Popular Post Vältränad nörd Posted October 5, 2014 Popular Post Share Posted October 5, 2014 Jag tycker det finns en allmän skepticism om hälsosam kost i samhället. Många tycker det har en tråkighetsstämpel. Verkar som många inte böjar äta hälsosam kost för att de inte vill ge upp god mat. Jag tror mycket av det här kan förklaras genom GI kosten. Där ska man byta ut goda saker mot liknande saker som smakar sämre. Eftersom många inte känner någon omedelbar förbättring när de byter ut mjölprodukter mot fullkornsprodukter kan också vara en faktor varför folk inte ser vitsen med den kosten, de märker ingen skillnad förutom att maten smakar sämre. Det finns väldigt mycket god mat som är hälsosam. Här beskriver jag hur jag åt och reflekterade angående kost på GI respektive lågkolhydratkost. GI Offrade smak för att äta nyttigt. Åt jag bröd siktade jag på barkbröd (synonym för fullkornsbröd), fullkornspasta och råris. Alla de alternativen smakar sämre än vanligt pasta, vitt bröd och vanligt ris. Jag åt alltså livsmedel som inte smakade så gott, med motiveringen att det skulle vara nyttigt. Jag va inte rädd för fett och valde aldrig lightprodukter, dock blev många måltider relativt fattiga på fett. Jag va beroende av konstant energitillförsel. Jag kunde inte hoppa över en måltid, va alltid tvungen att planera livet efter måltiderna. T.ex. skulle jag resa så behövde jag antingen planera in ett stopp för att köpa mat, eller ha med matsäck. Skulle jag träna va jag tvungen att planera in så att jag åt något lätt innan ett träningspass. Jag gjorde avsteg ibland och åt sånt som jag inte visste va bra. T.ex. kakor, glass och choklad. Gjorde sådana avsteg 1-3 ggr / vecka. Hade svårt att hålla en vikt som jag va nöjd med. Kunde bli obehagligt hungrig ibland. Det kunde gå ut över humöret, t.ex. kunde till och med göra att jag blev irriterad på småsaker. Kunde ibland känna att koncentrationen inte va på topp på eftermiddagen, så där vid 13 tiden, ca 1-2 h efter lunch. Inget som jag reflekterade över eftersom jag tyckte det här va helt normalt. Jag tyckte det va onormalt om koncentration kunde vara på topp hela dagen. Att koncentration sjönk under vissa perioder va inget jag kopplade till maten. Det här va dock ganska lätta symptom, men de fanns ändå där. Jag va förkyld 2-3 ggr /år. LCHF Jag äter bara saker som jag tycker är gott. Jag äter aldrig något som inte är gott, inte ens om jag tror det skulle vara nyttigt. Jag kan däremot avstå från mat/livsmedel som är goda. Exempel på det är kakor, pasta, mackor och saker med socker i. Att avstå från goda livsmedel gjorde jag också när jag åt GI. Jag är inte beroende av mat. Jag kan hoppa över måltider, jag kan träna utan att ha ätit innan. Det här underlättar livet. Har jag tid över kan jag alltid köra att effektivt träningspass, oavsett om jag ätit eller inte. Det är även lättare att resa. Eftersom jag inte behöver ha med någon mat, eller göra stopp för att köpa något att äta. Jag väntar helt enkelt på tills jag kommer fram, kommer jag fram sent och det är svårt att få tag på mat, då väntar jag till morgonen nästa dag. Något jag gör relativt ofta är att styrketräna, för att sen göra en resa. Oftast har jag ingen mat med mig, så då väntar jag till dagen efter för att äta. Jag gör det för att det passar det sociala livet bäst, och av lathet eftersom jag inte i förväg har fixat bra mat som jag kan ta med. Då kan det ha gått ca 24 timmar utan mat efter träningspasset, och har inte känt några symptom av det, kan inte säga att jag blivit svagare för att jag gör så. Jag gör avsteg ibland och äter sånt som jag vet inte är bra. T.ex. kakor, glass och choklad. Gör sådana avsteg 1-3 ggr / vecka. Ibland blir de här avstegen med LCHF vänliga godsaker, t.ex. mörk choklad eller liknande, ibland blir det inte LCHF vänliga produkter som köpt glass. Jag håller en lägre vikt än med GI. Jag är nere på ungefär samma fettvikt som när jag va yngre, åt GI och tränade 10-15 h / vecka. Nu äter jag LCHF och tränar 1-3 h / vecka. Min pollenallergi har i princip eliminerats. Upplever ingen dipp i koncentrationen under dagen. Om jag upplever att jag har dålig koncentration är det oftast för att jag är trött. Antingen för att det börjar bli sent på kvällen, eller för att jag sovit dåligt. Är förkyld betydligt mer sällan. De är mer sällsynta och när de väl bryter ut är de mildare. Hittills har jag blivit förkyld mindre än 1 gång / år. Sammanfattning Jag gör avsteg från kosten ungefär lika många gånger som tidigare. Jag avstår från livsmedel som jag inte tror jag mår bra av. Däremot så är skillnaden mot när jag åt GI att jag nu endast äter god mat, på GI gjorde jag avkall på smaker för att det va nyttigare. Jag får intrycket att en del inte väljer att ändra dieten eftersom de måste göra avkall på vissa saker som öl, kakor, godis etc. Vilken typ av diet man äter så vet de flesta att den typen av livsmedel inte är nyttiga, men äter det ändå. Samma sak gäller när man följer en LCHF diet, man kan välja att äta saker som man vet inte är nyttiga. Jag får bättre hälsa av att äta LCHF än GI. Om folk förstod de här sambanden bättre så tror jag fler skulle välja att äta hälsosamt. Samma resonemang kan nog föras med vegetarisk kost, där man byter ut något så gott som kött med linser och bönor vilket jag tycker är ett stort nedköp rent smakmässigt. Är det fler här som tror att vad som traditionellt sett anses som nyttig kost har gett hälsosam kost ett dåligt rykte? Om ni håller med eller inte så får ni gärna utveckla era resonemang. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts