Bengt Nilsson Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 SODIS (Solar water disinfection) är helt enkel genomskinliga PET-flaskor fyllda med vatten som solen får lysa på i 6 timmar. Solens UV-A-ljus dödar virus, bakterier och parasiter i vattnet. SODIS hemsida Film om SODIS på YouTube Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Låter inte så vetenskapligt och varför skulle vi behöva det i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Mycket intressant, det borde gå att använda sommartid vid vandringar och liknande. Kranvattnet i Sverige är skapligt bra, men det bör kollas för ev. giftrester, se hur det är i Kallinge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Låter inte så vetenskapligt och varför skulle vi behöva det i Sverige? Hur mycket av vetenskapen är vetenskaplig...? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Hur mycket av vetenskapen är vetenskaplig...? Det finns ett antal olika vattenrenare som påstås åstadkomma det ena och det andra men det är för det mesta inte sant. När det gäller vatten så är det ju lätt att kontrollera och det minsta man kan begära är att det finns oberoende analyser som bevisar att det fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted October 9, 2014 Author Share Posted October 9, 2014 En föreläsning från TED Michael Pritchard: How to make filthy water drinkable Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted October 9, 2014 Author Share Posted October 9, 2014 Cecilia Folkesson berättar om en vattenrenare Tips: Renare dricksvatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Vattenrenare ökade bakteriehalten Att rena dricksvatten genom filter på kranar eller i särskilda filterkannor kan ge motsatt effekt. Vattnet kan till och med bli sämre, visar en norsk undersökning. http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/vattenrenare-okade-bakteriehalten/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Kranvattnet i Sverige är väl underbart bra. I USA går det inte dricka, klorerat så det är helt vidrigt. Och tänk alla ställen som inte har kranvatten, vilken misär. I Sverige är vi lyckligt lottade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Hur mycket av vetenskapen är vetenskaplig...? Om det är vetenskap så är den vetenskaplig. Annars vore det något annat. Man ska såklart vara kritisk till all information, och fundera över vad som saknas, om det finns alternativa förklaringar, om avsändaren har några anledningar att vinkla på speciella vis etc. Men att bara avfärda vetenskap och istället ta till sig rent trams är ett sämre alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 #TS Apparaten vilken jag arbetat med, var med kraftigare medel den säkraste för rening av vatten i sydligare länder med sol. Använde sig av Radona AB principen med lite hårdare strålning. Rena autoklaven! Tjörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 SODIS (Solar water disinfection) är helt enkel genomskinliga PET-flaskor fyllda med vatten som solen får lysa på i 6 timmar. Solens UV-A-ljus dödar virus, bakterier och parasiter i vattnet. SODIS hemsida Film om SODIS på YouTube Till dig vill jag säga att jag inte kan bedöma just den produkt du förespråkar men att man har anledning att vara skeptiskt när det gäller vattenrenare av enklare slag och kräva dokumentation från ett ackrediterat laboratorium. Solstrålningen här i Sverige är ju inte lika stark som i sydligare länder heller även om jag tycker det låter konstigt att det skulle fungera ändå. Särskilt om det sägs gälla alla typer av virus, bakterier och parasiter. Man använder uv-ljus för vattenrening men jag föreställer mig att det är starkare ljuskällor än uv-ljuset vid jordytan från solen. Om uv-ljuset var så starkt så det skulle kunna döda så mycket i en plastflaska så skulle nog inte vi människor må så bra av att vistas i solen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Om det är vetenskap så är den vetenskaplig. Annars vore det något annat. Man ska såklart vara kritisk till all information, och fundera över vad som saknas, om det finns alternativa förklaringar, om avsändaren har några anledningar att vinkla på speciella vis etc. Men att bara avfärda vetenskap och istället ta till sig rent trams är ett sämre alternativ. Hur många gånger har vi inte stött på och diskuterat "vetenskap" som är vinklad, felaktig, bristfällig, undanhållen... Jag har insett att det idag inte tycks finnas nån man kan lita på... Man måste läsa studier, kolla vem som har betalat dem, se vilka förutsättningar de haft (är det kött de använt eller nån korvblandning, typ), bygger den på enkäter och kommer folk då ihåg vad de åt för 3 eller rent av 10år sen, har de haft ett öppet sinne eller velat bevisa en tes... Suck... Nej, numera försöker jag strunta i allt vad "vetenskap" heter och i första hand gå på det gamla beprövade (typ "riktig" mat, användarberättelser osv) och sunt förnuft. Därmed inte sagt att jag inte gillar vetenskap, jag bara ifrågasätter alla omständigheter runt omkring. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts