Jump to content

En liten fråga om fett

mson999

Recommended Posts

Hej,

Jag är en framgångsrik LCHFare och dessutom vetgirig. Därför hoppas jag få lite nya insikter här.

Vi vet att följande ytterst förenklade sammanhang finns för kolhydrater

Kolhydrat->Blir till Glukos i levern->Kommer ut i blodet->Triggar insulin för att hålla nivån nere->Leder till fettinlagring av överskott

Vi vet också

Att först tas glukosen upp, sen aminosyrorna (proteinet) och sist fettet.

Men hur ser den förenklade processen ut för aminosyror och framförallt fett?

Eller den egentliga frågan, vad blir det av allt fett (och protein) jag äter? Speciellt om jag inte förbrukar all energi som det innehåller under dagen. 

Detta kanske har avhandlas till leda tidigare, isåfall ber jag om ursäkt, men jag har inte hunnit igenom allt på forumet än ..... det lär väl ta ett tag (kan läsandet avhålla en från att äta kolhydrater är det ju bara bra)

• Like 1

I princip så lagras merparten av måltiden och sen tas det ut ur depåer allt eftersom behovet uppstår!

Så fettet du äter lagras.. främst via ASP, sen tas det ut när blodsocker och insulin sjunker!

Problemet med högt blodsocker är högt insulin, insulin är den främsta regulatorn av esterifiering och reesterifiering i fettväven!

Och ett annat problem är att vi har rätt begränsat utrymme för att lagra glukos.. så Paolo Roberto har rätt, efter en pastamåltid skall man ut och springa i två timmar.. innan man lassar in mera!

Aminosyror lagras främst som muskler, en del i depå i levern.. resten ombildas till ammoniak och pinkas ut.. såvida man inte äter väldigt lite kolisar, då skiftas det från amoniogenes till glukoneogenes.!

• Like 2

Men ASP är ju ett hormon precis som Insulin? ASP kan väl inte lagra fett, utan triggar väl fettinlagring i fettceller? eller är detta fel?

ASP triggar väl glukosinlagring i fettceller också? Höga ASP nivåer är väl inte bra? Eller?

Så kan det väl inte vara? För då är det ju lika fettbildande att äta fett som kolhydrater? vilket LCHF klart motbevisar....

Så frågan kvarstår, vad händer med fettet vi äter som inte förbrukas? Låt säga att jag inte fattat och ASP kan lagra fett, hur mycket fett kan ASP lagra? Var? och väger detta inte något? Är det inte farligt/ohälsosamt med stora mängder ASP? 

Glukogendepåerna är begränsade, men man kan kanske vända på det och säga att om man tränat och tömt sina glykogendepåer så kan man faktiskt unna sig lite kolhydrater då de går till att fylla på dessa glykogendepåer? En pilsner efter träningen kanske är OK?

Aminosyror kan väl inte bara lagras som muskler? Det krävs väl träning/belastning av muskeln för att detta skall ske?

Så det mesta proteinet (om man inte tränar) kommer att pinkas ut? om man inte är på strikt LCHF? Är det så? Eller blir de vanligen till glukos i blodet och bidrar till höjda insulinnivåer och fettinlagring?

Jag är fortfarande lite förvirrad 

ASP är ett protein som stimulerar syntetisering av triglycerider i fettväven, både av insulin och Kylomicroner.. störst ökning av aktiveringen blir det av Kylomicroner.

Det är inget problem, det är så det skall vara, kylomicronerna brukar leva i 20 minuter.. då upphör deras stimulans.

Och det är Kylomicronera som transporterar in merparten av fettet från tarmen.. främst de längre fettsyrorna.

Du vet man har bara något enskildt gram av glukos, aminosyror och fett i blodet.. resten befinner sig i lager.

ASP, Insulin och litta annat kan lagra några 100 tusen Kcal.. det finns ingen bortre gräns.

När Kylomicronerna har försvunnit, ditt blodsocker sjunkit då sjunker oxå insulin, varvid lipolysen i fettväven ökar.. det är så det skall vara och det är därför du kan gå ohungrig i timmar.

Det vore ohälsosamt utan en sådan viktig funktion som ASP.. antagligen lika allvarligt som utan Insulin.

Har du varit ute och sprungit så fylls glykogendepåer på av glukos.. och ofta med rätt lite insulin som hjälp.

Proteinsyntesen i musklerna stimuleras av aminosyroöverskott.. upp till en genetisk förutbestämd nivå, de musklerna blir du inte starkare utav.. och träning stimulerar ytterligare muskeltillväxt.

Överskott av aminosyror som inte behövs går till amoniogenes, såvida man inte äter ketogent, då går det till glukoneogens.

Därav är det meningslöst att äta en högproteindiet såvida man inte tränar.

Högt proteinintag ger på ketogen diet fyllda glykogendepåer.. inte högre blodsocker.

Nackdelen för de som vill gå ner i vikt med högt proteinintag är att det höjer insulinet.. och om hyperinsulinemi är ett av de problem man brottas med så är det bättre att öka på fettet.. dvs ketogen diet.

Aminosyror omvandlas inte automatiskt till glukos, det styrs av hormoner.. främst Glukagon.. och för att få högt glukagon så får man först ha lågt insulin, för att få lågt insulin får man först ha lågt normalt blodsocker.

• Like 1

Tack än en gång för svar.

När du säger "stimulerar syntetisering av triglycerider i fettväven" så låter det som att jag blir tjockare? Både fett och kolhydrater som äts men inte förbrukas lagras i fettväven enl ditt resonemang ovan. Är detta rätt uppfattat?

Men LCHF då? Varför och hur funkar det med högt fettintag med samtidig viktminskning? 

Proteinöverskott verkar kunna ta två vägar beroende på ketos eller inte, varav den ena är att kissa ut överskottet den andra är att det blir till bränsle (glukos) i blodet som höjer insulinet och lagras i fettväven. Är detta rätt uppfattat?

Skall jag sen röra till det ytterligare så är ju alkohol intressant att begripa också. Massor med energi, ingen påverkan på insulinnivåer och lagras därför inte i fettväven av insulin. Vad händer med all energi i alkohol?

Jag läser mig till följande efter lite googlande

ASP = Acylation stimulating protein, kan också kallas C3adesArg. ASP är ett hormon som produceras främst av våra fettceller och produktionen stimuleras efter en måltid med fett där mer fett innebär en större stimulering.

ASP som jag fattar det är ansvarigt för inlagring av fett i fettväven pss som Insulin är ansvarigt för inlagring av glukos (omvandlat till fett) i fettväven.

Det som är så oroande är att detta ju gör att min fett% stiger oavsett om jag äter för mycket kolhydrater eller för mycket fett! Men LCHF fungerar ju bevisligen!!! Varför?  

Lagras fettet annorlunda? Mer snabb/lättåtkomligt med ASP än med insulin? Säg nu inte att det är ren kaloriräkning och in vs ut som gäller, dvs att äter du fett är du mätt längre och därför äter du mindre sett över hela dygnet, och det viktiga igen är att äta mindre kalorier.

Jag hade hoppats att svaret var att om du inte hade insulin i blodet så kissar man ut överblivet fett. Men det kan man inte hoppas på?

OK nu blev jag lite klokare kanske? Det är inte i inlagrandefasen skillnaden ligger. Där är vi alla förlorare, dvs allt överskott vi får i oss kommer att lagras i fettväven hur gärna vi skulle vilja annorlunda. Jag trodde faktiskt inte detta!

Det är då i uttagsfasen (när man skall leva på depåerna) som skillnaden ligger.

Insulin hindrar lipolysen i fettväven (uttaget), det stämmer väl?

Detta ändrar ju en hel del .... för mig ialla fall.

Vad man då vill veta, jag var ju vetgirig, är

Vid vilka nivåer av insulin/glukos stoppar lipolysen, (hur många g kolhydrater blir det) 

Hur länge stannar lipolysen av (finns det någon hysteres)

Slutligen så innebär detta ju att LCHF kombinerat med kalorikontroll skulle bli riktigt bra? Eller?

• Like 1

"Proteinöverskott verkar kunna ta två vägar beroende på ketos eller inte, varav den ena är att kissa ut överskottet den andra är att det blir till bränsle (glukos) i blodet som höjer insulinet och lagras i fettväven. Är detta rätt uppfattat?

Det är fel uppfattat.. protein höjer insulin.. och har man problem med för högt insulin är det inte optimalt med mer!

Glukosen som bildas via Glukoneogenes (om man är frisk), höjer varken blodsocker eller Insulin.

Det är lite en myt att vi måste utsöndra Insulin för att hantera glukos, det sker bara vid högt blodsocker eller vid fysisk ansträngning.

Och då aktiveras GLUT4, som är de som är insulinaktiverade/aktiveras även av cellens inre behov av glukos.. men vi har även GLUT1 i de flesta celler, de står för den basala transporten in i cellen.

"Skall jag sen röra till det ytterligare så är ju alkohol intressant att begripa också. Massor med energi, ingen påverkan på insulinnivåer och lagras därför inte i fettväven av insulin. Vad händer med all energi i alkohol?"

Man förbränner det rätt snabbt, prio 1, och glukos och fettförbräning nedregleras under tiden.. tex så blir lipolysen nedreglerad.. likaså glykogenolysen.

OK nu blev jag lite klokare kanske? Det är inte i inlagrandefasen skillnaden ligger. Där är vi alla förlorare, dvs allt överskott vi får i oss kommer att lagras i fettväven hur gärna vi skulle vilja annorlunda. Jag trodde faktiskt inte detta!

Det är då i uttagsfasen (när man skall leva på depåerna) som skillnaden ligger.

Insulin hindrar lipolysen i fettväven (uttaget), det stämmer väl?

Detta ändrar ju en hel del .... för mig ialla fall.

Vad man då vill veta, jag var ju vetgirig, är

Vid vilka nivåer av insulin/glukos stoppar lipolysen, (hur många g kolhydrater blir det) 

Hur länge stannar lipolysen av (finns det någon hysteres)

Slutligen så innebär detta ju att LCHF kombinerat med kalorikontroll skulle bli riktigt bra? Eller?

Alldeles riktigt.. det är som med löningen, den sätts in på banken och det är uttagen som avgör om kontot så småningom innehåller en mindre  eller större förmögenhet!

Insulin inhiberar både lipolys och fettoxidation.

Det finns ingen sådan gräns för alla oenvar.

Man brukat tala om att blodsockret skall vara tillbaka till fastenivåer efter två timmar efter en normal måltid av blandkost!

LCHF skall fungera som en automatisk kalorirestriktion om man har gott om fett att ta utav!

Dvs ju lättare du har att använda lagrat fett ju längre är du ohungrig.. det vanliga är att måltidsfrekvensen sjunker till 2 måltider om dagen.. inga mellanmål.. förutom släta koppar kaffe/te!

Zepp, om bara mitt lönekonto funkade som mina bilringar .... ;-) 

Så lipolysen pågår mer eller mindre konstant med vissa avbrott för höga insulinnivåer strax efter måltid.

Varför är då ketos så viktig/intressant?

Är lipolysen varierande från 0-100% och 100% uppnås vid ketos och 0% vid höga insulinnivåer, alla värden däremellan kan intas beroende på insulin/blodsockernivå.

Läste någonstans att man kan ta ut mha lipolys max 70 kcal/kg fettväv och dygn. Dvs att jag kan på 100kg varav 20% fett max ta ut 1400 kcal/dygn (kalorireducera) minskar jag mitt intag mer kommer resten av underskottet att tas från muskler.

Är fortfarande ett kilo fett 9000 kcal så kan jag max gå ner (i fett räknat) 1 kg per vecka. Detta kommer dessutom att minska kontinuerligt efterhand som jag blir mindre.

Blev mycket kaloriräkning här trots att man inte skall syssla med det i LCHF, men jag uppfattar det nu med Zepps benägna bistånd till följande 

LCHF = bra ;-)

LC = Low Carb = hålla igång lipolysen

HF = High fat = hålla mig mättare längre

Kalorireducera sen ca 15% av din kroppsvikt * 70 kcal till BMI 25 eller så

Är jag nu rätt på det eller är jag ute och cyklar igen?

• Like 1

Zepp, om bara mitt lönekonto funkade som mina bilringar .... ;-) 

Så lipolysen pågår mer eller mindre konstant med vissa avbrott för höga insulinnivåer strax efter måltid.

Varför är då ketos så viktig/intressant?

Är lipolysen varierande från 0-100% och 100% uppnås vid ketos och 0% vid höga insulinnivåer, alla värden däremellan kan intas beroende på insulin/blodsockernivå.

Läste någonstans att man kan ta ut mha lipolys max 70 kcal/kg fettväv och dygn. Dvs att jag kan på 100kg varav 20% fett max ta ut 1400 kcal/dygn (kalorireducera) minskar jag mitt intag mer kommer resten av underskottet att tas från muskler.

Är fortfarande ett kilo fett 9000 kcal så kan jag max gå ner (i fett räknat) 1 kg per vecka. Detta kommer dessutom att minska kontinuerligt efterhand som jag blir mindre.

Blev mycket kaloriräkning här trots att man inte skall syssla med det i LCHF, men jag uppfattar det nu med Zepps benägna bistånd till följande 

LCHF = bra ;-)

LC = Low Carb = hålla igång lipolysen

Kalorireducera sen ca 15% av din kroppsvikt * 70 kcal till BMI 25 eller så

Är jag nu rätt på det eller är jag ute och cyklar igen?

Man brukar sätta ett kilo lagrat fett till 7000 Kcal, iomed att det är en hel del bindväv oxå.

Lipolysen pågår konstant.. grejen är att om insulinnivån är hög reesterifieras det till triglycerider i fettväven igen.

Först spjälkas triglyceriden, (triacylglycerol) till fettsyror och glycerol.. är insulinnivån låg binds fettsyrorna till albumin och bildar då FFA, (Free Fatty Acids) som går ut i blodet där det sen kan tas upp av celler för energi.. glycerolet går till levern och omgenereras till glukos.

Är insulinnivån hög går glycerolet fortfarande till levern via blodet och glukos tas upp i fettcellen och omvandlas till glycerol och binds till fettsyrorna igen.

Ketos är mest intressant för att hålla koll på att du äter väldigt lite kolhydrater.. dvs egentligen att du håller blodsocker och insulin lågt och platt.. det innebär på inget sätt att du tvunget går ner i vikt för du kan äta allt fett du behöver för att hålla igång ketos utan att gå ner ett gram.

Dock brukar ketos innebära en dämpning av aptiten.. främst genom att man slipper sjunkande blodsocker.

Sen så är Ketos definitioner.. inget magiskt utan mest en biologisk funktion eller ett medecinskt begrepp.

Kostmässigt brukar man säga 100 gram kolisar eller mindre, medecinskt brukar man tala om ketoner i urinen eller nivåer i blodet på 1 eller mer.

Optimal ketos för viktnedgång brukar sättas till blodketoner mellan 1-3, mot epilepsi över 4, vid nivåer på 6 brukar man tala om svält eller post excersise ketosis.

Vid nivåer på 10 och över pratar man om insulinbrist.. oftast diabetiker typ 1 som inte tagit sitt insulin eller alkoholister.

Insulin är det hormon som reglerar ketonhalten.. så då förstår du att högt sådant inte är bra.. det innebär oxå att en frisk person alldrig kan få ketoacidos.. såvida man inte är grav alkoholist.

Altså det är inget direkt fel i att räkna kalorier.. grejen är väl att rådet "ät mindre, spring mer" sällan är någon som helst hjälp.. speciellt inte om man blir svinhungrig av springet!

Och det finns mig veterligen inget gott skäl till att äta mer än man egentligen behöver.. så man kan testa hur lite man behöver äta för att inte bli svinhungrig långt före nästa planerade måltid.

Funkar det på bästa sätt så äter man allt mindre iomed att aptiten sjunker.

Vill man gå ner i vikt är det fett man vill minska på, en lågkolhydratkost håller ner insulin, kroppen drivs mest av fett, den får en ökad förmåga dels till lipolys men oxå betaoxidation (fettoxidation) samt mer karnitinensymer för att föra mer fett över cellmembranet.

Och man vill sällan förlora för mycket muskler på kuppen.. och ketos är muskelbesparande iomed att ketonkropparna ersätter en stor del av glukosbehovet.

Nu handlar det ju inte så mycket om att gå ner vikt.. det kan vilken idiot som helst göra med svält och stenhård vilja, utan det handlar om den livstil som gör att man inte går upp allt igen.. och lite till.

Sen så brukar man säga att en viktminskning på 0,5 kilo i veckan ( -500 Kcal/dag) är en snabb viktminskning.. mest förbehållet de som är kraftigt överviktiga.

• Like 2

OK Zepp då justerar vi till

LCHF = bra ;-)

LC = Low Carb = förhindra reestrifiering av lipolysen frigjorda fettsyror

Kalorireducera ca 500 kcal per dygn.

En räknare för basal ämnesomsättning finns här http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp#raknare

Sen är det ju bara att räkna (blev mer än jag trodde över!)

Att bara äta 2 ggr per dygn vore ju en dröm ... Jag försöker hålla mig 4 timmar mellan ätandet och det är inte alltid lätt. Men så länge man inte petar i sig kolhydrater så kanske det är ok? Kolhydrater två ggr per dygn kanske är bättre att säga?

Sen är det ju detta med träning. Om man tränar (30-60 min medelhårt) kan man inte få peta i sig en öl efter och hoppas att denna öl framför allt går till att återställa glykogendepåerna i kroppen och INTE till insulinhöjande glukos och reestrifiering. Snälla säg att det är så!

Eller.. riktig mat är en bra grund för hälsa!

Vill man gå ner i vikt vill man ändå ha hälsan!

LCHF är en av flera hälsosamma dieter om man baserar den på riktig mat!

LC gör att man slipper ifrån blodsockrets och insulinets bergodalbana!

HF har man för om man tar bort kolisar så måste man få energi från någonstans och protein är mest en byggsten i kroppen samt alkohol är inte så hälsosamt i högre doser.

BMR är den energi du behöver om du ligger på sängen hela dagen.. sen behöver du energi för att röra på dig.. dvs gå allrig under BMR annat än tillfälligt!

Jag tror att ett mått mellan tummen och pekfingret är att man drar cirka 25 Kcal/kilo och dag.. och att man sällan skall lägga sig under 20 Kcal/kilo och dag!

Har du hållit på ett tag så sjunker måltidsfrekvensen.. och maten är energität så man kan äta på assietter.. såvida man inte fyller ut med gröna blad.

Öl, vin, grogg, drink är njutningsmedel att använda vid speciella situationer, det är inget som främjar en viktnedgång men är en del av ett normalt liv.

Vänta med sådant tills du ser att viktnedgången startat, då kan du testa om det påverkar.. sen kanske du får göra bedömningen huruvida det är värt 1 hg viktnedgång i månaden?

Öl har maltossocker, det är snabbt som sjutton.. högt insulinsvar.. men det är en rätt liten mängd, det finns low carb öl oxå!

• Like 2

Tack Zepp,

Jag har lärt mig en hel del på denna tråd och blivit av med en del missuppfattningar.

Tappade 8-9 kg utan att egentligen begripa hur och varför och kanske kan jag klippa nästan lika mycket till (det finns klart utrymme för detta) när jag nu lite bättre förstår hur det funkar.

En pilsner efter träningen unnar jag mig nog för 1 hg i månaden ;-)  

• Like 2

• 4 weeks later...

Man brukar sätta ett kilo lagrat fett till 7000 Kcal, iomed att det är en hel del bindväv oxå.

Lipolysen pågår konstant.. grejen är att om insulinnivån är hög reesterifieras det till triglycerider i fettväven igen.

Först spjälkas triglyceriden, (triacylglycerol) till fettsyror och glycerol.. är insulinnivån låg binds fettsyrorna till albumin och bildar då FFA, (Free Fatty Acids) som går ut i blodet där det sen kan tas upp av celler för energi.. glycerolet går till levern och omgenereras till glukos.

Är insulinnivån hög går glycerolet fortfarande till levern via blodet och glukos tas upp i fettcellen och omvandlas till glycerol och binds till fettsyrorna igen.

Ketos är mest intressant för att hålla koll på att du äter väldigt lite kolhydrater.. dvs egentligen att du håller blodsocker och insulin lågt och platt.. det innebär på inget sätt att du tvunget går ner i vikt för du kan äta allt fett du behöver för att hålla igång ketos utan att gå ner ett gram.

Dock brukar ketos innebära en dämpning av aptiten.. främst genom att man slipper sjunkande blodsocker.

Sen så är Ketos definitioner.. inget magiskt utan mest en biologisk funktion eller ett medecinskt begrepp.

Kostmässigt brukar man säga 100 gram kolisar eller mindre, medecinskt brukar man tala om ketoner i urinen eller nivåer i blodet på 1 eller mer.

Optimal ketos för viktnedgång brukar sättas till blodketoner mellan 1-3, mot epilepsi över 4, vid nivåer på 6 brukar man tala om svält eller post excersise ketosis.

Vid nivåer på 10 och över pratar man om insulinbrist.. oftast diabetiker typ 1 som inte tagit sitt insulin eller alkoholister.

Insulin är det hormon som reglerar ketonhalten.. så då förstår du att högt sådant inte är bra.. det innebär oxå att en frisk person alldrig kan få ketoacidos.. såvida man inte är grav alkoholist.

Altså det är inget direkt fel i att räkna kalorier.. grejen är väl att rådet "ät mindre, spring mer" sällan är någon som helst hjälp.. speciellt inte om man blir svinhungrig av springet!

Och det finns mig veterligen inget gott skäl till att äta mer än man egentligen behöver.. så man kan testa hur lite man behöver äta för att inte bli svinhungrig långt före nästa planerade måltid.

Funkar det på bästa sätt så äter man allt mindre iomed att aptiten sjunker.

Vill man gå ner i vikt är det fett man vill minska på, en lågkolhydratkost håller ner insulin, kroppen drivs mest av fett, den får en ökad förmåga dels till lipolys men oxå betaoxidation (fettoxidation) samt mer karnitinensymer för att föra mer fett över cellmembranet.

Och man vill sällan förlora för mycket muskler på kuppen.. och ketos är muskelbesparande iomed att ketonkropparna ersätter en stor del av glukosbehovet.

Nu handlar det ju inte så mycket om att gå ner vikt.. det kan vilken idiot som helst göra med svält och stenhård vilja, utan det handlar om den livstil som gör att man inte går upp allt igen.. och lite till.

Sen så brukar man säga att en viktminskning på 0,5 kilo i veckan ( -500 Kcal/dag) är en snabb viktminskning.. mest förbehållet de som är kraftigt överviktiga.

Hejsan, du sade "Ketos är mest intressant för att hålla koll på att du äter väldigt lite kolhydrater.. dvs egentligen att du håller blodsocker och insulin lågt och platt.. det innebär på inget sätt att du tvunget går ner i vikt.."

Jag blir lite förvånad eftersom det är känt att vissa diabetiker stundom bantar endast genom att temporärt underdosera sin insulindos - vilket naturligtvis är dåligt i deras fall pga för höga blodsockernivåer- men likväl speglar att låga insulinnivåer ger en minskad vikt.

En annan fundering är hur fett behandlas i kroppen - anta att man följer en strikt ´GI-noll´- diet kombinerat med en 16/8 fasta. Om man efter 16 tim på fastande mage äter 50 gr kokosfett - var kommer kroppen att hämta sin energi ifrån i första hand - kokosfettet eller lagrade energidepåer? Om svaret är energidepåer - varför blir man då snabbt belåten/mindre hungrig av äta kokosfettet?

Vidare så undrar jag; vilken energi talar vi om? blodfett, blodsocker/ketoner? - kan kroppen omvandla fett till socker?

Det handlar om att typ 2 diabetes grundorsak är hyperinsulinemi.. som i längden leder till insulinresistens och förhöjda blodsockernivåer!

Såå.. att sätta in ytterligare insulin är i de flesta fall kontraproduktivt men döljer symptomen.. och leder till det onaturliga "naturalförloppet", med allt mer försämrad hälsa, lidande och för tidig död!

Nu är ju typ 2 flera olika sjukliga tillstånd, med samma symptom och det kan dessutom gått olika långt vad gäller skador.

Hyperinsulinemi leder i längden inte bara till fettma, det är okej för fettväven drabbas alldrig av steatos, vilket interna organ gör, mest känt är fettlever, men lika allvarlig eller kanske värre är steatos i bukspottkörteln för det räcker med rätt lite så minskar dess förmåga att utsöndra insulin.. har tillståndet pågått tillräckligt länge kan det gå över cirros.. och ärrvävnad utsöndrar över huvud taget inget insulin någonsin mera!

Grejen med MCT är att kroppen inte gärna lagrar detta då det först behöver omvandlas till längre fettsyror så mycket används rätt snart och du blir rätt illamående om du äter för mycket cocosfett på en gång!

Över huvud taget regleras intaget av fett på ett anat sätt, aversionsystemet slår till rätt snabbt!

Du förbrukar/omsätter hela tiden fett, glukos och aminosyror, det är bara proportionerna som ändras.

Det handlar om att typ 2 diabetes grundorsak är hyperinsulinemi.. som i längden leder till insulinresistens och förhöjda blodsockernivåer!

Såå.. att sätta in ytterligare insulin är i de flesta fall kontraproduktivt men döljer symptomen.. och leder till det onaturliga "naturalförloppet", med allt mer försämrad hälsa, lidande och för tidig död!

Nu är ju typ 2 flera olika sjukliga tillstånd, med samma symptom och det kan dessutom gått olika långt vad gäller skador.

Hyperinsulinemi leder i längden inte bara till fettma, det är okej för fettväven drabbas alldrig av steatos, vilket interna organ gör, mest känt är fettlever, men lika allvarlig eller kanske värre är steatos i bukspottkörteln för det räcker med rätt lite så minskar dess förmåga att utsöndra insulin.. har tillståndet pågått tillräckligt länge kan det gå över cirros.. och ärrvävnad utsöndrar över huvud taget inget insulin någonsin mera!

Grejen med MCT är att kroppen inte gärna lagrar detta då det först behöver omvandlas till längre fettsyror så mycket används rätt snart och du blir rätt illamående om du äter för mycket cocosfett på en gång!

Över huvud taget regleras intaget av fett på ett anat sätt, aversionsystemet slår till rätt snabbt!

Du förbrukar/omsätter hela tiden fett, glukos och aminosyror, det är bara proportionerna som ändras.

Du skriver att hyperinsulinemi leder till insulinresistens. Är det inte tvärtom?

Du skriver att hyperinsulinemi leder till insulinresistens. Är det inte tvärtom?

Näe det är insulin som skapar resistensen!

Och det är en helt naturlig process som handlar om reglera att blodet innehåller lagoma mängder av fett och glukos!

Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf

Näe det är insulin som skapar resistensen!

Och det är en helt naturlig process som handlar om reglera att blodet innehåller lagoma mängder av fett och glukos!

Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf

Jag försöker förstå vad det är jag läser men menar dom att hyperinsulinemi uppkommer vid ett ökat behov av att lagra fett? I så fall har ju fettet en roll vid uppkomst av hyperinsulinemi precis som en del anser.

Jag försöker förstå vad det är jag läser men menar dom att hyperinsulinemi uppkommer vid ett ökat behov av att lagra fett? I så fall har ju fettet en roll vid uppkomst av hyperinsulinemi precis som en del anser.

Japp så är det.. när man äter en högkolhydratkost så är prio 1 att lagra fett och bränna glukos!

Glukos är toxiskt vid högre nivåer, vi har en rudimentär Denovo lipogenes och väldigt dålig kapacitet att lagra glukos.

Såå.. inget fett får slippa ut.. då prio är att upprätthålla en extrem hög förmåga att bränna glukos för att slippa "naturalförloppet"/diabetes/metabolt syndrom!

Man skulle om man är lagd åt det hållet kunna tänka att det bästa är att hålla ner fettet, men det visar sig i själva verket kontraproduktivt då det är kolhydraterna som är bäst att hålla ner på.. och att konsumtionen av fett lättare låter sig regleras på naturlig väg!

"Insulin resistance, recently recognized as a strong predictor of disease in adults, has become the leading element of the metabolic syndrome and renewed as a focus of research. The condition exists when insulin levels are higher than expected relative to the level of glucose. Thus, insulin resistance is by definition tethered to hyperinsulinemia. The rising prevalence of medical conditions where insulin resistance is common has energized research into the causes. Many causes and consequences have been identified, but the direct contributions of insulin itself in causing or sustaining insulin resistance have received little sustained attention. "

http://care.diabetesjournals.org/content/31/Supplement_2/S262.full

• Like 1

Japp så är det.. när man äter en högkolhydratkost så är prio 1 att lagra fett och bränna glukos!

Glukos är toxiskt vid högre nivåer, vi har en rudimentär Denovo lipogenes och väldigt dålig kapacitet att lagra glukos.

Såå.. inget fett får slippa ut.. då prio är att upprätthålla en extrem hög förmåga att bränna glukos för att slippa "naturalförloppet"/diabetes/metabolt syndrom!

Man skulle om man är lagd åt det hållet kunna tänka att det bästa är att hålla ner fettet, men det visar sig i själva verket kontraproduktivt då det är kolhydraterna som är bäst att hålla ner på.. och att konsumtionen av fett lättare låter sig regleras på naturlig väg!

"Insulin resistance, recently recognized as a strong predictor of disease in adults, has become the leading element of the metabolic syndrome and renewed as a focus of research. The condition exists when insulin levels are higher than expected relative to the level of glucose. Thus, insulin resistance is by definition tethered to hyperinsulinemia. The rising prevalence of medical conditions where insulin resistance is common has energized research into the causes. Many causes and consequences have been identified, but the direct contributions of insulin itself in causing or sustaining insulin resistance have received little sustained attention. "

http://care.diabetesjournals.org/content/31/Supplement_2/S262.full

Frågan är då om det blir lika hög insulinnivå om det är fleromättat fett som om det är mättat?

Spelar mindre roll om Prio är att hålla glykolys på max vilka fettsyror du intar!

Det du förväxlar är att de med högre hälsomedvetenhet oftare följer myndigheters råd och drar ner på mättat fett.

Det innebär oftast oxå att de gör andra hälsomässiga val, tex så motionerar de mer, röker o super mindre!

Så.. är man en hälsofreak så äter man mer grönsaker, motionerar, super o röker inte.. varvid man ser att fleromättat fett statistiskt ger mindre CVD, det är en sammanblandning av orsak o verkan!

Det har ännu inte gjorts sådana studier och kommer alldrig att göras, de skulle kosta miljarder!

• Like 1

Spelar mindre roll om Prio är att hålla glykolys på max vilka fettsyror du intar!

Det du förväxlar är att de med högre hälsomedvetenhet oftare följer myndigheters råd och drar ner på mättat fett.

Det innebär oftast oxå att de gör andra hälsomässiga val, tex så motionerar de mer, röker o super mindre!

Så.. är man en hälsofreak så äter man mer grönsaker, motionerar, super o röker inte.. varvid man ser att fleromättat fett statistiskt ger mindre CVD, det är en sammanblandning av orsak o verkan!

Det har ännu inte gjorts sådana studier och kommer alldrig att göras, de skulle kosta miljarder!

Jag har läst någonstans att förbränningen ökar om man äter fleromättat fett.

Om det inte är någon skillnad vad beror det då på att man sett i studier att mättat fett sänker insulinkänsligheten medan fleromättat inte gör det?

Jag har läst någonstans att förbränningen ökar om man äter fleromättat fett.

Om det inte är någon skillnad vad beror det då på att man sett i studier att mättat fett sänker insulinkänsligheten medan fleromättat inte gör det?

På grund av alla konfunding faktors!

Du kan inte bara byta mättat mot fleromättat utan att byta livsmedel totalt.. och därmed så förändrar du oxå allt annat som vitaminer, mineraler och all annan näring!

Tex så kan jag tänka mig att de som äter mer fleromättat fett undviker smör och äter margarin, super mindre, röker mindre, tar tillskott, motionerar, går mer på teater osv!

Frågan är om det är teaterbesöken som gör skillnaden.. det har inte undersökts ännu.. vem vet det kan bli nya nyckelhålet.. 2-3 teater eller operabesök i månaden anser livsmedelsverket ihop med kulturdepartementet!

• Like 2

Jag tycker det känns som om Zepp inte har en aning om varför LCHF fungerar - han bara älskar alla sina medicinska termer han lärt sig utantill  -man undrar nästan vad han har på kostdoktorns forum att göra - sabotera LCHF? Hylla sig själv?

• Like 1

Det där var inte snällt. Zepp är engagerad och läser mycket. Han har bidragit med mycket intressant och han har aldrig ägnat sig åt elaka kommentarer.

Jag vill gärna ta del av andras tankar och åsikter men att kommentera andra människor tycker jag är lågt.

Ok, Det var lite elakt. Ber om ursäkt för påhoppet. :ph34r:

Men jag blev bara så trött på att han inte kan svara på en enkel fråga utan börjar en utläggning om annat.

Jag vet fortfarande inte om han är för LCHF eller ej - verkar inte så?

Sen "tala med bönder på bönders språk och med de lärde på latin" - och inte tvärtom. För det tolkar i alla fall jag som en nedlåtande attityd.

• Like 3

Ok, Det var lite elakt. Ber om ursäkt för påhoppet. :ph34r:

Men jag blev bara så trött på att han inte kan svara på en enkel fråga utan börjar en utläggning om annat.

Sen "tala med bönder på bönders språk och med de lärde på latin" - och inte tvärtom. För det tolkar i alla fall jag som en nedlåtande attityd.

Vad menar du med att var "för LCHF eller ej"?

För i vilket sammanhang då?

Vad menar du med att var "för LCHF eller ej"?

För i vilket sammanhang då?

Ja, det var precis det jag frågade om! Han sade: "Ketos är mest intressant för att hålla koll på att du äter väldigt lite kolhydrater.. dvs egentligen att du håller blodsocker och insulin lågt och platt.. det innebär på inget sätt att du tvunget går ner i vikt.."

Känns som lite anti-LCHF budskap?

Ja, det var precis det jag frågade om! Han sade: "Ketos är mest intressant för att hålla koll på att du äter väldigt lite kolhydrater.. dvs egentligen att du håller blodsocker och insulin lågt och platt.. det innebär på inget sätt att du tvunget går ner i vikt.."

Hur kan du tolka det som ett anti-LCHF budskap? Det är väl bara fakta!

Vet inte vad som är anti-LCHF i det där? Det är många som inte går ner i vikt trots ett väldigt lågt kolhydratintag, så det är som Zepp skriver att ketos inte innebär att man går ner i vikt. Det är däremot vara många som går ner i vikt när de är i ketos, men det betyder inte att man går ner i vikt för att man är i ketos.

Är det relevant om han är för eller emot LCHF, om du tycker att det är det så får du väl fråga. Personligen tycker jag det är bättre att lyssna på det han säger i frågan som diskuteras. 

• Like 5

Jag är inte så hemskt duktig på teorin och hur det fungerar på cellnivå. Men jag är intresserad. Därför uppskattar jag mycket de som vet mycket mer än jag. Jag har studerat tillräckligt för att förstå när man förklarar, även ganska komplicerade mekanismer. De som inte förstår kan ju låta bli att gräva ner sig i detaljerna utan att klaga på personer.

Det fungerar ju ganska bra att äta en bra kost och konstatera att det fungerar, utan att veta riktigt varför!

• Like 6

Har skummat tråden och detta är mycket intressant. Dock greppar jag det inte riktigt, får läsa igen, och så hoppas jag att Zepp gör ett försök att förklara "for dummies" - jag behöver nog det :). Jag är mycket glad över att Zepp och andra bjuder på sin kunskap här.  

Hittills har jag bara antagit (utifrån enkla texter) att förhöjt insulin leder till förhöjd inlagring av fett, och kan över tid leda till annat, t ex leptinresistens. Och jag har antagit att LCHF får igång kroppens fettförbränning. Och att överskott av fett kommer ut med avföringen, och förbränns genom höjd kroppstemp. Är något av detta fel, eller så förenklat att det är vilseledande och t o m kan leda till ohälsa?

Vill gärna veta så att jag inte vilseleder någon, och inte heller mig själv.

• Like 2

I princip så lagras merparten av måltiden och sen tas det ut ur depåer allt eftersom behovet uppstår!

Så fettet du äter lagras.. främst via ASP, sen tas det ut när blodsocker och insulin sjunker!

Problemet med högt blodsocker är högt insulin, insulin är den främsta regulatorn av esterifiering och reesterifiering i fettväven!

Och ett annat problem är att vi har rätt begränsat utrymme för att lagra glukos.. så Paolo Roberto har rätt, efter en pastamåltid skall man ut och springa i två timmar.. innan man lassar in mera!

Aminosyror lagras främst som muskler, en del i depå i levern.. resten ombildas till ammoniak och pinkas ut.. såvida man inte äter väldigt lite kolisar, då skiftas det från amoniogenes till glukoneogenes.!

Jag gör ett försök att förstå detta. Tacksam för vänliga knuffar i rätt riktning om det behövs :)

ASP är en aminosyra. Fettet lagras främst via ASP i musklerna, och en del i depå i levern, överskott tar sig ut som ammoniak i urinen. Rätt? Eller endast rätt för den som inte är i höggradig ketos?

Esterifiering, är det inlagring av fett? Reesterifiering, är det "uttag" av kroppsfett?

ASP är ett protein som stimulerar lagring av fett  och triggas i hög utsträckning av Kylomicroner som är de lipoproteiner som transporterar in det mesta fettet från tarmen efter en måltid.

Och det gör det genom att aktivera LPL, dvs Lipo Protein Lipase, dvs det ensym som har huvudansvaret för att lagra fett!

Samtidigt nedreglerar det HSLs verkan, dvs Hormon Sensitive Lipase, det ensym som har huvudansvaret för Lipolysen, dvs nedbrytningen av fett, dvs triglycerider (triacylglycerol) till fria fettsyror.. dvs ofta benämnt FFA  (Free Fatty Acids eller NEFA (Non Estrified Fatty Acids!

Kylomicroner lever cirka 20-30 minuter, sen upphör deras stimulans av fettinlagring via ASP.

Sen efter det så sköter främst insulin balansen mellan intag och uttag ur fettdepåer, det är därför det heter HSL, det är nämligen insulin som är det hormon som det är känsligast för.. dvs med högt insulin så är det låg aktvitet på HSL, insulin funkar som en broms.

Insulin stimulerar oxå lagring av fett via ASP och LPL.. men inte lika mycket som Kylomicronerna gör.. vilket verkar förnuftigt iomed att det är Kylomicronerna som kommer lastade med fett!

Lipolysen pågår hela tiden, dvs fett bryts ständigt ner i fettväven.. mer insulin mindre lipolys iomed att det hämmar HSL, samtidigt om blodsocker är högt så tas glukos upp och de fri fettsyrorna esterifieras till triglycerider igen.. iomed att insulin stimulerar LPL!

Överskott av aminosyror kissas ut som amoniak/urea.

Esterifiering är när två olika ämnen klistras ihop och bildar något annat, fettsyror och glycerol bildar triglycerider/ triacylglycerol som är en annan benämning, på det som vi i dagligt tal kallar för fett!

Reesterifiering är när lipolysen först bryter ner triglyceriden för att sen insulin stimulerar till att sätta ihop den igen.

Så utflödet av FFA/NEFA uppstår när summan av Lipolysen överstiger esterifieringen av nya triglycerider.

Det är främst dessa FFA/NEFA som är det fett vi använder för energi och det transporteras bundet till Albumin i blodet.

NEFA är en benämning som verkar lite konstig iomed att det är hopklistrat med Albumin.. men det menas att det inte är andra lipider som oxå flyter omkring för andra ändamål klistrat till annat.

Om fett kom ut via avföringen skulle du märka det som fettdiare.. fett tas upp i väldigt hög utsträckning.

Förhöjd kroppstemperatur förbränner det mesta, så även fett, men är det något som brukar antas vara orsak till en något förhöjd temperatur så är det främst Glukoneogenes, vilket använder aminosyror för att tillverka glukos.

Det är en hemskt energikrävande process som dessutom skapar en hel del spillvärme.

Sen så.. vill man dyka djupare ner i biokemin blir man tvungen att ta till sig en del biokemiska begrepp.. det är ofrånkomligt.

Kroppen är en komplicerad apparat, och det mesta regleras av kaskader av mekanismer.. där några kan anses vara dominerande tex hormoner.

Vi har ett (1) hormon (Insulin) för att sänka ett högt blodsocker, medans 5 för att höja det, (Kortisol, Glukagon; Adrenalin, Noradrenalin och tillväxthormon).

Ett normalt blodsocker är rätt viktigt, iomed att vi har celler som enbart kan använda glukos som bränsle, främst delar av hjärnan, delar av njurbarken och alla röda blodkroppar!

Ett högt blodsocker är toxiskt, främst genom glykering av andra blodkoppar, dvs de blir nerkletade med socker varvid de inte fäster vid de receptorer där de skall.

Det är detta som mäts som HbA1c.

Blodpartiklar som slutat fungera som de skall tex via glykering cirkulerar runt utan mottagare, tills macrofager rycker ut och binder dessa i kärlväggen för senare destruktion.. om det är för många sådana partiklar överstiger de till slut kroppens förmåga till destruktion och bygger upp plack.

Insulin sänker ett högt blodsocker dels genom att aktivera GLUT4 som är de insulinaktiverade glukostransportkanalerna i cellerna, dels gynna lagring av fett/missgynna lipolys, då fett/FFA/NEFA  konkurerar med glukos om plats cellen

• Like 3

Tack Zepp! Jag måste läsa fler gånger och googla parallellt för att greppa detta. Har du några enkla slutsatser av allt detta som gemene man bör ta med sig i vardagen med och utan LCHF (och vid olika "strikthetsnivåer" därav)?

Tack Zepp! Jag måste läsa fler gånger och googla parallellt för att greppa detta. Har du några enkla slutsatser av allt detta som gemene man bör ta med sig i vardagen med och utan LCHF (och vid olika "strikthetsnivåer" därav)?

Svar ja!

1. Ät riktig mat med fullgod näring, undvik i möjligaste mån högt processade sk matsubstiut!

2. Var inte rädd för fullfeta riktiga råvaror, ej heller för grönsaker, ej heller för lågstärkelse rotfrukter/frukt/bär/nötter!

3. Det är först vid metabola problem/behov av att gå ner i vikt/sänka blodsocker/blodttryck/kolesterol/what ever, som man behöver vara striktare och räkna på macronutrientfördelning!

4. Alla, även friska/smala borde i första hand fundera på näringsintag, utöver energiintaget som är det lättaste att räkna på iomed att kalorier är väldigt lätt att hålla koll på!

5. Och här kommer chocken och det mest revolutionerande.. riktig mat med näring kostar pengar, skall den dessutom vara bra för miljön blir den ännu dyrare!

Sen i övrigt som svar på frågan hur LCHF fungerar så funkar det på olika sätt för olika individer.. för majoriteten funkar det främst enligt punkt 1, för andra oxå via punkt 3!

• Like 4

Svar ja!

1. Ät riktig mat med fullgod näring, undvik i möjligaste mån högt processade sk matsubstiut!

2. Var inte rädd för fullfeta riktiga råvaror, ej heller för grönsaker, ej heller för lågstärkelse rotfrukter/frukt/bär/nötter!

3. Det är först vid metabola problem/behov av att gå ner i vikt/sänka blodsocker/blodttryck/kolesterol/what ever, som man behöver vara striktare och räkna på macronutrientfördelning!

4. Alla, även friska/smala borde i första hand fundera på näringsintag, utöver energiintaget som är det lättaste att räkna på iomed att kalorier är väldigt lätt att hålla koll på!

5. Och här kommer chocken och det mest revolutionerande.. riktig mat med näring kostar pengar, skall den dessutom vara bra för miljön blir den ännu dyrare!

Sen i övrigt som svar på frågan hur LCHF fungerar så funkar det på olika sätt för olika individer.. för majoriteten funkar det främst enligt punkt 1, för andra oxå via punkt 3!

Tack Zepp. Du  har övertygat mig. Jag skall genast gå över till VIKTVÄKTARNA - not!!!

• Like 2

Tack Zepp. Du  har övertygat mig. Jag skall genast gå över till VIKTVÄKTARNA - not!!!

Viktväktarna tillåter ju raffinerade kolhydrater och dom säljer korv som också är processad mat. Tyvärr har dom höjt fetthalten i korven och jag har ännu inte hittat något alternativ.

Jag frågade dig tidigare vad du menade med att vara för eller emot LCHF. Är du emot allt som du inte själv väljer? Om du köper en Ford är du emot Volvo då?

Jag förstår inte tankesättet. Jag äter blandkost men jag är inte emot varken LCHF, Raw food, vegetariskt eller paleo.

Det skulle vara intressant att få höra hur du tänker kring detta. Jag kanske skall jobba med kost och hälsa och jag har hört att en del föredragshållare har blivit trakasserade av militanta  LCHF-anhängare så jag skulle gärna vilja förstå.

För eller emot LCHF - det är ju vad som FUNGERAR för någon personligen som betyder något.

Typ som de enkla resonemangen som Skaldeman för och lett till viktnedgång och hälsa för 1000-tals överviktiga personer som följt hans böcker.

Det är möjligt att jag hakat upp mig på formuleringar i Zepp:s texter i brist på insikt i vad han vill ha sagt. Biokemi är ju som sagt komplexa sammanhang.

Men själva grundtesen i LCHF att ett lågt kolhydratintag och ett högt fettintag samt ett reglerat proteinintag gör det möjligt att minska i vikt om man uthålligt följer denna diet är för mig något som jag håller för sant - helt enkelt på grundval av de många vittnesbörd många har lämnat - om man klassas som militant Lchf:ar för den åsikten så ligger väl det helt i paritet med PK grundregeln i detta landet "En svensk tiger".

• Like 2

För eller emot LCHF - det är ju vad som FUNGERAR för någon personligen som betyder något.

Typ som de enkla resonemangen som Skaldeman för och lett till viktnedgång och hälsa för 1000-tals överviktiga personer som följt hans böcker.

Det är möjligt att jag hakat upp mig på formuleringar i Zepp:s texter i brist på insikt i vad han vill ha sagt. Biokemi är ju som sagt komplexa sammanhang.

Men själva grundtesen i LCHF att ett lågt kolhydratintag och ett högt fettintag samt ett reglerat proteinintag gör det möjligt att minska i vikt om man uthålligt följer denna diet är för mig något som jag håller för sant - helt enkelt på grundval av de många vittnesbörd många har lämnat - om man klassas som militant Lchf:ar för den åsikten så ligger väl det helt i paritet med PK grundregeln i detta landet "En svensk tiger".

Jag håller med dig i det du skriver. Jag missförstod nog dig när du skrev "för eller emot". Jag trodde du menade för eller emot LCHF och inte själva definitionen.