McHummer Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Jag börjar med historik och längst ned kommer vad jag försöker åstadkomma. Jag har haft en relativt lång LCHF resa vid det här laget och jag har defenitivt hittat hem känns det som vad gäller maten och att må bra i Ketos m.m. Jag tror också fullt och fast på att det är bra mat istället för vad som bjuds i stort i samhället idag. MEN.... jag går inte ned i vikt över tiden med hjälp av LCHF, jag säger till folk att jag har gjort det men i själva verket har jag aldrig lyckats gå ned utan att svälta mig dit på soppor och energibars. Vilket jag gjort vid två tillfällen under dessa år, övrig tid har jag hållit vikten stilla eller gått upp sakta nu i flera år. Jag försvarar mitt LCHF ätande med att påstå att jag gått ned i vikt med LCHF för att få fortsätta utan kritik skall jag förtydliga. Nu är det nog tre år sedan jag gjorde något i den stilen med soppor men det började vintern 2009 med försök att äta LCHF och jag gick inte ned alls men jag åt mycket god mat. Jag vägde då 126,5 och lyckades främst med motion och svält på traditionell mat att gå ned till först 119.5kg men sen låg det still. Jag ville kickstarta viktnedgången då jag inte fick resultat så jag körde soppor och gick ned till först strax över 110kg och sedan efter att ha hållit vikten med LCHF under några månader körde jag ett race igen och gick ned till 104kg. Det är det lägsta jag vägt under den här tiden fram till nu. Jag orkade inte vara hungrig längre, det var oerhört jobbigt med dessa soppveckor, det hade tagit på psyket och jag klarar det nog inte idag om jag skulle försöka. Jag har sedan säkert tre år nu levt så mycket jag kunnat på strikt LCHF förutom vissa perioder men jag har gått upp och väger idag igen 114 och strax däröver vissa kvällar. Jag väger mig alla dagar och kollar ketos med min Ketonix alla dagar. Förra sommaren vid midsommar vägde jag 113kg, jag skulle ned nu med LCHF bestämde jag mig för och jag gick nog ned ett par kg och höll det ett tag men gick sedan upp det igen. Jag har sedan dess kämpat och försökt hålla strikt LCHF med ca. 75% Fett, 20% Protein och 5% Kolhydrat och jag tycker jag har lyckats rätt bra med det, jag loggar allt jag äter. Ofta äter jag under 10gr kolhydrat eller därunder per dag och ofta bara nedåt 5gr. Jag ser dock att kalorierna drar iväg enormt, jag äter lätt över 2500 kcal på en dag och jag tycker fortfarande att LCHF maten är så god så jag överäter säkerligen. Det går inte helt att glömma kalorier då det blir stor skillnad mellan vad som går in och ut ens på LCHF gissar jag. Jag har genom åren kunnat äta hur mycket som helst utan att känna mig övermätt och jag vet också vad det är att var hungrig då jag bantat som jag gjort men nu då jag skall få äta och hålla en ratio så fungerar det inte med mättnad och hunger, jag överäter igen och går nu upp igen tyvärr efter att ha tappat ett par kg igen, jag lyckas inte ta mig under 110kg nu hur jag än försöker. Här kommer dagsläget: Sedan dryga två veckor har jag försökt äta riktigt strikt för att se vad det skall ge för resultat men nu har jag återigen gått upp lite till istället efter att första dryga veckan ha gått ned 1.5kg och vägt dryga 112kg så har jag nu vägt in på över 115kg två kväller i rad. Det är ju F...N !!! kände jag då. Nu har jag återigen fått blodad tand och skall gå ned i vikt. Sedan igår äter jag inte bara mina 75-20-5 % LCHF utan siktar också på högst 1000kcal per dag tänkte jag. Det gick inte riktigt igår, jag åt 1300kcal och idag ser jag redan att det nog stannar på ca. 1500kcal men det är bra det också. Syftet med detta är att jag måste se till att bli hungrig och jag vill tvinga mig att inte överäta. Håller jag mig inom ramarna på detta sätt så kommer jag att bli hungrig och jag kommer inte att kunna överäta då 1500kcal eller därunder inte är att överäta. Jag blev hungrig igår innan jag fick äta min lax, sallad och romsås vid 11:00 (hoppade över frukosten) men jag var hungrig igen bara två timmar senare. Vid 14:00 åt jag samma laddning igen och på kvällen ett ägg, mer sallad och lite majonäs. Jag fixar inte LCHF och viktnedgång bara på att "ät när du är hungrig och sluta när du är mätt" för det fattar inte min hjärna uppenbarligen så nu har jag en metod som jag hoppas att ni kan ha synpunkter på. Jag är några under 50 och väger som sagt idag 114kg, har svårt att motionera på grund av en huvudåkomma som ger mig yrsel men framförallt ständig trötthet då jag mattas ut under dagarna av att hålla emot min yrsel. Tid att motionera är det inte heller gott om. Dagen börjar 05:30 och sedan det lämna på dagis, jobb, transporter och annat, sedan mat, läggning av barn etc. till kl. är 20:00. Jag brukar försöka komma i säng ett par timmar senare, där finns mitt lilla fönster på två timmar att göra något men då är jag helt slut och sitter ofta vid tv:n sista timmen drygt. Känns nu som jag både skriver av mig och tar upp mitt ämne... det tar på känslorna också att skriva märker jag. Jag har incitament att gå ned i vikt verkligen då min fru inte tycker om mig som jag är vilket jag inte går in på mer nu men det bidrar oerhört mycket till att allt detta med maten, vikten o.s.v. blir så känsloladdat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Jobbig situation... Jag skulle INTE försöka dra ner kaloriintaget på nivåer som känns jobbiga. Det håller inte i längden, precis som du konstaterat tidigare. Istället skulle väl periodisk fasta, kanske 5:2, om du vill minska i vikt relativt snabbt kunna vara något? Då får du bita ihop 2 dagar i veckan men kan äta dig mätt för övrigt...det är större chans att man klarar det uthålligt...det är förstås viktigt att du äter strikt LCHF de andra dagarna (då skulle du kunna hålla koll på att du ligger kring 2000 kcal de dagarna du inte fastar). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Kan du använda ögonen i stället för magen? En handflata med fingrar protein och 1 dl fett 2 ggr om dagen. Om du fyller upp med råkost och sallad fyller det magen utan att bli så mycket kolisar. Ät energität kost också till frukost. Ett par ägg med smör t ex. Emellan målen försök att låta bli att äta. Drick mycket och fyll magen så. Jag tycker att varmt te känns bra. Grönt te eller roiboos innehåller mycket antioxidanter. Det är inte lätt med motion när man både har ont om tid och övervikt men försök verkligen att ta vara på varje tillfälle till vardagsmotion. Trappor låt bli bilen busa med barnen etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Nu har jag återigen fått blodad tand och skall gå ned i vikt. Sedan igår äter jag inte bara mina 75-20-5 % LCHF utan siktar också på högst 1000kcal per dag tänkte jag. Det gick inte riktigt igår, jag åt 1300kcal och idag ser jag redan att det nog stannar på ca. 1500kcal men det är bra det också. Syftet med detta är att jag måste se till att bli hungrig och jag vill tvinga mig att inte överäta. Håller jag mig inom ramarna på detta sätt så kommer jag att bli hungrig och jag kommer inte att kunna överäta då 1500kcal eller därunder inte är att överäta. Bästa sättet att banta, är att äta sig mätt. En mätt person småter mindre... tom inte alls och med tiden ändrar man sedan sitt destruktiva beteende till något hälsosamt. Beteendeändringen kan t.ex göras genom fasta rutiner både för ätande och tider med det. Välj din älskringsrätt eller flera och ät dom varje dag till varje måltid. Bryr dig inte om vad andra säger beträffande det man behöver äta, utan gör som du själv behagar. Skaffa sedan kunskaper hur stora dina portioner är kalorimässigt och sänk dem sakta till en nivå så att du går jämt mätt utan sug. Då börjar du gå ner i vikt. Ser du också till att få energi från fett istället för kolhydrater och har lagom med proteiner med, kommer kläderna börja hänga på dig och de sk. i-landproblemen börjar visa sig på alvar. Jag har gjort det, liksom många andra och då kan du också göra det... det är jag bombis på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tiny Tom Posted October 14, 2014 Popular Post Share Posted October 14, 2014 Välskrivet och generöst inlägg McHummer! Låter som en jobbig situation. För att börja med det du måste undvika så är det att du inte ska svälta dig eller äta något "tillfälligt". Nyckeln till framgång på sikt ligger just i att äta på ett sätt som naturligt leder till att man når sin målvikt. Svältkurer och liknande är ju raka motsatsen och där glömmer man just detta att det spelar ingen roll vad som händer och sker under kortare perioder utan det är den där långa sträckan som större delen av "livet" består av som är väsentlig. Spontant tycker jag det mesta av goda råd redan har nämnts bland svaren. Det som jag däremot skulle fundera på i dina kläder är följande: Testa 16:8: Det brukar i princip bara innebära att man skippar frukosten. Experimentera med mer protein på bekostnad av fett: Det känns som du har kört det traditionella LCHF-racet länge nu och då kan det vara idé att lägga mer krut på energibalansen. Där kommer proteinaspekten in vilket i bästa fall kan leda till mättnad trots minskat energiintag. Själv har jag under senare tid snöat in på 500 g kvarg + lightsaft. Det är gott och mättar lagom på kvällskvisten för undertecknad. Fokusera på mer kvalitativ vila: Du nämner att du avslutar kvällen med dumburken. Finns det något annat du uppskattar att göra som ex. att läsa? Det kan vara mer rogivande och du slipper massa input som i regel bara överstimulerar eller matar din hjärna och tankar med omedvetet elände. Skapa en avslappnande kontext dessutom à la levande ljus, lugn musik etc. Det låter kanske löjligt men man vet inte förrän man prövat. Jag har gjort det med postiva resultat en gång i tiden. Fokusera på mer rekreation: Som så många i detta samhälle så har du säkert begränsat med tid. Fundera kring vad du egentligen vill göra. Vad mår du bra av? Gör du detta tillräckligt mycket? I annat fall försök ändra på den situationen. Fokusera på mer välmående: Du snuddar vid att relationen kanske inte är på topp. Sådant brukar ju kunna innebära en alltid närvarande stress eller åtminstone en begränsad potential för att kunna landa och få ladda upp energi. Tänk på hur ni träffades. Vad gjorde ni då? Vad är det som förändrats sedan dess? Vad får dig att må bra i din relation och av din partner? Motsatt, vad uppskattar/uppskattade din partner hos dig och i er relation? Jag är fullt medveten om att den här typen av problem inte alltid är så lätta att få på banan. Men tänk i varje fall på vad alternativet är och om det är värt att verkligen få till en nystart på relation som stärker, ger liv, energi, livslust, värme, kärlek och allt annat smutt som relationer i bästa fall kan ge. Självklart bör du inte vara ensam om detta heller...men någon ska ju börja. Fysisk aktivitet: Börja med någon slags fysisk träning. Du har begränsat med tid, kanske inte tycker om att träna etc. Vad har du då för alternativ? Tja, gör något hemma. Allt du kan, med jämna mellanrum och som ger en skjuts vad gäller fysisk ansträngning och i förlängningen kommer att ge dig fysiska och mentala positiva effekter. Har du ingen aning om vad du ska börja med så tycker jag du ska börja med knäböj. Har du inte flexibilitet eller känner dig väldigt otränad så res dig och sätt dig bara på en stol så många gånger du finner lämpligt. Sträva sedan åt att utöka rörelseomfånget så du till slut skippar stolen och kan göra riktiga knäböjar. Upprepa sedan samma procedur för att få till progressiviteten och öka antalet du gör, hur du gör dem, hur många set du gör, vilan mellan dessa etc. Måndag, onsdag och fredag kan vara något att utgå ifrån. Får du detta på banan så kan du ju senare även komplettera med andra övningar etc. Tillägg: Sträva efter att göra mer saker tillsammans: Har du möjlighet att få barnen att hjälpa till med matlagningen? Kan de vara med när du tränar? Vad kan du och din partner göra mer tillsammans för att underlätta situationen? Finns det möjlighet att ni kan träna tillsammans? Tänk vitt och brett vad gäller detta. Det var alles, högst spontant. Lycka till! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Det du åt igår låter inte som speciellt mycket fett. Eller missade jag nåt av det du skrev? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted October 14, 2014 Author Share Posted October 14, 2014 Tack för alla svar. Jag inser att det är för lite att försöka hålla sig till 1000kcal men det är ett försök att få känna hunger, att verkligen vänta till dess jag är hungrig och bör äta. Vill också känna mättnad på riktigt och alltså äta begränsat och vänta den där kvarten man skall för att se om jag känner mig mätt då. Behöver gränser känns det som då jag annars kan äta två mål mat utan att känna mig övermätt, det är då jag landar på ca. 3000kcal eller mer vissa dagar. Jag har landat på ca. 1500kcal igår och idag blev det dryga 1600kcal, vilket känns rätt bra ändå, jag har fått äta mig mätt eller så jag klarar mig kan man säga, skulle kunnat äta mer men det har räckt och det är det jag är ute efter snarare då jag vill tvinga mig att inte överäta. Idag har jag ätit detta för att få ihop 1640kcal och 105gr F (78%), 83gr P (20%), 9gr K (2%) Skaldeman Ratio ca. 1.55 Frukost: två skivor ost och två skivor kokt medwurst (det låg framme då de andra åt, tog detta till en kopp espresso) hade tänkt köra utan frukost Mellanmål: 80gr parmaskinka, 30gr blåmögelost vid två olika tillfällen på dagen Lunch: 100gr rökt lax, 35gr bladsallad, 90gr romsås (br. franzén, 3.5gr kolhydrat/100gr) Middag: 100gr rökt lax, 35gr bladsallad, 90gr romsås (br. franzén, 3.5gr kolhydrat/100gr) ca. 2 liter vatten Är mycket inne på rökt lax och rökt makrill nu, romsås med egen majonäs, sallad Kör 16:8 någon eller ett par gånger i veckan men kan man köra det alla dagar med bra resultat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bim Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Hej! Här kommer ett, kan tyckas, radikalt förslag. Börja fasta. På riktigt. Inget 16:8 eller 5:2 utan snarare fasta i 24 eller 36 timmar, med vätska givetvis, för att sedan ha en period då du kan äta lchf som vanligt under lika många timmar. Tanken med detta är att få bukt med det du kallar överätning. Att hålla sig till en kalorirestriktion är jobbigt och du kommer att gå runt och tänka på mat hela tiden. Med en riktig fasta har du inget val, du måste hitta på andra saker att göra än att äta. Och nej, det är inte farligt. De första gångerna kommer det att vara jobbigt förstås men om du kör på i 2-3 veckor så kommer det att gå galant efter det. Efter en dag av god mat då du ätit dig proppmätt kommer fastan att snarare att kännas välkommen. Det är en fantastisk känsla att känna sig fri från ätandet. För de energiresurser du redan har räcker utmärkt. Efter en fastedag tror man förstås att man käkar upp en middag värdig en elefant men prova, du kommer att få i dig hälften av vad du brukar. Mättnaden sätter stopp. Det finns bra scheman och lite guidning på den här sidan: http://intensivedietarymanagement.com/patient-resources/ Jag rekommenderar för övrigt att gå igenom bloggen på samma sida från början till slut. Ett tips i all välmening! Men jag tror på radikala förändringar i livsstilen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Jag brukar använda mej av kostbevakningen.se. Om dina beräkningar stämmer så gör inte kostbevakningen det. Jag kanske inte äter alls som jag tror. Nån annan som har koll på detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Tack för alla svar. Jag inser att det är för lite att försöka hålla sig till 1000kcal men det är ett försök att få känna hunger, att verkligen vänta till dess jag är hungrig och bör äta. Vill också känna mättnad på riktigt och alltså äta begränsat och vänta den där kvarten man skall för att se om jag känner mig mätt då. Behöver gränser känns det som då jag annars kan äta två mål mat utan att känna mig övermätt, det är då jag landar på ca. 3000kcal eller mer vissa dagar. Jag har landat på ca. 1500kcal igår och idag blev det dryga 1600kcal, vilket känns rätt bra ändå, jag har fått äta mig mätt eller så jag klarar mig kan man säga, skulle kunnat äta mer men det har räckt och det är det jag är ute efter snarare då jag vill tvinga mig att inte överäta. Idag har jag ätit detta för att få ihop 1640kcal och 105gr F (78%), 83gr P (20%), 9gr K (2%) Skaldeman Ratio ca. 1.55 Frukost: två skivor ost och två skivor kokt medwurst (det låg framme då de andra åt, tog detta till en kopp espresso) hade tänkt köra utan frukost Mellanmål: 80gr parmaskinka, 30gr blåmögelost vid två olika tillfällen på dagen Lunch: 100gr rökt lax, 35gr bladsallad, 90gr romsås (br. franzén, 3.5gr kolhydrat/100gr) Middag: 100gr rökt lax, 35gr bladsallad, 90gr romsås (br. franzén, 3.5gr kolhydrat/100gr) ca. 2 liter vatten Är mycket inne på rökt lax och rökt makrill nu, romsås med egen majonäs, sallad Kör 16:8 någon eller ett par gånger i veckan men kan man köra det alla dagar med bra resultat? Vilket verktyg använder du för att beräkna kalorier, protein, kolhydrater, fett? Jag la in din mat i "min mat" och fick till betydligt fler kalorier än du...Närmare bestämt 2240...Vet inte hur tillförlitlig "min mat" är jämfört med andra alternativ, men det kanske är nåt att tänka på... Du kanske äter mer än du tror... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted October 14, 2014 Author Share Posted October 14, 2014 Mycket intressant att vi får olika värden. Jag skall kolla i era källor imorgon och se vad jag får fram. Jag använder Lifesum på min iPhone och på webben. Tog det tipset från Tommytappar och har litat blint på det. Det är inte mycket av det jag skrivit som borde bli olika. Rökt Lax är väl Rökt Lax oavsett märke, annars kan det vara en orsak till skillnad om man inte får in samma produkt men samma matvara... Jag får se till att ha fler ställen att mata in i några dagar för att kunna jämföra och vara säker. Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Jag tror på Bim...att antagligen är långa totalfasteperioder det du borde fokusera på för att försöka ändra ätbeteendet...kaloriräkning kan vara kul och intressant och se om den ena appen visar andra värden än den andra...men antagligen helt ointressant när det gäller att få igång en varaktig viktnedgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted October 15, 2014 Author Share Posted October 15, 2014 Jag vill egentligen inte räkna kalorier jag trodde nog att jag skulle hålla mig på en viss kcal mängd men jag skall efter att ha läst era inlägg snarare ha det som gränsfunktion just nu en tid så att jag inte äter för stora portioner. Det har fungerat tycker jag, jag skulle nog ätit mer om jag inte hållit igen och jag har kännt mig mätt nog en stund efter maten. Känns mer sunt faktiskt. Jag har inte oroat mig för att det blev mer än jag satt som gräns heller skall jag säga. Jag vill dock inte släppa det än utan kolla hur jag mår på si och så mycket kcal när jag är i Ketos ordentligt och inte får vanligt hunger. Ketosen hjälper mig både med att var pigg och känna mig mättare och jag har gott om fett att mata ketosen med just nu. Jag är motiverad nu det måste jag säga, bara att skriva här och få svar ger ny motivation dag för dag känner jag. Vågen stod på över 115kg i helgen,igår kväll stod den på 113.8kg så nu är jag antagligen på väg att tappa vätska. Jag känner att magen svarar bra på maten jag ätit ett par dagar nu. Idag blir det lax, sallad och majonäsbaserad sås, lite steffo blåmögelost till kaffet är tanken. Jag kör 16:8 idag och äter första målet efter 10:00, siktar på 11:00 snarare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 16:8 varje dag är inga som helst problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted October 15, 2014 Author Share Posted October 15, 2014 Kollar min uträkning mot Kostbevakningen.se också innan jag väcker barnen. Jag fick alltså fram 1640kcal igår. Frukost: två skivor ost Lifesum 108kcal, Kostbev. 116kcal och två skivor kokt medwurst Lifesum 52kcal, Kostbev 51kcal (det låg framme då de andra åt, tog detta till en kopp espresso) hade tänkt köra utan frukost Mellanmål: 80gr parmaskinka Lifesum 198kcal, Kostbev. 196kcal 30gr blåmögelost Lifeseum 129kcal, Kostbev 109kcal vid två olika tillfällen på dagen (här kan det ha blivit fel ser jag, jag har ätit 80gr skinka vid ett tillfälle och osten vid ett annat, inte båda vid två tillfällen) Lunch: 100gr rökt lax Lifesum 210kcal, Kostbev , 181kcal 35gr bladsallad, Lifesum 5kcal, Kostbev 5kcal 90gr romsås 390kcal (br. franzén, 3.5gr kolhydrat/100gr) såsen innehåller 433kcal/100gr, taget från franzens hemsida Middag: 100gr rökt lax Lifesum 210kcal, Kostbev , 181kcal 35gr bladsallad, Lifesum 5kcal, Kostbev 5kcal 90gr romsås 390kcal ca. 2 liter vatten Lifesum: 1697kcal Kostbevakningen: 1682kcal Nu har jag matat in det och får ingen skillnad. Jag gissar att jag uttryckte mig luddigt och att parmaskinka och blåmögelost kan ha tolkats som att jag åt båda de sakerna vid två tillfällen. Nu är det dags att klä på barnen strax och åka till dagis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Hej! Jag är lite i samma sits som du, alltså jag har käkat LCHF länge men står still i vikt. Jag har inte lika stor övervikt, men känner ändå att det är dags att börja skruva på kosten för att se vad jag kan göra. Jag tror också, och det gäller för mig med, att det kan vara läge att dra ut på tiden mellan målen genom någon form av fasta, och att verkligen vänta in både hunger och mättnad. Best of luck 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Jag tror också mer på längre mellan måltiderna och att du verkligen äter dig mätt (och tillräckligt fett) när du äter Själv äter jag under veckorna bara en gång om dagen (middag) och det fungerar jättebra Det finns ingen hunger och det går även bra att träna på fastande mage Tror det är ett bra sätt åtminstone en tid för att verkligen lära sig hur mättnaden och hungern ska kännas i kroppen Man lär sig att man verkligen inte behöver äta och fika efter klockan som de flesta av oss ju gör normalt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Att du har svårt med hunger/mättnadskänslorna kan vara ett tecken på att din kropp har problem med leptinkänsligheten vilket gör det svårt för hjärnan att förstå att fettlagren är fyllda och att du har tillfört tillräckligt med energi med maten. När jag tittar på det du äter så är det mycket av det protein som ger ett högst insulinsvar, mejerier. Mjölkproteinerna ger, påslag av både insulin och glukagon och är känt för att hindra viktminskning. Verkar enligt vissa källor vara värre med produkter som yoghurt, fil mm, varför vet jag inte. Insulinet hindrar frisläppande av fett ur cellerna och det är svårt att förbränna fett du inte har tillgång till. Det kan också förklara varför du blir hungrig också efter en kort tid. Skippa alla mejerivaror du kan, och rikta in dig på att äta protein som är kombinerat med hög fetthalt typ ägg, feta fiskar, fläskkött mm. Smör är dock ok men allra helst ghee där mjölkproteinet är avskummat. Mycket grönsaker som broccoli, blomkål, vitkål, gröna blad (tror jag andra redan har nämnt men ändå...) Nötter kan du äta som fredags- eller lördagsmys. Du behöver högst 1 gr protein/önskad kilo kroppsvikt dvs om du vill väga 80 kilo så är det max 80 gr rent protein om dygnet. Att du är i ketos innebär att kroppen har flexibilitet i bränslet, men kroppen förbränner ändå ca 20/80 av kh resp fett. Energimängden som förbrukas kan vara densamma som vid utan ketos. Då du är viktstabil är du i energibalans. För att du ska kunna minska fettmängden i cellerna behöver alltså totala förbränningen höjas, via t ex styrketräning. Men om du ligger med för höga insulinnivåer så kommer din kropp inte att släppa ut fettet från cellerna så att du kan förbränna det utan istället förbränns det fett som kommer kroppen tillhanda via maten. För att nå viktminskning då är du tvungen att svälta vilket är en sämre lösning. 5:2 kan vara ett sätt att hjälpa kroppen med återställningen och uppgradering av känsligheten. Men kanske det ger en för stor stress på familjelivet. Ett annat sätt är att äta mat som ger det lägsta insulinsvaret. Ett låg insulinnivå ökar leptinkänsligheten eftersom de har samma receptorer som målgrupp. Stress gör heller inget för att gynna viktminskning. Att stressa är inte farligt, det är kroppens sätt att hjälpa dig bort från faran. Att aldrig blåsa faran över och koppla av / återhämta sig är farligt däremot. Om man kan se stressen som en hjälp i nöden så blir heller inte skadorna på kroppen lika stora. De andras tips kan säkert också vara till hjälp. Detta mitt bidrag som jag hoppas kunna vara till hjälp. Du är den som känner vad som funkar för dig och i din situation. Hoppas att du lyckas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Det där med stress, oavsett om det är jäkt, vantrivsel eller kärleksbekymmer, är otroligt hämmande för viktnedgång! Och kanske är det så att just din kropp inte vill ha strikt LCHF? Det kanske passar bättre med paleo-nivåer på kolhydrater och viss kalorirestriktion? Kanske kan du avsluta kvällen framför TVn lite tidigare (även om alla bra program går sent) och köra avslappningsövningar istället för att minska stresshormonerna? Det finns massor av CD att köpa med ledda övningar eller bara rätt sorts musik (60 slag i minuten tror jag psykologerna talar om) på apoteket eller varför inte från new age-inspirerad handel. 4health.se pratar mycket om sömnkvalitét. Varmt lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tiny Tom Posted October 15, 2014 Popular Post Share Posted October 15, 2014 Lite OT men...är det inte osedvanligt hög nivå på det här forumets kunskapsnivå nu jämfört med i begynnelsen? Inte bara substansmässigt utan även kul med alla olika infallsvinklar. Betraktar man svaren bara i den här tråden så är det ju både spets och bredd så det förslår. Jag tycker vi fortsätter så! Bra där alla...och lycka till med att få till fortsättningen McHummer! Uppdatera gärna framöver! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Ser att ni diskuterat stressreduktion som hjälp vid viktminskning. Här kommer några förslag. Stressreduktion ljud Det verkar även finnas forskning på att om man utsätter hjärnan (via öronen) för 2 frekvenser (t.ex. 505 Hz och 495 Hz) så kommer man in i alpha-vågornas område = 505-495 = 10 Hz vilket motsvarar det en skicklig meditatör åstadkommer under meditation. Det motsvarar det område man är i precis innan man somnar. Kraftig stressreduktion åstadkoms raskt. Tror det finns appar... Kan även användas av idrottsmän för att lättare komma in i zonen. Fungerar det? Inte en blekaste aning, men värt att prova. Värt att betänka i sammanhanget är att jazz och klassisk musik är avslappnande enligt många (studier?) och man skulle kunna tänka sig att dissonansen i akustiska instrument har samma effekt som lekandet med frekvenserna ovan. Edit: Det fanns appar, ta t.ex. och ladda ner "Brain control wave" från Barami Soft (iPhone). Där kan man välja mellan Delta, Theta, Alpha osv. och börja laborera. lätt motion (testat av mig). Fungerar mkt väl. 130 slag per minut i mellan 30 och 40 sekunder Tillskott (testat av mig). Fungerar mkt väl. Theanine, Glycine, Magnesium etc. Meditation (testat av mig). Fungerar mkt väl. Kräver rejält med övning. Kanske kan fungera tillsammans med ljud ovan. Rejält med sömn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Annika Rane Posted October 15, 2014 Popular Post Share Posted October 15, 2014 Lite OT men...är det inte osedvanligt hög nivå på det här forumets kunskapsnivå nu jämfört med i begynnelsen? Inte bara substansmässigt utan även kul med alla olika infallsvinklar. Betraktar man svaren bara i den här tråden så är det ju både spets och bredd så det förslår. Jag tycker vi fortsätter så! Bra där alla...och lycka till med att få till fortsättningen McHummer! Uppdatera gärna framöver! Satt precis och tänkte detsamma när jag läste igenom tråden. Vilken fantastisk kunskapsbank det finns i detta forum! Visst har väl Kostdoktorn samlat på sig de skarpaste följarna i LCHF-världen 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted October 16, 2014 Author Share Posted October 16, 2014 Tack återigen för alla svar. Gårdagen gick bra tycker jag. Jag körde 16:8 och åt vid 11:00 och sedan vid ca. 18:00. Jag hann bli hungrig till dess men jag tänkte på att jag var inte värst hungrig vid 16-17 tiden så nog mättar maten som den skall. Jag åt ungefär som dagen innan och fick i mig ca. 75% fett, och 72gr protein och 7gr kolhydrater. Jag skall ligga lågt på protein som ni föreslår, högst 1gr per önskad kroppsvikt och jag skall försöka hålla mig under 10gr kolhydrat och ha en bra skaldeman ratio. Det blev dryga 1600kcal igår också och vågen har nu stannat på 113.7 två dagar i rad efter att tidigare ha varit på över 115kg i flera dagar, så nu har en del vätska gått ur. Jag är i låg till moderat ketos, förväntar mig högre ketos ikväll eller imorgon. Lite huvudvärk och det smakar illa i munnen som det brukar då man går in i ketos. Jag har ett problem i helgen, på Söndag skall vi iväg på en resa. Det blir Hotell och sedan hela dagen på vägen på Måndag. Jag har talat med hotellet och bett om kött, sallad och en fet sås, vi får se vad de lyckas med. Jag fortsätter att köra strikt hela veckan nu fram till dess i alla fall. I värsta fall blir det en "bump in the road" på söndag med för lite fett, jag tänker inte äta kolhydrater bara för att det ställs fram på bordet så den biten är jag lugn med. Känner mig mycket motiverad nu. Idag skall jag prova att äta något litet bara vid 11:00 och se om jag kan hålla mig fram till sen eftermiddag och då äta ett något större mål för att sedan inte äta mer idag. Skall känna efter på hungern lite ikväll tänkte jag. Det blir också bra att mäta ketosen ikväll då jag inte ätit på ett tag. Jag har läst att Ketonix:en jag använder påverkas av att man nyligen ätit eller druckit kaffe, vin etc. Jag skall mäta morgon innan kaffet och sen kväll långt efter maten tänkte jag. Hoppas på bra Ketos och en kick av förbränningen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Jag blev lite förvirrad när jag läste vad du åt igår. Du skrev % på fettet och gr på protein och kolhydrater. Var det kanske skrivfel?? Om det skulle vara 75 gr fett så tycker i alla fall jag att det låter lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted October 16, 2014 Author Share Posted October 16, 2014 Nej, det var 75% fett. Jag försöker hålla mig till 75% Fett, 20% Protein och 5% Kolhydrat (eller mindre). Jag konstaterade på det lite röriga sätta jag skrev att jag lyckats att hålla mina 75% Fett och sedan redovisade jag Gram i Protein och Kolhydrat då jag samtidigt försöker hålla nere Proteinet nu efter att ha läst kommentarer här till högst ett gram per kilo önskad framtida kroppsvikt och jag var även nöjd med kolhydraterna då de legat under 10Gram. Helt klart lite ihopblandning av enheter, jag skulle slagit isär det mer i texten inser jag. Nu är klockan snart 14:00 och idag har jag ätit än så länge 6gram Kolhydrat, 41gram Protein och 87gram fett, det ger en uppdelning i procent på: 81%F, 17%P och 2%K Jag kan kosta på mig lite mer Protein senare om jag vill man jag skall känna på hungern ikväll som sagt och just nu är jag inte hungrig alls, jag tror jag kan klara mig utan en stor måltid till idag utan problem. Kanske äter jag lite rökt lax bara med sallad sen vid behov och kör sen 16:8 till imorgon förmiddag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Då är jag med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Jag har ett problem i helgen, på Söndag skall vi iväg på en resa. Det blir Hotell och sedan hela dagen på vägen på Måndag. Jag har talat med hotellet och bett om kött, sallad och en fet sås, vi får se vad de lyckas med. Det går alldeles utmärkt att hålla en bra kost när man bor på hotelll. Bor själv på hotell relativt ofta (ca 60 dagar/år). Under själva transport resan brukar jag inte äta något, det blir någon slags fasta. När jag bor på hotell brukar mitt huvudmål vara frukost. Frukost på hotell är oftast buffe och man kan äta ägg, bacon, skinka, grönsager, fröer, majonäs. Detta brukar finnas på de flesta frukost buféer. Till luch brukar jag äta på jobbet, vilket blir sallad med något kött, t.ex. kycklingklubba. Till middag varierar det en del, ibland äter jag ingenting (fasta), ibland köper jag nötter och äter, ibland äter jag det hotellet har att bjuda på. Ibland beställer jag sallad, typ cesarsallad. Ibland beställer jag någon av huvudrätterna. Jag brukar sikta på en köttbit och ta den maträtt där de har den fetaste såsen. Jag brukar säga till att de ska byta ut potatisen/riset mot grönsaker. Man brukar få in lite bröd med en smörklick, det är bara att skippa brödet men använda smöret och lägga det på köttet, alltså använda smöret som kryddsmör. Angående tid och träning. Om man tränar smart behöver man i princip ingen tid alls till träning. Personligen tränar jag oftast bara några minuter / dag. Det viktiga är att göra det kontinuerligt, samt att använda rätt träningsmetod. En vanlig dag gör jag två eller tre olika styrke-övnignar med egen kroppsvikt. T.ex. benbör och armhävningar. Det brukar vara avklarat på 5 minuter. Så om du har tight om tid rekommenderar jag samma approach. Även om du bara skulle träna 1 styrkeövning / dag, vilket i praktiken innebär 1 minut / dag, så tror jag du skulle få hälsofördelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Idag skall jag prova att äta något litet bara vid 11:00 och se om jag kan hålla mig fram till sen eftermiddag och då äta ett något större mål för att sedan inte äta mer idag. Skall känna efter på hungern lite ikväll tänkte jag. Det blir också bra att mäta ketosen ikväll då jag inte ätit på ett tag. Angående fasta och hungerkänslor. Jag kan tycka att det är enlkare att inte äta än att äta lite. Jag är faktiskt imponerad hur lite hungrig jag är när jag fastar, och hur mätt man blir måltiden efter en fasta. Vanligvis brukar jag äta lunch och middag. Jag är dock aldrig hungrig vid lunch, utan äter det för att det är socialt. Ibland hoppar jag över lunchen, då har jag reflekterat över att jag inte blir hungrig under dagen. Jag har intrycket att jag är mindre hungrig de dagar jag inte ätit lunch. Sen brukar jag bli mätt på mindre mat när jag äter mitt kvällsmat. Du kan ju testa hur du reagerar på och hoppa över både frukost och lunch, dvs. fasta ca 23 h / dag. Det jag har upptäckt med hungerkänslor är att hunger går över (gäller i alla fall för mig med LCHF kost). Har jag inte ätit på ett tag så kan jag få hungerkänslor, men efter ca 10-20 minuter går de över. Då kan jag känna mig mätt, trots att jag inte ätit något. Jag har även gjort några lägre fastor, upp mot 5 dagar. Det va samma sak där, jag kunde bli hungrig, men aldrig vrålhungrig, som går över inom 20 minuter. Trots att jag inte ätit på flera dagar så va det perioder där jag kände mig mätt, typ proppmätt. Att vara utan mat handlar för mig mer om psykologi än om hungerkänslor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Till Vältränad nörd. När du skriver att det är enklare att inte äta än att äta lite och att vara utan mat handlar för dej mer om psykologi än om hungerkänslor då ringer alla varningsklockor i mitt huvud. Vår dotter hade anorexi i 10 år. Att trycka ner hungerkänslor var precis vad hon gjorde. Och efter ett tag försvinner hungern. Men det betyder naturligtvis inte att det är nåt bra. Kroppen går in i svält. Att inte äta på flera dagar har inget med LCHF att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Till Vältränad nörd. När du skriver att det är enklare att inte äta än att äta lite och att vara utan mat handlar för dej mer om psykologi än om hungerkänslor då ringer alla varningsklockor i mitt huvud. Vår dotter hade anorexi i 10 år. Att trycka ner hungerkänslor var precis vad hon gjorde. Och efter ett tag försvinner hungern. Men det betyder naturligtvis inte att det är nåt bra. Kroppen går in i svält. Att inte äta på flera dagar har inget med LCHF att göra. Kan förstå att du reagerar på det jag skriver, speciellt eftersom du har haft en dotter med anorexi. Så jag kan göra några förtydligande. Tar man mediciner ska man inte fasta utan översyn av läkare. Har man haft, eller tro sig ha tendenser till ätstörningar är fasta inget man bör göra. Nu har jag egentligen ganska dålig koll på anorexi och ätstörningar. Men jag har fått för mig att man då brukar ha en problematisk syn på sin vikt/kropp samt problematisk inställning till mat. Nu har jag inga sådana problem utan har ett väldigt avslappnat inställning till både min kropp och min mathållning. Att vara utan mat är inget jag tror är skadligt, människan har under evolutionen varit tvungen att anpassa sig till perioder utan mat. Har även märkt själv att det till och med kan ha positiva effekter att vara utan mat. Det finns även kliniker som behandlar västerländska sjukdomar med hjälp av fasta. Det jag tror gör att det inte är hälsosamt med ätstörningar är att man får i sig för lite näring samt att man förlorar muskler. Det är inte hälsosamt. Ska tillägga att jag vanligtvis inte är utan mat flera dagar i sträck, det är något jag har testat två gånger. Att göra lägre fastor bör men heller inte göra för ofta, men jag kan tänka mig att en 5 dagars fasta / år kan vara hälsosamt. Efter att jag har gjort ett par av sådana här fastor har jag faktiskt fått ett mer avslappnad inställning till mat för att jag har fått en större förståelse för hur min kropp fungerar. Sen lyssnar jag alltid till vad min kropp säger och litar på min kropps signaler. Här är en definition på svält enligt wikipedia: "Svält är en allvarlig näringsrubbning som är följden av uteblivet intag av energigivande och livsnödvändiga näringsämnen under längre tid." Eftersom fasta under begränsad tid inte ger några näringsrubbningar samt är under en begränsad tid så är det inte svält. Att under en längre tid försöka begränsa sitt näringsintag så att man förlorar muskler samt får i sig för lite näring är däremot skadligt. Man ska skilja på fasta och svält, det är stor skillnad. Fasta under lång tid kan däremot leda till svält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Ja, du har dålig koll på anorexi och ätstörningar för en stor del är att man fullständigt saknar sjukdomsinsikt. Den som är sjuk på annat sätt söker oftast läkare, men en anorektiker gör inte det eftersom hon eller han inte ser sej som sjuk. Det är bara ett av problemen med den sjukdomen. För hur hjälper man nån som inte ser sej som sjuk? Okej att det funkar för dej, men man ska aldrig uppmuntra någon man inte känner till så lång fasta. Sen förstår jag inte hur du kan få i dej den näring du behöver med fasta 23 h / dag. Och hur lång tid man kan fasta utan att det blir svält tror jag är individuellt. Det jag vet är att dottern åkte på en rejäl influensa och inte orkade äta speciellt mycket på ca 2 veckor. Det var början för henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Nu ska jag måla fan på väggen. Att anorektiker hittar till detta forum är jag övertygad om därför att anorektikern hela tiden letar efter ursäkter och argument för att inte äta. Dom tänker ungefär så här: Titta där, någon mer som får positiva effekter av att inte äta. Det var väl det jag visste.Vad som står före och efter spelar ingen roll. Dom plockar ut det som passar. Dessutom är dom redan innan övertygade om att dom klarar sej utan mat. Det är bara omgivningen som har problem med att dom inte äter. Som jag ser det kan en längre fasta mycket väl vara den utlösande faktorn för en ätstörning. Vilka som drabbas kan man inte veta i förväg. Mina två senaste inlägg har kommit långt från ämnet, men jag var tvungen att skriva dom ändå. Hoppas alla förstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts