Jump to content

Hur ta hand om tarmfloran?

Jäderås

Recommended Posts

Jag tror det är rätt lönlöst att tillföra probiotika med en eller ett fåtal stammar av bakterier

Bättre att äta sig till det och att sedan mata upp dom små liven med resistent stärkelse ^_^

Satsa på råkostsallad med "måttligt sköljda" oskalade rotfrukter som du river

Sen följer du upp med någon matskedar potatismjöl en gång om dan

Efter nån månad har du mångdubblat antalet arter i tarmen och etablerat ett nytt stabilt ekosystem & förhoppningsvis blivit rejält friskare på kuppen :)

• Like 2

Tror det bättre att skapa bra förutsättningar för en lyckad probiotika kur, dvs utesluta allt med gluten eller eventuellt förorenat med gluten, slopa alla gryn och sädeslag samt socker, lchf. Sen återställa tarmflora med en bra kvlaitets probiotika dvs med mer än tio olika stammar och så stort antal baggar som möjligt. Efter detta underhålla med prebiotika tex fermenterade grönsaker och/eller resistent stårelse samt fortsätta med lchf utan gluten.

• Like 4

Tror det bättre att skapa bra förutsättningar för en lyckad probiotika kur, dvs utesluta allt med gluten eller eventuellt förorenat med gluten, slopa alla gryn och sädeslag samt socker, lchf. Sen återställa tarmflora med en bra kvlaitets probiotika dvs med mer än tio olika stammar och så stort antal baggar som möjligt. Efter detta underhålla med prebiotika tex fermenterade grönsaker och/eller resistent stårelse samt fortsätta med lchf utan gluten.

Tack, låter som en bra strategi! Nått tips på märke vad de gäller probiotika? 

Jag tror det är rätt lönlöst att tillföra probiotika med en eller ett fåtal stammar av bakterier

Bättre att äta sig till det och att sedan mata upp dom små liven med resistent stärkelse ^_^

Satsa på råkostsallad med "måttligt sköljda" oskalade rotfrukter som du river

Sen följer du upp med någon matskedar potatismjöl en gång om dan

Efter nån månad har du mångdubblat antalet arter i tarmen och etablerat ett nytt stabilt ekosystem & förhoppningsvis blivit rejält friskare på kuppen :)

Tror också på den naturliga vägen. Men de kan ju inte skada att tillföra stammar via tillskott Iaf till att börja med? Jag har ändå inte råd att köra en sådan kur en längre tid. Tänker på vår "lite för rena" miljö så kanske det kan vara svårt att boosta tarmfloran med vissa stammar?

Jag har använt denna http://www.tarjarunfeldt.se/shop/product/prescript-assist-60-capsules?tm=startsida

Annars så rekommenderar jag fermenterade grönsaker, benbuljong, råkost (om det går bra).

Tack för tipset! ser ut som de fanns många stammar/floror (eller vad de nu heter) i den men det framgår inte hur många miljarder de finns av bakterierna? Vet inte hur viktigt det är men.....

Tack för tipset! ser ut som de fanns många stammar/floror (eller vad de nu heter) i den men det framgår inte hur många miljarder de finns av bakterierna? Vet inte hur viktigt det är men.....

29 jordbaserade stammar? Har inte lyckats hitta hur många bakterier.

• 2 weeks later...

Jag äter surkål precis varenda dag (liksom levande yoghurt och smetana etc) och försöker få i mig resistent stärkelse för att mata de kära husdjuren. I praktiken blir det ofta rivna råa rotsaker. Jag försöker använda många olika men främst sötpotatis. När den är rå har den hög andel RS. 30% av stärkelsen vill jag minnas. Inte lika bra som rå potatis men jag tröstar mig med att bataten är Paleo vilket potatis kanske inte är. Vi äter också mycket råa morötter.

Nu tänker jag köpa jordmandel (tigernuts). Det blir spännande.

Jag accepterar lite icke-RS för att få RS.

Ja och så har jag slutat att tvätta våra hemodlade morötter så kliniskt noga som tidigare.