Jump to content

Blodsocker, panikångest och LCHF

Rosebud

Recommended Posts

För ganska många år sedan gick jag in i väggen, rejält, och kampen för att återta mitt liv har varit väldigt lång.

En av de saker som envist bitit sig kvar är panikångesten, som jag tror var min kropps sista varningssignal innan jag kraschade.

Jag har kämpat för att få KBT under många år men fått upprepade avslag med hänvisning att "jag kan för mycket" men nu, äntligen så har jag fått komma till en terapeut. Och jag har fått en hemläxa att läsa igenom lite papper om andning, ångest, fysiska reaktioner osv och jag slås av en sak som jag inte visste förut.

Det står så här:

Vad händer i kroppen vid en panikattack:

* blodsockret stiger för att ge dig mer energi

osv.

Nu har jag ätit kolhydratfattig mat sedan i januari och mår verkligen kanon! :)

Men jag har sedan i våras varit utsatt för rejält med stress och jag har fått en hel del fysiska symtptom, men själva panikångesten har inte ökat nämvärt, vilket jag tycker är ganska förvånande.

Nu känns det ju nästan larvigt att fråga, för när jag tänker på saken så borde det ju vara självklart att kosten påverkar även vårt psykiska mående, men...

Är det någon som vet något om hur LCHF påverkar personer med panikångest?

• Like 5

LCHF angriper antagligen inte själva grundorsaken.. dvs den yttre påfrestningen.. men om man baserar sin LCHF på riktig mat med näring så kan man få en förbättrad hälsa, oså slipper man ett blodsocker och insulin som åker bergodalbana!

Då kan man ju eventuellt må lite bättre och få ork att ta tag i det där andra?

• Like 2

Hej Rosebud. Jag har en lååååång historia av panikattacker och generell ångest. Och det kanske glädjer dig att jag känner igen mig i din berättelse om maten och ångesten.

Istället för att berätta hur det ligger till i allmänhet och för den generella populationen så delar jag med mig om min fix. Helt naturlig och ganska fet och botade mig helt...

1. Se till att slappna av = a och o. 

a) KBT eller annan terapi (fundera på frågan "Vad vill jag? Egentligen". Dvs du kanske vill byta bana etc.

B) Spring eller cykla varje dag: 30 minuter med puls på strax över 130. Det lugnar och reducerar adrenalinet som ger panikattackerna. INGA tunga idrottsliga prestationer förrän du känner att du mår bra och orkar.

c) Gå en meditationskurs och lär dig lyssna på kroppen, vad stör dig? Var det kollegan som behandlade dig som en liten unge?

d) Använd lite tillskott: Magnesium, B-vitaminkomplex, D-vitamin, fiskolja.

e) Dra ner på kaffe till max en kopp per dag. Drick koffeinfritt resten av dagen. (GÖR VERKLIGEN DETTA!!!).

f) Se till att planera dina dagar på jobbet i "buckets". Typ: Mellan 10 och 11:30 svarar jag på mejl, Mellan 11:30 och 12:00 lunch.

g) Dra ner på sockret och ät absolut inget mjöl. Ät med fokus på näringsrik mat: Ägg, spenat, kött, fisk, grönsaker. Experimentera med om du ska ligga på liberal LCHF, eller strikt.

Lycka till. Du fixar detta, men du måste känna efter vad du vill och vad du mår bra av och maximera dessa komponenter i ditt liv.

• Like 7

Allt handlar om kortisolet. Varje individs förmåga att hantera kortisolpåslag till följd av psykiskt eller fysiskt trauma är starkt beroende av gällande hormonbalans och kosthållning när traumat inträffar. Eller rättare sagt, förmågan att hantera en återgång till normala nivåer av kortisol efter traumat.

Det finns lite olika sätt för att förbättra kortisolcykeln, som naturligt är varierande över dygnet. En ketogen kost leder för många till minskad nivå av kronisk inflammation i kroppen till följd av processade livsmedel (främst vitt mjöl och monosackarider), och därför kommer kortisolnivåerna att minska som en effekt av detta. En annan viktig sak är att inte äta timmarna innan sänggång.

Att träna upp vagalresponsen hos vagusnerven är också kraftfullt då den kontrollerar hur blodflödet mellan hjärna/mage. Några exempel på övningar för bättre vagalrespons: Meditation, yoga, sång, öva sig på att hålla andan, men även andra övningar där man utsätter diafragmat för kontrollerade frekvensförändringar.

Dessutom har kyla en positiv effekt för vagusnervens funktion. Själv kör jag en kvällsövning någon timme före sänggång där jag sänker ner ansiktet i kallt vatten (max 10 grader) och försöker hålla andan så länge jag kan. Upprepar sedan detta 4-5 gånger och hela processen tar väl ca 3-4 minuter. Sover otroligt bra efter detta.

Skrev ett inlägg om bl.a. kortisol för ett tag sedan: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5332-energibalanshormonernas-abc/#entry73231

• Like 6

Jag får ångest av kaffe. Om jag dricker mer än två koppar (två skopor) på morgonen kommer det alltid. Inte så kraftigt men jag kan inte företa mig något och måste ibland gå tillbaka under täcket. Också två koppar ger små symptom. Jag borde sluta helt med det. Men kaffe med grädde, smör och kokosolja är så gott...

Jag ska prova minska ytterligare. Till en kopp.

Jag tror också "bucket"-metoden för daglig rutin är bra.

• Like 2

För ganska många år sedan gick jag in i väggen, rejält, och kampen för att återta mitt liv har varit väldigt lång.

En av de saker som envist bitit sig kvar är panikångesten, som jag tror var min kropps sista varningssignal innan jag kraschade.

Jag har kämpat för att få KBT under många år men fått upprepade avslag med hänvisning att "jag kan för mycket" men nu, äntligen så har jag fått komma till en terapeut. Och jag har fått en hemläxa att läsa igenom lite papper om andning, ångest, fysiska reaktioner osv och jag slås av en sak som jag inte visste förut.

Det står så här:

Vad händer i kroppen vid en panikattack:

* blodsockret stiger för att ge dig mer energi

osv.

Nu har jag ätit kolhydratfattig mat sedan i januari och mår verkligen kanon! :)

Men jag har sedan i våras varit utsatt för rejält med stress och jag har fått en hel del fysiska symtptom, men själva panikångesten har inte ökat nämvärt, vilket jag tycker är ganska förvånande.

Nu känns det ju nästan larvigt att fråga, för när jag tänker på saken så borde det ju vara självklart att kosten påverkar även vårt psykiska mående, men...

Är det någon som vet något om hur LCHF påverkar personer med panikångest?

30 år med mycket djupa vinterdepressioner (kompletta med dagliga självmordsfantasier under vinterhalvåret..)

Ångestattacker och panikångestattacker.

En ständigt malande oro.

2010 la jag om kosten.

Har sen dess inte blivit deprimerad. Klart jag har haft dagar när jag varit låg men aldrig så att jag har velat kasta in handduken och sällan mer än ett par dagar i stöten. Enda gången jag varit nära var första julen när jag "syndade" och åt julgodis ett par dar. Det var som om Helvetets Portar öppnades och inom tre dagar låg jag gråtande i sängen och ville inte gå upp. Jag har hållit mitt godisintag på mattan sen dess. :blink:

Inte en panikångestattack sen kostomläggningen heller.

Inte. En.

Och tro mig, livet har kastat in både den ena och den andra handgranaten och den vanliga livsstressen har definitivt inte sjunkit.

Är numera irriterande positiv och klämkäck.  :P

För mig är det sockret som är den stora boven. Jag kan äta lite, ibland. Jag kan inte äta mycket. Jag kan inte äta lite och ofta.

Bara lite och bara ibland. Går jag över gränsen känner jag genast hur ångest-ormen börjar vakna till i bröstet.

• Like 4

Jag var väldigt orolig och ibland, men bara ibland, väldigt lättstressad innan LCHF. Det kunde vara så att jag hittade på nåt att oroa mig för om jag inte hade nåt. Efter ett halvår med periodisk fasta, sommaren 2013, infann sig helt plötsligt ett väldigt lugn och en känsla av otroligt mentalt välmående under en period. När jag sen ställde om till LCHF kom den där känslan tillbaka mer permanent efter någon månader. Jag kan förståss bli stressad nuförtiden också men aldrig som förut, och oron är i det stora hela borta.

• Like 2

Tack snälla ni för era svar!

Det är så otroligt intressant att läsa om era erfarenheter.

Funderar över om det finns (vilket det BORDE) forskning på hur kosten påverkar vårt psykiska mående.

Det borde det verkligen finnas och gudskelov börjar det ju faktiskt röra på sig vad gäller den sortens forskning.

Jag är öppen med mina erfarenheter. Nu träffar jag inte läkare speciellt ofta (har aldrig sprungit mycket till läkare; förr uthärdade jag, numera behöver jag det inte) men det här har kommit upp vid några tillfällen.

Reaktionerna är på skalan "jojo, om du nu intalat dig det där" till att de verkligen får försöka låta bli att himla med ögonen över den där stollen. Ni vet, jag äter ju fett och fett DÖR man av!

Så mycket är nyfikenheten där.  :angry:

Vilket jag tycker är jävligt synd för jag unnar verkligen ALLA som mår dåligt att få må som jag gör nu. Jag har fått mitt liv tillbaks. Jag slipper leva i mörker och förtvivlan halva året och resen av året försöka bygga upp mitt motstånd så jag ska orka igenom nästa vinter. Trettio såna år är faktiskt trettio år för mycket. Tänk om det hade FUNNITS forskning på den tiden jag började må dåligt och jag hade fått, som ett av råden man kan ge, rådet att utesluta socker ur min kost? Råd nummer två är motion. 

Den forskning som börjar dyka upp nu pekar ju med hela handen åt det hållet. Kolla t.ex. det här:

"Amidst the furor over a cure for Alzheimer’s, a group of ten Alzheimer’s patients have just seen remarkable improvements by minimizing carbs and grains, utilizing coconut oil and short fasts, reducing stress through yoga and meditation, getting optimal sleep, improving mitochondrial function, and taking a few supplements like turmeric, resveratrol, vitamin D, and vitamin K2. Now why does that sound so familiar?"

http://www.marksdailyapple.com/weekend-link-love-317/#ixzz3GOQgklAA

• Like 2