Syster Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag tänkte kontakta Reumatikerförbundet och fråga lite grann om deras kostråd som de ger till reumatiker i deras senaste medlemstidning. http://forum.kostdoktorn.se/topic/5645-matråd-till-reumatiker/ Med anledning av det så skulle det vara av mycket stort intresse att veta hur många här på forumet som har blivit bättre i led och muskelsmärtor med hjälp av LCHF, Lågkolhydratkost eller Paleokost 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag har blivit hjälpt, och jag kopplar det till gluten. Jag började med LCHF strikt 2009 (bla inga glutenprodukter). Efter 2 år blev jag lite liberal, tillät mig bla lite bröd. Jag fick problem med lederna i fingrarna och armbågarna, smärta och stelhet. Bla vaknade jag varje morgon med utspretade fingrar och var tvungen få hjälp att knytta handen. 2013 blev jag upplyst om gluten och gjorde slut, aldrig mer. Efter bara ett par veckor på glutenfritt var ledsmärtan borta och jag hade full funktion i händerna igen. Nu har det gått 1,5 år och inga problem med lederna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag är inte reumatiker, men har haft återkommande perioder av ledvärk (artros?) flera år. Ibland så illa att jag måste gå med kryckor. Men sedan jag började med LCHF våren 2011 har problemen varit som bortblåsta. Utom vid ett tillfälle då jag trillade dit ordentligt på nötgifflar och några dagar senare kände den välbekanta värken i knäna. Så jag gissar också att gluten är boven i dramat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag trodde det var åldern och fetman, jag. Det visade sig vara vetet. Äter jag aldrig så lite (en tumme stor nybakat bröd med smör, mmm) så har jag ont i knä- och fingerleder i tre dagar. Det finns inget bröd på jorden som är värt det.Nu är jag ju både äldre och smalare men problemen kommer tillbaks om jag klantar mig med vete. Det verkar inte vara gluten som är problemet för jag kan äta rågknäcke utan problem (om jag bara inte överdoserar för då blir jag så brummig och slarvig i magen). Med tanke på att jag är LÅNGT ifrån ensam om att ha negativa reaktioner skulle jag önska att läkare istället för att skicka hem folk med "ta en panodil och kom tillbaks om en vecka om det inte är bättre" skulle ge rådet "Ta ut ALLA spannmål i 30 dar. Kom tillbaks om det inte blir bättre." Jag har en gnagande känsla av att vissa vårdköer skulle lösas upp i tunn rök av det.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifanders Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag hade problem med smärta i lederna när jag åt enligt tallriksmodellen och jag är i princip helt av med smärtan när jag äter LCHF, framförallt när jag utesluter mjöl. Äter jag mjöl så kommer smärtorna tillbaks. Jag kan klara en mindre mängd vid enstaka tillfälle. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Här är en till som blivit hjälpt. Hade molande muskelvärk/trötthet och hade svårt att bära min då 1-årige son nedför trappan till bottenvåningen. Nu är han 5 och det går jättebra trots att han idag väger 20kg. Har spekulerat i om det är det ökade fettet eller frånvaron av gluten och jag tror det sista. Jag äter mjölkprodukter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Inte jag men min sambo. Han hade ledsmärta troligtvis beroende på psoriasis, dock Utan diagnos artrit. Men han åt orudis nästan jämnt. Efter några veckor på lchf ställde han undan burken och nu två år senare är den fortfarande överflödig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Fibromyalgi. I stort sett besvärsfri på LCHF. Bara riktigt griningt väder som kallblåst eller riktigt kallt, typ -25 grader. Annars som ny! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Jag har i princip blivit av med all min ledvärk med LCHF utan gluten och mjölkprodukter - på ett år. Jag tror och hoppas att inom ytterligare ett år är mina problem helt borta. Någon kanske kan mejla den här tråden (med ytterligare vetenskapliga referenser) till chefredaktören Maja Aase? Jag tycker hon verkar vara en bra person som kan ta till sig argument. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 Själv har jag ätit glutenfri kost i sexton år, och under den tiden så utvecklade jag en reumatisk sjukdom, i och för sig så var den nog på gång innan, men varken jag eller någon läkare förstod det. Mina reumatiska besvär förbättrades radikalt efter en kort tid på LCHF, och jag kunde lägga bort de "läkemedel" som jag medicinerade med Detta att kolhydrater göder inflammationer och att många har blivit bättre i sina besvär både med Glutenfri kost och/eller LCHF är ingen nyhet för reumatologerna så det förvånade mig att ingetdera av detta var nämnt bland "kostråden" i Reumatikertidningen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Kanske lite sent ute men ... Jag är helt symtomfri i min psoriasisartrit sedan snart 6 år med LCHF. När jag började kände jag effekt redan efter 3 veckor och på bara 6 månader gick jag från ständig värk och svullna leder till så gott som helt symtomfri. Innan dess hade jag under flera år medicinerat med både tabletter och injektioner men fick ingen lindring alls utan bara en massa tråkiga biverkningar. Att inte reumatikerförbundet kan ta till sig nya rön är helt sjukt och gynnar definitivt inte deras medlemmar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts