Jump to content

Förstör jag hela effekten (viktminskning) ?

matvanan

Recommended Posts

Hej!

Jag har sedan i somras ätit mycket lchf. Jag gick ner tre kilo på två veckor i början då jag var lite mer noga (åt ändå mejeriproduktioer). Jag tycker verkligen om den känslan som LCHF ger att jag inte känner mig supermätt och tjock efter varje dag. Jag har länge haft problem med överätning och att inte kunna sluta äta när jag väl börjat en kväll osv. Så på så sätt ser jag LCHF som en livsstil och jag saknar inte pasta, ris och potatis. 

Däremot så händer det att jag äter kolhydrater mer än jag borde. Kanske att jag på helgen äter knäckebröd, eller tar en öl eller en bulle. Det blir inga mängder som innan, vilket är skönt för en med hetsätningsproblem. Men min fråga är nu om detta förstör hela LCHF för viktminskningen skull? Att om man av LCHF går ner i vikt av att kroppen omvandlar fett till energi istället för att den får massa energi genom socker och kolhydratrik kost - får kroppen tillräckligt med energi av det lilla jag får i mig av kolhydrater tex på helgen så allt fett jag sedan ÄTER bara lagras på kroppen??

Jag tycker själv att jag fått lite mer mage av LCHF, jag som alltid haft smal mage och bredare rumpa och lår.. Gillar inte omfördelningen....

Några tankar?

(Till saken hör också att jag troligtvis kommer få svårare att äta LCHF om jag ska tvinga mig till saker, då funkar det inte jag kommer börja hetsäta igen..)

/Matvanan

www.matvanan.blogg.se

Alltså, med anledning av det du skriver om problem med ätandet så skulle jag ta ett par månader med kolhydratsavgiftning. Inte så att du måste sluta helt med öl eller bröd i resten av ditt liv, om du tål det, men jag tror att du skulle må bra av att fostra din hjärna lite med att gå fot och ligga plats i korgen och köra typ 3 månader helt strikt. Saknar du bröd kan du ju ta fröknäcke eller baka eget. (Jag brukar köra smör på en valnöt när jag går bananas.)

Är ditt mål att gå ner i vikt så tror jag inte att det är bra att "fuska" varje vecka. Även om det inte är tillnärmelsevis lika stora mängder som tidigare är det lätt till att det blir mer än man tror.

Ta din nästa öl till sillen på julbordet och njut RIKTIGT mycket av den då i stället. Vill du ha alkohol kan du pröva med spritz på vitt vin eller rosevin. Maken var en inbiten öldrickare, men han kör genomgående spritz nu och öl är bara vid högtidliga tillfällen när det verkligen är motiverat... och desto godare då.

• Like 6

Det är riktigt att viktminskning bromsas av ökat kh-intag. Och, som Stoscha säger, det är väldigt lätt att äta mer än man tror när man gör avsteg. Att äta mycket fett OCH liberalt av kolhydrater ger i stället ofta viktuppgång.

Min erfarenhet är precis denna - när jag åt liberalt, var det svårt att hålla vikten men nu, när jag kör strikt, går det som en dans. Det är värt vartenda jobbiga sug i början. Det går över.

Just öl och bröd är verkligen no no i LCHF. Eller, som sagt, en sällannjutning ;)

Samtidigt så kan det vara en stor individuell variation.. väldigt beroende utav vilket ens grundläggande problem är!

Om vi börjar på ruta ett, den där alla borde ha varit så är inte en blandkost på de bästa råvaror något problem så länge man är frisk och inte har några andra krämpor.

Sen så.. blandkost på bra råvaror innebär att du får undvika det mesta i en vanlig affär.. de är överlastade av junkfood!

Man blir tvungen att i princip laga all mat själv!

Och då blir det hur lätt som helst att undvika skräpmat.. för blir du sugen på en limpskiva med margarin så får du först baka det brödet!  :o

Andra äter just riktig mat från bra råvaror och då tenderar som regel fetthalten att öka hur som helst och de överäter inte.. de blir mätta och nöjda och deras aptit ser till att de äter sitt kaloribehov.

Såå egentligen handlar det rätt mycket om planering, dvs den "diet" du tänkt hålla skall du oxå köpa och ha hemma för att det skall fungera. :wacko:

Behöver du gå ner i vikt så är det fettförbräning du vill åstadkomma.. och då handlar det om att äta mest av sådan mat som maximerar fettförbräning 24 timmar om dygnet!

Dvs det handlar om att hålla blodsocker och insulin normalt och lågt!

• Like 2

Jag kommer med en liten avstickare till fråga här som ändå är lite relevant. Hoppas du inte tar illa upp.

Men jag undrar lite vart kolhydraterna tar vägen när man dricker öl. Jag har själv ingen insulinproduktion alls och håller därför stenkoll när jag dricker alkohol. Efter 2 öl har blodsockret såklart stigit men sedan kickar alkoholen igång och pajar glukosproduktionen i levern antar jag? Blodsockervärdet sjunker igen och jag har sedan inte riktigt iakttagit någon form av rekyl när kolhydraterna börjar bli socker igen. Så... hur funkar det egentligen?

Ja så är det mest troliga senariot, dvs akoholen minskar glukoneogenesen.. iomed att det är prioriterat att förbränna alkohol.

Även om du inte har insulinproduktion så har du en fungerande lever, som reagerar på de energisubstrat du tillför.

Jag har egen erfarenhet av ätstörning i form av överätning/hetsätning och även sockerberoende. Man läser att man ska göra si och så om man äter LCHF. Visst I det stora hela så funkar alla människokroppar på samma sätt, men det är ändå så otroligt individuellt hur ens kropp reagerar på det man stoppar i sig.

Vad jag vill säga så är att du måste prova dig fram med vad du äter eller inte äter, lära dig lyssna på din kropps signaler - bli lyhörd för din kropp och vad den säger dig. Det kan också vara av vikt att fundera över dina värderingar, i detta fall kring mat och hälsa: Vad är viktigt för dig? Hur vill du leva? Vad vill du äta? ovs...Gör du det och finner svar som kommer från hjärtat, så går allt så mycket enklare med maten, för då gör du inget mot din egen vilja, som du skriver att du inte vill.

För min del, så åt jag som du beskriver med början 2012. Lagade LCHF mat hemma och försökte hålla mig i från så mycket socker det nu gick, men "föll" i hetsätningen nu och då och åt en bulle om jag blev bjuden ovs. Under denna tid gick jag nog ner lite i vikt totalt sätt, men gick upp en del i mellan. För mig fungerade det bra att äta som jag gjorde, men jag kom ju inte åt problemet med sockersuget, eftersom jag underhöll det hela tiden. Så vändpunkten kom i vintras då jag "fick nog" och slog näven i bordet. Jag bestämde mig för att börja med LCHF på riktigt (har försökt flera gånger sedan 2005), bryta helt med sockertrollen i hjärnan. Men tilläggas bör att jag har en samtalskontakt inom psykiatrin av andra orsaker och som hjälpt mig och hjälper mig med detta projekt, för i mitt fall handlar det inte bara om maten. Det sitter i hjärnan :)

Det är 8 månader nu sedan min kostomläggning och jag lär mig något nytt om min kropp varje dag, jag lyssnar då den protesterar eller är nöjd angående det jag stoppar i den och jag försöker vara snäll med mig själv. Jag har lärt mig vad som ger sug efter socker och jag vet hur ofta och hur mycket jag kan äta av vissa saker, tex honung som jag använder ibland i te eller i varm choklad (använder inte konstgjorda ämnen som sötning)

Jag har blivit snällare mot min kropp (och mig själv) och vill inte hetsäta/överäta en massa skitmat. Jag kom till ett beslut då i februari, om att jag vill ge min kropp ren och näringsrik mat och det beslutet håller jag ännu. Jag mår så mycket bättre och ner i vikt går jag lite i taget, men det har aldrig fått vara huvudsyftet för detta projekt, även fast jag som mest vägde 130 kg.

Det här blev mycket extra babbel, utan direkt svar på frågan kanske, men jag vill ge dig ett exempel av mig, eftersom jag tänkt samma frågor som du och åt liknande förut. Summa sumarum så är att lära dig lyssna på din kropp och att våga prova dig fram i vad som funkar och inte funkar just för dig. Inget sätt att äta LCHF är fel om det funkar för en själv. Något som jag tycker alltför många glömmer bort. Så länge som man uppnår sitt eget syfte med kosten så är ju allt frid och fröjd.

Alla har ett val, jag vet vad jag väljer då någon bjuder mig en bulle ;)

• Like 4