Jump to content

tarmens mikrobiota och LCHF


Makkhatran
 Share

Recommended Posts

Absolut påverkar kosten vi äter bakteriefloran

En del bakteriestammar dominerar vid kolhydratkost och andra vid mer fett och proteiner

 

Det är ju här hela diskussionen om resistent stärkelse nog får sägas revolutionerat tänket inom Lchf-kosten senaste året

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det intressantaste i avsnittet var när dom experimenterar med att ta bakterier från födselkanalen på kejsarsnitt-förlösta mödrar och "gnor in" på den nyfödda bäbisen så den skall få mammans tarmflora i sig som de annars hade missat. Hoppas det får goda resultat och blir praxis för kejsarsnittbarn. Frågan är om man kan åtgärda detta senare med hjälp av probiotikatillskott för kejsarsnittförlösta? Är lite orolig för min son som fick kejsarsnitt och bara ammat ytterst lite. Ligger i riskgruppen så att säga. Kanske kan försöka lura i han lite bakterievänlig "specialmat" redan? (han är 7 månader)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och tittar på SVT om tarmens bakterieflora och dess betydelse för vår ämnesomsättning.. Vet någon om det finns studier på hur LCHF påverkar floran?

Japp, det finns faktiskt en studie som har testat LCHF-liknande kost (24 g kolhydrater/dag) och dess effekter på tarmfloran. Resultatet är nedslående!

 

Du hittar mer i mitt långa blogginlägg "LCHF-guiden till resistent stärkelse" här:

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx

 

Själva studien jag skriver om finns här i fulltext:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1828662/pdf/2340-06.pdf

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Japp, det finns faktiskt en studie som har testat LCHF-liknande kost (24 g kolhydrater/dag) och dess effekter på tarmfloran. Resultatet är nedslående!

 

Du hittar mer i mitt långa blogginlägg "LCHF-guiden till resistent stärkelse" här:

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx

 

Själva studien jag skriver om finns här i fulltext:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1828662/pdf/2340-06.pdf

Menar du att det räcker med att äta/dricka lite kallt potatismjöl varje dag för att få en bättre/bra tarmflora? Är det så enkelt?

 

(Jag har läst lite till och från det du skrivit om RS och äter lite potatismjöl varje dag sedan ett par månader. Tycker mig ha märkt förbättringar i mage/tarm. Dock har jag märkt att jag inte klarar mer än max 2 rågade tsk per dag.)

Link to comment
Share on other sites

Det intressantaste i avsnittet var när dom experimenterar med att ta bakterier från födselkanalen på kejsarsnitt-förlösta mödrar och "gnor in" på den nyfödda bäbisen så den skall få mammans tarmflora i sig som de annars hade missat. Hoppas det får goda resultat och blir praxis för kejsarsnittbarn. Frågan är om man kan åtgärda detta senare med hjälp av probiotikatillskott för kejsarsnittförlösta? Är lite orolig för min son som fick kejsarsnitt och bara ammat ytterst lite. Ligger i riskgruppen så att säga. Kanske kan försöka lura i han lite bakterievänlig "specialmat" redan? (han är 7 månader)

Om man köper probiotika i kapslar kan man ju öppna dem och sprinkla på maten? Bara en tanke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"As I look at the preliminary generic metadata (below) and follow the conversation around the benefits of a low carb diet, I continue to be concerned about the low-carbers gut microbiota (note I eat meat daily, so my diet is high in fat, animal protein – but also dietary fiber – as I eat a large diversity and qty of plants. Though I don’t consume many grains in any form). While there is no denying the wonderful results many people enjoy on a low (and even lower) carb diet – specifically weight loss, which is well-documented now in the peer-review research – the impact on the gut microbiota is not well understood."

http://humanfoodproject.com/sorry-low-carbers-your-microbiome-is-just-not-that-into-you/

 

Jag ser absolut ingen poäng med att gå ner i kolhydrater och neka sig vare sig rotfrukter eller frukt om man tål det. De flesta av oss tål en del från de källorna, det beror ju på hur metabolt nedkörda vi är. Barn och metabolt oskadade - där tycker jag det nog bara är helt onödigt och antagligen kontraproduktivt att äta strikt LCHF. 

 

Man hamnar ju automatiskt i kolhydratsreducerad kost om man tar ut socker, juice och spannmål och inte vräker i sig potatis. Det blir plötsligt skitsvårt att äta över 150 gr kolhydrater om dan.  :)

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Det intressantaste i avsnittet var när dom experimenterar med att ta bakterier från födselkanalen på kejsarsnitt-förlösta mödrar och "gnor in" på den nyfödda bäbisen så den skall få mammans tarmflora i sig som de annars hade missat. Hoppas det får goda resultat och blir praxis för kejsarsnittbarn. Frågan är om man kan åtgärda detta senare med hjälp av probiotikatillskott för kejsarsnittförlösta? Är lite orolig för min son som fick kejsarsnitt och bara ammat ytterst lite. Ligger i riskgruppen så att säga. Kanske kan försöka lura i han lite bakterievänlig "specialmat" redan? (han är 7 månader)

Lite spontan lek på marken i skogen eller på gräsmattan då och då kommer att göra susen tror jag i kombination med diverse barnvänliga grönsaker som t ex ugnsbakad squash eller kokt kall potatis. Man ska nog inte bada barn så ofta heller, eller ständigt tvätta deras händer och munnar. En riktig paleo-grej är annars att förtugga maten (kött är mest relevant) åt barnet i ens egen mun. :o

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om man köper probiotika i kapslar kan man ju öppna dem och sprinkla på maten? Bara en tanke.

Nej, tanken med kapaslarna är att probiotikan ska klara sig levande genom skärselden med saltsyra i magsäcken och enzymbombardemang i tunntamen. Sprinklade över maten kommer nog 99,99 % av baggarna att dö.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Lite spontan lek på marken i skogen eller på gräsmattan då och då kommer att göra susen tror jag i kombination med diverse barnvänliga grönsaker som t ex ugnsbakad squash eller kokt kall potatis. Man ska nog inte bada barn så ofta heller, eller ständigt tvätta deras händer och munnar. En riktig paleo-grej är annars att förtugga maten (kött är mest relevant) åt barnet i ens egen mun. :o

Kommer osökt att tänka på min mormors lite lakoniska "lite skit rensar magen" när min något bacillrädda mor fick tokryck när jag ätit sandkaka, rullat mig i löv, klappat lortiga hundar eller vad jag nu annars ställde till med.  :P

Mormor var visserligen renligheten själv, som kvinnor gärna var på den tiden när ett stökigt hem bums deklarerade dig som en misslyckad hustru och mor.

Men hon jobbade också kvällar och hade fem ungar så inte kunde hon kräva av dem att sitta fint på parkbänken för att inte smutsa ner sig.

 

Jag blev ofta skrubbad och tillsagd att hålla mig ren och var ofta sjuk och har astma. Mina egna ungar har aldrig kommit i kontakt med antibakteriellt någonting och jag spolade av dem före läggdags när de var små - ett under att vi inte fick stopp i avloppet av all jord och sand de drog med sig i öronen och på andra ställen, haha. De är båda två friska som nötkärnor. (Nu när de är tonåringar drar jag gränsen vid mögliga muggar och matrester i rummet, annars stänger jag mest dörren och muttrar lite.  <_< )

 

Det och "små sår och fattiga vänner ska man inte förakta" var nog de bästa livsråden jag fick från henne och jag använder dem dagligen som ledljus.  :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Personligen så tror jag 20 gr kh är lite i det lägsta laget för att få i sig alla vitamineraler (pratar inte makronutrienter nu). Jag vet att många anser att det inte är något problem på denna mängd men när jag har fyllt i näringsintag så tycker jag att det är svårt. Man måste skippa alla mejerier och lägga kolhydraterna på enbart grönsaker, och dessutom rätt grönsaker med mycket näring. Vidare måste man äta inälvsmat och äggula dagligen för att skarva. Det är ett jäkla pusslande som nog inte funkar i praktiken, bättre att ligga lite högre och ha mer svängrum. Så det förvånar mig inte att 24 gr kh gav dålig tarmflora. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Om man köper probiotika i kapslar kan man ju öppna dem och sprinkla på maten? Bara en tanke.

 Tanken har definitivt slagit mig! ska bara etablera tanken hos min fru som inte är lika entusiastisk kring mina upptåg :S Köpte nyligen så får se hur jag gör. Man fick d-vitamin på köpet när man köper denna: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mage-tarm/Matsmaeltning/Lacto-Vital.htm ....så jag slog till på två. D3 går åt som smör hemma :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nej, tanken med kapaslarna är att probiotikan ska klara sig levande genom skärselden med saltsyra i magsäcken och enzymbombardemang i tunntamen. Sprinklade över maten kommer nog 99,99 % av baggarna att dö.

på denna http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mage-tarm/Matsmaeltning/Lacto-Vital.htm står de vid "Dosering" att de går bra att öppna kapslarna. Men tänkte också tanken på att de inte borde klara "skärselden"....men, kanske nått special. Man tycker ju "Holistic" borde ha koll på det?! Har nämligen köpt två av denna (D3 på köpet)

 

666. Ondskefullt inlägg? ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

på denna http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mage-tarm/Matsmaeltning/Lacto-Vital.htm står de vid "Dosering" att de går bra att öppna kapslarna. Men tänkte också tanken på att de inte borde klara "skärselden"....men, kanske nått special. Man tycker ju "Holistic" borde ha koll på det?! Har nämligen köpt två av denna (D3 på köpet)

 

666. Ondskefullt inlägg? ;)

Det ondskefulla är snart ett minne blott.... :P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Japp, det finns faktiskt en studie som har testat LCHF-liknande kost (24 g kolhydrater/dag) och dess effekter på tarmfloran. Resultatet är nedslående!

 

Du hittar mer i mitt långa blogginlägg "LCHF-guiden till resistent stärkelse" här:

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx

 

Själva studien jag skriver om finns här i fulltext:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1828662/pdf/2340-06

 

Tack för svar - har nu läst artikeln och den var mycket intressant!. Uppenbarligen så förändras floran när man byter diet. De KH ätande bakterierna minskade i studien och därmed också mängden butyrat. Författarna tyckte att minskningen var oroande eftersom butyrat har visat sig vara skyddande för coloncancer och används av tarmepitelet som energikälla. Men jag undrar var normalnivån av butyrat i feces (bajs, :)) är? De kunde fortfarande mäta butyrat och det måste ju ändå anses som ett överskott. Försökspersonerna åt i dieten i 4 veckor så det vore intressant att se en mer långsiktig studie.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En tips man ofta får angående att "fixa" tarmfloran är lågkolhydratskost (behöver inte vara extrem low carb). Hos mig stämmer detta. Jag kan äta en eller två potatisar, råa morötter och rödbetor utan problem, men sätter jag i mig tre bananer så ballar magen ut totalt. 

 

Så jag tror lågkolhydratkost är bra, men det betyder inte att kosten ska bli ensidig och utan olika sorters grönsaker.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Kan man tro att man vid intag av probiotika samtidigt med resistent stärkelse kan öka "effekten" av de bakterier man då äter.

 

Jag tänker som så att när de här bakteriestammarna får sällskap av resistent stärkelse ner genom hela magen till tjocktarmen så har de så att säga "maten" serverad redan på plats :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Lite spontan lek på marken i skogen eller på gräsmattan då och då kommer att göra susen tror jag i kombination med diverse barnvänliga grönsaker som t ex ugnsbakad squash eller kokt kall potatis. Man ska nog inte bada barn så ofta heller, eller ständigt tvätta deras händer och munnar. En riktig paleo-grej är annars att förtugga maten (kött är mest relevant) åt barnet i ens egen mun. :o

tack! bra råd, jo....känns ju faktiskt ganska naturligt att tugga segt kött åt barnet, de ska ja komma ihåg....

Link to comment
Share on other sites

På tal om dålig tarm (-flora) drog jag i mig 7 (8?) bira igår (glutenfria) och fy faaaaaasen va risig jag blev i kistan. Så illaluktande dofter som jag spred omkring mig borde få vem som helst att köra LCHF. Man undrar ju lite hur de små bakterierna i magen tänkte när de blev överösta med öl-sockret! *Jippi* ?!?

 

Kompisen: "....Fy f*n, det blir nog för dig att köra på rödvin nästa gång!"

 

Avgiftning idag med Yogi-the och stora mängder bacon.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På tal om dålig tarm (-flora) drog jag i mig 7 (8?) bira igår (glutenfria) och fy faaaaaasen va risig jag blev i kistan. Så illaluktande dofter som jag spred omkring mig borde få vem som helst att köra LCHF. Man undrar ju lite hur de små bakterierna i magen tänkte när de blev överösta med öl-sockret! *Jippi* ?!?

 

Kompisen: "....Fy f*n, det blir nog för dig att köra på rödvin nästa gång!"

 

Avgiftning idag med Yogi-the och stora mängder bacon.

7 (8) pilsner?!

Seriöst.. :o

Är det bara fruntimmer som blir billigare i drift på ellsehåäff? ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 (8) pilsner?!

Seriöst.. :o

Är det bara fruntimmer som blir billigare i drift på ellsehåäff? ;)

mjae....då räknade jag inte in vinet :) men kände verkligen av ny-på-lchf-fylla i början. Då slog alkoholen kraftigt! :S Men känns som kroppen, i brist på bättre ord, normaliserades efter en längre tid på lchf och då tålde alkoholen som vanligt igen. Eller så kanske man vande sig vid att tåla mindre helt enkelt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

mjae....då räknade jag inte in vinet :) men kände verkligen av ny-på-lchf-fylla i början. Då slog alkoholen kraftigt! :S Men känns som kroppen, i brist på bättre ord, normaliserades efter en längre tid på lchf och då tålde alkoholen som vanligt igen. Eller så kanske man vande sig vid att tåla mindre helt enkelt. 

Jag tror att kroppen anpassar sig. I början får levern antagligen jobba kanska hårt med ketontillverkningen. Efter ett tag slösas inga ketoner bort längre via urinen, och musklerna blir bra på att bränna fettsyrorna direkt. Då återgår leverns alkoholförbrännande förmåga till normal kapacitet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att kroppen anpassar sig. I början får levern antagligen jobba kanska hårt med ketontillverkningen. Efter ett tag slösas inga ketoner bort längre via urinen, och musklerna blir bra på att bränna fettsyrorna direkt. Då återgår leverns alkoholförbrännande förmåga till normal kapacitet.

ah, intressant! tack för förklaringen. 

Link to comment
Share on other sites

Effekten på min mage/tarm efter omsvängning av kost till mycket färre kolhydrater (ca 1,5 år nu) är den enda punkten där jag sett negativ effekt hittills. I början där jag körde mest strikt, var det typ tre dagar utan toa, sedan ofta två-tre svidande tömningar samma dag (dock aldrig "hård" som det kunde vara tidigare). Har också upplevt kramper med efterföljande "paniknöd" i vissa perioder. Efter att ha läst om alla som blivit av med "orolig mage" med att äta LCHF känns det som jag fått en.

 

Har de senaste månaderna experimenterat och upptäckt att jag behöver lite kh/fibrer: En skiva finn crisp råg på morgonen, lite yoghurt samt typ ett päron om dagen för att få till ett bättre flow :)

 

Har också börjat testa Per's potatismjöl sedan en vecka, en rågad tesked oftast nedrört i en skvätt yoghurt. Hittils ger det en del gaser...

Link to comment
Share on other sites

Nej, tanken med kapaslarna är att probiotikan ska klara sig levande genom skärselden med saltsyra i magsäcken och enzymbombardemang i tunntamen. Sprinklade över maten kommer nog 99,99 % av baggarna att dö.

Jag tänker på det här med Probiotikans överlevnad genom "systemet" ner till tjocktarmen, hur klarar sig "baggarna" i syrade grönsaker och mejerier genom saltsyre och enzymbombardemang :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar i stort sätt detsamma som Syster. Kommer inte opastöriserad surkål tjocktarmen till nytta?

 

Vad händer om man värmer eller låter den opastöriserad surkålen koka innan man äter den? Försvinner all probiotika då?

 

Ja baketrierna dör vi 45 grader om jag inte minns fel. Det är därför man ska köpa opastöriserad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar också om bakterierna klarar sig igenom hela kroppen ända till tjocktarmen när man äter (ej uppvärmd) opastöriserad surkål?

 

Det vet jag faktiskt inte. För probiotika som säljs så tillverkar man speciella kapslar så att de ska klara färden fram till destinationen. Men jag vet inte hur det fungerar med syrade grönsaker. Men jag tror det fungerar :) Enligt vad jag har läst ska bara ett par msk surkål ge enorma mängder bakterier, mycket mer än vad probiotika tabletter kan göra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...