Jump to content

fettkaffe och fasta

Jannahoj

Recommended Posts

Kanske en korkad fråga men läste någonstans att någon körde 16:8 och därmed ersatte frukosten med fettkaffe. Nu är min fråga om inte fettkaffe räknas som att bryta fastan? För då kan jag ju få mitt älskade fettkaffe på morgonen :)

Läste samma - och anser att vederbörande har fel. Vid 16:8 gäller att inte inta något med kalorier i de 16 timmarna - men gärna vatten, the eller ren svart kaffe

• Like 1

I någon intervju jag såg nyligen, kanske det var den med Loren Cordain (jag är inte säker), sades det att det är okay att ha en "mildare" variant med ett intag av kokosfett på morgonen. Det rekommenderas dock att man inte skulle äta det.

• Like 1

Kanske en korkad fråga men läste någonstans att någon körde 16:8 och därmed ersatte frukosten med fettkaffe. Nu är min fråga om inte fettkaffe räknas som att bryta fastan? För då kan jag ju få mitt älskade fettkaffe på morgonen :)

Det var kanske mitt inlägg du läste. Jag skrev visserligen att jag kallade det för en variant och det kanske är mer rätt att kalla det fettfasta. Jag provade det efter att ha läst någonstans att Annika Dahlkvist gjorde så. Hursomhelst. Det fungerade inte för mig, varken fysiskt eller viktmässigt. 

Aha okej Jamen då ska jag fortsätta fettfasta! Tycker det är underbart med känslan i magen fram till lunch av fettkaffet!

Måste fråga också om jag tänker rätt att man helst ska äta lite olika från dag till dag för viktnedgång? Har läst lite olika på den fronten. Med olika menar jag oregelbundet i tid typ fasta lite ibland. Dvs helt frångå det regelbundna tiderna?

Jonas Bergqvist skriver mycket och initierat om fasta.

http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/

Han rekommenderar dessutom fettkaffe på morgonen om du vill ha en hungerfri fasta, men ändå uppnå många av hälsofördelarna.

Nja.....inte helt så, tycker jag dock. Så skriver Jonas Bergqvist om just detta:

"Grundregeln är att inga kalorier ska intas under fastan, varken i fast eller flytande form. Drick gärna vatten, te eller kaffe, men ingenting som innehåller kalorier. En kopp te eller kaffe (koffein) kan faktiskt vara ett medel för att undertrycka hunger eller öka energin om du upplever detta under fastefönstret. Om du lägger till kalorier i form av kokosfett, smör eller annan fettkälla i kaffekoppen under fastefönstret behåller du visserligen vissa effekter av periodisk fasta, men möjligen går du miste om andra......."     

Nja.....inte helt så, tycker jag dock. Så skriver Jonas Bergqvist om just detta:

"Grundregeln är att inga kalorier ska intas under fastan, varken i fast eller flytande form. Drick gärna vatten, te eller kaffe, men ingenting som innehåller kalorier. En kopp te eller kaffe (koffein) kan faktiskt vara ett medel för att undertrycka hunger eller öka energin om du upplever detta under fastefönstret. Om du lägger till kalorier i form av kokosfett, smör eller annan fettkälla i kaffekoppen under fastefönstret behåller du visserligen vissa effekter av periodisk fasta, men möjligen går du miste om andra......."

Vet att han förespråkar fettkaffe mycket varmt, har själv hört honom rekommendera det. Dessutom är det ofta så han själv "fastar", speciellt om han tränar före fastebrytet.

Man håller kroppen igång på fettförbräning utan att bli vrålhungrig, man tillför fett som måste lagras varvid uttaget ur fettväven minskar.

Fettfasta är som sagt en sak, det är att tillföra kalorier men enbart fett.. normal fasta är att undvika kalorier i alla dess former.

• Like 1

Man håller kroppen igång på fettförbräning utan att bli vrålhungrig, man tillför fett som måste lagras varvid uttaget ur fettväven minskar.

Fettfasta är som sagt en sak, det är att tillföra kalorier men enbart fett.. normal fasta är att undvika kalorier i alla dess former.

Personligen tycker jag att "fettfasta" är en oerhört tveksam term. Det ger utrymme för andra termer som "kolhydratfasta" och "proteinfasta". ;)

Men tyvärr har jag inget bättre förslag på term. ;)

• Like 2