Jump to content

Recommended Posts

I dag är det exakt 4 år sen jag började med LCHF kost efter ha läst lite här och där på nätet om det. Hurra för den här tiden.

För 4 år sen:
Trodde inte riktigt på det för jag tänkte som många andra att "javist kan man väl gå ner några kilo men de återvänder säkert efter några dagar" eller "är det säkert att jag får i mig alla näringsämnen". Den största rädslan var för mig om den här kosten skulle fungera ihop med mina funktionhinder eller om den skulle göra mig sjukare.

Jag har aldrig varit särskilt glad för bröd, potatis, läsk, kakor, tårtor eller andra kladdiga bakverk. Men däremot periodare när det gällde godis och då särskilt ren choklad. Frukt som clementiner och äpplen åt jag mycket av men grönsaker blev mest grönsallad,tomater och gurka.
Har alltid gillat att vara i rörelse. Motionen bestod ibland av att cykla eller gå till jobbet (5km x2), dansa men inte så ofta som förr, sköta hus och trädgård, cykla på min fritid varje dag

Med det i bagaget var det kanske lättare för mig än för många andra att sadla om.

Började med att ta bort helt och hållet bröd, ris, pasta, potatis, frukt. Slutade med vanlig sås och gjorde på cf i stället.
Lade till keso med bär som jag spädde lite med grädde. Började äta ägg dagligen och hade då fläsk eller räkor till dem.
Började äta frukost vilket jag aldrig tidigare gjort sen jag blev vuxen. Detta blev nu mitt huvudmål. Fast "frukosten" åts sällan förrän jag varit igång ett par timmar.

Efter ca en månad då jag märkt bara förbättringar och inga negativa biverkningar så utökade jag de feta produkterna och lade till lite mer grönsaker som blomkål, vitkål, paprika.

Jag gick ner ca ett kilo i veckan redan från början och det var troligen det som fick mig att fortsätta och att inte falla för frestelsen att äta choklad. Jag var lite en utmanare mot mig själv. Hade precis som en inre röst som hela tiden sa att du kommer att falla tillbaka som du alltid gjort, får se hur länge det dröjer den här gången. Men ju mer tiden gick och jag märkte att jag inte ens tänkte på det jag tagit bort och njöt att de nya smakerna på maten så viste jag att den här gången var det för evigt.

½ år:
När ett halvår hade gått hade jag gått ner 22 kilo men hade ca 10 kilo till innan jag nådde gränsen för överviktig men nu stannade min viktnedgång. Men min vinst under detta halvår gjorde att jag kände mig nöjd ändå. Vinsterna bestod av bättre hälsa genom att jag inte blivit sjuk under hela tiden, konditionen hade förbättrats enormt (så klart hade viktnedgången lite med det att göra), och den goda och varierande kosten ville jag inte sluta med.

Under 3 år:
Under de kommande 3 åren hände mycket som förändrade mycket för mig. Jag fann en människa som också börjat med LCHF nästan samtidigt, som jag kunde dela framgång och motgång med, jag drabbades av sorg, problem som var svårlösta, glädje i nya bekantskaper, operation som jag inte är ok efter ännu, gamla sjukdomar som kom igen, klimakteriet fast inga känningar, immunförsvar och läkningsprocess som förbättrats enormt, utsattes för mobbning för min kosthållning,viktuppgång 17 kg, förbättrad kondition som ledde till att jag tog upp dansen igen (2 ggr i veckan)och går/cyklar till jobbet varje arbetspass oavsett väder. Ja mycket mer hände så klart men allt detta har inte ett dugg att göra med min kost förutom mobbningen. Allt hade troligen hänt förr eller senare ändå, både de bra och dåliga sakerna.
Under den här tiden har jag hållt fast vid LCHF antingen strikt eller lite mot liberal.

I dag:
har jag gått ner 9 kg sen jul och har nu bara ca 15 kg kvar till det närmsta målet. Jag har minskad dos på mediciner vilket beror på LCHF sa min neutrala läkare. Miste min coach dock men jag får förlita mig på min inre kraft nu. Äter nu strikt LCHF igen (20-25 kolisar per dag). Ingen förändring vad gäller motionen.

