Jump to content

Ingen gallblåsa

Annika69

Recommended Posts

Hej.

Är ganska ny på LCHF o funderar lite på fetterna man äter.

För ganska många år sedan fick jag gallsten o dem opererade bort min gallblåsa.

Gallblåsan tar hand om fettet man äter om jag inte har helt fel för mig.

Är det någon som vet hur det fungerar för oss utan gallblåsa?

Jag mår inte dåligt av fettet jag äter nu, det ända jag ibland kan reagera på är ägg men det gjorde jag även innan jag hade börjat med LCHF kost.

Jag mår bra av denna kosten o går ner i vikt.....men undrar ändå.

Kan såklart fråga min läkare men är det då en läkare som inte tror på LCHF får man inget rättvist svar.

Hoppas någon har erfarenhet o kan hjälpa mig.

Annika

Mnjae.. det är levern som producerar gallvätskan, blåsan är mest för förvaring och koncentration!

Och äter man fettsnålt så blir den för koncentrerad och kan kristaliseras till grus och stenar!

Låter man det gå så långt att det blir stenar så är operation ofta av nöden.

Hur som helst, du producerar fortfarande gallvätska för att dispergera fett och annat.. det enda som skulle kunna vara ett problem är att du inte har någon buffert iomed att blåsan är borta.. men det lär du märka hur som helst.

Sen så.. iomed att du har ätit LCHF ett tag så märker du att det inte handlar om att äta smör med sked utan mest om att inte vara rädd för normala riktiga feta matvaror med sitt fett oreducerat!

Dvs skippa fettsnålt, skippa alla junk kolisar och äta riktig mat!?

• Like 1

• 2 months later...

Följer tråden eftersom jag själv är gallopererad sedan ca 10 år och äter LCHF sedan ca 8 år. Har varit lite oroad för att jag inte kan tillgodogöra mig allt gott som finns i maten jag äter pga fettet kanske inte skulle hinna "tas om hand" men när jag frågade Anna Hallén om detta menade hon att det inte skulle vara några problem. Enda problemet enligt henne är väl detta att man kan bli lös i magen om man äter större mängder fett.