Jump to content

Matråd till reumatiker

Syster

Recommended Posts

Precis samma argumentation är oerhört vanlig vid diabetes: man skall kunna "unna sig" (kakor, bullar - ja, sågar tårta o dyl). Vilket i praktiken betyder: och sen måste du ta mer (och mer) insulin.

Antar att vid reumatism är logiska føjlden av "att unna sig" : och ta sen mer smärtstillande

Vi har som samhälle kommit SÅ kort när det gäller officiell förståelse for kostens betydelse...

Alla goda krafter som är aktiva på bl.a. detta forum är dock lys i mörkret :)

• Like 5

Reumatikerförbundet har i sitt senaste nummer av sin tidning Reumatikervärlden en liten genomgång av olika dieter som kan hjälpa reumatiker från smärta och stelhet.

https://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=q3rf0hgh

(Det är bara att bläddra i tidningen för de som är intresserade)

Tyvärr blev jag verkligen besviken då varken LCHF, Paleo, Lågkolhydratkost eller ens Glutenfritt nämns i artikeln.

Man tar upp "makrill är bra mot RA och AS", "Medelhavskost", "Att vara extrem fungerar sällan", "Vilka grönsaker som kan ha effekt på ledsmärta" och "Vegankost".

Man poängterar också att man ska "unna" sig.

Jag HATAR uttrycket att unna sig, kan man inte få unna sig en så bra hälsa som möjligt istället för att unna sig en Muffins :(

Okej, nu blev jag bara full i skratt: vegankost och sen komma med att vara extrem inte funkar. Det var ju bara roligt, egentligen. Jag kan inte komma på något mer extremt än vegankost. 

Fast egentligen är det inte roligt. Bara ledsamt. Hur många kommer inte lida vidare helt i onödan? Jag säger inte att alla kan bli helt friska men jag VET av egen erfarenhet och andras som har provat att MÅNGA kan få stor lindring eller helt slippa besvären med en så enkel åtgärd som att ta ut spannmål och socker ur sin kost. F*n vad ARG jag blir. :angry:

• Like 2

• 2 weeks later...

Jag är ju själv reumatiker (psoriasisartrit) och är helt symtomfri med LCHF sedan flera år, tycker själv att jag (och många andra med mig) är levande exempel på att det fungerar med kostomläggning för att lindra / bota antiinflammatoriska sjukdomar.

Trots det finns det flera andra bekanta till mig som är reumatiker som inte tror på att det här skulle fungera för dem, de är inte ens villiga att försöka att se om de kan få någon lindring. Har fått höra från flera, bland annat från läkare att jag är i ett bra skov..det skovet har varit i snart 6 år nu  :P

• Like 2

Jag har funderat över det här med kosten..

Jag har ätit LCHF i flera år, men slarvat ganska mycket. Efter en influensa i februari så började jag få problem med kraftig ledvärk som hoppade runt. Från alla leder i händerna till axlarna, höfterna och knäna. Efter flera besök på vc så gjordes ett blodprov där de såg att det var något reumatiskt och jag fick en remiss till reumatologen. Där konstaterade de att det var reumatoid artrit och jag fick Salazopyrin.

Jag blev genast väldigt noga med min kost och slutade slarva. Jag började ta Omega 3-tillskott varje dag samt D-vitamin. Har inte haft ont i lederna sedan jag fick diagnosen, men är väldigt trött.

På reumatologen säger de att jag förmodligen har en lindrig form av sjukdomen eftersom jag inte har ont, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag är ju mer inne på att det beror på kosten. Är livrädd för att få ont igen. Vad tror ni?

• Like 1

Jag har ätit LCHF i flera år, men slarvat ganska mycket. Efter en influensa i februari så började jag få problem med kraftig ledvärk som hoppade runt. Från alla leder i händerna till axlarna, höfterna och knäna. Efter flera besök på vc så gjordes ett blodprov där de såg att det var något reumatiskt och jag fick en remiss till reumatologen. Där konstaterade de att det var reumatoid artrit och jag fick Salazopyrin.

Jag blev genast väldigt noga med min kost och slutade slarva. Jag började ta Omega 3-tillskott varje dag samt D-vitamin. Har inte haft ont i lederna sedan jag fick diagnosen, men är väldigt trött.

På reumatologen säger de att jag förmodligen har en lindrig form av sjukdomen eftersom jag inte har ont, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag är ju mer inne på att det beror på kosten. Är livrädd för att få ont igen. Vad tror ni?

Extrem trötthet beror ofta (men inte alltid) på låg näringstäthet. Att du inte får ledvärk betyder nog att du undviker rätt saker. Jag är också jättenoga med kosten och man säger också om mig att jag har en lindrig variant av min sjukdom (har MS).

Bläddrade lite i tidningen. Jag gillar insädarna, där folk ställer frågor. Gillar den delen i alla tidningar!! Det finns hopp!!

En av frågorna handlade om socker!!

Den som skrev visste att just socker var farligt och undrade om det fanns något bättre alternativ av sötning att välja på. Svaret löd att socker är socker och leder till välfrädssjukdomar oavsett vilket man väljer och det bästa vore att avstå socker helt och hållet! Men om du måste välja något välj åtminstone ekologiskt för miljöns skull!!

Så mitt i hopplösheten finns det en gnutta hopp!! :)

• Like 1

Jag är övertygad om att LCHF är en väldigt bra kost för reumatiker, där inflammationerna dämpas.

Att känna trötthet vid en kronisk inflammatorisk sjukdom är nog inte så konstigt, då kroppen försöker läka, och det kan ta tid.

Du äter även Salazopyrin, som är ett hyfsat potent läkemedel med en del biverkningar, vilket även det kan ge trötthet. Jag hoppas att du får lämna blodprov emellanåt, så att man håller koll på de biverkningar som kan visa sig i blodbilden.

Fortsätt du med LCHF då du mår bra av det, och ge kroppen chans att läka. Man får inte heller glömma att detta är sjukdomar som går i skov, och bättre och sämre perioder tillhör sjukdomsbilden. Men med en antiinflammatorisk kost så blir eventuella skov förmodligen lindrigare :)

• Like 1

Jag äter både rött kött och fläskkött och märker inte att det påverkar mina leder negativt, har ju ingen smärta alls numera sedan jag började med LCHF så länge jag håller mig till det. Minsta lilla potatis däremot ger ledvärk och stelhet redan efter 30 minuter. Socker, speciellt i flytande form ger svullnad och stelhet i lederna så det är ju tur att det inte är gott längre med sött  :D

• Like 2

Jag äter både rött kött och fläskkött och märker inte att det påverkar mina leder negativt, har ju ingen smärta alls numera sedan jag började med LCHF så länge jag håller mig till det. Minsta lilla potatis däremot ger ledvärk och stelhet redan efter 30 minuter. Socker, speciellt i flytande form ger svullnad och stelhet i lederna så det är ju tur att det inte är gott längre med sött  :D

Det är lite skummelt men det verkar som helheten är avgörande och inte dom enskilda livsmedlen (bortsett från skräpmat). Många har ju blivit av med ledvärk genom att bli vegetarianer och jag känner till och med en kvinna som var fri från ledvärk ett antal år när hon åt makrobiotisk kost. Den baseras på spannmål och grönsaker i första hand men mycket hel spannmål och grov fullkorn.

Ja själv har jag ju varit fri från värk i 6 år med LCHF så det vet jag ju fungerar på mig, blev något bättre då jag åt GI-kost så där spelade ju säkert den minskade sockermängden roll. Jag har faktiskt även testat med vegetariskt med det fungerade inte alls utan jag fick mer värk då.

• Like 2

Ger alla nattskatteväxter liknande symtom som potatis för dig?

(Aubergine, tomat, paprika, gojibär )

http://www.thepaleomom.com/2013/08/what-are-nightshades.html

http://www.greenmedinfo.com/blog/link-between-nightshades-chronic-pain-and-inflammation

http://arthritis.about.com/od/diet/a/Are-Nightshades-Bad-For-Arthritis.htm