Framtiden:
Den ska bara bli bättre och bättre. LCHF kommer jag att fortsätta med livet ut. Sagt till mina barn att när den dagen kommer som jag inte själv kan styra över mig så ska de se till att jag får fortsätta med den här kosten. Tror inte att jag kommer att motionera mer än i dag, nästan dagliga cykel/gångpromenader, dans 2 kvällar i veckan, hus och trädgårdsarbete, det är jag nöjd med men kanske kommer att lägga till simning när jag blivit pensionär.
Den dagen jag lämnar in kan jag så klart inte sia om men det spelar ingen roll om jag dör som professor Hallonbåt och professor Cola säger eller helt enkelt av en olycka eller ålderdom för jag har alldeles säkert haft ett friskt och aktivt liv tills dess.
Ser fram emot de kommande ca 43 åren men kanske även en framtid in på de tresiffriga åren. :)

• Like 5

Tack för att du delar med dig, det är mycket intressant läsning! Du påvisar ju också mycket tydligt hur många andra faktorer än enbart kosten som spelar in - och hur mycket bättre vi kan tackla alla dessa faktorer när vi äter en kost som gör oss väl :)
Tack. Det var det jag försökte förmedla också men jag är inget vidare på att skriva så jag var rädd för att det inte skulle framgå.

I går fick jag in en riktig fem-etta som det heter. :)

Jag har tidigare skrivit att alla utom mina arbetskamrater accepterar mitt val av kost och en del har även minskat på kolhydrater.

Men mina arbetskamrater har mer eller mindre motarbetat mitt val och eftersom vi äter pedagogiska måltider så handlar vi själv hem mat och tillagar den på plats.

När det är deras tur att handla så handlar de väldigt mycket färdigmat, 36% grädde, bara lite cf och ofta "glömmer" de smör.

Matlagningen består ofta av pastagratänger, pizza, varma mackor, grönsaksstuvningar mm som jag inte kan ta av.

Jag har slutat att med en min visa vad jag tycker utan tar med eget att ha i reserv och det har blivit mer och mer efterhand som de har minskat på det jag kan äta. När jag handlar så är kyl och frys fylld av färska grönsaker,bela köttbitar, fetaste mejeriprodukterna mm.

I går bjöd jag på pasta, blomkålsris och köttfärssås med paprika och lök samt cf i.

Den jag jobbade med hade tydligen åter igen börjat med vv (vet inte vilken gång i ordningen nu). Dessutom är hon den som varit värst i att försöka fördärva för mig. Det första hon frågade efter var sallad. Sa att jag hade grönsakerna i såsen så jag har inte gjort någon extra sallad.

Hon hämtade ett halvt saladshuvud och lade på sin talrik.

Min kommentar var:

Det var ju bra att jag vet nu att du äter vv diet. Då ska jag ta hänsyn till det vid min matlagning så jag delar upp rätterna så du kan ta av vad du vill och bli mätt.

Svaret blev något otydbart men tydligt var att hon förstod undermeningen. :)

Tror dock inte att det blir jättestora förändringar i framtiden men vi får väl se.

• Like 2

• 5 weeks later...

Nu har det snart gått en månad sen jag skrev här sist. Har inte tyckt att jag haft något att tillägga men nu har jag det.

På grund av hälsoskäl så har jag börjat lyssna på andra här på trådarna.

Efter 4 år med LCHF tror man sig veta allt som man behöver och att det bara är att fortsätta i samma spår. Men fast det är svårt att medge så har jag fel någon gång. Eller ska jag säga mindre rätt. :)

Som jag skrev i första inlägget så har jag gått upp i vikt igen under de senaste tre åren och sen gått ner 9 kg efter jul. Men sen gick jag upp igen ett par kg och då började jag reagera. Så här vill jag inte ha det. Det är ju rena jojo-bantningen igen. :( 

Jag har tagit det med ro för mina hälsovinster var så stora så jag brydde mig inte värst om att jag nästan kom tillbaka till min ursprungsvikt. Inte förrän strax innan jul då det blev allvar med min hälsa så tog jag mig en funderare på vad jag skulle kunna göra bättre.

Jag tyckte jag var duktig som låg på ca 20-25 kolisar och åt ca 150 g kött per dag. Fettet tyckte jag att jag fick i mig rimligt. Kollade i matdagboken då och då att jag fick i mig alla näringsämnen. Enda gångerna jag unnade mig annan mat var på kalas och det är inte så ofta. Motionen bestod av vardagsmotion. Cykla, gå, sköta trädgård och hus, reparera min bil som fortfarande inte är ok och allt gående på jobbet. Låter ok va? Men något var fel mer än att jag kommit i klimakteriet utan symtomer mer än att mensen slutat.  

• Okey, jag drar ner mer på kolisarna då. Till under 15 tänkte jag.
  • Fettet? Kollade lite och kom på att jag inte alls hade så mycket fett per dag som jag borde. Hur hade det nu gått till? Ja, sakta men säkert utan att vara medveten om det hade jag minskat på fettet. Skulle ha ungefär dubbelt så mycket fett per dag.
  • Mejeriprodukter. Det kan jag inte vara utan. Jag som är mjölkoman. Innan jag började med LCHF drack jag ca 2 liter minimjölk per dag. Nu var jag nere i ½ liter fetmjölk per dag. Men ska jag gå ner så får jag väl offra mjölken och grädden som många säger här på forumet. Nu blev det bara grädde i maten och så började jag göra äggmjölk igen ( ca 1 liter per dag).
  • Motion. Nej den får vara som den är. Har inte tid med mer.

Denna förändring gjorde jag i slutet av januari.

Vad har hänt?

Jo, jag går ner utan att vågen en enda dag visar uppgång. Jag går ner i vikt som jag gjorde det första halvåret och utan någon ansträngning, precis som då. Jag sitter inte och håller igen utan snarare manar mig att äta mer (fett). Mjölken saknar jag inte ännu utan äggmjölken med kanel fungerar bra. 

Nu tänker ni att jag tänker mat hela tiden och räknar från morgon till kväll men nej, det gör jag inte. Äter ca två gånger per dag, middag ca 12 och kvällsmat ca 18. Däremellan ett glas äggmjölk om jag känner för det. När jag lagar mat så tänker jag på att se till att den blir fettrikare.

Minus ett kilo i veckan känns inte dumt alls men jag hade varit nöjd med vilken viktnedgång som helst bara jag inte går upp något. Om det fortsätter så här kommer jag att återgå till 20-25 kolisar i slutet av mars för det ger lite mer utrymme för variation.

Varför jag skriver den här "solskenshistorien"? Finns det inte tillräckligt med sådana här på forumet? Någon som kände som jag att roligt för de som lyckades och Grattis till dem, men varför inte jag då? Jag missunnade ingen sin framgång men tanken fanns där hela tiden att, varför inte jag? Har klimakteriet så stor betydelse?

Jag ville skriva detta för att ni som inte "lyckas" lika bra som många andra, inte ska ge upp. Klimakteriet är en bromskloss utan tvekan men inte skäl att ge upp. Ransaka hur ni äter även om ni "tror" er äta rätt. Ni har kanske lika fel som jag hade. Jag gillar inte att jag hade fel om mejeriprodukter men det är bara att bita i det sura äpplet och acceptera att så är det.

Jag kommer kanske att gå upp igen men nu har jag lärt mig att inte låta det förbli så utan att då återigen se om jag kan förbättra något.

LCHF är här för att stanna livet ut.

Det enda moln på himlen jag har är att jag inte får bilen att gå bra. :(

Den ska kanske också ha LCHF. Olivolja i motorn och smör i tanken. :)

Lycka till alla forumvänner med era mål!

• Like 6

Haha, verkligen en solskenshistoria!

Och vad menar du med att du inte kan skriva bra??? Du har verkligen förmågan att få mig att leva mig in i det du berättar om!  

Tack! Det värmde.

Men min svensklärare hade inte hållt med dig. :)

• Like 1

Tack för att du delar dina erfarenheter, jag ska försöka ta till mig dom (jag som envist vägrat släppa taget om vissa mejeriprodukter) och se om det hjälper mig i min resa...

Och du skriver fantastiskt bra!! Fortsätt delge oss din historia, jag ser fram emot nästa inlägg =)

• Like 1

Tack för att du delar dina erfarenheter, jag ska försöka ta till mig dom (jag som envist vägrat släppa taget om vissa mejeriprodukter) och se om det hjälper mig i min resa...

Och du skriver fantastiskt bra!! Fortsätt delge oss din historia, jag ser fram emot nästa inlägg =)

Tusen tack för berömmet.

Försök att ta bort mejeriprodukterna oavsett hur mycket du gillar dem för det ger resultat. Usch att jag ska behöva medge igen att jag hade fel. :(

Sen vet jag inte hur länge jag klarar mig utan mjölk men jag dricker i dag ca 7 dl äggmjölk med kanel/dag och saknar inte mjölken alls. Inte ens när jag går förbi mejeridisken i affären.

Psst. Jag har minskat ytterligare ½ kg sen sist. Bara det gör att jag kan hålla mig från mjölken.

Lycka till på din väg mot ett hälsosammare liv. Håller tummarna för dig.

Tack Zenbra =)

Ställde mig på vågen i morse, den har inte petat ner ett hekto på 1 vecka..

Har plockat bort ost och turkisk yoghurt...

Grädden använder jag i kaffet och till mina 'scrambled eggs'

(en av dom få saker jag vägrar släppa) men har bllvit lite 'rädd' mejeriprodukterna nu...

Har lagt in 2 x 10 min träning oxå sen på tisdag och hoppas på att kunna utöka det

så småningom - vi håller tummarna för varandra tycker jag <3

• Like 1