Bengt Nilsson Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Mats Lindgren efterlyser LCHF-positiva läkare på sin blogg. Mats skriver bland annat Är det inte stor skam att läkarna inte är positiva till det som botar och läker, nämligen LCHF-kosten. Jag vet ju hur man blir frisk för jag har facit i hand och jag vet även många andra som blivit friska. Några av dom har redovisat sina hälsovinster i min bok ”Frisk av mat, LCHF från början”! Läs vidare: Läkaryrket, en stor skam! Mats avslutar med Idag finns det tusentals exempel på hur människor blir friska från svåra metabola sjukdomar som diabetes och annat bara genom att ändra kosten. Ändå så kan jag fortfarande fem år efter att jag senast träffade Åsa Larsson på Stavre vårdcentral inte finna en läkare som är pro LCHF. Det är stor skam tycker jag och visar att läkare egentligen bara är dyra läkemedelsförsäljare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Jag tror vi skall vara lite försiktiga med att sabla ner alla läkare och kalla läkaryrket en stor skam... Vi får inte glömma ett de i de flesta fall för ett fantastiskt jobb och regelbundet räddar liv! OCH att det är många läkare som faktiskt börjar ta till sig och praktisera det nya, och att de förmodligen blir fler och fler för var dag som går.Det ÄR dock en stor skam att merparten av läkarna inte kan ge oss kostråd som förmodligen skulle hjälpa oss bättre att bli friska alternativt förhindra oss från att bli sjuka från första början, men det är nog inte enbart deras fel. Vi får komma ihåg att läkarna faktiskt har fått den här utbildningen från första början. Jag menar - inte började jag genast ifrågasätta den kunskap jag fick i min programmeringsutbildning och började bygga webbsidor tvärtemot alla instruktioner bara för att det fanns en och annan nörd på internet som protesterade mot det som lärdes ut och försökte på sina egna sätt. Förvisso lyckades en och annan av dessa nördar bra och blev mångmiljardärer - men ännu fler misslyckades. Min poäng är att det kan såklart inte vara så lätt för läkarna att ta till sig det nya. Speciellt inte som livsmedelsverket och diverse andra myndigheter fortfarande klamrar sig fast vid det gamla och säger att det är det som gäller. Och hur många stressade hårt arbetande läkare har tid att sitta och surfa runt på internet och läsa allt som skrivs? Och sen utifrån det fatta egna beslut om hur de skall eller inte skall gå emot allt det de lärt sig och de instruktioner de fortfarande får. Problemet måste angripas på ett annat sätt. Och det är att se till att de officiella kostråden ändras. Och den väg framåt som finns där är nog bara fortsatt lobbying från olika håll, och framför allt om det kan komma till stånd seriösa kost-studier, vars resultat kan accepteras av alla parter. Där ser jag den nystartade kostfonden som en mycket bra väg framåt. Sen finns det ju en massa hinder på vägen framåt, där ett av dem såklart då är det faktum att merparten av all forskning som pågår bekostas av läkemedels- och livsmedelsindustrin. Ett annat hinder är ju också att ekonomiska intressen tillåts vara "experter" inom vissa områden och bl.a. producera informationsbroschyrer för olika områden. Där det ju oftast då är deras egna produkter som är lösningen på alla problem. Sen finns det väl förmodligen en och annan läkare som också skriver ut recept mer med tanke på de förmåner de får från olika bolag än med tanke på patienternas bästa, men förhoppningsvis är de få. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Man skall oxå inse vad läkarna är bra på och vad deras utbildning går ut på i första hand! De är experter på vilka läkemedel som funkar mot vilka symptom! Och de är j*vligt bra att ha den stunden man behöver piller för/mot något! Man skall oxå inse vilka begränsningar de har.. dvs kost och livstil ligger som regel dels utanför deras arbetsområde och expertis! Utan där får de och vi luta oss mot andra myndigheter.. såvida vi inte har egna ideer! Såå.. vill du ha/behöver du piller så är läkaren oftast den som är mest lämpad att säga vilka som fungerar för dig/ dina symptom, behöver du byta kost och/eller livstil så är det mest upp till dig själv! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Man skall oxå inse vad läkarna är bra på och vad deras utbildning går ut på i första hand! De är experter på vilka läkemedel som funkar mot vilka symptom! Och de är j*vligt bra att ha den stunden man behöver piller för/mot något! Man skall oxå inse vilka begränsningar de har.. dvs kost och livstil ligger som regel dels utanför deras arbetsområde och expertis! Utan där får de och vi luta oss mot andra myndigheter.. såvida vi inte har egna ideer! Såå.. vill du ha/behöver du piller så är läkaren oftast den som är mest lämpad att säga vilka som fungerar för dig/ dina symptom, behöver du byta kost och/eller livstil så är det mest upp till dig själv! Jag skulle vilja tillägga att de också är ruskigt bra när någon behöver en Ortoped, Kirurg, Infektionsläkare, Gynekolog, Ögonläkare, Narkosläkare, Ja listan kan göras lång på när vi inte vill vara utan läkare... Inte bara när vi behöver piller ... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Jo, kunde vi utrota folksjukdomarna så behövde läkarna bara arbeta med trauman och infektioner. Det vore nåt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Jo, kunde vi utrota folksjukdomarna så behövde läkarna bara arbeta med trauman och infektioner. Det vore nåt! Nja, de medfödda sjukdomarna då... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Nja, de medfödda sjukdomarna då... Ok, de också då 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts