tosia1 Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Hej! Har någon annan varit med om att omgivningen reagerar på någon underlig lukt från en när ni håller på med något viktminskningsprogram? Känner inte någon lukt själv och inte någon i familjen heller, men däremot märker jag av det på jobbet . Har upplevt detta vid två senaste försök att gå ner i vikt, ena gången med 5:2 dieten och nu med vanlig reduktion av kalloriintag. Fick avbryta försöken båda gångerna då situationen på jobbet blev ohållbar. Misstänker att det harjust med kosthållingen att göra, då jag blir tydligen inte av med lukten hur mycket jag än skrubbar mig, byter kläder och dyl. Vore skönt att höra om det är fler som kan känna igen sig i denna beskrivning och dela med sig av sina erfarenheter kring orsaker och botmedel. Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Ja.. kallas för ketos! Oavsett man äter ketogen diet, bantar med kalorier eller fastar så andas, svettas, kissar man ut överskott av ketonkroppar.. framförallt i början! Ketobreath luktar acceton.. dvs samma som nagellack! Såvida vi inte talar om Dragonbreath.. då äter man antingen en högproteinkost eller så kataboliserar man på sina muskler.. det luktar stall.. dvs amoniak! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 "Känner inte någon lukt själv och inte någon i familjen heller," Kan det vara så att nån på jobbet bara retas med dig eftersom dom vet att du är i ketos? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tosia1 Posted October 16, 2014 Author Share Posted October 16, 2014 Tack för tipset Zepp! Jag har läst på om ketoner och visst kan det vara de som spökar, men kan ändå inte låta bli att grubbla över varför händer det enbart mig?! Borde inte halva Sverige stinka om det var bantning och/eller kolhydratfattifkost som orsakade problemmet? Har hela tiden ätit kolhydratrik kost, men det är säkert individuellt hur mycket som ens kropp anser är tillräckligt. Ska i alla fall gå och köpa ketonstickor för att se om det finns överskott i kroppen. Är det någon som vet hur man snabbt kan komma ur detta tillstånd? Skulle vara oändligt tacksam. Förra gången tog det flera månader efter att jag hade slutat med dieten och innan allt uppståndelse på jobbet hade lagt sig. Så visst har jag funderat på om det handlar om det som dufva skriver här ovan. Och vad kan man göra åt det då? Tack för era svar i alla fall och ha en bra dag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Hm, i alla fall jag luktade skunk i övergångsfasen, så helt ensam är du inte! Men flera månader, det låter inte rätt. Undrar om de inte skojar med dig? Eller inbillar sig i alla fall, tycker att de känner lukt som inte finns längre? Kollegorna kanske kan skaffa sig luktsalt..? Skämt åsido, jag har ingen annan lösning än att det ger med sig när kroppen har anpassat sig. Hoppas det ordnar sig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Jag undrar jag om det inte är nåt practical joke de kör med dej och tror att de är roliga för att de gör dej orolig. Ös över dej parfym varenda gång nån påpekar nåt och ha luftrenare i rummet som du sprayar vilt med så fort nån försöker göra sej lustig så kanske det avtar så småningom. Eller ha ett gäng klädnypor som du delar ut till alla som säger sej behöva 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Jag skulle fråga mina nära & kära om även de känner någon lukt. Gör de inte det - ja då är det elakheter från någon kollega. Mycket elakt i så fall. Att det står på sig i så lång tid gör att jag inte kan få det till att lukten skyllas ketoner. Jag kommer iaf ut av ketos mkt snabbt.....timmar efter jag ätit mer kh är ketosen borta (mäter med blodstickor) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tosia1 Posted October 16, 2014 Author Share Posted October 16, 2014 Tack Malin303 och stoscha för era tips om hur jag kan hantera mina ev. känslolösa kollegor , det var också sköt att höra att jag inte är helt ensam om att drabbas av detta delikata problem utan vi är åtminstone två som har upplevt det! Uppskattar även CA:s resonemang om att det kan kanske handla om andra saker än ketoner, då jag har förstått att det inte ska vara alldeles för lätt att hålla sig kvar i ketos. Det som gör mig tveksam är att när maken hängde med på mitt kosthållningsprogram kunde jag ibland ana en annorlunda lukt från honom och då inte "breath" utan kroppslukt. Den liknade dock absolut inte aceton eller ammoniak, inget störande eller äckligt alls, utan snarare svag, surhetslukt?! Han har dock inte upplevt samma problem med omgivningens reaktioner och sager att han aldrig känt någon konstig lukt från mig?! Har dessutom testat ketoner med urinsticka idag innan lunch och fick det till en mycket svag nivå (0,5 mmol/l). Urinstickor är kanske inte lika tillförligtlig metod som blodstickor när det gäller själva värdet, men är nog en någorlunda bra idikator? Kan som sagt inte heller släpap tanken på varför har jag inte känt det från någon annan tidigare (förutom min man då) eller hört talas om att det förekommer fast folk har ju bantat i alla år ? Har ni några ideer om vad förutom ketoner det kan handla om, får ni gärna dela med er! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuereslut Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 tosia1, fantastiskt att läsa ditt senaste inlägg om din man, precis så säger min flickvän att jag ibland luktar!! Jag kan själv också känna av doften och den är oftast som starkast efter intag av mat, speciellt om där finns en del kolhydrater i måltiden. Det är nästan som att något kickar igång så fort det kommer näring, har ibland också känningar i ögonen. Denna "doftproblematik" stör mig väldigt mycket och det har varit väldigt frustrerande att det inte verkar ha funnits andra som upplever något liknande på LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts