Jump to content

Tillskott för uthållighet

Glen Åkesson

Recommended Posts

Yo.

Tänkte lista mina kosttillskott (inte alla är paleo)

Morgon:

1 multivitamintablett Solaray Spectro utan järn

2 tabletter fiskolja

2 tabletter Ursobol

1-2 tabletter D-vitamin (2000 -4000 IE)

5 g kreatin (för att ge mer tryck i intervaller och sprints, ska tas bort nära tävling då det blinder en del vätska)

10 g Glutaminsyra (för eventuell förbättrad funktion av tarmarna)

1 msk potatismjöl (för tarmfloran)

Lunch:

Sporadiskt ett par tabletter Ursobol

Kväll:

1 tablett Magnesium 375 mg

1 tablett Zink 15 mg

1 tablett Theanin 200 mg

5 mg Glycin (för förhoppningsvis minskad kortisolutsöndring)

Under dagen: Ömma muskler och muskler som är spända får sig lite massage med magnesiumolja (ca 200 mg om dagen)

Vad tror ni om detta? Låter det vansinnigt  :) ?

Kan hålla med om det du skriver. Men jag tror inte heller att man tidigare i evolutionen tränade för swimruns, fjällmarathons och 9 mil skidåkning. Dessa aktiviteter bränner en del och när man märker skillnaden av t.ex. Mg är det lite klurigt att lägga av om man säger så. Men kort sagt så är det ju så att extraordinära fysiska insatser kräver extraordinär kosthållning. Vad jag tror iaf.

Jag antar att det är Glycin (naturligt i bl.a. kött), Theanin (naturligt i grönt te), Kreatin (naturligt i rött kött), Ursolsyra(?)= naturligt i äppleskal som du funderar på mest?

/Glen

Fast, nu när jag tittar på listan så är nog alla tillskott paleoapproved (t.ex. enligt Mark Sisson). Alla preparat härstammar från naturliga källor och jag har från det jag läst av Sisson för mig att det brukar vara ok. Ta Ashwagandha t.ex., Sisson godkänner extrakt av naturliga råvaror.

Hoppas det blir en låååång diskussion om detta. :)  

Kör din grej!

LIte tokiga är väl alla?

Jag tror på periodisering.

Jag är periodare på tillskotten, egentligen tror jag mer på naturlig och omväxlande kost

"Glycin (naturligt i bl.a. kött), Theanin (naturligt i grönt te), Kreatin (naturligt i rött kött), Ursolsyra(?)= naturligt i äppleskal".

Bra tips där.

Nötter, avocado, fisk och broccoli brukar jag frossa i när jag känner mig sliten.

1 timme extra sömn kan osså va bra att ta till.

Ät drick och va glad!

Länk till en härlig föreläsning med Rune nedan, han pratar ganska mycket om mat för prestation, på sitt egna sätt :)

Har sett den föreläsningen och det är ju så att riktig mat ger skön känsla i kroppen som ger trevliga idrottsliga resultat. Att periodisera gör jag med Mg, Theanin och Zn. Vet inte riktigt hur jag ska göra med Glycinet än. Men periodisering tror jag på. 

Tillskott är ju dock tillskott och grunden till bra träningseffekter är mat, sömn och lite stress så håller helt med där.

• Like 1

Ja, i mina öron låter det tokigt. Inget på listan har väl funnits under evolutionen förrän nu? Varför inte bara äta riktig mat?

Evolutionen fortskrider ju alltjämt...men jag vet vad du menar, dvs ur det paleolitiska perspektivet.

Dock, datorer och Internet var inte heller så vanligt under paleolitikum och utan det så hade vi ju inte suttit här och delat med av oss intellektuella rikedomar och intressanta funderingar. Som jag skrivit annorstädes så hävdar jag att man bör akta sig för att snöa in på evolutionsromantik utan istället se intentionen med evolutionsmedicin etc. Det är intentionen som är det primära inte att vi ska återgå till grottan och jaga T-Rex.

Jag är alltjämt skeptisk till kosttillskott men OM något optimerar träning/kost/hälsa så ser jag inget större problem med att folk intar det. Dock kan det finnas en stor poäng med att verkligen försöka agera seriös försökskanin så man inte bara lättar på plånboken för allt som påstås åstadkomma si och så.

Risken med kosttillskott är att man kan skapa obalans i kroppen, t.ex. att man får i sig för mycket av den substans man tar men för lite av något annat. Vad Mark Sisson säger om kosttillskott ska man nog ta med en nypa salt, jag vill minnas att han säljer just kosttillskott. Det finns risk att han är partisk i ärendet :) Här kommer ett förslag till naturliga kosttillskott:

Magnesium 375 mg = 70 g pumpa frön

Zink 15 mg = 70 g pumpa frön + 110 g kokt högrev

Som ovan visar krävs inga enorma mängder mat för att komma upp de doser du tar. Väljer man rätt typ av livsmedel tror jag inte att kosttillskott behövs. Bifogade bilden visar ett förslag på hur man ska äta för att få i sig mycket vitaminer och mineraler med naturlig mat.

post-8397-0-31523200-1412784500_thumb.jpg

• Like 1

Javisst är evolutionen pågående. Framtida människor kanske kommer må bra av helt andra saker än dagens. Men som människa på 2000-talet som inte har större ambitioner än att må bra, hålla vikten och springa några 10-km-lopp och en halvmara om året så förlitar jag mig på Kostdoktorns råd: riktig mat plus D-vitamintillskott. Min inställning är att alla näringsämnen bäst intas i sin naturliga "förpackning".

Men håller du på med ultrasporter så får jag backa ur diskussionen, på det området har jag alldeles för lite kunskaper.

Är Ca calcium Johanna?

Ja, jag har en tillskott som innehåller både magnesium och kalcium... Jag tar 500 mg magnesium och 1000 mg kalcium. Kan vara bra att ta vid ketogen kost, man får äta massiva mängder bladgrönt annars. Men jag äter ju också benbuljong.