Loppan Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Hej ni alla kloka, hjälp mig tänka vettiga tankar. Äter lchf sen januari och försöker hålla det till en vettig nivå i kh utgår ifrån max 5/100. Dricker kaffe med både kokosfett och grädde, men tar helst smör till köttet. Brukar inte inte baka en massa ersättningar för tex bröd eller paj utan försöker hålla mig till mat såsom ägg, fisk och kött. För en dryg vecka sen fick jag för mig att kolla mitt blodsocker och det landade på vid första mätningen på 6,7 på fastande mage. Blev lite fundersam och kollade flera tillfällen igen under veckan som gick och landade vid alla mätningar mellan 6,7 upp till 7,2. Detta känns inte riktigt rätt och jag vill gärna ha era synpunkter - diabetes?? Eller finns det något annat jag inte tänker på, i min logik så borde det vara så att lite kh i intag borde inte ge höga bs värden men jag kanske tänker helt fel?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Har du kalibrerat mätaren? Har du tagit HBa1c? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 12, 2014 Author Share Posted October 12, 2014 nej på båda - uppfattade inte på mätaren att man skulle göra det. Jag kanske får ta en titt i manualen och se vad som står där. Kan man bara ringa vc och begära att de tar ett HBa1c? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 På burken med teststickor står det, t ex C 25 eller C 22 eller någon annan kod. Du ser på mätaren när du startar vilken kod som gäller på mätaren. Ställ om om det inte stämmer överens. Det är viktigt att det är samma kod som på burken. Jag själv ligger på samma värden som du, dvs fastande över 6.0 och uppåt 7.2. När jag sedan äter någon typ LCHF-frukost så går värdet ner, dock aldrig under 6.0. Det är ju ett värde som inte är riktigt ok, men jag vet inte riktigt hur man ska komma tillrätta med det. Under 7.0 får man väl acceptera, men inte gärna över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Om du ringer och berättar att du uppmäter skumt höga blodsockervärden borde det inte vara några problem att få läkartid med diverse prover, bl.a. HbA1c. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 12, 2014 Author Share Posted October 12, 2014 tack! Då förstår jag. Mina är kod fria - har en Freestyle Precision. Jag har inte mätt efter frukost då jag sällan äter förr än vid lunchtid, däremot dricker jag kaffe med kokosfett och grädde på morgonen innan jag åker till jobbet. Är det kanske idé att kolla igen efter maten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 12, 2014 Author Share Posted October 12, 2014 Bäst att kolla av med vc då om inte annat än att få veta. Tack för tipsen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Mäter du efter att du har ätit så mäter du ditt postprandiala värde.. det skall ha gått ner till fastevärdet efter två timmar senast.. det i sin tur indikerar huruvida du är insulinresistent eller ej. Är det fel på det värdet skall du även ta C-peptid för att kolla att du inte har begynnande typ1. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Loppan, du har ingen infektion i kroppen för tillfället? Vilket kan höja blodsockret. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 12, 2014 Author Share Posted October 12, 2014 syster.. nej känner mig fullt frisk zepp: innebär det att jag först ska mäta direkt efter måltiden och sen efter 2 timmar igen? eller räcker det att mäta efter 2 timmar om jag vet mitt fastevärde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 syster.. nej känner mig fullt frisk zepp: innebär det att jag först ska mäta direkt efter måltiden och sen efter 2 timmar igen? eller räcker det att mäta efter 2 timmar om jag vet mitt fastevärde? Om du ska kontakta vårdcentralen för att ta ett HbA1c, så be ändå att få ta ett CRP och ett urinprov Ibland kan infektioner, speciellt i urinvägarna vara luriga 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 12, 2014 Author Share Posted October 12, 2014 Tack syster det ska jag kolla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 syster.. nej känner mig fullt frisk zepp: innebär det att jag först ska mäta direkt efter måltiden och sen efter 2 timmar igen? eller räcker det att mäta efter 2 timmar om jag vet mitt fastevärde? Hey Zepp kommer säkert att svara dig. Tänkte att du kanske kan använda lite av mina BS-mätnigs-erfarenheter Jag har diabetes t2 och mäter därför ofta BS. 1. Mät fastande (ofta dagens högsta värde). 2. Om du käkar frukost direkt på morgonen så mät 1 - 1½ timme efter. 3. Om du först äter senare, så mät före du äter och sen 1 - 1½ timme efter måltiden. Samma förfarande vid lunsj och kvällsmat: precis före maten och sen 1 - ½ timme efteråt. 4. Vid sängdags. 5. Om du äter något mellanmål eller inntar något som helst (inte vatten och andra kaloriefria drycker, men ALT annat): føre du äter och 1 - 1½ timme efter. Så har jag gjort - och även upprättad ett exell-räkneark med alla data, så att jag kan göra statistik på läget i en tidsram. Detta sättet har lärt mig oerhört mycket om hur mitt BS beter sig beroende på vad jag äter. Finns ingen årsak att mäta direkt efter ett måltid - det säger ingenting - mät efter 1 - 1½ timme efter inntag. Nu har jag diabetes - vilket du förhoppningsvis inte har - så du behöver kanske inte vara så nogrann som jag måste vara. Sista tips: jag tar som sagt altid BS test före jag äter - och jag äter inte om BS inte är OK; dvs åtminstone under 7 och helst under 6. Då får jag snällt vänta....och fundera vad sjutton jag har gjort för fel Om du äter "ett vanligt svenson-måltid" då bör ditt BS vara normalt (dvs ung 6) efter 1½ timme. Om inte - få dig då testad hos VC eller kunnig läkare.Om du äter ett rejält junk-food måltid kan BS lätt gå över 10. Det är ju förskräckligt högt,men bevisar inget annat än om den BS verklighet majoriteten av befolkningen dagligen är i. Lycka till 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 13, 2014 Author Share Posted October 13, 2014 Hey Zepp kommer säkert att svara dig. Tänkte att du kanske kan använda lite av mina BS-mätnigs-erfarenheter Jag har diabetes t2 och mäter därför ofta BS. 1. Mät fastande (ofta dagens högsta värde). 2. Om du käkar frukost direkt på morgonen så mät 1 - 1½ timme efter. 3. Om du först äter senare, så mät före du äter och sen 1 - 1½ timme efter måltiden. Samma förfarande vid lunsj och kvällsmat: precis före maten och sen 1 - ½ timme efteråt. 4. Vid sängdags. 5. Om du äter något mellanmål eller inntar något som helst (inte vatten och andra kaloriefria drycker, men ALT annat): føre du äter och 1 - 1½ timme efter. Så har jag gjort - och även upprättad ett exell-räkneark med alla data, så att jag kan göra statistik på läget i en tidsram. Detta sättet har lärt mig oerhört mycket om hur mitt BS beter sig beroende på vad jag äter. Finns ingen årsak att mäta direkt efter ett måltid - det säger ingenting - mät efter 1 - 1½ timme efter inntag. Nu har jag diabetes - vilket du förhoppningsvis inte har - så du behöver kanske inte vara så nogrann som jag måste vara. Sista tips: jag tar som sagt altid BS test före jag äter - och jag äter inte om BS inte är OK; dvs åtminstone under 7 och helst under 6. Då får jag snällt vänta....och fundera vad sjutton jag har gjort för fel Om du äter "ett vanligt svenson-måltid" då bör ditt BS vara normalt (dvs ung 6) efter 1½ timme. Om inte - få dig då testad hos VC eller kunnig läkare.Om du äter ett rejält junk-food måltid kan BS lätt gå över 10. Det är ju förskräckligt högt,men bevisar inget annat än om den BS verklighet majoriteten av befolkningen dagligen är i. Lycka till Men ett sådant här utförligt svar så måste Zepp inte alls svara jag är jättenöjd med informationen och kommer att hålla lite koll. Ska läsa ditt svar fler gånger för som "icke invigt" i alla bs turerna så gäller det att hålla koll på vad det är man ska göra. Tusen tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 19, 2014 Author Share Posted October 19, 2014 Så går vi vidare om vad som hänt. Kontaktade vc för att få en tid för prover, sköterskan tycker inte att mitt bs var så högt så. Då jag sa "va - tycker du inte" så sa hon att hon var ju ingen diabetessköterska. Fick tryckt på lite och då skulle hon be diabetessköterskan att ringa mig. Vi pratade på tel och jag skulle komma dit och lämna ett bs på em. Inget fastande eller så utan bara rätt upp och ner som det såg ut då. Landade på ett bs på 5,0. Eftersom jag även ett par veckor tidigare hade lite högt blodtryck (på blodgivningen) så kollade hon även detta. Trycket var på 136/85 vilket hon tyckte var normalt. Ska lämna fastande bs på tisdag och även mäta långtidssockret då. Vilka andra prover hon la in om glömde jag att fråga om. Sa också att jag äter LCHF sen 9 månader och att jag inte går ner i vikt. Då erbjöd hon hälsosamtal... fast de ägnar sig inte åt LCHF. Tackade nej till detta då det inte finns på min världskarta att börja äta en massa kolhydrater igen. Frågade också hur bs skulle sett ut om jag inte hade ätit lchf men fick inget svar. Hur ska jag tänka där.. ska jag behöva sluta med lchf bara för att se hur kroppen reagerar på sockret? Känns ju inte som en bra idé. Eller ska jag bara fortsätta som jag gör och inte kolla bs för att sluta fundera. Har min runda äppelmage något med saken att göra? Får kanske försöka hitta någon vc som förstår lchf. Bara lite söndagstankar. Ha det gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Om man säger som så, du skall självklart testa på den diet du avser att fortsätta med! Ditt fastesocker har gått ner igen.. troligen var det ett gupp i vägen som gjorde att det åkte upp tillfälligt? Både blodsocker och blodtryck varierar och skall variera, det skall vara adekvat för den rådande situationen.. och som syster frågar om, en tillfällig infektion höjer blodsocker för immunförsvatets skull, stress o dylikt likaså! HBa1c säger en del om hur du ligger till långsiktigt.. att göra glukosbelastning på LCHF lär göra att du får högre värden än annars då din kropp inte är lika allert på att hantera höga glukosmängder! Oandra sidan, om du får normala/bra värden efter glukosbelastningen på LCHF så kan du vara försäkrad om att du inte har någon som helst anledning att oroa dig för problem om insulinutsöndringsförmåga eller insulinresistens! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 19, 2014 Author Share Posted October 19, 2014 Tack Zepp! Ha en fortsatt bra helg! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 En liten fundering när det gäller din vikt. Har du inte gått ner i vikt alls på 9 månader? Kan det vara nåt du äter som gör att du inte går ner och att du har "problem" med blodsockret? Jag kan inte så mycket om blodsocker. Så vad vet jag egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Så går vi vidare om vad som hänt. Kontaktade vc för att få en tid för prover, sköterskan tycker inte att mitt bs var så högt så. Då jag sa "va - tycker du inte" så sa hon att hon var ju ingen diabetessköterska. Fick tryckt på lite och då skulle hon be diabetessköterskan att ringa mig. Vi pratade på tel och jag skulle komma dit och lämna ett bs på em. Inget fastande eller så utan bara rätt upp och ner som det såg ut då. Landade på ett bs på 5,0. Eftersom jag även ett par veckor tidigare hade lite högt blodtryck (på blodgivningen) så kollade hon även detta. Trycket var på 136/85 vilket hon tyckte var normalt. Ska lämna fastande bs på tisdag och även mäta långtidssockret då. Vilka andra prover hon la in om glömde jag att fråga om. Sa också att jag äter LCHF sen 9 månader och att jag inte går ner i vikt. Då erbjöd hon hälsosamtal... fast de ägnar sig inte åt LCHF. Tackade nej till detta då det inte finns på min världskarta att börja äta en massa kolhydrater igen. Frågade också hur bs skulle sett ut om jag inte hade ätit lchf men fick inget svar. Hur ska jag tänka där.. ska jag behöva sluta med lchf bara för att se hur kroppen reagerar på sockret? Känns ju inte som en bra idé. Eller ska jag bara fortsätta som jag gör och inte kolla bs för att sluta fundera. Har min runda äppelmage något med saken att göra? Får kanske försöka hitta någon vc som förstår lchf. Bara lite söndagstankar. Ha det gott! Vad hade du för blodtryck innan du började med LCHF? När jag hade en period med 145/ 90 i blodtryck så tyckte dom inte att det var högt på vårdcentralen och lämnade det därhän men jag som brukade ha 115/ 70 undrade ju vad som hänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Dom vill väl att diabetiker ska ligga lite lägre inte över 130/75 om jag fattat rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 19, 2014 Author Share Posted October 19, 2014 Trollmormor: jag gick ner ca 5 kg de 3 första månaderna. From april har jag stått still (1 kg upp, 1 kg ner) och det händer inget på måttbandet heller. Jag äter inte mycket mejeri bara lite grädde i kaffet (tillsammans med kokosfett) smör och ibland några ostskivor. Äter bacon, kött, ägg, fisk.. smör som tillbehör, blomkål och broccoli. Sällan grönsaker då sallad gör att jag känner mig uppblåst. MKJ: Vet inte vad jag hade i blodtryck innan jag började med lchf. När jag kollade vid blodgivningen för några år sen så kommenterades det inte. Får väl kolla med blodcentralen vad jag haft innan. Margaretha: jag har ingen aning, jag bara hoppas att det inte är så för mig att det är diabetes jag har men man börjar ju fundera när faste sockret är så högt under ca 10 dagars tid. Mätte inte varje dag med näst intill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 5 kg är ju alltid något.och det är ju bättre att stå still än att gå upp . När det gäller ditt blodsocker så håller jag med övriga om att HbA1c ger en bättre bild av hur det ser ut. Kolla det först. Sen om blodtrycket är högt så brukar man göra en dygnsmätning. Eller vad det heter. Det borde heta så när man mäter under 24 tim 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loppan Posted October 19, 2014 Author Share Posted October 19, 2014 jo jag vet att det är bättre än inget eller att gå upp så för den sakens skull är jag glad. Jag får avvakta tisdag när jag ska lämna prover och se vad det blir, jag hoppas ju naturligtvis att det visar normalt värde men fundersam blir man ju. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts