Jump to content

KRAV - bra eller dåligt?

Glen Åkesson

Recommended Posts

Tjoflöjt.

Satt och googlade lite och kom på att jag borde kolla upp KRAV. Vad de står för etc.

Det visade sig som jag misstänkte att det ingenstans jag hittade, stod något om artegen föda. Det som däremot stod var att det var ett KRAV på att man använde minimalt med kemikalier.

Är inte detta lustigt? Eller tragiskt...

krav.se

/Glen

KRAV är ganska urvattnat. Målsättningen var säkert bra, men det finns så många undantag att man inte vet vad man får när man väljer KRAV. Riktigt oseriöst.

Att det är så beror förstås på att de vill att så många om möjligt ska kunna ansluta sig och betala sina höga avgifter.

Jag såg i Odlaren att det enligt Kravs nya regler inte skall vara tillåtet att förpacka livsmedel i PVC-plast och det tycker jag är bra. Mycket av mjukgörare och vinylklorid vandrar ju över i ost och andra feta livsmedel och man vill ju inte ha hormonstörande ämnen i maten.

• Like 3

Det man skulle vilja är ju att hitta ekologiskt kött där foderstaten bestått av artegen föda = blommor och gräs för idisslare (om jag förstår kossornas matsmältning rätt). 

F.ö. Tänk om man skulle kunna säga att man själv är KRAVmärkt, att inte vara kravmärkt är ju att misshandla sig själv liksom. Jag tror jag ska göra mig så kravmärkt, fast med artegen föda som det bara går.

Stackars barn som dricker slush, käkar godis och frossar i Santa Marias Tacokvällar med en Pizza eller hamburgare på lördagen... 

OT: Härom sistens var dottern och jag på ett av de berömda leklanden. Maten där är typsik skräpmat med inslag av slush. Jag sa till den andra föräldern till dotterns kompisar att det inte blir någon slush för min dotter (1. det var inte lördag, 2. jag tycker inte man ska dricka socker (lite godis på lördagen går bra i vår familj). Det blev lite pinsamt måste jag erkänna men jag är glad att jag stod vid mitt ord. Och dottern: Hon tyckte det var ok då hon har fattat våra regler i familjen... Det går alltså om man vill och om man tar sitt ansvar och jobbar på saken några veckor.

• Like 1

Oavsett ekologisk certifiering har ekologiska djur en bättre utfodring än konventionella, lägre andel kraftfoder t ex, vilket automatiskt ger större andel grovfoder.

Sen får vi hoppas att miljömupparna i EU får på nöten när det gäller förbudet mot avhorning av kor. Jag tror knappast att de har träffat en ko.

Oavsett ekologisk certifiering har ekologiska djur en bättre utfodring än konventionella, lägre andel kraftfoder t ex, vilket automatiskt ger större andel grovfoder.

Sen får vi hoppas att miljömupparna i EU får på nöten när det gäller förbudet mot avhorning av kor. Jag tror knappast att de har träffat en ko.

Det där med krav på avhorning hörde jag också. Uppfödarna menade att det skulle innebära att majoriteten av dom som producerar kravkött skulle lägga ner verksamheten.

Jag har liiite erfarenhet från jordbruk med mjölkkor, och jag kan absolut inte förstå denna dumma ide med att inte få avhorna djuren.

Med dessa stora besättningar som bönderna idag är tvungen att hålla, så kan jag inte se annat än att icke avhornade djur blir en STOR fara, i allmänhet för de som sköter djuren och i synnerhet för djuren själva som kan skada sig på varandras horn i lösdrift och vid mjölkrobotar :(

• Like 1

Jag har liiite erfarenhet från jordbruk med mjölkkor, och jag kan absolut inte förstå denna dumma ide med att inte få avhorna djuren.

Med dessa stora besättningar som bönderna idag är tvungen att hålla, så kan jag inte se annat än att icke avhornade djur blir en STOR fara, i allmänhet för de som sköter djuren och i synnerhet för djuren själva som kan skada sig på varandras horn i lösdrift och vid mjölkrobotar :(

Ibland tror jag att det är en hop sörgårdsromantiker som sätter ihop reglerna.

I det här fallet är det inte KRAV utan EU. Jag är lite förvånad över att de oroar sig över att det är onaturligt med avhornade kor när grisarna ännu går på spalt. Elller om det är utevistelse på platta utan strö. Illa är det i alla fall om man ska snacka naturligt.

• Like 1