Bengt Nilsson Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Demenscentrum berättar om en ny kort "bok" om demens. Författare är Johan Fastbom, Stefan Fors och Martin Lövdén "Om åldrande och minne på åtta sidor Vad händer med hjärnan när vi åldras? Kan man skydda sig mot demenssjukdom och i så fall hur? Det är frågor som tas upp i en färsk sammanfattning från Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE). Den korta faktaspäckade Åldrande och minne är på åtta sidor och presenterades vid ett frukostseminarium den 10 oktober. Författare är professorerna Johan Fastbom och Martin Lövdén samt fil dr Stefan Fors, samtliga verksamma som forskare vid Aging Research Center i Stockholm." Läs vidare på Demenscentrum Länk till bokhandel (gratis nedladdning som pdf) Ladda ned som pdf (8 sidor) Se intervju med professor Martin Lövdén Se även Boktips: "Stoppa Alzheimers nu" av Bruce Fife 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Intressant läsning. Synd att de sitter fast med gamla föreställningar om mättat fett. Detta lilla stycke är allt som nämns om kosten. Inte ett ord om sockrets negativa effekter :-( Suck! "4.9 Kostfaktorer Effekten av närings- och kostfaktorer på kognitivt åldrande och risken för demens är svår att studera och resultaten spretar, men det är idag relativt etablerat att en kost som bidrar till en bättre blodkärlshälsa också minskar risken för att insjukna i demens i hög ålder (Fratiglioni & Qiu, 2013). Det innebär att man ska undvika mättat fett och öka intaget av fleromättat fett. Positiva effekter av kostmönster som innehåller högre intag av nötter, grönsaker, frukt och fisk och lägre intag av fettrika mjölkprodukter, rött kött och smör är i linje med dessa slutsatser. Resultaten kring effekten av kosttillskott är dock mycket blandade och visar även ibland på negativa effekter, vilken gör att det idag inte går att rekommendera kosttillskott om inte en brist är konstaterad (Morris, 2012)." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Håret reste sig på mig (av fasa) när jag läste om läkemedelsanvändningen hos gamla: "i genomsnitt 10 läkemedel per person på äldreboende (Fastbom, 2006). Detta fenomen kallas polyfarmaci. Polyfarmaci ökar risken för biverkningar, för att läkemedel förstärker eller försvagar varandra ökar och för att patien- ten inte följer ordinationen. Alla dessa effekter kan negativt inverka på kognitiv förmåga." För egen del äter jag inget och har inte gjort på åratal , inte ens huvudvärkstabletter, undrar om jag får börja direkt med så många sorter när jag rullar in... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts