Jump to content

Vad har ni lättast att överäta?


EB_
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

 

När man har ätit LCHF ett tag (eller ett par år ;))så kommer man ibland att unna sig att äta liiite mer godsaker då och då (iallafall så gör jag det). Man märker ganska snabbt vad man får sug av samt vad som är lätt att överäta. Tex så äter jag själv nötter dagligen men jag märker att nötter är en av de saker jag kan äta i väldigt stora mängder utan att bli speciellt mätt samtidigt som jag helt omöjligt kan proppa i mig ägg i samma omfattning (iaf inte utan att bli illamående).

 

Jag tänker att vi gör ett högst ovetenskapligt upprop på de LCHF "godkända" livsmedel som man själv känner att man har svårast att hantera. 

 

Jag börjar:

 

salta nötter

mörk choklad

Link to comment
Share on other sites

Grädde.

 

I kaffe. Till bär. I turkisk yoghurt. En kopp riktigt starkt kaffe med mycket grädde är så galet gott. Den här vanan bromsade min viktnedgång så nu dricker jag det bara till mellis någon gång ibland.

Link to comment
Share on other sites

Mörk choklad är riktigt dåligt för mig.. Har satt upp ett eget litet "stopp och belägg" på mig själv. Jag får fortfarande äta chokladen jag har hemma (1 bit om dagen ho ho.. hehe.. ) men inget mer köps in förräns semestern. Det funkar hyfsat väl.

Ost kan jag också tycka att jag har en viss förmåga att smocka i mig om jag inte tänker till.

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat länge över chockladätandet och även om nötter och dess "triggning" till överätande eller fusk. Det känns litet grann att det finns en koppling.

 

Varför envisas man då äta choklad eller nötter i stora mängder om man ligger i riskzonen ?  Eller handlar det kanske om något annat... t.ex att man vill ha "legalt skäl" för att just bryta LCHF ?

 

Berätta gärna ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat länge över chockladätandet och även om nötter och dess "triggning" till överätande eller fusk. Det känns litet grann att det finns en koppling.

 

Varför envisas man då äta choklad eller nötter i stora mängder om man ligger i riskzonen ?  Eller handlar det kanske om något annat... t.ex att man vill ha "legalt skäl" för att just bryta LCHF ?

 

Berätta gärna ?

 

Vet inte om det handlar om stora mängder direkt. Men jag kan tex ibland "råka äta" 100g nötter istället för de 50g som jag hade tänkt mig från början. Men visst man kan ju sluta äta nötter helt eller choklad helt om det nu är det man måste men frågan är om det gäller de flesta ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför envisas man då äta choklad eller nötter i stora mängder om man ligger i riskzonen ?  Eller handlar det kanske om något annat... t.ex att man vill ha "legalt skäl" för att just bryta LCHF ?

 

För min del:

 

För alla mina "överätningsrisker" gäller att jag tycker att de är goda. Inte goda bara så där i största allmänhet, utan riktigt, riktigt goda. Så att jag gärna äter dem är inte konstigare än att jag gärna luktar på en väldoftande ros.  ;)

 

Utöver det, finns olika skäl till att jag äter de här sakerna.

 

Ost är bara ett problem om den står framme med hyveln på plats. Då är det alldeles för lätt att okynnesäta. Men det är ju lätt avhjälpt genom att hyvla av några skivor och sedan ställa in den i kylen igen innan man börjar äta.

 

Nötter och mandel innehåller en hel del vitaminer och, framför allt, mineraler som jag vill åt. Men det fixar jag genom att baka matbröd med mandel/nötter i. Det har jag ingen tendens att överäta - en skiva till frukost, så är jag nöjd.

 

Choklad är helt enkelt gott och festligt. Och jag tycker inte att det är något fel att äta av det skälet. Naturligtvis är det inte bra när det går över styr. Men att "fira med mat" ser jag faktiskt inget skäl förkasta i sig. Jag kan inte påminna mig att jag hört talas om någon enda mänsklig kultur som inte använder mat som en komponent vid högtider av olika slag, så det verkar vara något djup mänskligt att göra så. Problemet är väl att vi lever i en kultur som hela tiden hittar något att fira - det är fredag, vackert väder, första semesterdagen... - och som dessutom har en i princip obegränsad tillgång till mat och godis. Och eftersom vi har den tillgången, kan vi också använda mat som tröst på ett sätt som de flesta kulturer inte har kunnat. Så nu äter vi dessutom för att det är måndag, dåligt väder, sista semesterdagen...

 

Det här blev långt, och dessutom möjligtvis lite OT. Men jag har tänkt mycket på de här sakerna. En gång i tiden åt man semlor bara på fettisdagen. Sedan blev det alla tisdagar i fastan. Nu börjar man redan i advent med saffranssemlor, och direkt efter nyår kommer de riktiga som man glatt äter ända fram till påsk eller längre. Vi är så vana vid att alltid kunna festa, så att vi måste ha ännu mer när det verkligen är fest, för att kunna uppleva att det är något speciellt. Jag vill inte fylla vardagen med fika, film-tittnings-snacks och annat som får mig att äta för mycket. Men när det verkligen är fest så vill jag kunna äta lite extra av något som är gott, men som inte får mig att må dåligt eller lockar till överätning. Och för att klara det, måste jag jobba med min inställning både till mat och vad som egentligen är fest och högtid. Jag jobbar på det!  :)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Mörk choklad

Ost

Grädde

Bacon

 

Jag undviker överätandet genom att bestämma en mängd som får lov att duga, sen plockar jag bort (så det inte blir så enkelt att fylla på).

Det krävs dock att jag säger till mig själv att "Nä, nu är det slut. Nu räcker det" :P

Link to comment
Share on other sites

Nötter, mörk choklad, grädde, turkisk yoghurt. 

 

Om jag inte tänker mig för så kan jag också överäta vid vilken måltid som helst. Jag ställer helst inte fram mat på bordet, utan måste ofta lägga upp den mängd mat på tallriken som jag rycker är lagom och sedan inte sitta så nära resten av maten att jag lätt kan ta mer. Står maten framför mig sitter jag gärna och lägger på lite till på tallriken, och inte bara en gång :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

överäta...det gör jag nog med allt...har inte gått ner nåt nämnvärt trots lchf sedan något år (och jag har minst 20 ohälsokilon för mycket)...men om det är nåt specifikt så är det nog grädde, nötter och ost i alla former, choklad om det räknas, tycker det hör till godis, inte ens 86% choklad får mig att ta bara en bit. Nä om jag hade en hälsosam mängd införsel i fejset så skulle nog vilken diet som helst funka. Om det nu bara är vikten man är ute efter. För mig är LCHF framför allt en hälsosam diet, som håller bl.a. kräfta och diabetes borta, magen i trim och humöret på topp :-) 

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en liten sammanfattning såhär långt så kanske vi kan dra slutsatser om vad som generellt sätt är lättare att

överäta av LCHF-godkända livsmedel.

 

Choklad 10

Ost 10

Nötter 9

Grädde 7

Smör 2

Bacon 2

Mandel

Beasås

Sparris

Korv

Turkisk yoghurt

Kött

Mjölk

 

(Att jag har med de grejerna på listan som bara en person skrivit är inte för att outa någon utan för att man lätt ska kunna göra en ny sammanställning om ett tiotal inlägg utan att behöva räkna från början utan kan räkna från det här inlägget.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjorde en liten sammanfattning såhär långt så kanske vi kan dra slutsatser om vad som generellt sätt är lättare att

överäta av LCHF-godkända livsmedel.

 

Choklad 10

Ost 10

Nötter 9

Grädde 7

Smör 2

Bacon 2

Mandel

Beasås

Sparris

Korv

Turkisk yoghurt

Kött

Mjölk

 

(Att jag har med de grejerna på listan som bara en person skrivit är inte för att outa någon utan för att man lätt ska kunna göra en ny sammanställning om ett tiotal inlägg utan att behöva räkna från början utan kan räkna från det här inlägget.)

 

Bra sammanställning. Mejeriprodukter verkar vara en stor bov för många. Det visste man nog innerst inne men det är ändå bra att få det bekräftat. 

 

Jag är nog ändå mest förvånad över korv, kött, bacon och smör. Där upplever iaf jag att jag har väldigt svårt att äta för mycket. Det är iallafall ingen som har sagt att man brukar överäta ägg :)

Link to comment
Share on other sites

Troligen handlar överätningen just om att det man gillar, oavsett om det är sött eller ej, kan man också lätt överäta sig på. Alltså, skulle man gilla t.ex kåldolmar över allt annat, skulle risken vara stor just med kåldolmar. Jag personligen är en f.d godis- och vetelängdsråtta och har därför avstått från alla godis och bak. Jag äter bara sådant inom LCHF som jag älskar och löper därför hela tiden risken för överätning oavsett vad jag än stoppar i munnen. Därför satsar jag på kontroll genom alternativa LCHF-substitut för suget och anser att överäta sig på riktig LCHF-mat, är egentligen knappt ett problem. Däremot är själva överätningen det i alla fall för mig.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mörk 85% choklad (vem hade kunnat ana det innan jag började med Lchf :o ) och nötter. Även mjölk, gillar mycket i kaffe och som törstsläckare.

Efter en ökad medvetenhet och därtill ett förverkligande av viktnedgång har jag fattat att jag ska undvika chokladen helt, att jag endast har mandel i fickan som nödproviant om jag måste ha ett mellanmål för att ett lagat mål mat dröjer längre än planerat.
Och att dra ner rejält på mjölk, använder bara vatten som törstsläckare nu och har t o m upptäckt att mjölk faktiskt smakar sött - helt nytt och icke längre en efterlängtad smak för mej (är det verkligen moi som skriver detta :ph34r:  :blink: ?)

Link to comment
Share on other sites

Följer du några LCHF bloggar och typ Instagram så är det lätt det blir för mycket av det goda. För oftast ser jag hela tiden flera typer av desserter. Vilket bara bör ätas vid speciella tillfällen. Även då i måttliga mängder. Energi i flytande form istället för vatten är nog också en stor bov i dramat. Då folk gärna har grädde i kaffet, det har fortfarande 3g kolhydrater per 100ml. Då är det säkert bättre med kokosfett eller smör. Rekommenderar jag istället äggmjölk, och Magic Bullet Coffee/Chocolate.

 

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27

Link to comment
Share on other sites

Jag har egentligen inte så svårt för att låta bli att börja äta. Men när jag väl satt igång kan jag ha svårt att sluta med vissa saker. Men jag har kommit på att lusten att fortsätta blir väldigt mycket mindre om jag dricker ett glas vatten när jag tycker att det får räcka. När smaken av det goda försvinner ur munnen, dämpas längtan efter mer. Blev väldigt glad när jag kom på det här. Kanske kan det hjälpa någon annan.  :)

Link to comment
Share on other sites

Som så många andra:

 

mandel (äter alldeles för mycket periodvis)

chocklad (bör inte äta alls, kan inte sova då)

 

mer ovanligt:

revbensspjäll

 

dessutom blir det lite för mycket äpplen ibland, men det är ju inte LCHF. Dvs mer än en klyfta om dagen, men inte mycket faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Definitivt ost! Jag har faktiskt slutat köpa hem ost överhuvudtaget för jag kan inte bara ta någon enstaka skiva/skivor! :( 
Ibland köper jag dock någon pytteliten påse riven ost om jag ska ha det på någon maträtt men hel ost går fetbort.

Annars har jag inte direkt något jag överäter om man nu inte räknar alla mackor förstås. Hade en tanke om att jag skulle kunna äta någon enstaka skiva när jag nått mitt viktmål men det går absolut inte - mitt "ätminne" från förr när jag kunde sätta i mig 7-8 mackor i följd slår in direkt tyvärr.

Bakade lchf bullar en gång men jag klämde allihop i stället för att frysa in så det går också fetbort! :)

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd här..

Mina är nog jordnötter, grädde och bacon. Man skall äta max ett halvt paket till äggen på morgonen men det blir lätt ett helt :Z

Men jag har upptäckt att det finns jordnöts smör utan socker (som om det vart nån skillnad mot att äta vanliga jordnötter) Men det köper jag för att hela familjen gillar det till frukost. tar det dock lugnt med det.

Men några jordnötter till fet yogurt nång gång i bland som mellis är så gott!

Blandar det med pumpafrön och hela linfrön för magens skull och det funkar kanon!!

Måste erkänna att jag har svårt att äta mycket fett. Det tar väl inte helt emot längre men jag skulle aldrig kunna ta en sked smör att äta.

Köpte en choklad med 100% kakao som smakade trä :( men efter några bitar så vänjer man sig.

Hur är det med kokosolja. Är det bättre för kroppen än vanligt saltat eller osaltat smör?

Har inte vågat testa det än!

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd här..

Mina är nog jordnötter, grädde och bacon. Man skall äta max ett halvt paket till äggen på morgonen men det blir lätt ett helt :Z

Men jag har upptäckt att det finns jordnöts smör utan socker (som om det vart nån skillnad mot att äta vanliga jordnötter) Men det köper jag för att hela familjen gillar det till frukost. tar det dock lugnt med det.

Men några jordnötter till fet yogurt nång gång i bland som mellis är så gott!

Blandar det med pumpafrön och hela linfrön för magens skull och det funkar kanon!!

Måste erkänna att jag har svårt att äta mycket fett. Det tar väl inte helt emot längre men jag skulle aldrig kunna ta en sked smör att äta.

Köpte en choklad med 100% kakao som smakade trä :( men efter några bitar så vänjer man sig.

Hur är det med kokosolja. Är det bättre för kroppen än vanligt saltat eller osaltat smör?

Har inte vågat testa det än!

 

Tror att det är en vanlig missuppfattning att man måste gilla att äta smör med sked för att äta mycket fett :). LCHF innebär ju att man äter fett tills man blir mätt och inte överdriver det. 

 

Gillar du smör så ät det. Vill du hellre äta kokosolja så ät det. Jag tycker att olika saker passar vid olika tillfällen. Exempelvis så är kokosolja med smak fantastiskt att steka exempelvis plättar eller våfflor. Jag använder det också när jag gör nötmusli att rosta i så allting få lite härlig kokossmak. Vad gäller vilket som är bäst för kroppen så är ju både smör och kokosolja mestadels mättat fett så båda borde vara ganska likvärdiga för kroppen. 

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är en vanlig missuppfattning att man måste gilla att äta smör med sked för att äta mycket fett :). LCHF innebär ju att man äter fett tills man blir mätt och inte överdriver det. 

 

Gillar du smör så ät det. Vill du hellre äta kokosolja så ät det. Jag tycker att olika saker passar vid olika tillfällen. Exempelvis så är kokosolja med smak fantastiskt att steka exempelvis plättar eller våfflor. Jag använder det också när jag gör nötmusli att rosta i så allting få lite härlig kokossmak. Vad gäller vilket som är bäst för kroppen så är ju både smör och kokosolja mestadels mättat fett så båda borde vara ganska likvärdiga för kroppen. 

Håller med. Folk tror man sitter och äter smör med slev etc. Jag lägger till extra smör i småklickar om köttet är väldigt fettfritt eller för att det är gott på kokta grönsaker etc...men inga slevar inte :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Folk tror man sitter och äter smör med slev etc. Jag lägger till extra smör i småklickar om köttet är väldigt fettfritt eller för att det är gott på kokta grönsaker etc...men inga slevar inte :)

 

Jag gör det samma. Men det blir också ett rätt tjockt lager smör mellan LCHF-brödet och ostskivan. Det var något jag verkligen saknade som fettskrämd: bröd med rejält med smör på.

 

Fast jag köper ibland ett hemkärnat, prisbelönt smör och det kan man faktiskt äta som det är, bara det är rumstempererat. Fast inte slev-vis, utan mera en tesked att njuta av.  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...