Jump to content

Hur mycket kolhydrater behöver kroppen/hjärnan?

Aleks

Recommended Posts

Precis så lyder frågan som i rubriken.

Många "motståndare" till LCHF hävdar att kroppen och hjärnan behöver kolhydrater. Vi som äter LCHF hävdar att kroppen kan "fixa" det själv. So far so good. Jag köper det fullt ut.

MEN!! Hur mycket kolhydrater behöver kroppen och hjärnan varje dag?

Jag äter LCHF, dvs jag äter faktiskt kohydrater fast mycket mindre. Andra som äter "vanlig" mat äter ju mycket mer kolhydrater och mumsar i sig dem för glatta livet för att kroppen bheöver det. Om jag istället för att behöva förklara och ibland försvara min kosthållning kan säga "Kroppen behöver si och så många gram kolhydrater per dag för att må bra, jag äter den här mängden så jag VET att jag klarar mig utmärkt" så hade det känts så himla bra!

En ny vinkling på ett utjatat ämne :P

För hur jag än vänder och vrider på det finns det alltid någon som ställer samma fråga om och om igen när det gäller kosten.

• Like 1

Vi behöver exakt 0 gr kolhydrater om dagen.

Så är det en annan femma om det ska ligga till grund för att inte äta några; riktig mat med kolhydrater kommer med en massa annat nyttigt i form av vitaminer, mineraler och snälla fibrer som våra tarmbakterier älskar och behöver för att i sin tur kunna tillverka en massa nyttigt åt oss.  :)

(http://humanfoodproject.com/sorry-low-carbers-your-microbiome-is-just-not-that-into-you/)

• Like 2

Man räknar med att hjärnan förbränner ca 20-30 gram Glukos per dag, men som sagt, vi behöver inte äta det, kroppen tillgodoser detta behov med de mekanismer som tidigare beskrivits :)

Jag tycker att bara kroppens finurliga "system" talar för att vi inte är skapta för att äta några större mängder kolhydrater, genom att kroppen själv kan tillverka det socker vi behöver på flera olika sätt, medan vi bara har ett sätt att sänka blodsockret, det vill säga med insulin, och när den funktionen inte funkar längre så måste vi medicinera...

• Like 6

Man räknar med att hjärnan förbränner ca 20-30 gram Glukos per dag, men som sagt, vi behöver inte äta det, kroppen tillgodoser detta behov med de mekanismer som tidigare beskrivits :)

Jag tycker att bara kroppens finurliga "system" talar för att vi inte är skapta för att äta några större mängder kolhydrater, genom att kroppen själv kan tillverka det socker vi behöver på flera olika sätt, medan vi bara har ett sätt att sänka blodsockret, det vill säga med insulin, och när den funktionen inte funkar längre så måste vi medicinera...

Jo, jag har ju lärt mig det under mina år som LCHFare. Men jag tänker på alla som inte håller med. Biten att kroppen kan tillverka den glukos den behöver vet jag. Men om man går på "de andras" linje som säger att kroppen behöver kolhydrater, vilken mängd talar vi om då?

Du skriver 20-30 gram glukos per dag. Då kan man säga att det är kroppens dagsbehov i kolhydratsväg?

Jag tänker att om någon ska på att argumentera om kolhydraternas vara eller icke vara och att hjärnan behöver kolhydrater så hade det varit så himla gött att säga "ja, jag vet att hjärnan behöver GLUKOS, något den omvandlar från kolhydraterna du äter eller tillverkar själv. Men den behöver inte mer än 20-30 gram/dag för att allt ska fungera optimalt. Så att äta den mängd kolhydrater som du gör kan inte ursäktas med att kroppen behöver det för det gör den inte."

• Like 3

Mark Sisson säger att om hjärnan har tillgång använder den ca 120 g glukos per dag. Det mesta går att ersätta med ketoner, så han säger att hjärnan behöver 30 g glukos per dag.

http://www.marksdailyapple.com/how-much-glucose-does-your-brain-really-need/#axzz3G1rV5Ul4

Vi "behöver" inte äta kolhydrater, liksom vi inte "behöver" äta mer än några gram fett per dag (fleromättat). Men vad som är bäst för oss är en annan fråga.

• Like 2

Men den behöver inte mer än 20-30 gram/dag för att allt ska fungera optimalt. Så att äta den mängd kolhydrater som du gör kan inte ursäktas med att kroppen behöver det för det gör den inte."

Det går inte att svara på det viset ;) 

Kroppen ställer om sig beroende på vilken kost du väljer att äta...så du kan äta en kost bestående av i princip bara kolhydrater och protein och må utmärkt på det...liksom den kan ställa om sig på bara fett och protein och må utmärkt på det...och sen finns alla möjliga alternativ däremellan.

Om man ska vara petig behöver man inte äta kolhydrater alls...men några gram per dag av essentiella fettsyror är nödvändigt.

• Like 2

Det går inte att svara på det viset ;)

Kroppen ställer om sig beroende på vilken kost du väljer att äta...så du kan äta en kost bestående av i princip bara kolhydrater och protein och må utmärkt på det...liksom den kan ställa om sig på bara fett och protein och må utmärkt på det...och sen finns alla möjliga alternativ däremellan.

Om man ska vara petig behöver man inte äta kolhydrater alls...men några gram per dag av essentiella fettsyror är nödvändigt.

Med andra ord kan man debattera kost i det oändliga beroende på vad man själv tror på? :D

• Like 4

Med andra ord kan man debattera kost i det oändliga beroende på vad man själv tror på? :D

Just det.. men du kan ju alltid så ett frö av förviring genom att pepåka att det är främst röda blodkroppar och ögats nervceller som käver 100% glukos!  :unsure:  :blink:

Hjärnan klarar sig på fett  eller derivat av fett, dvs ketonkroppar och glycerol konverterat till glukos! :o

Inte för att jag tror man övertygar någon men man vinner diskutionen!  :)

• Like 5

Ja, egentligen är ju argumentet som utgår från hjärnans behov en fullkomlig vrångbild så hela idén att besvara den frågan utgår ju egentligen från att frågeställaren/åsiktshävdaren inte har en susning om kroppens energianvändning och dito behov. Det blir lite som att diskutera hur långt från jordens "kant" man måste vara för att inte riskera att ramla av planeten...istället för att påpeka "jorden är rund, gå och kamma dig och sen kan du läsa på om gravitationskraften". Okunniga människor ska inte tillåtas styra diskussioner annat än i sammanhang där man har alldeles för mycket fritid. Och DET är sannolikt något väldigt få av oss lider av.

Den enda egentliga situation där det kan vara (och ofta är) befogat att medvetet äta kolhydrater är för den som tränar och då i regel också tränar hårt och/eller på ett specifikt sätt, ex. med inriktning mot hypertrofi. DÅ kan man snacka om behov av kolhydrater.

Men inte ens då så är det självklart att man kommer upp i de mängder som medelsvensson proppar i sig...med förevändningar som "ja, jag måste ha lite energi så här på eftermiddagen/för jag ska röra på mig" etc.

En kolhydratrik träningsdag så ligger jag på någonstans mellan 100-300 g och då känner jag mig i regel mer än nöjd och upplever glykogenpåfyllnad och volymförändringar i muskulatur, om än inte optimala.

Uttryckt annorlunda och lite mer burdust, den som argumenterar medelst "hjärnan behöver si och så många kolhydrater" borde kanske börja använda just hjärnan lite mera! Oftast är det nämligen bara en ursäkt för att slippa förstå och inse kroppens egentliga behov.

Man skulle, för att travestera pastafabrikatör och lögnspridaren Paolo Robertos dryghet och monumentala okunnighet på kostområdet, kunna hävda att den som påstår att LCHF är ett problem för hjärnan i själva verket är en slö latmask som vill fortsätta äta kolhydrater utan att egentligen ha något behov av det.

Tillägg: För att mer konkret besvara Aleks utgångsfråga. Nej, det finns i regel inget behov att för hjärnans behov lägga fokus på dietärt kolhydratintag.

Dietärt kolhydratintag är i praktiken enbart nödvändigt då de muskulära energisystemen belastas på ett, ofta, specifikt sätt.

Sammanfattningsvis, ja, kolhydratintaget via kosten bör ibland öka med fysisk träning. Kolhydratintaget via kosten kan vara obefintligt för typiska slöfockar till glukosdrivna individer som främst motionerar käkmuskulaturen medelst att äta wienerbröd.

Feels good to be Paolo for a day! ;)

Tack för en bra start på min dag på jobb :D .

Jag inser ju att kunskapen hos de jag är omgiven av om ju kost är marginell... Å, de kan massor om viktväktarna, 5:2 (ej i relation till LCHF), räkna kalorier, undvika fett osv. Men om de råkar höra LCHF någonstans går rösterna automatiskt upp i falsett och färgen i deras ansikten ändras markant!! Sen piper alla samma sak som går ut på att fett och bacon är så farligt och LCHFare äter inget annat än fett och bacon. Jag har då frågat dessa pipiga tanter hur ofta de har sett rent fett och bacon i min lunchlåda. De blir smått förvirrade och tappar tråden en liten stund i alla fall. Tillräckligt länge för att jag ska passa på att styra in samtalet på en annan väg. Oftast kastar jag ur mig att jag har hittat ett nytt recept på en cheescake eller kanelbullar. De nappar med hull och hår och pratar om nästa kafferast när någon av dem ska susa ner till kondis och köpa kaka...

Som LCHF ätande kvinna, på en arbetsplats dominerad av kvinnor, blir jag rätt trött på allt tjafs och gnäll om bantning och höra dessa falsett röster om hur farlig viss mat är. (smör är ju rena dödsdomen hävdar de bestämt :o). Jag äter oftast min lunch numera ensam, jag stänger dörren om mig till ett samtalsrum, startar musik eller läser tidningen och äter vad-jag-nu äter. Men tro inte att jag får vara ifred... Frågorna haglar vissa dagar från kollegerna... Städpersonalen är dock mest hjärtlig. De har full förståelse för att jag vill ha lugn och ro. De frågar nyfiket vad för spännande jag har med mig att äta och ibland frågar de om recept. :P

Med allt detta babblande ville jag bara säga att om jag inte kan sammanfatta kolhydratsbehovet (eller rättare sagt, att vi INTE behöver kolhydrater) med typ 3 ord är det lönlöst att ens försöka!!

• Like 3

Bra att använda lunchtiden till något som stärker dej både psykiskt och fysiskt. Skulle nog gjort detsamma.

Man ska inte umgås med folk som dränerar en på energi om man inte måste. Det finns så många energitjuvar som man är tvungen att stå ut med.

• Like 1