AnnaC

Stockholm - LCHF läkare?

Recommended Posts

Jag söker en läkare i Stockholm som kan lite om LCHF och som har en hyfsat uppdaterad kunskap om kolesterol. Jag har diabetes och behöver ju träffa läkare regelbundet, men den jag har nu är så fast i gamla uppfattningar om kolesterolet så jag blir alldeles galen. Började med LCHF för drygt ett år sedan, och har försökt söka/googla mig fram till någon vettig läkare i Stockholm men hittar ingen. Så tänkte höra om någon här har något tips? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puffar lite. Finns det verkligen ingen som vet någon bra Stockholms-läkare? Vore sååå tacksam för minsta tips....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det letas med lampa, lykta och förstoringsglas i hela landet efter dylik läkare :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra initiativ! Kanske kan vara en idé att direktkontakta Andreas Eenfeldt, Annika Dahlqvist, Ralf Sundberg eller någon annan "nytänkande" läkare - de kanske kan guida dig till någon lämplig lokal läkare? 

Funderar själv på motsvarande i Malmö. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gärna se en sådan lista med LCHF-positiva läkare, vårdcentraler m fl, men tyvärr är det ju så styrt av landstingsbidrag så jag tror inte att det är någon läkare/vårdcentral som vågar rekommendera LCHF, knappt till diabetiker. Det kan möjligtvis finnas enstaka läkare som är positiv när patienten själv har tagit initiativet.

En gång för länge sen påbörjades en sådan lista på dr Dahlqvists gamla blogg:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/lchf_positiva_l%C3%A4kare (tyvärr, länken funkar inte)

Efter TV-debatten häromkvällen så känns det ju än mer mörkt att tala om kost och hälsa/LCHF i offentliga rum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det letas med lampa, lykta och förstoringsglas i hela landet efter dylik läkare :)

lite som att leta efter en nål i en höstack....lika bra att ge upp . ;)

Efter TV-debatten häromkvällen så känns det ju än mer mörkt att tala om kost och hälsa/LCHF i offentliga rum.

Vilken tv debatt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha den såg jag ju...men där blev man väl inte speciellt skrämd för LCHF? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite som att leta efter en nål i en höstack....lika bra att ge upp . ;)

Vilken tv debatt?

Nah... ta fram metalldetektorn bara... ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag söker en läkare i Stockholm som kan lite om LCHF och som har en hyfsat uppdaterad kunskap om kolesterol. Jag har diabetes och behöver ju träffa läkare regelbundet, men den jag har nu är så fast i gamla uppfattningar om kolesterolet så jag blir alldeles galen. Började med LCHF för drygt ett år sedan, och har försökt söka/googla mig fram till någon vettig läkare i Stockholm men hittar ingen. Så tänkte höra om någon här har något tips? 

Om man säger som så.. läkare är som folk är mest.. fast med läkarlegemitation!

Och du är inte helt beroende av dessa idag, för dels så kan du läsa själv på Internet, dels så kan du om du är stadd i kassa göra egna laboratorietester av det du är intresserad av att kolla upp!

I storstäder är detta lättare.

http://werlabs.nordicshops.com/NYSIDA-tM79.html

Men jag begriper att det är jobbigt att tjabba med läkare som inte är uppdaterade och sitter fast i gamla uppfattningar!

Själv är jag inte diabetiker (HBa1c 31) men med högt kolesterol så jag har hur mycket statiner som helst att hämta ut om jag så vill!

Dock så har mitt kolesterol sjunkit ner till nästan normala nivåer iomed LCHF, det finns säkert mer jag skulle kunna göra typ motion o sådana livstilsförändringar som förbättrar hälsomarkörer!

Hur som helst.. LCHF har förbättrat mitt kolesterol mer än vad statiner sägs kunna göra och jag ser ingen nytta med att sänka dessa på konstgjord väg.. det lär antagligen inte öka min livslängd.. vilket statiner alldrig har visats göra.!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för era svar! Tyvärr måste ju träffa läkare ibland för att få ut insulin. Har kunnat minska ordentligt (så jag vill DEFINITVT fortsätta med LCHF), men inte sluta helt :-) Jag fortsätter leta lite, har i alla fall fått napp på en bra dietist i Sundbyberg, ska kolla om hon vet någon! Hej så länge.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu såg jag Kostdoktorns inlägg om "Jag slutar", där finns en läkare som skrivit en kommentar och fått en massa gillande på sin kommentar. Han har ju skrivit vad han heter och söker man på hans namn så hamnar man här:

http://www.slso.sll.se/SLPOtemplates/SLPOPage1____2624.aspx

Det finns väl anledning att tro att han minst sagt är en positiv LCHF-läkare och finns i Stockholms län!

http://www.kostdoktorn.se/jag-slutar#comments

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här verkar det finnas ännu en läkare som är LCHF - positiv i Stockholm  :)

Dagens blogg-inlägg . . .

http://www.kostdoktorn.se/paolo-far-svar-pa-tal

PS. Hoppsan, förlåt, jag ser nu att det är samma läkare som lchfvän tipsar om i inlägget ovanför mitt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg på Facebook det inte ens går att ställa sej på kö till den läkaren. Kan undra varför? :) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg på Facebook det inte ens går att ställa sej på kö till den läkaren. Kan undra varför? :)

Kanske vi kan hoppas att det faktumet gör att fler läkare vågar stå upp för LCHF, vilket jag tror att många läkare egentligen gör.

Som allmänläkare måste väl det högsta betyget vara att man är så fullbokade att fler inte kan lista sig :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har letat efter en LCHF läkare här hemma i Småland mellan Värnamo och Växjö - men jag hittar ingen - jag har letat i flera veckor nu - så jag tänkte - jag satsar på Stockholm - där måste finnas nån.

Det enda jag hittar är fler som letar efter lchf läkare och 1 läkare som vill ha lchf-patienter - han har inte satt ut sin adress och så - så att man kan nå honom. Den läkaren jag har skriver i sin journal: "han vräker i sig fett - han tror att det är nyttigt" - samtidigt sitter han själv och är fet - jag vet inte vad jag skall göra - jag är förtvivlad.

Förr hade Annika Dahlquist en lista - men den gäller inte längre - och ingen vill skapa en ny - inte Andreas Eenfeldt - inte Bo Zachrisson - jag vill gärna ha en - men då får ni som vill ta emot lchf-patienter och är läkare anmäla detta - här eller någon annanstans där man kan hitta dom.

Rolf Bergdahl

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, rolf sade:

Jag har letat efter en LCHF läkare här hemma i Småland mellan Värnamo och Växjö - men jag hittar ingen - jag har letat i flera veckor nu - så jag tänkte - jag satsar på Stockholm - där måste finnas nån.

Det enda jag hittar är fler som letar efter lchf läkare och 1 läkare som vill ha lchf-patienter - han har inte satt ut sin adress och så - så att man kan nå honom. Den läkaren jag har skriver i sin journal: "han vräker i sig fett - han tror att det är nyttigt" - samtidigt sitter han själv och är fet - jag vet inte vad jag skall göra - jag är förtvivlad.

Förr hade Annika Dahlquist en lista - men den gäller inte längre - och ingen vill skapa en ny - inte Andreas Eenfeldt - inte Bo Zachrisson - jag vill gärna ha en - men då får ni som vill ta emot lchf-patienter och är läkare anmäla detta - här eller någon annanstans där man kan hitta dom.

Rolf Bergdahl

Här är ett litet tips, men jag vet inte vad det är värt. Ett namn att googla på iaf.
http://foodmed.net/listing/sweden/stockholm/doctors-nurses/rheumatologist-dr-nikolas-malliotis/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, rolf sade:

Rolf Bergdahl

Det är någonting litet kusligt över det du beskriver...  Lchf-vänliga läkare vill ha patienter men vill inte lämna ut sin adress; Andreas Eenfeldt och Bo Zachrisson vill inte göra en lista över LCHF-sinnade läkare- sannolikt för att inte utsätta dessa läkare för repressalier från vårdetablissemanget.

Jag instämmer med dig, Rolf- någonstans på nätet borde det ligga en förteckning som modiga LCHF-läkare själva kan anteckna sig på, med en e-postadress för kontakt. Den listan kanske skulle bli så pass lång att det blir omöjligt för livsmedelsmaffian att klämma åt allihop utan att skämma ut sig totalt. Därför att alla vanliga människor skulle tänka: "Så många läkare kan väl inte ha fel?!"

Men jag är säkert överoptimistisk som vanligt...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom att tänka på pensionerade kirurgen och LCHF-förespråkaren Nisse Simonson. Kanske det kan vara värt ett försök att skicka honom ett personligt meddelande på hans Facebook-sida och fråga om han kan lämna kontaktuppgifter till någon LCHF-diabetesläkare.

https://www.facebook.com/nisse.simonson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iAnna sade:

Här är ett litet tips, men jag vet inte vad det är värt. Ett namn att googla på iaf.
http://foodmed.net/listing/sweden/stockholm/doctors-nurses/rheumatologist-dr-nikolas-malliotis/

Ja - nu har jag 2 att leta efter i Stockholm - och en i Huskvarna/Jönköping - och 3 - 1 i Australien och 2 USA - men det är för långt - jag tror jag håller mig till Sverige.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Inez sade:

Det är någonting litet kusligt över det du beskriver...  Lchf-vänliga läkare vill ha patienter men vill inte lämna ut sin adress; Andreas Eenfeldt och Bo Zachrisson vill inte göra en lista över LCHF-sinnade läkare- sannolikt för att inte utsätta dessa läkare för repressalier från vårdetablissemanget.

Jag instämmer med dig, Rolf- någonstans på nätet borde det ligga en förteckning som modiga LCHF-läkare själva kan anteckna sig på, med en e-postadress för kontakt. Den listan kanske skulle bli så pass lång att det blir omöjligt för livsmedelsmaffian att klämma åt allihop utan att skämma ut sig totalt. Därför att alla vanliga människor skulle tänka: "Så många läkare kan väl inte ha fel?!"

Men jag är säkert överoptimistisk som vanligt...

Jag vet inte hur man skall få över det – men jag tror – och jag kom att tänka 104 år tillbaks i tiden – ”långt” före min tid – en 40 år sådär – inte speciellt långt – men han sa ingenting om fetma – Rockefeller – men det gjorde Ancel Kays – 40 år senare – det är han som fuskade med resultatet av sin forskning och sa ”av fett blir man fet” – och det är han som ligger bakom statinerna – som alla som tror på LCHF har slutat med.

Jag vet inte hur man skall få LCHF:are att inte tro på Rockefeller – dom skriver ju – och säger – och har slutat med statiner – varför kan dom inte sluta med Rockefeller också? – han har ju gjort sig känd för att vara världens främsta filantrop – när det enda han var - var girig – och räknade ut hur han och hans barn och barnbarn skulle tjäna massor av pengar på att sälja mediciner – han hade ju mycket pengar – han var oljemiljonär/miljardär - men han ville ha mer – och hans barnbarn skördar verkligen vinsterna av det han sa 1913 – ”Jag är filantrop och alla sjukdomar skall behandlas med mediciner och dom som forskar i något annat när det gäller sjukdomar t.ex. om vad man skall äta och vad man inte skall äta får inga bidrag av mig.”

Och än idag så tror vårdetablissimanget och livsmedelsmaffian att Rockefeller var filantrop.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, rolf sade:

Rolf Bergdahl

Funktionsmedicinska läkare brukar vara lchf-vänliga.

Dr Peter Martin (Göteborg):

http://funmed.se/

Dr Cecilia Fürst (Ystad):

http://funktionellmedicin2014.se/

IFM-kliniken (Göteborg & Falun):

http://www.ifm-klinik.nu/

Intervju med Cecilia Fürst:

http://4health.se/54-lakaren-cecilia-furst-om-functional-medicine-kost-sjukdomar-och-den-vanliga-varden

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg