra artikel om så kallad fysiologisk insulinresistens, vilket är den typ man får vid hög andel fett i kosten: http://www.marksdailyapple.com/does-eating-low-carb-cause-insulin-resistance/#axzz3FOYW3nHS Frågan är vad som händer om barn och ungdomar äter LCHF frukost med enbart fett och protein (flera har berättat att dom ger barnen det) och dom sedan äter lunch med ris, potatis eller pasta? Kommer barnet då att få en betydligt högre insulinhöjning efter lunchen än dom haft om dom ätit en kolhydratrik frukost? (Socker och vitt bröd menar jag inte.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Frågan är vad som händer om barn och ungdomar äter LCHF frukost med enbart fett och protein (flera har berättat att dom ger barnen det) och dom sedan äter lunch med ris, potatis eller pasta? Kommer barnet då att få en betydligt högre insulinhöjning efter lunchen än dom haft om dom ätit en kolhydratrik frukost? (Socker och vitt bröd menar jag inte.) Jag tror att det tar ett par dagar att utveckla den fysiologiska insulinresistensen. När jag/ vi åt LCHF så försökte jag se till att barnen fick lite mer kolhydrater vid åtminstone något mål på helgen för att undvika en onödigt stor blodsockerhöjning på dagis på måndagen. Jag tror att det är bra att hålla sig på en någorlunda jämn nivå och öka och minska lite långsamt. Ett antal timmar eller ett dygn spelar nog mindre roll, men på ett par tre dygn så har kroppen anpassat sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Kommer barnet då att få en betydligt högre insulinhöjning efter lunchen än dom haft om dom ätit en kolhydratrik frukost? (Socker och vitt bröd menar jag inte.) I det sammanhang som referas till i artikeln (http://www.marksdail.../#axzz3FOYW3nHS) så pratar man om fysiologisk insulinresitans som kan inträffa om man är i "ketos"...om barnen äter kolhydratrik mat till lunch med jämna mellanrum...kommer de aldrig att hamna i ketos! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag tror att det tar ett par dagar att utveckla den fysiologiska insulinresistensen. När jag/ vi åt LCHF så försökte jag se till att barnen fick lite mer kolhydrater vid åtminstone något mål på helgen för att undvika en onödigt stor blodsockerhöjning på dagis på måndagen. Jag tror att det är bra att hålla sig på en någorlunda jämn nivå och öka och minska lite långsamt. Ett antal timmar eller ett dygn spelar nog mindre roll, men på ett par tre dygn så har kroppen anpassat sig. Är det tro eller har du sett vetenskapligt stöd för det? Många barn kanske får LCHF på kvällen också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 I det sammanhang som referas till i artikeln (http://www.marksdail.../#axzz3FOYW3nHS) så pratar man om fysiologisk insulinresitans som kan inträffa om man är i "ketos"...om barnen äter kolhydratrik mat till lunch med jämna mellanrum...kommer de aldrig att hamna i ketos! Kan man inte få sänkt inuslinkänslighet av hög andel fett om man inte är i ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Är det tro eller har du sett vetenskapligt stöd för det? Många barn kanske får LCHF på kvällen också. Vi har diskuterat det tidigare, och jag har gett referenser i denna tråd: forum.kostdoktorn.se/topic/3651-samband-mellan-fett-och-minskad-insulinkänslighet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Vi har diskuterat det tidigare, och jag har gett referenser i denna tråd: forum.kostdoktorn.se/topic/3651-samband-mellan-fett-och-minskad-insulinkänslighet Ok, jag får läsa på någon dag när jag har mer tid. Det tar väääldigt lång tid för mig att tröska igenom sidor på engelska. Ju mer komplicerat ett ämne är ju svårare är det när jag samtidigt måste koncentrerar sig på att förstå språket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Kan man inte få sänkt inuslinkänslighet av hög andel fett om man inte är i ketos? Det kan man ju alltid diskutera Men enligt den refererade artikeln så förbättras insulinkänsligheten. " And sure enough, the weight loss studies indicate that during weight loss, very low carb diets improve insulin sensitivity: In overweight women, a diet with less than 10% of calories as carbs improved insulin sensitivity, while a 30% fat, low-fat diet reduced it. In obese, insulin-resistant women, both high-fat and high-protein low-carb diets reduced insulin resistance, while the high-carb diet was not as effective. In obese kids, a very low carb diet was able to reduce indices of insulin resistance along with bodyweight and body fatness. " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag ska äta upp min hatt, min katt och mina DocMartenskängor om de kan bevisa att det på något vis är farligt att äta en bit gräsbetat kött (med eller utan fettrand) , en skvätt gräddsås, ett par potäter och några smörslungade brysselkål följt av en frukt till efterrätt. Erbjudandet kvarstår även om köttbiten är liten, man hoppar över potatisen, häller olivolja över en sallad istället för smör på brysselkålen eller byter ut frukten mot en näve bär. Blanda in spannmål, industrioljor, transfetter och socker och annan död mat; där har vi en farlig cocktail hur vi än mixtrar med macronutrienterna. My two cents. Ser fram emot en sådan kost-studie men jag tror jag kommer hinna bli vithårig och en smula dammig innan det sker. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag ska äta upp min hatt, min katt och mina DocMartenskängor om de kan bevisa att det på något vis är farligt att äta en bit gräsbetat kött (med eller utan fettrand) , en skvätt gräddsås, ett par potäter och några smörslungade brysselkål följt av en frukt till efterrätt. Erbjudandet kvarstår även om köttbiten är liten, man hoppar över potatisen, häller olivolja över en sallad istället för smör på brysselkålen eller byter ut frukten mot en näve bär. Blanda in spannmål, industrioljor, transfetter och socker och annan död mat; där har vi en farlig cocktail hur vi än mixtrar med macronutrienterna. My two cents. Ser fram emot en sådan kost-studie men jag tror jag kommer hinna bli vithårig och en smula dammig innan det sker. Det är ju en sak men det jag framförallt undrade var om inte hög fettandel kan ställa till problem i vanlig blandkost. Står det i dagspressen att fett är ofarligt äter man kanske mer ost och smör samtidigt som man äter smörgås på finmalet mjöl och annat. För min del som är smal och inte förbrukar så mycket kalorier så kanske en del av problemet är att lite extra fett blir en så stor andel av energiintaget. Om det inte skall bli för mycket energi så måste jag minska på kolhydraterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted October 7, 2014 Popular Post Share Posted October 7, 2014 Det är ju en sak men det jag framförallt undrade var om inte hög fettandel kan ställa till problem i vanlig blandkost. Står det i dagspressen att fett är ofarligt äter man kanske mer ost och smör samtidigt som man äter smörgås på finmalet mjöl och annat. För min del som är smal och inte förbrukar så mycket kalorier så kanske en del av problemet är att lite extra fett blir en så stor andel av energiintaget. Om det inte skall bli för mycket energi så måste jag minska på kolhydraterna. Någonstans måste man få energin. Det blir antingen fett eller kolhydrater. I "vanlig blandkost" består, tyvärr, oftast kolhydraterna av en störtflod av mjöl, socker och lite söndermobbade potatisar (chips och pommes). Jag finner det rätt ointressant att fundera på några % fett hit eller dit och hur det möjligen påverkar en sån kosthållning positivt eller negativt. Kosthållningen i sig, med de premisserna, är problematiskt hur man än vrider och vänder på det. Det kan tänkas, vad vet jag, att vissa sorters fetter är sämre med en sån kosthållning men det vore att ignorera den stora rosa elefanten som just bajsat på vardagsrumsgolvet: mjölmat, socker och annat processat skräp. Offentliga rekommendationer borde alltså INTE pipa om fett% eller fettsorter. De borde, högt och tydligt, prata om KVALITET. Dessutom är jag långt ifrån ensam om att uppleva att den där vidriga konstanta hungern som drev mig till att överäta förr i tiden försvann som genom ett trollslag när jag uteslöt socker och spannmål och slutade fjolla mig med fettet. Med mjölmat överåt jag ofta, utan mjölmat aldrig. Eller jo, en gång på fyra år och då var det ett medvetet val. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Någonstans måste man få energin. Det blir antingen fett eller kolhydrater. I "vanlig blandkost" består, tyvärr, oftast kolhydraterna av en störtflod av mjöl, socker och lite söndermobbade potatisar (chips och pommes). Jag finner det rätt ointressant att fundera på några % fett hit eller dit och hur det möjligen påverkar en sån kosthållning positivt eller negativt. Kosthållningen i sig, med de premisserna, är problematiskt hur man än vrider och vänder på det. Det kan tänkas, vad vet jag, att vissa sorters fetter är sämre med en sån kosthållning men det vore att ignorera den stora rosa elefanten som just bajsat på vardagsrumsgolvet: mjölmat, socker och annat processat skräp. Offentliga rekommendationer borde alltså INTE pipa om fett% eller fettsorter. De borde, högt och tydligt, prata om KVALITET. Dessutom är jag långt ifrån ensam om att uppleva att den där vidriga konstanta hungern som drev mig till att överäta förr i tiden försvann som genom ett trollslag när jag uteslöt socker och spannmål och slutade fjolla mig med fettet. Med mjölmat överåt jag ofta, utan mjölmat aldrig. Eller jo, en gång på fyra år och då var det ett medvetet val. Så sant. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 När man väl fått problem så kan även snabba kolhydrater från riktig mat ställa till det tillsammans med fett. Dosen har ju också betydelse. Jag åt ostgratinerad blomkål för några år sedan och vi delade på ett blomkålshuvud. Det sa bara swosh i min hjärna och jag blev knallröd i ansiktet. Det har jag inte vågat äta sedan dess. En annan gång åt vi kokta puylinser som jag annars mår väldigt bra av men den gången åt vi ugnsbakade rödbetor med olivolja samtidigt. Efter någon halvtimme blev jag helkonstig. Orkade inte tänka en tanke och fick nästan panik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 När man väl fått problem så kan även snabba kolhydrater från riktig mat ställa till det tillsammans med fett. Dosen har ju också betydelse. Jag åt ostgratinerad blomkål för några år sedan och vi delade på ett blomkålshuvud. Det sa bara swosh i min hjärna och jag blev knallröd i ansiktet. Det har jag inte vågat äta sedan dess. En annan gång åt vi kokta puylinser som jag annars mår väldigt bra av men den gången åt vi ugnsbakade rödbetor med olivolja samtidigt. Efter någon halvtimme blev jag helkonstig. Orkade inte tänka en tanke och fick nästan panik. Jag tycker det verkar som du ibland får problem med matsmältningen (mjölkproteiner, linsproteiner?). Jag kan bli röd i ansiktet av vissa livsmedel. Det betyder ju inte att fett behöver vara problematiskt för andra "blandkostare". Du verkar vara nöjd med hur du äter, men om du vill prova med lite mer fett i maten (behöver inte alls vara LCHF nivå) så skulle jag testa lax, makrill, avokado och undvika mejeri/nötter/ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag tycker det verkar som du ibland får problem med matsmältningen (mjölkproteiner, linsproteiner?). Jag kan bli röd i ansiktet av vissa livsmedel. Det betyder ju inte att fett behöver vara problematiskt för andra "blandkostare". Du verkar vara nöjd med hur du äter, men om du vill prova med lite mer fett i maten (behöver inte alls vara LCHF nivå) så skulle jag testa lax, makrill, avokado och undvika mejeri/nötter/ägg. Jag känner min kropp extremt väl efter allt trassel och allt experimenterande. Jag känner igen swosheffekten. Lax, makrill, avokado och nötter är inget problem. Det blir inte så stor mängd fett och inte så snabbt heller. Jag har inga tecken på allergi eller överkänslighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag känner min kropp extremt väl efter allt trassel och allt experimenterande. Jag känner igen swosheffekten. Lax, makrill, avokado och nötter är inget problem. Det blir inte så stor mängd fett och inte så snabbt heller. Jag har inga tecken på allergi eller överkänslighet. Självklart känner du dig själv bäst, men ibland blir man hemmablind. Jag ser mejeri och linser som svårsmält mat. De maträtter du angav har samma energiprocent som avokado och nötter, så för mig är det inte självklart att det är fettet som är boven? Vet inte heller vad du anser vara tecken på allergi/överkänslighet, och om temporär matsmältningsproblem ger samma symptom. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Självklart känner du dig själv bäst, men ibland blir man hemmablind. Jag ser mejeri och linser som svårsmält mat. De maträtter du angav har samma energiprocent som avokado och nötter, så för mig är det inte självklart att det är fettet som är boven? Vet inte heller vad du anser vara tecken på allergi/överkänslighet, och om temporär matsmältningsproblem ger samma symptom. Som jag skrev så brukar jag må bra av puylinser. Jag äter ju ganska mycket baljväxter över huvud taget och några problem att smälta dom har jag inte. Jag kan ha problem att smälta gröna grönsaker och även fisk men det yttrar sig ju på helt andra sätt. När jag sett ett problem med fett så har det varit när livsmedlen jag ätit tillsammans med fettet aldrig ger några problem utan fett. Man kan nog aldrig titta på ett livsmedel i taget utan på helheten om man inte har någon allergi eller överkänslighet. Det har hänt att jag överdoserat nötter och då blev ju även det problem. Minns en kväll när jag ätit för mycket nötter och blev tvungen att gå ut och gå fram och tillbaka på gatan mitt i natten. Det enskilda livsmedel som ställt till mest problem är ost men som sagt så tror jag att man alltid måste se till helheten. Att basunera ut i kvällspressen att fett är ofarligt tror jag kan ställa till det för dom som inte äter LCHF. Dom flesta har ju heller inte så stor koll på energiinnehåll och fett är ju väldigt lätt att överdosera. Ni som äter LCHF säger ju att ni blir så mätta på fet mat så att det inte är så stor risk att överdosera men äter man blandkost så är nog den risken större. Äter jag fet mat så kommer mättnaden en bra stund efter att jag redan ätit upp maten och då känner jag mig helt bombad. Det har hänt när jag ätit på restaurang och inte vetat att det var så mycket fett i såsen eller soppan och fått hela eftermiddagen förstörd. Hemma vet jag ju exakt hur mycket ris som är lagom till middagsmaten men ibland har jag ätit inlagda vitlöksklyftor, torkade tomater eller oliver till och fått fett på köpet utan att jag minskat på riset. Då har jag varit törstig hela eftermiddagen och det har inte hjälpt att dricka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Att basunera ut i kvällspressen att fett är ofarligt tror jag kan ställa till det för dom som inte äter LCHF. Dom flesta har ju heller inte så stor koll på energiinnehåll och fett är ju väldigt lätt att överdosera. Ni som äter LCHF säger ju att ni blir så mätta på fet mat så att det inte är så stor risk att överdosera men äter man blandkost så är nog den risken större. Men fett är ofarligt - naturligt förekommande fetter alltså. En fet sås på pastan kanske inte är världens bästa idé men det beror ju faktiskt inte på fettet utan på pastan. Hälsoeffekterna som kan eller inte kan uppnås med manipulering av några %enheter hit eller dit av en eller annan sorts fett är en piss i Stilla Havet mot vilka hälsoeffekter vi kan uppnå om vi kan hamra in att socker är rena skiten och INTE bara "tomma kalorier" och dessutom väcka uppmärksamhet på att nej, mjölmat är inte optimal näring och nej, du kommer inte dö förstoppningsdöden eller av näringsbrist om du inte äter dina fullkornsprodukter. Tvärtom har MÅNGA väldigt mycket att vinna på att INTE äta just spannmål - även om många andra faktiskt kan äta det i 50-60 år innan systemet protesterar så det hörs. Vi är inte, som djurart, anpassade till att äta gräsfrön och det märks. Beroende på ursprung och den individuella genmixen man besitter kan det variera från celiaki till lite ledvärk vid fyllda 70. Precis som med dig och mig: du mår skunkigt av för mycket fett, samma mängd som jag antar är fullkomligt normal och läcker för mig. Samtidigt jag blir apsjuk av vete och svullnar upp (vätskebindning; +0,5 kg av 6 bitar sushi tack så mycket) av alla sorters spannmål medan du mår prima på dem. Ingetdera validerar någon allmän sanning, det är bara bevis på hur bred genpoolen är och hur anpassningsbar människan är. Jag kunde ju trots allt tränas till att äta spannmål de första 45 åren av mitt liv (om än med en hel del obehagliga bieffekter som jag är överlycklig över att vara fri från). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Men fett är ofarligt - naturligt förekommande fetter alltså. En fet sås på pastan kanske inte är världens bästa idé men det beror ju faktiskt inte på fettet utan på pastan. Hälsoeffekterna som kan eller inte kan uppnås med manipulering av några %enheter hit eller dit av en eller annan sorts fett är en piss i Stilla Havet mot vilka hälsoeffekter vi kan uppnå om vi kan hamra in att socker är rena skiten och INTE bara "tomma kalorier" och dessutom väcka uppmärksamhet på att nej, mjölmat är inte optimal näring och nej, du kommer inte dö förstoppningsdöden eller av näringsbrist om du inte äter dina fullkornsprodukter. Tvärtom har MÅNGA väldigt mycket att vinna på att INTE äta just spannmål - även om många andra faktiskt kan äta det i 50-60 år innan systemet protesterar så det hörs. Vi är inte, som djurart, anpassade till att äta gräsfrön och det märks. Beroende på ursprung och den individuella genmixen man besitter kan det variera från celiaki till lite ledvärk vid fyllda 70. Precis som med dig och mig: du mår skunkigt av för mycket fett, samma mängd som jag antar är fullkomligt normal och läcker för mig. Samtidigt jag blir apsjuk av vete och svullnar upp (vätskebindning; +0,5 kg av 6 bitar sushi tack så mycket) av alla sorters spannmål medan du mår prima på dem. Ingetdera validerar någon allmän sanning, det är bara bevis på hur bred genpoolen är och hur anpassningsbar människan är. Jag kunde ju trots allt tränas till att äta spannmål de första 45 åren av mitt liv (om än med en hel del obehagliga bieffekter som jag är överlycklig över att vara fri från). När det gäller sushi som till stor del består av vitt ris så är vi i alla fall i samma båt. Jag åt 7 bitar sushi och satt still och såg på TV efteråt och gick sedan och lade mig utan att röra mig något särskilt. Det blev rena cirkusen i kroppen. Dagen efter försökte jag dock med fett och protein istället och då blev det ännu värre. Det kändes som om hjärtat gick tungt och blodtrycket visade 110 /90. Aldrig mera sushi med vitt ris! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Det är väl det som är skillnad mellan anekdotisk berättelse och det större statistiska underlag som finns i studier. Något man själv upplever kan vara något som är unikt för mig, pga av speciella omständigheter. Samtidigt finns det mycket kraft i anekdotiska berättelser. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Det är väl det som är skillnad mellan anekdotisk berättelse och det större statistiska underlag som finns i studier. Något man själv upplever kan vara något som är unikt för mig, pga av speciella omständigheter. Samtidigt finns det mycket kraft i anekdotiska berättelser. Det finns väldigt många parametrar att ta hänsyn till när det gäller påverkan på hälsan så även studier kan komma fram till olika resultat beroende på vilka som ingår i studien och hur den har utformats. När det gäller hur människor värderar både studier och människors egna erfarenheter så har det en tendens att påverkas av hur väl dessa överensstämmer med det personerna redan är övertygade om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Altså.. jag är laktosintollerant.. så för mig är laktoshaltiga mejerier ett djävulens gissel! Men jag läser studie efter studie som om något visar att de som äter mer mejerier.. främst mejerifett, är friskare och smalare än de som äter väldigt lite mejerier! Det gör ju inte att jag tål laktos för det.. och många med mig, det innebär bara att jag inte spjälkar laktos lika bra som andra. Sen om det är CLA, korta fettsyror eller bara det att man äter naturliga lite dyrare bättre matvaror skall jag låta vara osagt.. eller att mejeriätare får i sig andra näringsämnen.. via den födan! Hur som helst så finns det piller som hjälper till, att köpa på apoteket alternativt använda laktosfria mejerier. men iomed att jag redan är avvand med det mesta av de produkterna så blir det väldigt lite av sådant förutom smör och ost! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Altså.. jag är laktosintollerant.. så för mig är laktoshaltiga mejerier ett djävulens gissel! Men jag läser studie efter studie som om något visar att de som äter mer mejerier.. främst mejerifett, är friskare och smalare än de som äter väldigt lite mejerier! Det gör ju inte att jag tål laktos för det.. och många med mig, det innebär bara att jag inte spjälkar laktos lika bra som andra. Sen om det är CLA, korta fettsyror eller bara det att man äter naturliga lite dyrare bättre matvaror skall jag låta vara osagt.. eller att mejeriätare får i sig andra näringsämnen.. via den födan! Hur som helst så finns det piller som hjälper till, att köpa på apoteket alternativt använda laktosfria mejerier. men iomed att jag redan är avvand med det mesta av de produkterna så blir det väldigt lite av sådant förutom smör och ost! Det verkar ha forskats väldigt mycket på just mjölkprodukter. Jag har 50 studier nerladdade men jag har inte hunnit läsa igenom dom. Jag har dock fått intrycket att det är många som är observationsstudier och det brukar ni ju säga inte duger. Många har också kommit fram till att det är magra mjölkprodukter som är bra. För egen del så får jag en hel del trassel av mjölkprodukter men det är olika sorters trassel beroende på om det är ost eller yoghurt. Riktigt fet yoghurt har jag aldrig ätit. Jag har testat att öka fettet i kosten ända sedan förra sommaren men tungan har varit envist vit och också blivit full med "sprickor" så nu kör jag minimalt med fett ett tag för att se om det ändrar sig. Det första som hände är att det lilla magfläsk jag hade nästan försvann helt på bara några dagar. Har dock vaknat 2 nätter i rad av att jag var hungrig och det var ju mindre bra. Det verkar som om frånvaron av fett har ökat min ämnesomsättning för jag har verkligen ätit massor dom senaste dagarna. Att slippa bli hungrig så ofta och bli kass utan mat är något som verkar väldigt bra med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Det verkar ha forskats väldigt mycket på just mjölkprodukter. Jag har 50 studier nerladdade men jag har inte hunnit läsa igenom dom. Jag har dock fått intrycket att det är många som är observationsstudier och det brukar ni ju säga inte duger. Många har också kommit fram till att det är magra mjölkprodukter som är bra. Jag tror Zepp försöker att påvisa skillnaden mellan genomsnittsstatistik och en individ. Bara för att en studie visar ett resultat i genomsnitt betyder det inte att detta resultat gäller för varje individ. (Dessutom tror jag att dom har visat att det är fullfeta mjölkprodukter som är bra, så har det i alla fall varit i dom jag har sett). På samma sätt är det ju inte så att bara för att något har visat sig sant för mig, så gäller samma resultat för alla andra. Tex så vet min neuroläkare statistiken i genomsnitt för hur MS brukar utvecklas, men det betyder ju inte att min MS kommer att utvecklas på detta sätt. Ofta ger en läkare läkamedelsrekommendationer som baseras på ett statistiskt genomsnitt, men man måste ju också se till hur individen utvecklas i sin sjukdom. Ett annat exempel är att man slentrianmässigt ordinerar statiner till personer med D2, utan att titta på individens blodvärden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Vill tillägga för diskussionen att det inte bara finns två lägen (blandkost med 30-40% fett och LCHF). Många inom paleo ligger på 40-60E% fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 De flesta om inte så gott som alla studier på kost är observationsstudier! Det är hur som helst rätt svårt att göra dubbelblinda studier på kost. Och en sak som sticker ut i dessa är just mejerier.. de med bäst hälsa äter/dricker mer mejerier än de med sämre hälsa.. samvariation är inte det samma som orsak! Och från det ena till det tredje.. i förstudierna till Västerbottensprojektet fann således Svenska forskare att de som åt/drack mer mejerier var smalare än de som inte gjorde detta! Slutsatsen blev.. använd flytande margarin! Man testade personernas blod för förekomst av CLA! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 De flesta om inte så gott som alla studier på kost är observationsstudier! Det är hur som helst rätt svårt att göra dubbelblinda studier på kost. Och en sak som sticker ut i dessa är just mejerier.. de med bäst hälsa äter/dricker mer mejerier än de med sämre hälsa.. samvariation är inte det samma som orsak! Och från det ena till det tredje.. i förstudierna till Västerbottensprojektet fann således Svenska forskare att de som åt/drack mer mejerier var smalare än de som inte gjorde detta! Slutsatsen blev.. använd flytande margarin! Man testade personernas blod för förekomst av CLA! När det gäller slutsatserna av studier så finns det helt klart en hel del i övrigt att önska. Jag har till och med sett slutsatser som är helt felaktiga. Då menar jag inte specifikt när det gäller kost men just kost är ju ett svårt område eftersom det finns så mycket om och men och även andra faktorer som påverkar hur folk reagerar. Man får kanske se resultat av koststudier som spår som man kan undersöka vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Det är väl det som är skillnad mellan anekdotisk berättelse och det större statistiska underlag som finns i studier. Något man själv upplever kan vara något som är unikt för mig, pga av speciella omständigheter. Samtidigt finns det mycket kraft i anekdotiska berättelser. Egentligen förstod jag inte vad du syftade på i det här inlägget. "Det är väl det". Vad syftar "det" på? Jag är inte ute efter debatt utan tycker det är intressant att få höra hela tankegången bakom. Eftersom inlägget kom efter mitt inlägg så antar jag att det har någon koppling till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts