Jump to content

Vegetarian med diabetes

Grefven

Recommended Posts

Jag har en god vän som är har diabetes 2 och är nästa hel vegan. Jag kan inte alla varianter av detta men han äter väldigt lite kött och fisk. Vad han då måste äta blir väl kolhydrater och kolhydrater är antingen mono-di- eller tri sackarider. Dessa är ju inte bra för diabetes 2, eller hur?

Jag har en god vän som är har diabetes 2 och är nästa hel vegan. Jag kan inte alla varianter av detta men han äter väldigt lite kött och fisk. Vad han då måste äta blir väl kolhydrater och kolhydrater är antingen mono-di- eller tri sackarider. Dessa är ju inte bra för diabetes 2, eller hur?

Det låter ju inte som en optimal kost för han även om det går att få i sig ganska vettig näring om man är insatt och lägger mycket tid på matlagning. Tänker då främst på proteinkvalité och att kombinera aminosyrorna. Du antyder att han ändå äter lite fisk och kött? Men man måste ju äta rätt mkt böner, linser mm för att få i sig proteinet och i de livsmedlen finns ju även en hel del kolisar. Iaf, om jag vore han och visste vad jag visste skulle jag överväga att börja äta (mer?) fisk och ägg, oftare! Experimentera med sin kost och se hur hans blodsocker reagerar. Han vill ju ha det lågt och framför allt jämnt. Kan nog vara vettigt att diskutera detta med sin läkare innan han gör stora koständringar. 

Det som utmärker vegetarianer är just att de inte äter kött eller fisk.

Det går alldeles utmärkt för de flesta att hålla ett bra blodsocker på vegetarisk LCHF. Som vegan blir det nog mer besvärligt.

Även jag, som köttätare, tycker att det är gott med bönor och linser och använder en hel del sånt. Bondbönor! Finns det något godare!

• Like 1