Jump to content

Dom där TV-doktorerna...

AnetteB

Recommended Posts

Hörde nyss på TV4:s nyhetsmorgon att TV-doktorn menade på att socker inte alls var farligt att äta om man har cancer?!

Han menade på att man svälter sej om man inte äter socker?! Om jag nu hörde rätt....?

Visst, jag fattar att en reklamkanal inte vågar sej på att berätta om sockrets egentliga farlighet, men att en överläkare sitter och säger att socker inte är så farligt för oss som det skrivs och sägs om numer, det känns inte bra alltså... Nån mer än jag som reagerar över sådant här?

• Like 6

Hörde nyss på TV4:s nyhetsmorgon att TV-doktorn menade på att socker inte alls var farligt att äta om man har cancer?!

Han menade på att man svälter sej om man inte äter socker?! Om jag nu hörde rätt....?

Visst, jag fattar att en reklamkanal inte vågar sej på att berätta om sockrets egentliga farlighet, men att en överläkare sitter och säger att socker inte är så farligt för oss som det skrivs och sägs om numer, det känns inte bra alltså... Nån mer än jag som reagerar över sådant här?

Nutrition ingår normal inte i läkarnas utbildning har jag hört. I vilken grad det faktiskt gör det vet jag inte men jag har hört det från flera håll. Tyvärr så uttalar dom sig ändå ofta i sådant som rör effekterna av vad man äter och människor har ju stor tilltro till människor med hög utbildning även om det dom uttalar sig om inte ingår i den utbildning dom genomgått.

Det gäller även i andra sammanhang.

• Like 4

Tyvärr hörde du nog rätt :angry: 

Doktor Mikael avfärdade i stort sett forskningen på området. Om jag uppfattade honom rätt så påstod han att det var sämre att inte äta socker?????

Ja så fattade jag det oxå. Han sa väl rakt ut att man svälter sej om man inte äter socker och har cancer?! Det var det som jag reagerade på om jag verkligen hörde rätt, trots att jag mycket väl hörde vad han sa

Han är överläkare och man tycker ju att även en sådan läser vetenskapsartiklar, som man ju vill tro att läkare gör för att hålla sej lite förankrade i verkligheten

Om man är i absoluta slutskedet av cancer så hjälper det inte att ta bort sockret för då har cancern redan kapat kroppen och livnär sig likt en svältande på att bryta ner muskler till energi. I just detta sista läge kan man förlänga livet lite grand genom att tillföra den döende socker och på så sätt försena nedbrytningen av musklerna.

Innan denna vändpunkt göder socker cancer. Det är så jag har uppfattat det hela. Jag tror tyvärr dock inte att TV-läkaren syftade på cancervården i livets slutskede men där skulle hans resonemang stämma dock.

Ja, om han nollar kolhydraterna på tv-dagarna så är problemet löst  :rolleyes: . Då svimmar han ju :D . Då kanske dom kan ta in den doktorn som var hos Malou i våras. Han sa "ny forskning visar....." . Flera gånger i varje program. Och det var om olika saker. Så han verkade ha koll på läget.

• Like 4

Ja, om han nollar kolhydraterna på tv-dagarna så är problemet löst  :rolleyes: . Då svimmar han ju :D . Då kanske dom kan ta in den doktorn som var hos Malou i våras. Han sa "ny forskning visar....." . Flera gånger i varje program. Och det var om olika saker. Så han verkade ha koll på läget.

Just nu så provar ju Malou vegankost under tre veckor, hon är inne på den andra nu... Jag tittade bara lite i förra veckan på vad för gäster hon hade dit för att prata om vegankost, men jag såg inte någon "motståndare" till det, men jag kan ju ha missat?! 

Jag har för mej att när hon provade LCHF exempelvis så hade hon både för och motfolk med i studion... märkligt, om hon bara har motfolk med på sånt som gör sjuka människor friskare, men inte till detta?!

Men jag kan ju som sagt var ha missat det, nån annan kanske vet?

Jag har inte sett programmet och att döma av kommentarerna verkar jag inte ha missat något... Men det låter som ett klockrent exempel på hur auktoriteter och auktoritetstro ställer till det i denna värld.

Roll och kunnande har per automatik ingen nödvändig koppling oavsett roll.

• Like 2