Sigurdur Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 "Buffén" damp just ner i lådan. Jag är av uppfattningen att de behandlat var och varannan kosthållning - utom LCHF. Först så trodde jag att de var rädda att folk skulle handla mindre (av HCLF-produkter) och att de undvek att skriva om LCHF därför, men, de skriver ju om "veggomat", som det heter numer, snarare än "vegomat", vilket är jättebra för alla veggetarianer som vill äta veggetarisk mat med bara veggetabilier (...). Så att skriva om 1 kost som utesluter vissa livsmedel (animalier) tycks ju inte vara något problem sett till lönsamheten. Hur är det fatt rent statistiskt? Hur många i Sverige äter enligt LCHF i någon mån (alltså från strikt till liberal), jämfört med antalet veggggetarianer? Artiklar om stadsmänniskor som är helt förundrade över naturen och som numer lever sin dröm, lever sin dröm, lever sin dröm... Ett 6-sidigt reportage om veggggetarisk mat. Ett kockens-bästa-tips: Laga lite mer mat så att det räcker till dagen efter! Wow, en sådan uppenbarelse. Sedan 3 sidor med totalt 10 varianter av ärt-biff. Därefter följer 6 sidor om pumpa. Är det här representativt för hur vanligt folk äter? I så fall blir jag förvånad. Jag, som drack 100 gram smör till frukost kl 12 idag. När de först började med sina "För alla"-rutor så tyckte jag att det var lite löjligt. Det är väl bara för alla ägg/mjölk/gluten/laktos/nöt-allergiker att läsa receptet, det måste man ju göra ändå om man vill laga rätten och göra inköpen, eller...? Men nu tycker jag att det fortfarande är löjligt då, med tanke på receptens inte sällan höga kolhydrat-, framförallt sockerinnehåll, det inte finns en ruta som anger lämpligheten för diabetiker/överviktiga/sockerberoende/sockermissbrukare/deprimerade/pcos:are/younameit, d.v.s. alla som skulle kunna må bättre av att dra ner på sockret. Buffé var roligare förr. När recepten på kötträtter/vegggetarisk mat inte hade förhållandet 1:20, och jag ännu inte hade förstått hur dåligt det är med socker i mat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Förr bläddrade jag igenom Buffé, men det gör jag inte längre. Den går direkt i pappersinsamlingen. Fast jag tror inte att jag någonsin har lagat något från den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Lite OT men, nyfiken. Hur märks rawfood/vegan-trenden i er stad? här i Halmstad poppar det upp lite av varje... butiker och fik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 15, 2014 Author Share Posted October 15, 2014 Jag brukar inte märka av trender förrän de enligt mig dött ut, så jag är fel person att fråga. Jag antar att det här är enda sättet - någon tidning/blogg som inte sällan primärt görs av Stockholmare som är mer intresserade av trender just för sakens skull, snarare än hälsa eller smak. Överviktiga, diabetiker och andra som köper rå agavesirap och liknande för att det är lite trendigt, och sedan så står burken där (med den jättetjusiga etiketten) och de vet inte vad de ska ha det till. Ett annat exempel är trenden med kosttillskott, en del köper O3 tillskott (jag tar det själv och har skäl till det) utan att veta mer än att "någon sa att det är bra..." och kollar man på burken deras så står det att den innehåller O3-6-9 med ett förhållande på nära nog 1:1:1. Jamen, frågar jag, behöver du tillskott av O6 också? Ja, det är ju O3 svarar de, som om det vore samma sak, suuuuuck. Det är väl det jag stör mig på - trendhoppande överhuvudtaget, av/på, av/på, bara för trendens skull, och jättemånga tänker inte ett uns längre än så. När jag gick i gymnasiet så var det en tjej i klassen som var vegan - för att det var trendigt den hösten. Hon skapade och fick mycket uppmärksamhet kring detta, och det var väl det hon ville. Hon poängterade att hennes kläder inte var av skinn, utan minsann av PVC! Inte så miljövänligt precis. Flera på skolan hängde på - ett par veckor. Själv så tyckte jag att det var rätt löjligt då hon utöver PVC:n rökte cigaretter - som testas på råttor. Så hon var knappast intresserad av varken hälsa eller etik - något jag ser hos många vegetarianer, tyvärr. Efter något år fick hon lägga av med vegetarisk kost, hälsan gav vika på flera sätt så det höll inte i längden. Men jag tror att just den tjejen åt en väldigt dålig, näringsfattig kost också (bara vitkålssallad på lunchtallriken i skolan, dag ut och in) - för att vara vegansk, om nu det säger något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Jag har för något år sedan skrivit och frågat varför de inte tar upp LCHF-recept i tidningen Buffe, tyvärr minns jag inte svaret idag Men personligen tycker jag att Buffe många gånger har lite roliga recept som man med lite fantasi kan göra om till mera LCHF - vänliga varianter, och tillbehör. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Nä, det är bara att riva ut ev bonuscheck och hiva resten i återvinnings-bingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Tack Syster för den kommentaren. Man kan ju använda sin fantasi och få lite inspiration. Dricker man 100 gram smör till frukost kl 12 så kanske det är lite fantasi som saknas Lägg till 100 gram smör till valfritt recept istället och ta bort de värsta kolhydraterna så kommer man kanske en bit på vägen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 ICA Buffe är utmärkt med bra papper att ha som underlägg när man äter sitt fläsk stekt i smör! Lite som engångs tallriksunderlägg! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 15, 2014 Author Share Posted October 15, 2014 Markus Så att våga testa på att bränna fett på det mest effektiva och kontroversiella sättet som finns, är att sakna fantasi, jojo... Har du sett vad medelsvensson äter - varje dag? Har du sett hur många som släpar hem färdigmat och shakes - varje dag? Fantasi så det sprutar ur öronen, men det beror väl på vad man jämför med. Vad åt du själv till frukost? Ska jag gissa på syltad regnbåge med rostat hö? Duck a l´orange med torkad prästkrage? Hönökaka med hushållsost och Lätt&Lagom? Fantasin tycks funka hyfsat ok här du. Vidare om man lägger till 100 g smör till en torr ärtbiff och tar bort ärtbiffen så får man... smör Tusen tack för det fantasifulla receptet! Jag testar det till frukost i morgon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts