Jump to content

Opast. smör&mjölk från fjällkor

Ingrid Ell

Recommended Posts

Härligt!

Det finns några fina grannar i Sverige. Gäller att stötta dem så gott det går, även om det ibland blir många mil!

Jag bor även i Sthlm så Anna kommer ev att kunna leverera produkter hit efter nyår om det finns intresse. Eller så skickar hon med mig. Men Anna får hålla i alla bollar så att det blir på rätt sätt även för vår myndighet?

• Like 2

Jag skulle gärna testa att köpa av Anna...du kanske kan skriva litegrann om hur det ska gå till att köpa av henne...gårdsbutik/hämta vissa dagar/hemleveranser...och om man ska åka till hennes gård vill man ju veta ungefär vart den ligger....kan ju vara bra med den "grundinfon" så hon inte får en massa mail i onödan... :)

Bra idé!

Har inte svar på allt men lite.

Jo, gården ligger utanför Sparreholm på vägen mot Nyköping (väg 53 tror jag). Ällmora heter den. Är inte utmärkt med skylt ännu men ska bli.

Själv bor jag i Sundbyberg och åker ut en gång i veckan ungefär. Tar hem mjölk och annat på söndagar. Hemleveranserna finns inga planer färdiga för ännu utan beror lite på hur många som vill ha och vart folk vill ha det levererat eller hämta.

/ Ingrid

• Like 3

Ja...det är ju lite för långt för att åka och handla själv...så då antar jag att det hänger på dig om du har lust/orkar leverera maten på något bra sätt? Skulle det finnas någon möjlighet att få detta till Enskedetrakten så är jag intresserad. :)

Jag har turen att vara granne till en lite gård i Södermanland, strax utanför Sthlm.

Där går att köpa opastöriserad mjölk, opastöriserad fil, grädde, gräddfil och syrad grädde och fantastiskt opastöriserat smör. Alla produkter kommer från fjällkor som endast går på gräsbete. Butiken är ännu inte registrerad hos Livsmedelsverket men kommer att bli till årsskiftet. Efter det får gården sälja 70 liter opsatöriserad mjölk per vecka medan smör och fil och grädde verkar vara obegärnsat.

Om någon är intresserad av detta till nyår eller har frågor redan nu går det bra att kontakta Anna som driver gården.

Några av korna har A2 mjölk andra en kombination av A2-A1. Anna säljer även smöret på tex marknader.

Anna har varit med och drivit mot Livsmedelsverket att man nu åtminstone ska få sälja 70 liter opastöriserad mjölk per vecka istället för ingenting som myndigheten ville.

Anna har mailadress: annatliv@hotmail.com och snart kommer en hemsida hälsar hon.

Jag har lovat Anna att skriva till folk som skulle kunna vara intresserad av gårdens produkter, då hon själv inte är ute så mycket på nätet utan mest i ladugården.

Och då jag ofta besöker detta forum och sett att det då och då dyker upp diskussioner om dessa produkter här, skriver jag ut denna info här.

Vänliga hälsningar Ingrid

Åh, det hade varit underbart att kunna köpa det, då jag är känslig mot Kaseinet i komjölk från icke-fjällkor (kommer ej ihåg om det innebär A2 eller A1 =P) 

Det låter helt underbart, och från Svensk fjällko, SKB :) , de växer inte på träd tyvärr, trots att det är en av våra svenska lantraser.

Deras mjölk ska tydligen vara helt "outstanding", då den är mycket fetare än "vanlig" mjölk, men korna mjölkar i gengäld mindre mängd per dygn.

Otroligt vackra är dessa kossor också :)

Nu önskar jag att jag befann mig närmare Sparreholm.

• Like 5

Det är som sagt bara att höra av sig till Anna om någon är intresserad av opastöriserade produkter. Redan nu går bra. Anna är mycket tillmötesgående, vänlig och oerhört kunnig.

Jag kan återkomma när det kommer en hemsida och om/när det blir hemleveranser till Sthlm.

Allt gott tills dess!

/ Ingrid

• Like 3

Går absolut att få till hämtning i Sundbyberg redan inom kort. Bäst är att höra av sig till Anna direkt och så får hon bestämma om jag ska ta med varor hem eller om hon vill leverera till någon annan direkt eller något annan ställe i Sthlm.

Vi kan hålla lite kontakt allt eftersom.

/ Ingrid

• 4 months later...
  • 1 year later...

Så har man varit till Osbiten i Östra Granhammar och fått en ny favorit, har aldrig gillat kryddost men min sambo gillar så vi smakade på Conny o jäklar vad god. Måste åka dit oftare, bara dryga milen från mariebergs köpcentrum (Örebro) där man ränner allt som oftast. Vissa dagar säljer dom mjölk o till hösten blir det smör om jag fattade rätt.

• Like 2

• 2 years later...
On 2016-07-31 at 21:54, Vittvrak sade:

Så har man varit till Osbiten i Östra Granhammar och fått en ny favorit, har aldrig gillat kryddost men min sambo gillar så vi smakade på Conny o jäklar vad god. Måste åka dit oftare, bara dryga milen från mariebergs köpcentrum (Örebro) där man ränner allt som oftast. Vissa dagar säljer dom mjölk o till hösten blir det smör om jag fattade rätt.

Neej, var där igår och glömde fråga efter smör. Undrar om jag aldrig var där förra året, och jag som skulle åka dit oftare.... Conny blev det iallafall, lika god som vanligt och så Barbro, Irene, Evert och extralagrad Barbro. 

Edited by Vittvrak
Läser inte mina egna citat....
  • Like 2