Jump to content

Kvinnliga slemhinnor, irritation och LCHF?

Lojsan

Recommended Posts

Hej, 

Är på min 4 ganska strikta LCHF vecka och har sedan några dagar kännt av att det kliar och är irriterat  runt "fiffi". Är detta en normal reaktion?

Äter blandkost med mycket grönt, ägg, grädde, fet yoghurt, fisk, smör, linser, avocado, ost,hallonnötter och chia.  

Äter dagligen kapsel av Omega 7 buckthorne oil (omega 3,6,7 och 9) och Pregnacare conception. Jag äter LCHF för hälsans skull och vi försöker bli gravida. Jag är lite överviktig 71.7kg till 164cm. 

Notering: Har gått ner 2.1kg på 4 veckor :)  men har ingen brådska.. 

• Like 1

Inget jag märkt av men visst kan slemhinnorna påverkas precis som allt annat. Vet att frågan om slemhinnor varit uppe tidigare fast då var det nog ögonen det rörde. Tvätta, smörj (och ät) eko kokosfett så håller sig alla slemhinnor fina. En gynekolog tipsade för länge sen om olivolja men jag tycker kokosfettet är bättre.

Nästan från min hemort ser jag :)! Tack för svaret. 

Jag badar med olivolja och har gjort så i flera år. Har problem med slemhinnorna det är därfor jag äter omega 7 som verkligen har hjälpt jätte mycket men det är endast de senaste dagarna som det har blivit såhär. Vet att graviditet påverkar slemhinnorna, men jag vågar inte hoppas på en sådan snabb respons på LCHF ännu... men det lär visa sig snart. 

Bör kanske nämna att jag även äter kokosfett, bra tips dock. 

Jag hade problem med klåda i dom nedre regionerna för många år sen. Långt före LCHF. Minst 10 år sen. Jag använder Tee Tree tvål, den sulfatfria varianten. Finns i "min" Life-butik. Vit flaska med blå text och blå kork/pump. Funkar alldeles utmärkt för mej. Har i princip aldrig klåda längre.