Jump to content

Dålig ork


Tjossan
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ätit LCHF i två veckor. Tränar 3-4 ggr i veckan, både styrka och kondition.

 

På dessa två veckor har jag gått ner ca 2,5 kr (vilket jag iofs inte behöver). 

 

Jag orkar numera ingenting på passen. Blir även trött i benen av att gå upp för trapporna 3 våningar... I går var jag på bodypump och de vikter som jag vanligtvis orkar enkelt hade jag inte ens chans att klara. 

 

Är det muskelmassa jag förlorar? Hur ska jag göra för att orka: Äta mer fett? Mer protein? 

 

Känner mig inte det minsta trött i övrigt. Det är bara mina muskler som inte svarar.

Link to comment
Share on other sites

Det tar ett tag innan musklerna har fattat att du bytt bränsle. Kallas övergångsbesvär och du kommer att få en nystart sen. Se till att du dricker tillröckligt och får i dej salt så du inte får dimhjärna också. Så länge du äter tillräckligtmed protein tappar du inte muskler.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

For intensiva pass (=mycket mjölksyra) kan du behöva ladda med lämplig mängd kolhydrater innan. Om du laddar ungefär lika mycket som du bränner på passet så blir det fortfarande low carb.

 

Tills du har anpassat din kropp för fettdrift skulle jag dock rekommendera att du bara tränar lugna konditionspass och möjligtvis styrka med få reps.

Link to comment
Share on other sites

Tjossan,

 

Problemen du beskriver är mer regel än undantag. Grundläggande ketoadaption tar i regel 3-4 veckor medan ketoadaption bortom detta, ex. som möjliggör mer produktiv träning för mig tog 3-4 månader (och jag vet andra som det tagit längre tid för).

 

Ett alternativt sätt att möta detta är att gradvis trappa ned kolhydratmängden över tid istället för den "cold turkey"-variant som sannolikt är mer vanlig à la Atkins induktionsfas. Sannolikt är detta också bättre ur de flesta perspektiv.

 

Sist och kanske inte minst så kan det vara så att du som tränande oavsett fullgången ketoadaption behöver mer kolhydrater än den som inte tränar. De vanliga vägar att gå för att lösa detta är antingen att du helt enkelt äter mer kolhydrater under träningsdagar (och då bara de dagar du verkligen upplever att du behöver det) eller anammar något liknande "cyclic ketogenic diet" (CKD) eller "targetted ketogenic diet" (TKD). Experimentera!

 

CKD:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_ketogenic_diet

 

TKD:

http://www.bodybuilding.com/fun/sclark86.htm

 

Personligen tycker jag det kan ha sina poänger att göra en fullgången ketoadaption på det strikta viset eftersom då har du en gedigen grund att stå på vad gäller beteende, det praktiska etc. Sedan blir det lättare att gå åt andra hållet genom att öka intaget av kolhydrater enligt de metoder som finns och rekommenderas...eller vad du experimenterar dig fram till.

 

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Åh, tack för alla svar! :)

 

Jag har inte dragit ner på mängden grönsaker, utan äter mycket av det (dock ingen frukt). Får jag tillräckligt med kolhydrater där?

 

Vad skulle vara vettiga kolhydrater annars? Innan jag kapade helt åt jag matkorn, mathavre, knäckebröd, osötat fullkornsrågbröd osv men inga snabba kolhydrater i vardagen. (Skulle nog säga att jag tidigare i mångt och mycket följde Pauluns LCHQ, fast med lite mer kolhydrater.)

 

Anledningen till att jag frågade om fettet är att jag har svårt att äta stora mängder mättat fett (för jag får sura uppstötningar). Däremot äter jag rikligt med ägg, olja, avokado, majonnäs osv, men det kanske inte ger mig en tillräcklig fettmängd?

 

Kanske ska gå tillbaka till min tidigare LCHQ-diet? :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har ätit LCHF i två veckor. Tränar 3-4 ggr i veckan, både styrka och kondition.

 

På dessa två veckor har jag gått ner ca 2,5 kr (vilket jag iofs inte behöver). 

 

Jag orkar numera ingenting på passen. Blir även trött i benen av att gå upp för trapporna 3 våningar... I går var jag på bodypump och de vikter som jag vanligtvis orkar enkelt hade jag inte ens chans att klara. 

 

Är det muskelmassa jag förlorar? Hur ska jag göra för att orka: Äta mer fett? Mer protein? 

 

Känner mig inte det minsta trött i övrigt. Det är bara mina muskler som inte svarar.

Grattis, det betyder att du är i ketos!  :)  :unsure:  :wacko:  :blink:

 

För övrigt se TTs svar!

 

Det är så himla enkelt att det faktist är glukosbrist du känner av! :o

 

Dina muskler blir förvägrade den mängd glukos de tidigare fick, det mesta går till hjärnan, det är en metabol anpassning, därför är du bara trött i musklerna.

 

Och det betyder då att dina muskler hade en rudimentär fettoxidationsförmåga, det är främst denna som du skall öka.. främst för uthållighet!

 

Du äter nog fett så det räcker, det är musklerna som inte har anpassats sig ännu för hög fettoxidation.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haha! Rustningen kan jag känna av. Konstig upplevelse på passet igår: det gick OK i början, sen la musklerna av helt plötsligt och blev som spaghetti utan förvarning. Har aldrig upplevt något liknande.

 

Får fråga de närmaste då hur andedräkten är. ;) Har inte märkt något själv. Men kan man gå in i ketos så snabbt? Jag har inte varit slavisk precis. Var på kalas i helgen och där blev det en och annan carb.

Link to comment
Share on other sites

Efter två veckor så är du rätt garanterat i ketos!

 

Det brukar ta 3-4 veckor innan hjärnan uppreglerat sina ketolysensymer.. så den kan ta uppemot 70% av sin energi från ketonkroppar.. då får du litta mer glukos över till annat!

 

Men.. musklerna kan oxå använda ketonkroppar, men de har rätt lite kapacitet för ketolys.. så där kan det ta upp till månader för vissa dåligt tränade innan fettoxidationen ökar.

 

Man pajar den direkt kan man säga.. men det är inte oreparabelt/man behöver inte börja om.. utan det är vad du äter i snitt under en längre period som ställer in din homeostas och metabolism för att fungera på det du äter.

 

Ketos i sig är inget att sträva efter, det är mer ett symptom på att du äter rätt lite kolhydrater och förlitar dig sålunda inte så mycket på blodsocker som energi.

 

Du verkar vara en som tränar, för dig går det antagligen snabbt att ställa om, max 1-2 månader innan musklerna reagerar som innan.. kanske tillomed en bättre utållighet!

 

Har du någon när o kär så brukar de inte rädas intima saker, be att få andas på denne och bedöma vad det luktar.. främlingar skall man inte utsätta för sådant!

Link to comment
Share on other sites

Tack! Skönt att höra. ? Är en sån som gärna går in i allt till 100% och inte vill förstöra det som jag har på gång/byggt upp. Allt eller inget liksom. Men samtidigt vill jag kunna baka pizza med ungarna på helgen - om du förstår vad jag menar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pröva Meatza.. så får ungarna en ny favorit!

 

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=952

 

Det du kan tänka på med träningen är att så gott som all anaerob träning kör slut på glukosen, så kör lite mer uthållighet ett tag tills fettoxidationen kommit igång ordentligt!

 

Ketos är ett magiskt ord.. dock så är det en naturlig biologisk/metabol process som tyder på att man äter mindre mängd kolhydrater än kroppens omedelbara behov av glukos för stunden/dagen!

 

Senare, när du är bättre omställd kan du köra CKD eller TKD, dvs cykla in lite mer kolisar någon dag i veckan för det där extra rycket i träningen eller ta in lite extra vid speciella situationer.. eller så äter du bara riktig mat med lagom av bra kolhydratkällor och kör på (SKD)!

 

Det går alldeles utmärkt att äta allt fett man behöver för att vara i full ketos utan att gå ner ett gram.. om man så behöver!

Link to comment
Share on other sites

Meatzza ska jag testa! Tack för tipset! ? (Sån där med ägg och fibrex är inget kul...)

 

Och tack för alla svar! Det här är ju jätteroligt och jag har lärt mig massor. Ska bli spännande och se om bodypumpen imorgon blir likadan som igår. ? Och om jag vågar hålla samma vikter. ?

Link to comment
Share on other sites

 

Alex_, on 15 Oct 2014 - 22:48, said:

snapback.png

Det trodde jag med! Att man då fått kroppen att funka som en effektiv fettbrännande maskin? 

Jaa.. då vore det sjutton om inte kroppen förbrände fett!

 

Ok cool. Du fick det att låta som något icke eftersträvansvärt men då missuppfattade jag

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok cool. Du fick det att låta som något icke eftersträvansvärt men då missuppfattade jag

Den mesta fettförbräningen sker genom betaoxidation.. ketos innebär snarare att man äter såpass lite kolisar att blodsocker och insulin är lågt och platt att det gynnar lipolys, betaoxidation, ketos, glukoneogenes!

 

Och var den nivån ligger är rätt individuellt.. många behöver inte ens vara i ketos för att ha en hög och bra fettförbräning!

 

En sak är säker.. är man i ketos så lär kroppen vara tvungen att använda en hel del fett som energi.. gäller även kaloribantare!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aha tack.. jag ska läsa på mer om det där!

 

Jag gjorde en snabb koll på Wikipedia ang ketos och ketogen kost:

 

"Ketogen diet har använts vid behandling av epilepsi hos barn och vuxna. Hos dessa barn och hos vuxna med diabetes har påvisats ett samband mellan ketogen diet och ökad förekomst av uttorkninghypoglykemi, kräkningar och diarré, bukspottkörtelinflammationhyperurikemiosteopenikardiomyopatimagnesiumbrist ochhyponatremi, och efter långvarig diet (över ett år) med njursten, återkommande infektioner, hyperurikemihypokalemiacidos, och hyperkolesterolemi. Några patienter med epilepsi som behandlats med ketogen diet har avlidit av dieten.[4][5]"

"Det finns indikationer på allvarliga risker med en långsiktigt (mer än ett år) kolhydratfattig kost, bland annat negativa förändringar i humör och kognitiva funktioner."

 

Den texten är i behov av uppdatering väl.? Det måste vara den gamla synen på lågkolhydratkost hoppas jag...? :)

Link to comment
Share on other sites

Eh.. ja det skulle nog kunna uppdateras.. speciellt som SBU godkänt lågkolhydratkost som säker och enligt vetenskap mot fettma och diabetes!

 

Det där är någon av CEAs supportrar som lagt in! 

 

Hon förordar sina egna spenatpiller i stället!  :lol:

 

Och det som SBU säger är det som gäller såsom vetenskap och beprövad erfarenhet för sjukvården!

Link to comment
Share on other sites

Aha tack.. jag ska läsa på mer om det där!

 

Jag gjorde en snabb koll på Wikipedia ang ketos och ketogen kost:

 

"Ketogen diet har använts vid behandling av epilepsi hos barn och vuxna. Hos dessa barn och hos vuxna med diabetes har påvisats ett samband mellan ketogen diet och ökad förekomst av uttorkninghypoglykemi, kräkningar och diarré, bukspottkörtelinflammationhyperurikemiosteopenikardiomyopatimagnesiumbrist ochhyponatremi, och efter långvarig diet (över ett år) med njursten, återkommande infektioner, hyperurikemihypokalemiacidos, och hyperkolesterolemi. Några patienter med epilepsi som behandlats med ketogen diet har avlidit av dieten.[4][5]"

"Det finns indikationer på allvarliga risker med en långsiktigt (mer än ett år) kolhydratfattig kost, bland annat negativa förändringar i humör och kognitiva funktioner."

 

Den texten är i behov av uppdatering väl.? Det måste vara den gamla synen på lågkolhydratkost hoppas jag...? :)

 

Om ovan stämt hade jag varit död för länge sedan :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...