Jump to content

Hur skall en bra kökskran vara?

MKJ
 Share

Recommended Posts

Vår kökskran gick av :o idag. Lite besvärligt att inte ha något vatten i köket :wacko:

Ämnet är faktiskt hälsorelaterat för när vi sökte efter kökskranar på nätet så hittade vi att många kranar avger bly till dricksvattnet :angry:

Boverket har gjort undersökningen och en sådan vill vi ju inte ha men vi har inte hittat själva undersökningen än.

Sedan såg vi att det finns kranar med en bygel framtill och kranar med pinne på sidan osv. Vad tycker ni om olika krantyper? Vilken är er favorit?

Jag tycker att den vi hade var i högsta laget eftersom det lätt stänker ända bort till diskstället när man sköljer något men hur hög är lagom?

Det skulle var jättebussigt och värdefullt om jag kunde få lite synpunkter på vilken kran som är bra.

Jag har en blandare från Franke som är toppen. Den modellen jag valde är utdragbar så att man lätt kan skölja sådant som otympliga kastruller utan krångel.

http://www.franke.com/content/kitchensystems/se/sv/home/produkter/bymodelrange/blandare/active.html

Tack Ulf! Jag försökte se på bilden men ser inte riktigt vad som är utdragbart. Är det själva röret som går att dra ut så det blir längre?

Bly är normalt inget problem i kranarna, se bara till att inte använda de första decilitrarna ur kranen.

Själv gillar jag FMM med pinne.

Vi har hittills bara haft kranar med bygel fram och vi har känt oss lite skeptiska till dom där med pinne. Jag har dock aldrig provat någon. Vad tycker du är fördelarna med pinne i jämförelse med bygel fram?

Det jag tycker är bra med bygeln är att man kan starta kranen med ovansidan av handen om man är smutsig. Funkar det med pinne?

Vi har hittills bara haft kranar med bygel fram och vi har känt oss lite skeptiska till dom där med pinne. Jag har dock aldrig provat någon. Vad tycker du är fördelarna med pinne i jämförelse med bygel fram?

Det jag tycker är bra med bygeln är att man kan starta kranen med ovansidan av handen om man är smutsig. Funkar det med pinne?

Det funkar även med pinne. Jag tycker det är något lättare att dosera vattenflödet med pinne kontra bygel (som jag har i tvättställen).

• Like 1

Det är mest en designfråga.. men kanske viktigare är vilka märken din lokala rörmokare handlar med eller din lokala VVSaffär!

Har en sådan här; http://www.moraarmatur.se/Produktinformation/Koksblandare/Mora-MMIX/Mora-MMIX-K5/Mora-MMIX-K51/

Funderade ett tag på en sådan här; http://www.moraarmatur.se/Produktinformation/Koksblandare/Mora-MMIX/Mora-MMIX-K5-med-handdusch/Mora-MMIX-K51/

Eller en sådan här; http://www.moraarmatur.se/Produktinformation/Koksblandare/Mora-Izzy/Mora-Izzy-Miniprofi/Mora-Izzy-Miniprofi/

Men iomed att röris inte hade tid så tog jag en med samma anslutning som min gamla.

• Like 1

Det jag kan rekomendera är att sätta två ballofixkranar före anslutningen, så kan man stänga av vattnet till kranen om den läcker.. man kan rent utav montera bort kranen och ändå ha vatten i resten av huset.

image1_033f7d9e9133fd9aeb7cf8b3a616028a.

Det jag kan rekomendera är att sätta två ballofixkranar före anslutningen, så kan man stänga av vattnet till kranen om den läcker.. man kan rent utav montera bort kranen och ändå ha vatten i resten av huset.

image1_033f7d9e9133fd9aeb7cf8b3a616028a.

Ja det är en bra idé. Min sambo gjorde det förra gången vi bytte kran (2011). Det var flexrör på den kranen i motsats till den gamla som hade fasta rör och det var mycket jobb sist men vi hoppas det blir lättare nu. Den ena avstängningskranen är full med ärg och på andra sidan är det en skarv som har ärgat så man kan ju undra om det är metall i avstängningskranen som inte trivs med kopparröret.

Jag funderar nu på hur hög kranen behöver vara. Det stänker väl långt bort nu när man t ex sköljer äpplen så det skulle vara bra med en lägre men det kan ju finnas nackdelar som jag inte ser innan kranen sitter där.

Jag har en sån här tillsats som är ändringsbar och går att vinkla. Tror jag sett den på ClasOlsson och funkar till alla standardkranar. Själva kranen är värt att satsa på kvalitet. Vi hade IKEA förut och en morgon var det niagarafall i köket. Efter det fixade vi en Mora och avstängningskranar på alla rör

• Like 1