Peter B Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Antag följande scenario: Test 1 : Tas på förmiddagen (utan att ha ätit frukost men dagen innan "normal" LCHF") Test 2: Tas på förmiddagen (utan frukost) 2 dagar senare under den tiden har allt mättat fett bytts ut mot enkelomättat/fleromättat i kosten. Test 3: Tas på förmiddagen (utan frukost) ytterligare 1 dag senare med 24 h fasta sedan förra testet. Har någon en uppfattning om hur det kommer att påverka kolesterolvärdena? Vad jag är nyfiken på är hur mycket värdena mäter vad man ätit de senaste dagarna...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Intressanta frågor! Spontant slås jag av att scenario 2 kanske blir svårt att genomföra, då det mesta man de facto kan äta innehåller av alla tre huvudgrupperna fettsyror? Jag satt nämligen och funderade att jag skulle kunna genomföra experimentet, då jag har mätare för tot.kol, HDL, TG, men kunde inte komma på vad jag skulle äta... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Jag tror att värdena klart kan bli olika för varje mätning, men jag är inte övertygad om att det skulle bero på vilka fettsyror man ätit under dessa dagar, då kolesterolvärdena naturligt kan variera ganska mycket under dygnet och från dag till dag. Det kanske skulle vara mer spännande att mäta Omega3/6-kvot under dessa dagar 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Intressanta frågor! Spontant slås jag av att scenario 2 kanske blir svårt att genomföra, då det mesta man de facto kan äta innehåller av alla tre huvudgrupperna fettsyror? Jag satt nämligen och funderade att jag skulle kunna genomföra experimentet, då jag har mätare för tot.kol, HDL, TG, men kunde inte komma på vad jag skulle äta... mmm...kanske inte så enkelt...men om man i ett antal dagar innan mätning 1 ser till att fettet i kosten i huvudsak kommer från kokosfett och mejerifetter...och att man sedan efter test 1 äter t ex i huvudsak rapsolja (kanske i form av majonäs? :-) ...så blir det ju åtminstone en ganska dramatisk omfördelning? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Det kanske skulle vara mer spännande att mäta Omega3/6-kvot under dessa dagar kan man mäta den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 kan man mäta den? Jo, man kan ju göra det, där jag vet att man kan göra det är hos MF-gruppen i Stockholm... och här... http://www.balansbutiken.se/arcticmed-omega-3/arcticmed-blodprov.html Jag har ingen aning om hur tillförlitliga dessa tester är, och det finns säkert andra som utför dessa tester... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Test 4, man dricker en liter rapsolja två timmar innan blodprovet.. du får testa först! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 mmm...kanske inte så enkelt...men om man i ett antal dagar innan mätning 1 ser till att fettet i kosten i huvudsak kommer från kokosfett och mejerifetter...och att man sedan efter test 1 äter t ex i huvudsak rapsolja (kanske i form av majonäs? :-) ...så blir det ju åtminstone en ganska dramatisk omfördelning? Det har du rätt i! Rapsolja är ju fattig på mättat fett. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Det har du rätt i! Rapsolja är ju fattig på mättat fett. Då väntar jag ivrigt på att du utför testen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Test 4, man dricker en liter rapsolja två timmar innan blodprovet.. du får testa först! Haha...har du några idéer om hur värdena kommer att se ut vid de olika testfillfällerna? (relativt varandra alltså) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Är man frisk så skall det inte vara några mätbara skillnader.. inga andra än normal variation från dag till dag. Det man mäter är ämnet kolesterol och fett i alla fraktioner av apolipoproteiner, sedan separerar man HDL och mäter kolesterol i dessa. Den främsta anledningen till att man skall vara fastande är att man inte vill ha med i resultatet av vad du ätit till frukost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Är man frisk så skall det inte vara några mätbara skillnader.. inga andra än normal variation från dag till dag. Det man mäter är ämnet kolesterol och fett i alla fraktioner av apolipoproteiner, sedan separerar man HDL och mäter kolesterol i dessa. Den främsta anledningen till att man skall vara fastande är att man inte vill ha med i resultatet av vad du ätit till frukost. mmm...lite så tänkte jag också....men ändå brukar man väl säga att kostvanor påverkar värdet? Det kräver en förklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 mmm...lite så tänkte jag också....men ändå brukar man väl säga att kostvanor påverkar värdet? Det kräver en förklaring. Kosten påverkar hälsan på lång sikt. Sen så påverkar olika fettsyror metabolismen lite olika.. tex Omega3 påverkar så att insulinkänslighet ökar samt att fettoxidationen blir bättre.. lika så för stearinsyra.. en del andra fettsyror oxå.. men det är för biologiskt att dyka för djupt i det ämnet. http://en.wikipedia.org/wiki/GPR120 http://www.cell.com/cell/abstract/S0092-8674(14)01223-9 Hög glykemisk belastning påverkar hälsan på 10-30 års sikt om man har gener för detta! http://annals.org/article.aspx?articleid=704330 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Jo, man kan ju göra det, där jag vet att man kan göra det är hos MF-gruppen i Stockholm... och här... http://www.balansbutiken.se/arcticmed-omega-3/arcticmed-blodprov.html Jag har ingen aning om hur tillförlitliga dessa tester är, och det finns säkert andra andra som utför dessa tester... Nää...men de såg ju spännande ut... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Kosten påverkar hälsan på lång sikt. Sen så påverkar olika fettsyror metabolismen lite olika.. tex Omega3 påverkar så att insulinkänslighet ökar samt att fettoxidationen blir bättre.. lika så för stearinsyra.. en del andra fettsyror oxå.. men det är för biologiskt att dyka för djupt i det ämnet. http://en.wikipedia.org/wiki/GPR120 http://www.cell.com/cell/abstract/S0092-8674(14)01223-9 Hög glykemisk belastning påverkar hälsan på 10-30 års sikt om man har gener för detta! http://annals.org/article.aspx?articleid=704330 Då får vi se om Kjells tester bekräftar detta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Då väntar jag ivrigt på att du utför testen Attans, kunde ju gjort ett test efter lååång tid med mycket mättat fett i morse... Inte testat sedan juli nu. Då hade jag TG: 0,77 LDL: 2,45 HDL: 1,73 Tot: 4,53 LDL kalkylerat enl Friedewalds formel. Jag har legat på liknande värden sedan jag började med LCHF för nästan tre år sedan. Få se om jag kan fundera ut ett vettigt sätt att få i mig mycket rapsolja - jag är inte helt bekväm med den stora mängd fleromättat som det skulle bli... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts