Jump to content

omställningsbesvär

frida.g

Recommended Posts

Ville bara höra hur era omställningsbesvär var?

Jag har ätit LCHF i 1 vecka och har sedan i lördags, två dagar sedan, haft ont i huvudet. Idag är jag illamående, lite snurrig och noll matlust. Har med mig matlåda till skolan

men bara tanken på att äta min gräddiga gryta får mig att kväljas. Känns nästan så att jag vill kräkas..
Annars är jag fortfarande ganska pigg även fast dessa symptom inte precis gör mig mest effektiv i mitt plugg. Antar att allt det här är en omställningsfas, men klart man funderar.
Man är ju inte van att ha såna här syptom utan att det är nått " allvarligt"

Jag har ätit LCHF i 1 vecka och har sedan i lördags, två dagar sedan, haft ont i huvudet. Idag är jag illamående, lite snurrig och noll matlust. Har med mig matlåda till skolan

men bara tanken på att äta min gräddiga gryta får mig att kväljas. Känns nästan så att jag vill kräkas..

Annars är jag fortfarande ganska pigg även fast dessa symptom inte precis gör mig mest effektiv i mitt plugg. Antar att allt det här är en omställningsfas, men klart man funderar.

Hej!! Det låter precis som omställningsfasen även om jag inte hade huvudvärk utan mer dödstrött och kände oxå det där att jag ej va hungrig ganska snabbt.Fortsätt och glöm ej dricka riktigt.Lycka till de vänder snart :)

Hej!! Det låter precis som omställningsfasen även om jag inte hade huvudvärk utan mer dödstrött och kände oxå det där att jag ej va hungrig ganska snabbt.Fortsätt och glöm ej dricka riktigt.Lycka till de vänder snart :)

Ok! Lite jobbigt att vara i skolan bara och alla undrar varför jag inte äter lunch.. vet inte om jag kommer bli superhungrig för att jag hoppar över den nu. Är det osmart att hoppa över lunchen ifall man inte är sugen? Eller ska man bara lyssna på kroppen och ta matlådan senare

Jag ställde samma fråga i början på min resa.Kanske blir du rejält hungrig nu i början eller inte men du ska bara äta när du är hungrig.Du behöver ej äta flera mål viktigast du blir mätt vid måltiderna eller måltiden.Jag kan bara äta 1g om dagen och oftast är det lunchen på jobbet.Ibland äter jag mer olika från dag till dag.Förstår alla reagerar så va det för mig med,,,säg bara du är inte hungrig och äter senare.

Ett tips: Se till att du får i dig ordentligt med salt och vatten. Kroppen tappar en hel del vätska i början och då far en hel del natrium (som finns i salt) med ut. Då rubbas balansen mellan natrium och kalium i kroppen och det kompenseras med att man börjar utsöndra kalium också. Kalium behövs för att bevara muskelmassan, så därför är det viktigt att få i sig extra salt, speciellt i början.

• Like 2

Vad jag minns så hade jag inga större omställningsbesvär från när jag började och jag tror ärligt talat det beror på att jag inte var så påläst och inte var speciellt strikt. Jag åt exempelvis lite frukt, bär osv. Jag trappade sakta ner och det fungerade bra. Man kan ju diskutera fram och tillbaks om det är bättre att sluta helt eller att trappa ner och jag antar att det i slutändan beror på hur mycket sötsug man har och hur bråttom man har i sin omställning ;).

Jo förresten jag minns att jag vid några tillfällen fick lite kram i benet på natten efter att jag hade tappat mycket vätska. Första gången i livet jag fick kramp och jag blev förvånad och undrade vad tusan som hände :-D.

Lycka till!

Jag mådde väldigt dåligt första gången jag startade med LCHF.. Gick ut stenhårt och var taggad som bara den. Mådde väldigt illa och hade väldiga känningar av min bortopererade galla. Jag var matt, trött och hade ont i huvudet och allmän sjukhetskänsla.. Denna värk och illamående från gallan fick mig att ge upp..

Men skam den som ger sig.. Jag läste på lite till och tog nya tag några månader senare..

Mer taggad och nu med siktet inställt på att lyckas. Jag introducerade då fettet lite snällare och ökade lite i taget. Jag fick åter igen samma matthet, lite illamående som gången innan men inte lika ont. Jag härdade ut och det som tillkom denna gång med var dålig andedräkt och benkramper och lite yrsel som kom och gick. Men detta avtog allt efter som tiden gick. Jag började äta magnesium för benkramperna och tar även tillskott av D-vitamin.

Mitt enda omställningsbesvär var hård i magen. Ett toabesök var lika utmattande och smärtsamt som att springa ett maraton. Usch.......... :D

Annars var jag efter tre dagar helt lyrisk och kände en speedad känsla i kroppen. Visste knappt var jag skulle göra av all energin fast det gick åt mycket på toabesöken.

Det kändes precis som en brasa i kroppen på ett härligt sätt. Intalade mig själv att det var fettbrasan som startat och det visade ju också bra resultat på vågen ganska omgående.

Anledningen till att jag började var att min fru varit på ett föredrag med Annika Dahlqvist och när jag satt och åt min kh rika frukost på morgonen så låg där en folder som berättade vad man bör äta och inte äta. Jag tyckte det var så absurt och tokigt så jag var tvungen att testa och det tog som sagt tre dagar sen var jag övertygad. Har ätit LCHF sen dess och det är nu över fyra år sen. Mitt bästa val och bästa förändring i vuxen ålder. Kommer aldrig att gå till baka till tallriksmodellen.

• Like 3

Det är med all sannolikhet inget farligt. Kan du bara stå ut lite till så skall du se att det öppnar sig en helt ny värld för dig. Lätt för mig att säga som inte hade några större besvär men jag är övertygad om att du kommer att må bättre snart så som sagt, stå ut om du kan.

//Lars

Var mycket noga med att dricka mycket vatten och få i dig salter! Även hädanefter på LCHF. Yrsel och huvudvärk och det du beskriver är typiskt för vätskebrist. Och det första som kroppen gör när den gör sig av med glukosreserverna är överskottet av vätska i kroppen (som ofta upplever som att de är sväld i groppen av). Minst 2 liter vatten om dagen. Detta hjälper även att föra ut slaggprodukter och överflöd av ämnen. Det är själva kisseriets uppgift!