Birgitta Höglund Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Missa inte de här mycket intressanta 3 minuterna med Dr David Perlmutter, neurolog som arbetar med patienter som blivit bättre på en glutenfri diet, trots att de inte visar spår av Celiaki.Vi är så många nu som upplevt stora förbättringar av att ta bort gluten ur kosten, så det kan inte längre avfärdas som psykiska symptom.Vilket tyvärr en del läkare fortfarande tror är orsaken till våra besvär... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted October 5, 2014 Author Share Posted October 5, 2014 Det talas en del om gluten och dess vara eller inte vara inom LCHF.För mig gäller en helt glutenfri kost, det har fått mig att bli så mycket bättre i min Fibromyalgi och min migrän som jag dragits med sen barnsben är borta idag. Här får du tips på ett riktigt gott, enkelt och glutenfritt LCHF-bröd.Det var ett av de första jag hittade på efter att jag slutade helt med gluten för 5 år sedan http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/02/25/brod-lchf/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Hur skiljer man på att utesluta spannmål och på att utesluta gluten? Åt du något där finmalet mjöl ingick innan du slutade med gluten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Hur skiljer man på att utesluta spannmål och på att utesluta gluten? Min dotter har glutenfri kost i skolan, jag vet att du läst den långa historien. Hon äter där bröd, pasta etc. som är baserat på bland annat vetestärkelse. Den maten är glutenfri, men inte fri från vete. Hemma får hon ingen mat med vete, inklusive vetestärkelse. Inte heller havre, råg eller korn står på menyn. Däremot får hon ibland äta såväl ris som majs även hemma. Definitionsmässigt är även majs och ris spannmål, men de innehåller inte gluten. Jag utgår från att du vet detta, du verkar insatt i mycket kring kost. Lite slarvigt säger vi ofta att hon äter en kost fri från socker och spannmål. Men det är alltså inte helt korrekt. Vi hade velat ha det så även i skolan, eftersom vetestärkelse etc. innehåller så mycket snabba kolhydrater att de triggar hennes svårkontrollerbara sötsug. Men socker- och glutenfritt blev ändå en förbättring... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted October 5, 2014 Author Share Posted October 5, 2014 MKJ. Jag har ätit gluten/spannmål hela mitt liv fram till att jag uteslöt gluten helt ur min kost för 5 år sedan. Jag äter inte andra spannmål heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Jag reagerar på bakverk gjorda av glutenfritt mjöl från bagerier. Jag tror de innehåller vetestärkelse? Personligen så tror jag proteiner i spannmål ställer till problem, speciellt om man har en autoimmun sjukdom. Ris ska vara mest snällt, majs kan vara ett problem, speciellt pga av gmo. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 MKJ. Jag har ätit gluten/spannmål hela mitt liv fram till att jag uteslöt gluten helt ur min kost för 5 år sedan. Jag äter inte andra spannmål heller. Jag har också ätit spannmål i hela mitt liv och under senare år upptäckt att jag mår bättre utan. Jag har inga antikroppar mot gluten i blodet. Det skulle verkligen vara intressant att få reda på om jag på något sätt är känslig för gluten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Jag är inte känslig mot gluten, enligt tester och tarmbiopsi, men däremot tål jag inte stärkelse, inte i någon form. Alltså inga sädeslag, inte ris eller majs, inte potatis och banan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 MKJ. Jag testades också med negativt resultat. Men läkaren sa att med min historia av magbesvär ända sen barndomen så var diagnosen klar ändå, jag kunde bara inte få den på papper. En diagnos hade varit bra sa han, för den skulle ge mig subvention av glutenfria produkter på apoteket. Dem ville jag ju inte ha ändå... Det är ju en enkel medicinering för den här åkomman, bara att låta bli gluten och spannmål, det har jag gjort i 5 år nu och mår så mycket bättre 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 MKJ. Jag testades också med negativt resultat. Men läkaren sa att med min historia av magbesvär ända sen barndomen så var diagnosen klar ändå, jag kunde bara inte få den på papper. En diagnos hade varit bra sa han, för den skulle ge mig subvention av glutenfria produkter på apoteket. Dem ville jag ju inte ha ändå... Det är ju en enkel medicinering för den här åkomman, bara att låta bli gluten och spannmål, det har jag gjort i 5 år nu och mår så mycket bättre Jag kan ju inte veta hur det är i ditt fall men det är ju många som mått bättre utan spannmål och då dragit slutsatsen att det beror på gluten. Samtidigt mår en del inte bra av havre heller och det innehåller normalt inte gluten. För min egen del så kan jag äta måttliga mängder av riktigt grovt bröd men äter jag bröd med finmalet mjöl så får jag krångel direkt. Jag är inte alls övertygad om att det är gluten som är problemet för min del men det skulle vara intressant att få veta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Jag rekommenderar WIlliam Davis nya bok WheatBelly Total Health där han breddar perspektivet ytterligare från sin första bok Brödberoende/WheatBelly. Bla pratar han om lektinet i brödsäd, WGA (wheat germ aglutenin / vetegrodds agglutenin) som man hittills inte har forskat så mycket på men där det kommer mer och mer forskning som visar på att dett förmodligen är ett mycket större problem än gluten. Bla säger Davis att man visat att WGA blcokerar ett hormon som heter vasoactive intestinal peptide som är väldigt viktigt för ett antal viktiga funktioner i kroppen med aveende på vårt välmående. WGA ger bla liknande skador och symptom som drabbar de som har celiaki. Som kuriosa berättar han att WGA till mer än 20 % har samma aminostruktur som ricin (ricin är letinet i kastor bönan), ricin har använts som gift för att ta död på mäniskor, tex KGBs mord på Gyorgy Mankov 1978. Gliadinet i gluten är ju också ett rejält problem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 För egen del har jag upptäckt att det inte är gluten per se som är mitt problem. Det är något annat, specifikt för vete, som är mitt kryptonit. Eller ja, jag blir skum i magen om jag äter många rågknäcke på en dag - fast det har jag bara gjort ett par gånger just för att testa. Gas och lös i magen. Ett par stycken går däremot helt obemärkt förbi så det avnjuter jag ibland. Men vete, bara en tumnagel stor bit bröd t.ex., då går precis hela maskineriet igång; magvärk inom en timme, gasproduktion i trumpetande oändlighet, kass i magen i minst ett dygn, ledvärk i ca tre dygn. Rena döden, alltså. Det finns mycket spännande som vi inte vet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Jag rekommenderar WIlliam Davis nya bok WheatBelly Total Health där han breddar perspektivet ytterligare från sin första bok Brödberoende/WheatBelly. Bla pratar han om lektinet i brödsäd, WGA (wheat germ aglutenin / vetegrodds agglutenin) som man hittills inte har forskat så mycket på men där det kommer mer och mer forskning som visar på att dett förmodligen är ett mycket större problem än gluten. Bla säger Davis att man visat att WGA blcokerar ett hormon som heter vasoactive intestinal peptide som är väldigt viktigt för ett antal viktiga funktioner i kroppen med aveende på vårt välmående. WGA ger bla liknande skador och symptom som drabbar de som har celiaki. Som kuriosa berättar han att WGA till mer än 20 % har samma aminostruktur som ricin (ricin är letinet i kastor bönan), ricin har använts som gift för att ta död på mäniskor, tex KGBs mord på Gyorgy Mankov 1978. Gliadinet i gluten är ju också ett rejält problem. Allt detta är olika proteiner, eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag uteslöt gluten ur min kost för sexton år sedan, jag gjorde det på grund av förfärliga besvär i magen. Jag hade även förfärliga handeksem, där inga kortisonsalvor i världen hjälpte. Magbesvären förbättrades något, men det stora "undret" var att handeksemen försvann ganska omgående trots att inga antikroppar kunde påvisas och ej heller några typiska förändringar i tunntarmsslemhinnan för celiaki. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Det har ju varit debatt sen den där studien från Lunds Universitet kom angående läckande tarm och MS. Vissa anser att studien kan påvisa att den autoimmuna reaktionen startar i tarmväggen och sedan går på myelinet. Jag tror man vanligtvis brukar anse att läckande tarm är det som utlöser den autoimmuna reaktionen, men nu är alltså frågan om den autoimmuna reaktionen utlöses och sedan skapar läckande tarm och därefter skador på myelinet. Personligen känns det troligt, har aldrig haft någon allergiskt tendens som barn eller vuxen, men nu har jag helt klart stora besvär. Detta är alltså inte celiaki liknande skador, utan ökad permeabilitet. Kanske kan vara så i flera autoimmuna sjukdomar, vilket kanske är varför vi har så svårt för vissa proteiner. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Jag rekommenderar WIlliam Davis nya bok WheatBelly Total Health där han breddar perspektivet ytterligare från sin första bok Brödberoende/WheatBelly. Bla pratar han om lektinet i brödsäd, WGA (wheat germ aglutenin / vetegrodds agglutenin) som man hittills inte har forskat så mycket på men där det kommer mer och mer forskning som visar på att dett förmodligen är ett mycket större problem än gluten. Bla säger Davis att man visat att WGA blcokerar ett hormon som heter vasoactive intestinal peptide som är väldigt viktigt för ett antal viktiga funktioner i kroppen med aveende på vårt välmående. WGA ger bla liknande skador och symptom som drabbar de som har celiaki. Som kuriosa berättar han att WGA till mer än 20 % har samma aminostruktur som ricin (ricin är letinet i kastor bönan), ricin har använts som gift för att ta död på mäniskor, tex KGBs mord på Gyorgy Mankov 1978. Gliadinet i gluten är ju också ett rejält problem. Jag rekommenderar David Perlmutters bok Grain Brain, som nu finns på svenska under namnet Hotet mot din hjärna. Efter att ha läst den tänker man sig för mer än en gång innan man tar en tugga på frallan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts