matvanan

Hur får ni i er tillräckligt mycket vitaminer och mineraler?

Recommended Posts

Hej!
Jag är orolig att jag inte få i mig tillräckligt mycket vitaminer när jag äter LCHF. Har ätit i ca 2 månader och förut åt jag frukt och, rotgrönsaker och grönsaker, men nu känns det som jag inte får i mig något! Jag äter blomkål och broccoli, men vad äter ni så ni får i er vitaminer?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägg och grönsaker!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg innehåller det mesta utom C-vitaminer. Det finns det å andra sidan gott om i kål. Jag äter också andra grönsaker, även mindre mängder rotsaker. Det där beror ju på hur strikt man är, men jag tror att de flesta LCHF-are äter rätt mycket grönt.

När jag var ny på LCHF, vägde jag allt jag åt under några veckor och använde ett kostverktyg (minns inte vilket) på nätet för att se vad jag egentligen fick i mig. Det enda jag såg några problem med var D-vitamin (som väl de flesta på våra breddgrader lider brist på under vinterhalvåret) och magnesium. Därför äter jag kosttillskott av just det. Annars tror jag inte att jag får i mig mindre vitaminer och mineraler nu, kanske snarare tvärt om eftersom jag är mer kostmedveten.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har läst mig till så är det bara D vitamin (vinterhalvåret) som bör tas som tillskott om man äter lite varierad Lchf kost.Men om man vill vara säker så är inälvsmat ett utmärkt sätt att få i sig de vitaminer man behöver.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra fråga! 

1. Morgonsmoothie med kokosmjölk, 100 g frusen bladspenat, 2 råa ägg + annat som inte hör till vitamin och mineralfamiljen. 

2. 1 multivitamintablett, 3000 IE D-vitamin, 2 tabletter fiskolja.

3. Kött ibland

4. Mg, Zn tillskott på kvällen.

5. Äter kål av alla sorter, flera ägg om dagen, ibland en sötare frukt, alltid bär, tomater, lök, 

Tips på näringsrik mat då man tränat hårt: 2 ägg med en grovt hackad banan = omelett stekt i massor av smör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga

Innan lchf var jag i princip vegetarian som åt fisk, men fisk e magert förutom typ lax som jag gillar men kan inte äta d varje dag. Nuäter jag rött köttigen men tycker det känns äckligt, som newbie så kände jag att om jag inte åt det så så skullejag bara äta grönsaker med fett hårt draget, annars har jag ätit mkt tofu eller pasta med vegetariska såser, vego lasagne osv.

Vill draner på kött igen, men vet inte riktigthur jag ska ersätta det med riktig mat, alltså varmrätter typ middag.

Någon ide?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte varför LCHF skulle ge vitamin-brist... Möjligen om man äter vegetariskt eller ännu värre veganskt att man måste ha lite mer koll (sistnämnda torde vara närmast omöjligt i kombo med LCHF)... men annars tror jag väl inte det. Såvida man nu inte kör någon super-fakir variant och bara lever på Bacon och fett-kaffe eller liknande  ;)

Enda undantaget är väl som sagt då D-vitamin på vinterhalvåret. Personligen tar jag lite Magnesium också, men det är för att det är muskelavslappnande vilket är bra för mig som stressar lite mycket ibland.

Annars är man orolig, skulle jag rekommendera att man loggade sitt intag ett tag på matdagboken eller liknande verktyg för att se hur man ligger till.

Eller så kan man lita på kroppen. Mår man bra är det troligen OK.  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns någon - grundad - mistanke om att vi inte får i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler på LCHF. Jag frågar inte efter vad folk tror sig veta, men om solid evidens.

Jag tar själv en multivitamin (mest pga tro :P   ....ær faktiskt mkt tveksam om det egentligen behövs ) och sen 8 min/vecka vinterhalvan i solarium.

Alla mina blodvärden - incl. mineraler och vitamin D - är fina, men man mäter vanligen inte varenda mineral.... men det är där kanske någon som har gjort? Berätta berätta :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grönsaker och ägg som sagt vad.. fisk både fet och vit.. och helst även lever!

Benbuljong är en bra mineralkälla.. men det e litta jobbigt o mickla med så jag kokar grytor med ben o allt!

Oså är faktist inte kött näringslöst.. tvärt om det är rätt rikt på både mineraler och vitaminer!

Mejerier glömde jag säga!

Summa sumarum.. en blandad varierad LCHF är rätt svårt att få någon brist på.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga

Innan lchf var jag i princip vegetarian som åt fisk, men fisk e magert förutom typ lax som jag gillar men kan inte äta d varje dag. Nuäter jag rött köttigen men tycker det känns äckligt, som newbie så kände jag att om jag inte åt det så så skullejag bara äta grönsaker med fett hårt draget, annars har jag ätit mkt tofu eller pasta med vegetariska såser, vego lasagne osv.

Vill draner på kött igen, men vet inte riktigthur jag ska ersätta det med riktig mat, alltså varmrätter typ middag.

Någon ide?

Du kan väl fortsätta att äta nästan helt vegetariskt + fisk och ägg om du vill . Jag äter själv kött men det behöver man inte göra om man inte vill. Fågel, ost och lite andra mejerier kanske? Tycker du inte om kött finns ingen anledning att tvinga i sig det. Själv äter jag mer grönsaker, sallad än innan LCHF.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är orolig att jag inte få i mig tillräckligt mycket vitaminer när jag äter LCHF. Har ätit i ca 2 månader och förut åt jag frukt och, rotgrönsaker och grönsaker, men nu känns det som jag inte får i mig något! Jag äter blomkål och broccoli, men vad äter ni så ni får i er vitaminer?

Jag äter mycket ovanjordgrönsaker i form av sallader. Också bär. Äter mer sånt än innan LCHF. Ingen frukt alls i princip. Jag tycker det är gott med ugnstekt palsternacka och morot i mkt olivolja, men äter sånt för att det är mycket gott, verkligen inte för vitaminerna. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ellsehåeffare som är vegetarianer. Det finns trådar om det. Sök på forumet för att få tips. Ägg är ju ett fantastiskt livsmedel som innehåller både fett protein och vitaminer/mineraler

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns någon - grundad - mistanke om att vi inte får i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler på LCHF. Jag frågar inte efter vad folk tror sig veta, men om solid evidens.

Jag tar själv en multivitamin (mest pga tro :P   ....ær faktiskt mkt tveksam om det egentligen behövs ) och sen 8 min/vecka vinterhalvan i solarium.

Alla mina blodvärden - incl. mineraler och vitamin D - är fina, men man mäter vanligen inte varenda mineral.... men det är där kanske någon som har gjort? Berätta berätta :)

Här har jag gjort lite beräkningar på väldigt strikt (ensidig?) LCHF kost. Ta inte bort grönsakerna så blir det generellt bra, ät minst 500 gr/dag. Ägg och inälvsmat är också super.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/5151-strikt-lchf-och-ri-rekommenderat-intag-vitaminer-mineraler/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle i så fall vara D-vitamin på grund av klimatet, K2 som man får från gräsbetad mat, Selen på grund av våra jordar och Folsyra om man inte äter mycket gröna blad eller lever.

Dvs LCHF tenderar att bli husmanskost fast med mindre kolisar och mer fett och man får/kan få de brister som är vanliga i befolkningen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att jag får i mej mer och bättre vitaminer och mineraler på lchf med krav/eco/gräsbetat samt rena råvaror än jag fick på blandkost där hälften var bröd/pasta. Näringsinnehållet i tex lever och ägg är ju outstanding. D-vitamin som är ett hormon behöver ju tillföras, men det beror ju inte på kosten. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äter ju inte strikt LCHF så förutom ägg och lever, äter jag även nötter och mandel, bär, alla sorters grönsaker och rotfrukter (utom potatis och majs). Groddar en hel del själv. Dricker också en hutt havtorssaft några gånger i veckan (råpressad utan tillsatser) och tar någon sked vetegräspulver i det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket grönsaker. Ost är bra. Vanlig fil likaså, för kalciumets skull. Ägg och inälvsmat är bra. Frön och nötter, t ex pumpafrön. Jag äter också gärna rotfrukter. Råa sådana (vanligast är väl morot) är definitivt utmärkt lågkolhydratkost, men även tillagade faktiskt. Annika Dahlqvist har testat sitt blodsockersvar efter rotfruktsgryta, och det var minimalt.

Fläskkött innehåller en B-vitamin som annars kan vara lite svår att få tag på om man inte äter bröd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med hjälp av matkalkyl.se identifierade jag vissa svårigheter att komma upp i RDI för följande mikronutrienter, särskilt om man kalorireducerar:

Kalium

Kalcium

Vitamin B1

Jod

Magnesium

Här finns en tråd med flera inlägg i ämnet: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5278-minus-7-kilo-p%C3%A5-16-veckor/page-2?hl=%20kalium

Som synes hade jag inget problem med vitamin C, vilket antagligen beror på att jag älskar paprika.

Jag går igenom listan:

Kalium: finns i potatis, frukt, och ja, grönsaker i allmänhet. Det är ganska svårt att komma upp i officiella RDI på 3.5 gram hur man än gör, och dessutom varierar RDI stort beroende på vilket land man kollar. Samtidigt finns inte kaliumtillskott att köpa, förutom som ingrediens i Resorb (vätskeersättningsmedel). Min slutsats är att RDI för kalium är onödigt högt satt. Den antagligen korrekta siffran för RDI finns dessutom att läsa på Resorbförpackningen och är knappt 2 gram per dag, inte 3 eller 5 gram.

Kalcium: Jag har ökat mitt intag av vanlig fil (3% fett) som konsekvens av analysen. Några deciliter fil om dagen tar mig upp till RDI, tillsammans med ost, nötter/frön och bra grönsaker som t ex Pak Choy.

Vitamin B1 fanns på den gamla goda tiden naturligt i bröd, när brödet bakades på färskmalet mjöl. Nuförtiden tillsätts detta vitamin till mjöl eftersom modern hantering förstör vitamininnehållet i mjöl. 

En vetebefriad källa till B1 är fläskkött. Det är en bra källa dessutom!

Jod: Jag kör med havssalt som visserligen innehåller jod, men kanske inte i tillräcklig mängd. Jag vill inte ge upp mitt goda havssalt så jag tar faktiskt lite tillskott (en multivitamintablett då och då). Ett alternativ är att lägga till vissa alger till kosten. Jodunderskott har inget att göra med lågkolhydratkost i sig utan beror snarare på vilket salt man använder och vilket land man bor i. 

Magnesium: Även här tar jag tillskott i form av magnesiumlaktat. Magnesiumunderskott är dock inget som är isolerat till lågkolhydratkost, snarare tvärtom. Folk som äter vanlig kolhydratskräpmat får i sig alldeles för lite magnesium och vi idoga grönsaksätare får minsann i oss betydligt mer.

Vitamin D förtjänar ett särskilt omnämnande. Jag kom upp i mycket små andelar av RDI för D-vitamin på min kost som ju varken innehåller några berikade lättprodukter eller margarin. Men detta vitamin får vi mestadels ju från solen, inte från kosten, så den siffran kändes helt irrelevant. Dessutom tar jag detta vitamin som tillskott.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag saltar maten vid tillagning använder jag alltid joderat vanligt salt. Det är bra då jod är svårt att få i sig tillräckligt om man bor i Sverige. Men när man saltar lite extra på en solmogen tomat, då blir det havssalt.

I Italien kan man köpa gott havssalt som är joderat. Man känner ingen skillnad mellan joderat och ojoderat.Det är bara vid vissa inläggningar det finns anledning att undvika joderat salt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt och funderade på en sak efterhand som den här tråden spann vidare:

VEM är det egentligen som bestämt RDI-värdena? Det vill säga "rekommenderat dagligt intag". Är det samma personer som en gång i tiden bestämde att fett är farligt och margariner är bra???

Om man gräver lite på nätet så verkar det ha sitt ursprung i USA kring tiden för andra världskriget, även om det har reviderats under åren. Det är dessutom inte okritiserat: "The value of RDA/RDIs is disputed among nutritionists. Indeed, even the "definition of RDAs and their relevance to health" is disputed."
Undrar om Ancel Keys har haft ett finger med i spelet under åren?  :huh:

Dessutom verkar det ju enligt svenska Wikipedia vara olika rekommendationer för män, kvinnor och barn. Borde det inte då också kunna skilja en hel del från individ till individ??

Och här i Sverige är det då Livsmedelsverket som ligger bakom...  :unsure:

Just asking...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Anna Upp och Ner  :)   DET var info som kan användas!

Jag älskar när folk gör sig slik umage.....verkligen använder de bästa verktygen som vi har för at få gedigen vetskap i stället för "att anta".

"Don´t assume - check it!"

Jag ær i solarium 8 min pr vecka i vinterhalvan för att få tillræckligt med vitamin D. Och det fungerar, kan jag konstatera genom blodanalys. Som diabetiker tar jag rætt omfattande blodanalys 4 ggr pr år - så jag vet att solarium ger tillræckligt med D.

Har annars ofta hørt påstått at våra solarier inte påverkar D pga fel ljusvåglængd - vilket ær fel.

Vældigt många anvænder inte solarium pga cancerrykten. Tyska cancerforskare rekommenderar solarium før nordbor (Prof. dr. med. Jørg Spitz bl.a.). Han sæger, att vid måttligt solarie-solande ær førdelarna stora och risken minimal.

Ær det andra på forumet som anvænder solarium?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Herr Arge: Jag gick förra vintern en del. Men bara av ren fåfänga! Jag trodde inte att det gav just något tillskott av D-vitamin och har hittat motstridiga uppgifter på nätet. Vore kul att veta hur det ligger till. I somras började jag utsätta mig för sol tidigt och försiktigt så att jag när jag var i Grekland var tillvand och knappt behövde använda solskydd. Så nu är man laddad inför vintern! Men jag funderar på att snart börja komplettera med D-vitamin igen. Eller räcker det med lite solariesolning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vist ger solarium en estetisk-fåfænga effekt ;)

Och visst hörs modstridande uppgifter om dels solariums farlighet og om solarium øverhuvedtaget har effekt på vitamin D produktionen.

Jag har så "papper på" att jag ligger mkt bra til mht D efter en vinters solande. Jag ær 8 min/vecka i solarium vinterhalvan. Så før mig ær dær ingen tvekan: solarium har bra påverkan på D.  Heter inte sånt: n1 forskning ?

Jag stødjer mig i ø på en bok från tyska cancerforskare dær rådet om solarium før nordbor finns. Boken handlar visserligen om cancer, men egentligen ær boken en profylaktisk och holistisk livstilsrekommendation som bygger på den breda paleotanken; altså inte bara kost, men också utevistelse, motion och att vistas i solen + + + +. De ger också rådet att slænga alla dessa "skyddsfaktor xxx" cremer. Værdeløsa och hindrar totalt D vitamin bildande. De rekommenderar att du anvænder vett & førstånd i stællet mht solande. Aldrig sola så att du rodnar. Anvænd lætta klæder som skydd osv. 

Vet ej om boken finns på svenska. Jag har den i dansk utgåva

Jag førsøkte att lægga en link till boken hær, men det blev bara elende af det :P

Om du googlar:  "8 gode livsråd mod kræft" så hittar du den. Den har undertitlen: " Lev sundt i harmoni med dina stenaldergener"

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att de strålar som ger D-vitamin oxå är de som ger sveda?

Och att de våglängderna är de man undviker i solariumrör?

Sen så.. man får väl D-vitamin från fet fisk från friska hav?

I så fall, vi som bor på västkusten eller i Norge får väl tag på färsk fisk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt och funderade på en sak efterhand som den här tråden spann vidare:

VEM är det egentligen som bestämt RDI-värdena? Det vill säga "rekommenderat dagligt intag". Är det samma personer som en gång i tiden bestämde att fett är farligt och margariner är bra???

Om man gräver lite på nätet så verkar det ha sitt ursprung i USA kring tiden för andra världskriget, även om det har reviderats under åren. Det är dessutom inte okritiserat: "The value of RDA/RDIs is disputed among nutritionists. Indeed, even the "definition of RDAs and their relevance to health" is disputed."

Undrar om Ancel Keys har haft ett finger med i spelet under åren?  :huh:

Dessutom verkar det ju enligt svenska Wikipedia vara olika rekommendationer för män, kvinnor och barn. Borde det inte då också kunna skilja en hel del från individ till individ??

Och här i Sverige är det då Livsmedelsverket som ligger bakom...  :unsure:

Just asking...

RDI-värdena är långt ifrån perfekta och utgår från något slags medelindivid med medelkostvanor. Ibland har (enligt min åsikt) relativt irrelevanta överväganden gjorts för att bestämma RDI.

Exempel:

Kalium: Det höga RDI i USA (4.7 gram) är satt till detta höga värde för att man då kunde se en viss reduktion av njurstenar hos en undergrupp av befolkningen. Nu är ju bildandet av njursten en djungel av komplexa mekanismer och det finns många olika typer. Exempelvis så verkar återkommande kalciumoxalatstenar vara ett symptom på dysbiosis (störd tarmflora). Bara några enstaka procent av USAs befolkning kommer upp i RDI för kalium, men detta verkar inte innebära någon hälsokatastrof alls. Det gör naturligtvis att respekten för RDI-systemet minskar, både bland befolkningen och bland professionella hälsoarbetare. Veganaktivister (och tillika läkare) hävdar att förmänniskor (jag kommer osökt att tänka på gorillor som går runt och äter växtskott hela dagarna) kom upp i över 10 gram kalium per dag. Jag misstänker att deras röster har gjort sig ganska starkt gällande här och blåst upp RDI. Dumt nog har de i och med detta sågat av den gren av trovärdighet de sitter på, om man får uttrycka sig så. Med en hyfsat grönsaksrik kost (de berömda 500 grammen per dag) kommer man ganska enkelt upp i 2 gram, vilket antagligen är ett mer rimligt RDI.

C-vitamin: Detta vitamin är viktigt för omsättningen av socker. Om man inte äter så mycket sockerarter går naturligtvis behovet ner. Många har provat superstrikt LCHF vid det här laget, men något fall av brist på C-vitamin har jag ännu inte hört talas om. Däremot finns det anekdoter om studenter som levt på pasta med ketchup och har drabbats av skörbjugg. Jag vet inte om dessa anekdoter har någon grund i verkligheten.

Kalcium: Om man dricker läsk med fosforsyra i ökar utsöndringen av kalcium. Medelpersonen dricker en hel del läsk, närmare bestämt 1.3 liter per vecka i Sverige. I USA ligger siffran på över 3 liter per vecka. Dricker man aldrig läsk går naturligtvis behovet av kalcium ner.

B12: äldre personer kan få svårt att ta upp B12 eftersom det behövs en särkilt "intrinsisk faktor" för det och vår produktion av denna faktor går ner med åren. Äter man en hel del animalier (motsvarande kanske 80 gram i proteinintag per dag dvs ett fullt normalt intag) ligger intaget av B12 lätt på flera hundra procent av RDI. Trots detta kan äldre faktiskt få B12-brist.

Med alla dessa tillkortakommanden så är ändå RDI det bästa vi har för närvarande, men man ska inte tänka att de är jätteprecisa.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturfolken ligger tydligen väldigt högt i näringstäthet (dvs RDI) och har väldigt lite sjukdomar. Kanske ett exempel på en lång observationsstudie ang detta :) . Jag tror det är farlig att tro att det är hälsosamt att ligga lågt i RDI. Vissa värden kan säkert diskuteras, åt båda hållen, och gränserna är inte exakta, men jag tror inte att det är hälsosamt att ligga konstant lågt på flera vitaminer/mineraler. Ett problem är också att det kan ta många år att utveckla sjukdomstillstånd pga näringsbrist. 

Jag skulle också vilja peka på att en väldigt näringstät kost, i min erfarenhet, är ett kraftfullt verktyg för att vända ett sjukdomstillstånd i kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg innehåller som sagt alla vitaminer förutom C-vitamin. C-vitamin finns i grönsaker (paprika innehåller upp till tio gången (!!!) som mycket C-vitamin som apelsin). Generellt sett innehåller grönsaker betydligt mycket mer vitaminer än frukt. Frukt har av någon anledning fått ett felaktigt rykte om att vara "fullt av vitaminer".

Inälvsmat, framförallt lever, innehåller vitaminer (lever innehåller mycket C-vitamin). Det är så inutiterna klarar sig utan en enda grönsak =)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg innehåller som sagt alla vitaminer förutom C-vitamin. C-vitamin finns i grönsaker (paprika innehåller upp till tio gången (!!!) som mycket C-vitamin som apelsin). Generellt sett innehåller grönsaker betydligt mycket mer vitaminer än frukt. Frukt har av någon anledning fått ett felaktigt rykte om att vara "fullt av vitaminer".

Inälvsmat, framförallt lever, innehåller vitaminer (lever innehåller mycket C-vitamin). Det är så inutiterna klarar sig utan en enda grönsak =)

Ägg innehåller inte (mycket av) vissa mineraler som finns i grönsaker. Det är lite fel att tro att ägg + c-vitamin ger en fullvärd kost.

Detta är näringsinnehållet i 5 ägg.

347b1qg.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg innehåller inte vissa mineraler som finns i grönsaker. Det är lite fel att tro att ägg + c-vitamin ger en fullvärd kost (se länken ovan).

Är det inte så att ägg faktiskt innehåller alla mineraler, fast vissa i för oss människor liten mängd? (Tillräcklig mängd för kyckligen, kan tro  :P )

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att ägg faktiskt innehåller alla mineraler, fast vissa i för oss människor liten mängd? (Tillräcklig mängd för kyckligen, kan tro  :P )

Jag menar precis det du säger :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående D-vitamin så ska det finnas speciella solarier (UVB?) som ska vara bra men jag har inte hittat sådana i Sverige. Jag tror de kallas medicinska solarier? Man kan få det som behandling vid vissa sjukdomar. Jag har letat efter ställan att sola istället för att ta d-vitamin tillskott men inte hittat något bra.

Vissa hudsjukdomar, som psoriasis, kan behandlas med UV-strålning från medicinska solarier. Sådana solarier innehåller kontrollerade mängder UV-strålning och strålningen ges i avvägda doser under läkares ansvar. 

Både UVA- och UVB-strålning används vid ljusbehandling av psoriasis. Antingen ges ren UVB-strålning, eller också ges UVA-strålning tillsammans med så kallade psoralener (PUVA-behandling) som gör huden mer känslig för ljus. 

Medicinska solarier ska inte förväxlas med kosmetiska solarier, som endast är till för att ge en brun färg. Kosmetiska solarier har inga positiva hälsoeffekter, enligt världshälsoorganisationen WHO:s cancerforskningsinstitut IARC.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/vard/medicinska-solarier-/

"Ren UVB-strålning orsakar den hudrodnad med efterföljande brunpigmentering som vi normalt får efter solning. UVA kan i mycket stora doser också ge en kvarstående brunpigmentering, vilket utnyttjas i de UVA-solarier som finns på stan och för hemmabruk. Solarier innehåller UVA och mycket litet UVB."

"Man vet numera att våglängdsområdet omkring 310 nm inom UVB-regionen har den läkande effekten vid psoriasis. UVB normaliserar och förhindrar för hastig celldelning i de sjuka hudförändringarna. Ljusbehandling har också direkta effekter på vissa celltyper som förekommer i hud och blod, vilka påverkar kroppens immunologiska kontrollmekanismer. Även detta synes ha betydelse för läkningsprocessen."

http://huden.se/hudsjukdomar-%C3%B6/uvb-ljusbehandling

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ær mykcet kontrovers och pro et contra mht solarium och olika positiva kontra negativa effekter.

Vad jag tycker mig førstå så är ljuset i ett modernt solarium mycket snarlikt det ljus som vi får fra solen. Ung 6 % UV-B og 94% UV-A før solen och motvarande 5% och 95% før solarier. Många av solarium-varningarna gæller egentligen solarier som fanns før 30 år sen har jag fått veta.

Det ær UV-B som ger rodnad och alstrar vitamin D.  Det finns många forskare som anser att cancer risken gør att ingen bør gå i solarium. Sen finns det också många forskare som anser att hælsovinsten med moderat solarium-anvændande (max 10 minutter och vecka) ær många gånger større æn risken. Jag væljer att lita på dessa forskare.

Att moderna solarier har bra effekt på vitamin D halten, har jag før min egen del bevis på.

Till Zepp: jo vist har vi massar av fin och fet fisk hær, men det ær i praktiken omøjligt att æta sig till tillræcklig vitamin D halt. Det ær antingen sol eller tillskott som gæller. Men såklart: kosten har en viss betydelse dær, - bara inte nog

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar på en sak angående närongstät mat. Jag har tidigare under de år jag ätit LCHF haft starka hårda naglar. Nu sedan en tid skivar de sig mycket och går sönder. Jag äter nu inte alls flera ägg om dagen och inte heller mjölkprodukter. Påverkar detta nagelkvalitén tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ær mykcet kontrovers och pro et contra mht solarium och olika positiva kontra negativa effekter.

Vad jag tycker mig førstå så är ljuset i ett modernt solarium mycket snarlikt det ljus som vi får fra solen. Ung 6 % UV-B og 94% UV-A før solen och motvarande 5% och 95% før solarier. Många av solarium-varningarna gæller egentligen solarier som fanns før 30 år sen har jag fått veta.

Det ær UV-B som ger rodnad och alstrar vitamin D.  Det finns många forskare som anser att cancer risken gør att ingen bør gå i solarium. Sen finns det också många forskare som anser att hælsovinsten med moderat solarium-anvændande (max 10 minutter och vecka) ær många gånger større æn risken. Jag væljer att lita på dessa forskare.

Att moderna solarier har bra effekt på vitamin D halten, har jag før min egen del bevis på.

Till Zepp: jo vist har vi massar av fin och fet fisk hær, men det ær i praktiken omøjligt att æta sig till tillræcklig vitamin D halt. Det ær antingen sol eller tillskott som gæller. Men såklart: kosten har en viss betydelse dær, - bara inte nog

Så du tror att jag skulle få effekt av ett vanligt solarium? Jag funderar på att be att få gå till medicinskt solarium pga min MS och att jag troligtvis har rosacea, men om jag kan få samma effekt av ett vanligt solarium är det ingen ide at tjafsa med läkare.

Tror du 10 min en gång per vecka räcker?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det anser jag helt bestæmt att du borde få samma effekt som jag har fått. Som sagt så tar jag 8 min och vecka. Och jag har læst flera som anser att man inte bør gå øver 10 min och vecka.

Sen ær det ofta (men inte alltid...det vet envar lchf´are :P) vettigt att anvænda sig af den offisiella medicinska kommandovægen. Tænker då på medisinsk solarium (som jag inget kænner till)

Lycka till Johanna 07 :) 

Ps. Skulle vara intressant om du tog prov på din D halt føre och efter några veckors solrium-anvændande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis tagit ett d-vitamin prov så jag har en baslinje. Ska leta upp ett solarium (eller kanske be att få remiss till medicinskt solarium) och ta ett prov efter. Bra idé!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar på en sak angående närongstät mat. Jag har tidigare under de år jag ätit LCHF haft starka hårda naglar. Nu sedan en tid skivar de sig mycket och går sönder. Jag äter nu inte alls flera ägg om dagen och inte heller mjölkprodukter. Påverkar detta nagelkvalitén tro?

Jag och min fru har fått starkare naglar sedan vi började med K2 i januari. Liksom skelett och tänder ska väl naglarna ha sitt kalcium, och K2 gör ju att det deponeras där det ska och inte i mjuk vävnad som artärer eller kranskärl. Du kanske ska testa 100-200 mikrogram K2 dagligen under en period? Kalcium finns i många grönsaker, så det är inte lätt att få brist på LCHF/paleo.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och min fru har fått starkare naglar sedan vi började med K2 i januari. Liksom skelett och tänder ska väl naglarna ha sitt kalcium, och K2 gör ju att det deponeras där det ska och inte i mjuk vävnad som artärer eller kranskärl. Du kanske ska testa 100-200 mikrogram K2 dagligen under en period? Kalcium finns i många grönsaker, så det är inte lätt att få brist på LCHF/paleo.

Intressant! Tack för tipset. Men jag har ju haft hårda starka och hållbara naglar fram tills nu, utan k2, så funderar på vad i kosten som påverkat försämringen. Vore ju bra att slippa kosttillskottet där.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vår familj äter vi MiviTotal som innehåller de flesta vitaminer. MEN vi äter även magnesium och då behöver vi ta extra C vitamin. Då tar vi en tablett extra C vitamin på morgonen. Sen tar vi en tablett som innehåller b1,b2,b12 vitaminer. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte varför LCHF skulle ge vitamin-brist...

Förmodligen för att kosten är väldigt begränsad och man inte äter frukt, bär eller alla grönsaker. Det förstår jag att man får brister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen för att kosten är väldigt begränsad och man inte äter frukt, bär eller alla grönsaker. Det förstår jag att man får brister.

Nja, jag tror att de flesta LCHF:are äter ganska mycket grönsaker och en del bär. De flesta överjordsgrönsaker och bär som blåbär, hallon t ex innehåller ganska lite kolhydrater. De går alltså bra ihop med en lågkolhydratkost. Det är enbart de som äter mycket strikt som avhåller sig från sådant.T ex de som är svårt drabbade av metabola sjukdomar som diabetes.

Faktum är att många LCHF:are äter mer grönsaker än normalkostare. Det kan komma som en överraskning om man inte är insatt och istället lyssnar till nidbilden av LCHF.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

marias du är felinformerad, det är snarare tvärtom - det är snarare kolhydratrik kost som begränsar (t.ex. höjer insulinpåslaget vilket bl.a. hämmar kroppens naturliga reparationer och nutritionsupptag).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har redan fått bra svar ovan Maria. Jag upplever inte alls LCHF som begränsande, tvärtom får jag äta massor med god mat. Och jag har aldrig ätit så mycket grönsaker som jag gör nu.☺

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge man inte äter enbart smör tror jag inte man drabbas av någon vitaminbrist ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som pratar om benbuljong, är det någon här som testat Bovril? Det är ju "liquid meat" och en stapelvara i engelska hushåll. Min pappa dricker ofta ett glas hett vatten med en matsked Bovril utblandat och min mor använder det i all slags matlagning. Det är ett köttextrakt, och enligt egen utsago innehåller det en himla massa vitaminer och mineraler.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bovril

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stoppade tidigare i mig multivitaminer medan jag åt monotont. Numera består kosten av minst 500 gram grönsaker om dagen (tack Johanna för inspirationen) och extra vitaminätandet tillhör det förgångna.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg