stakamt Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Jag har precis börjat med LCHF i kombo med 16:8 (som jag kört på i två år men med enbart kaloriräkning) och i nästa vecka har jag flera heldagar i skolan där jag måste ta med mig lunch. Jag tycker om att laga mat så det är inte mitt problem, utan här kommer det: Det finns studentlandskap med kylskåp och micro, men det finns verkligen INGEN plats om man inte är där först på morgonen. Kylskåpet är alltid fullproppat (Tetris delux) och köerna till micron brukar ringla långa under lunchen. Så det jag eftersöker är förslag på luncher som skulle kunna hålla i väskan i ett par timmar och som gör att jag lättare kan hålla den väg jag är inne på utan att det behöver micras. Alternativen i lunchrestaurangen... Hrm, ja det är verkligen inget alternativ kan jag säga. Så, några tips för en undrande student? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Sallad förstås. Den går jugöra matig. Sen ta vad som helst somgår äta kallt och packa med kylklamp. Köttfärsbiff funkar att äta sommacka t ex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Det finns en matlåda med inbyggd kylklamp i locket, Frozzypack. Den åker alltid fram när jag behöver ha matlåda med mig. Man kan så klart ta en vanlig matlåda, lägga en kylklamp på locket och stoppa alltihop i en påse. Sedan gäller det ju att hitta på mat som kan ätas kall, men det brukar inte vara så svårt med lite fantasi. Matig sallad med grönsaker, hårdkokt ägg, ost/feta, kalla köttbullar, en bit lax... Dressing/salladssås kan man lägga i en egen liten burk inuti den stora. Sedan finns ju mat som inte behöver kylas. Makrill i tomatsås och avokado är två bra räddningsplankor. Dricker du kaffe, kan du ta med lite kokosfett att spetsa det med om du behöver få upp fetthalten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Jag är också (deltids)student och känner till problemet! Jag har ofta med mig en fryst matlåda, på den lägger jag en liten påse riven ost eller ett kokt ägg och lilla majjeburken, eller vad nu dagens tillbehör är, det löser problemet med kylförvaringen. Eftersom jag sällan har schemalagda aktiviteter brukar jag norpa åt mig en micro före eller efter lunchrusningen, men om jag har föreläsning står jag snällt i kön eftersom jag helst vill ha varm mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 En burk tonfisk blandas med hackad rödlök och majonnäs, eventuellt lite creme fraiche också. Serveras med grönsallad eller avokado. Det går också bra att blanda i ett kokt hackat ägg i röran, så blir den ännu matigare. Tar du med röran färdig, får du hålla den kall med en kylklamp. Perfekt med kylväskor avsedda för ett sexpack öl... Om du tar med tonfisken i burken och ägget helt, klarar du dig utan kylförvaring några timmar, men får lägga lite mer på att laga till maten när du ska äta den istället. Jag gillar som sagt små kylväskor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Undrar över det här med att många ger förslag om att hålla maten kyld. Det handlar ju om några timmar som stakamt undrar över. Finns det nån mat som inte klarar några timmar utan kylning nu på hösten? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Undrar över det här med att många ger förslag om att hålla maten kyld. Det handlar ju om några timmar som stakamt undrar över. Finns det nån mat som inte klarar några timmar utan kylning nu på hösten? Nja, det är möjligt att det mest handlar om vad som känns fräscht... Det jag på rak arm kommer på, som jag vet kan bli dåligt på några timmar i rumstemperatur, är vispad grädde. Men det är ju ändå ingenting att äta till lunch! Jag skulle inte vilja äta fisk som varit länge i rumstemperatur, undantaget då helkonserv eller vacumförpackat. Tänker då på ex rökt eller gravad lax. Som sagt, jag vet inte om det är skadligt, förmodligen inte, men för mig känns det fräschare att förvara sådant i en liten kylväska med en kylklamp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Mattermos. Jag tycker att en mustig soppa eller gryta i termos är perfekt såhär års. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Varför behöver du äta lunch ? Om jag vore dig, skulle jag anpassa måltiderna till tider då det inte finns någon kö till micron. LCHF kombinerat m,ed 16:8 ger ju alla möjligheter i världen att äta när andra inte gör det. En proteinrik sallad, som redan nämnts, är också ett bra alternativ. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Kokt ägg, håller länge. Jag brukar äta det när jag är i din situation. Funkar på flyget med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts