Alex_ Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Tjena, Jag har under några veckor haft märkliga prickar i höjd med bröstkorgen. Från armhåla till armhåla. Jag har inte direkt brytt mig om det eftersom jag mått bra i övrigt och tyckt att dom varit på väg bort, men nu känns dom mer påtagliga och kliar en del. Dessutom har det kliat mellan tårna några dagar. Rött, lite flagnande o irriterat. Jag har aldrig haft nåt liknande, och eftersom jag gått all in på LCHF i tre månader nu undrar jag om det finns nåt samband. Om hela kroppen håller på att svampinfekteras pga all ost typ.... Charmigt ämne, men nån som upplevt liknande eller har nån idé? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Tjena, Jag har under några veckor haft märkliga prickar i höjd med bröstkorgen. Från armhåla till armhåla. Jag har inte direkt brytt mig om det eftersom jag mått bra i övrigt och tyckt att dom varit på väg bort, men nu känns dom mer påtagliga och kliar en del. Dessutom har det kliat mellan tårna några dagar. Rött, lite flagnande o irriterat. Jag har aldrig haft nåt liknande, och eftersom jag gått all in på LCHF i tre månader nu undrar jag om det finns nåt samband. Om hela kroppen håller på att svampinfekteras pga all ost typ.... Charmigt ämne, men nån som upplevt liknande eller har nån idé? Jaa.. det beror på allt fett du äter såklart! Nämen altså.. Googlar du så får du upp Ketorash alternativt Purigo Pigmetosa! http://www.picsearch.com/Prurigo-pigmentosa-pictures.html Grejen är att det kan var lite vad som helst. tex nässelutslag! http://xn--nsselutslag-l8a.se/nasselutslag-symtom.html#.VD718_msWmg Men.. om vi utesluter allergisk reaktion så är det mer vanligt med Acne vulgaris. http://sv.wikipedia.org/wiki/Akne Har du lagt om kosten radikalt, blivit gravid eller gått ner kraftigt i vikt så påverkas hela din kropp, främst dina hormoner.. och det är hormoner som styr sebums utsöndring och sammansättning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Klassiskt omställningsbesvär Försvinner efter några dagar/någon vecka 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Tjena, Jag har under några veckor haft märkliga prickar i höjd med bröstkorgen. Från armhåla till armhåla. Jag har inte direkt brytt mig om det eftersom jag mått bra i övrigt och tyckt att dom varit på väg bort, men nu känns dom mer påtagliga och kliar en del. Dessutom har det kliat mellan tårna några dagar. Rött, lite flagnande o irriterat. Jag har aldrig haft nåt liknande, och eftersom jag gått all in på LCHF i tre månader nu undrar jag om det finns nåt samband. Om hela kroppen håller på att svampinfekteras pga all ost typ.... Charmigt ämne, men nån som upplevt liknande eller har nån idé? Utslagen på bröstet är antagligen röda kliande prickar som man kan få i början när man äter LCHF. Kan behövas någon receptfri salva från apoteket, exempelvis: https://www.google.se/search?q=mildison&client=firefox-a&hs=ewg&sa=X&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&biw=1384&bih=740&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=7G0_VOfVCMHXygPLooH4Ag&ved=0CDgQsAQ. Det mellan tårna är säkert vanlig fotsvamp som lätt går att behandla. Fråga på apoteket efter lämpligt medel! Inte kopplat till LCHF (vad jag vet). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 låter som mina keto-utslag, har kommit och gått i perioder under två år (in och ut ur ketos?), så för mig försvinner de inte helt. finns några teorier kring vad de beror på. Den vanligaste teorin man stöter på är att när kroppen bränner gamla fettlager så försvinner också gammalt skit som lagrats där så kroppen lixom driver ut de och därav ger utslagen. själv tror jag nog inte på den modellen även om de låter fint. surfa som sagt! hört nån teori om svamp och förändrad tarmflora oxså. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Du har fått många bra förslag. Jag fick nässelutslag av läkemedel när jag börjat med LCHF. Jag tålde dem bra innan. Nässelutslag kliar dock helt förfärligt, så det låter inte som det du har. Det mellan tårna låter som fotsvamp som någon sa. Det finns en del som tyder på att vissa svampar stormtrivs på ketoner. Mina svampproblem var det som fick mig att slutligen lägga av med LCHF och gå vidare till mat som jag mår bättre av. http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/fyra-ar-med-lchf-ett-bokslut/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Stämmer symptomen på hur dom beskriver nässelutslag här http://nässelutslag.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Typiska keto-utslag! Du bränner fett som bara tusan. Jag får det själv efter en tids super-strikt LCHF, men det tycks pågå så länge som jag kör så pass strikt, d.v.s. jag har haft det i flera månader som värst. Så har jag heller inte ännu förbränt allt överflödigt kroppsfett. Just nu kör jag strikt sedan ett par dagar, så jag förväntar mig att utslagen kommer inom 1 vecka! Alltså, börjar du äta bröd så lär utslagen försvinna omgående - fettförbränningen avstannar. Men alla får inte dessa utslag, det beror säkert på hur mycket fett man bränner/har på kroppen, hur mycket gifter man har i sig (E-nummer, socker, sötningsmedel, föroreningar, cigarettrester, det finns mycket att välja på). Se det som en avgiftning! Du har börjat bränna fett, och i fettet finns slaggprodukter och giftansamlingar (finns nog i flera andra vävnader, muskler, lever...). När fettet eldas upp så gör sig kroppen av med skräpet genom huden då huden är ett av kroppens största reningsorgan, jämte lever och njurar (huden kallas ibland " den tredje njuren" på grund av detta. Människor som druckit mycket sprit och slutar tvärt kan uppleva samma sak, även efter en massage som löst upp muskelknutor (mer slagg). Typiskt så får man dessa utslag i nacken, på halsen, på ryggen, och på bröstet. Det du har mellan tårna är gissningsvis något annat. Men hör med din läkare för att få bot - särskilt för tårna. En annan sak som är typisk är att utslagen sitter väldigt nära varandra, som ett nätverk, snarare än en prick här och en där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted October 16, 2014 Author Share Posted October 16, 2014 Tack för svar. Det låter mäktigt om det är en avgiftnings- och utrensningsprocess. Så länge den är övergående Mindre kul om den är konstant eller återkommande. Time will tell. Ska kolla in Apoteket-salvan på måndag om det inte förändrats! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Tack för svar. Det låter mäktigt om det är en avgiftnings- och utrensningsprocess. Så länge den är övergående! Mindre kul om den är konstant eller återkommande. Time will tell. Ska kolla in Apoteket-salvan på måndag om det inte förändrats! Vilken typ av utslag kom du fram till att det är? Ketoutslag som en del säger eller nässelutslag? (Såg du länken i mitt förra inlägg om hur nässelutslag ser ut) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Vad jag förstår så kan man ha utslagen tills man har förbränt överflödigt fett och/eller de i fettet lagrade ansamlingarna - eller tills man börjar äta mer kolhydrater, d.v.s. avbryter fettförbränningen. Då brukar utslagen försvinna mycket snabbare än de kom, precis som att det är snabbt gjort att halka ur ketos, men det kan ta en stund att komma in i det. Angående möjligheten att det skulle vara en svamp - svampar sägs trivas i söta miljöer, så man kan ju undra vad det är för en knäpp svamp som stendör så fort den får minsta kolhydrat. Så det lär inte vara något som du får dras med i all evighet, men så vet ju inte jag hur din (eller någon annans) kropp ser ut innan eller utan. Stor fet hydda med tidigare osunt leverne = kanske får räkna med fler utslag längre tid. Men alla sådana kroppar får inte utslag heller. Men om vi hjälps åt och fortsätter diskutera så kanske vi kan lista ut varför. När jag var ny på LCHF så slängde själv ut samma i fråga i rymden och fick svar i stil med att jag var otäck och borde hålla tyst så att inte LCHF får dåligt rykte, LOL. Det visade sig dock att jag inte var ensam. Det är man aldrig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Typiska keto-utslag! Du bränner fett som bara tusan. Jag får det själv efter en tids super-strikt LCHF, men det tycks pågå så länge som jag kör så pass strikt, d.v.s. jag har haft det i flera månader som värst. Så har jag heller inte ännu förbränt allt överflödigt kroppsfett. Just nu kör jag strikt sedan ett par dagar, så jag förväntar mig att utslagen kommer inom 1 vecka! Alltså, börjar du äta bröd så lär utslagen försvinna omgående - fettförbränningen avstannar. Men alla får inte dessa utslag, det beror säkert på hur mycket fett man bränner/har på kroppen, hur mycket gifter man har i sig (E-nummer, socker, sötningsmedel, föroreningar, cigarettrester, det finns mycket att välja på). Se det som en avgiftning! Du har börjat bränna fett, och i fettet finns slaggprodukter och giftansamlingar (finns nog i flera andra vävnader, muskler, lever...). När fettet eldas upp så gör sig kroppen av med skräpet genom huden då huden är ett av kroppens största reningsorgan, jämte lever och njurar (huden kallas ibland " den tredje njuren" på grund av detta. Människor som druckit mycket sprit och slutar tvärt kan uppleva samma sak, även efter en massage som löst upp muskelknutor (mer slagg). Typiskt så får man dessa utslag i nacken, på halsen, på ryggen, och på bröstet. Det du har mellan tårna är gissningsvis något annat. Men hör med din läkare för att få bot - särskilt för tårna. En annan sak som är typisk är att utslagen sitter väldigt nära varandra, som ett nätverk, snarare än en prick här och en där. folk som går ner i vikt på de traditionella sättet som svältbantning eller träning får ju inte ketoutslag även om de bränner fett och "frigör gifter". Samma förklaring borde ju gälla dom med? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Fettförbränningen fungerar inte på samma sätt, av samma orsak, d.v.s. slut på socker = plocka av fettet istället. Svältbantare (som vanligtvis dricker sockrade shakes och utesluter fett) brukar tappa muskelmassa först, och sedan - brukar de tröttna. Det kan ha betydelse. Fettförbränning/viktnedgång genom träning går mycket långsammare - för mig. Dessutom så svettas en motionär troligen ut en del skrot. Det går alltså inte att jämföra rakt av med fettförbränning/viktnedgång vid ketos/strikt LCHF. Det är inte riktigt samma saker som händer i kroppen. Man får väl inte keto-utslag om man inte är i ketos en tid (orsakad av strikt LCHF?), helt enkelt. Det här med att "samma förklaring borde gälla alla" är att söka efter ett enkelt svar. Då får man sällan rätt svar. Det blir inte bra om man förenklar för mycket. Godis blir man tjock av, eller? Socker ger i förlängningen en insulinspik som man blir tjock av. Jag blir tjock av godis, men inte mina kompisar. Samma förklaring borde ju gälla dem med? Nej. Det finns så mycket mer att se till. Person X springer 40 minuter 1 gång i veckan och tror att han är smal för det. Person Y springer 60 minuter 4 dagar i veckan men går inte ner till normalvikt. Om X springer och är smal, så borde Y också bli smal av att springa, eller? Många tror det men det finns så mycket mer att se till, mycket som inte syns. Vi kan (ännu) inte titta in i magen eller hjärnan och se exakt vad alla hormoner håller på med och orsakar i detalj, men vi kan observera hur våra kroppar reagerar på hur vi äter och motionerar. Jag gick ner ca 15 kg övervikt med motion (nytt jobb där jag gick väldigt mycket), före LCHF, och fick inga utslag. Dessutom så tedde sig kroppen, magen, energin och välmåendet helt annorlunda i flera avseenden, troligtvis beroende på vad jag åt då. Jag tror verkligen inte att jag var i ketos då, på samma sätt som jag kan vara i flera veckor på strikt LCHF. Min förklaring ovan stämmer mycket bra in på mig, min kost, mina erfarenheter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Jäderås Om du inte tror på den teorin, vad tror du att det är då?Om svamp - vilken sort? Och kan den (utslagen) verkligen försvinna så snabbt som på 1 dag när man (jag) börjar äta snabba kolhydrater?(jag har testat, och utslagen bleknade på någon timma, och nästa dag syntes det knappt ingenting) Och kan tarmfloran så snabbt påverka huden (åt bägge hållen)? Hur i så fall? Jag tycker att det som pågår i huden stämmer bra överens med att man kan vara seg med att nå ketos, men det går snabbt att komma ur ketos. För mig så kan jag få utslagen efter ca 1 vecka på strikt LCHF, vilket tycks stämma med hur lång tid det tar att nå ketos. Jag tror definitivt på att utslagen är kopplade till ketos (och viktnedgång kopplad till ketos) - inte till viktnedgång i sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 "Om du inte tror på den teorin, vad tror du att det är då?" Jag tror fortfarande att det är en förändrad homeostas.. speciellt med tanke på att man kan tappa hår och lite annat! Och sebum styrs oxå av hormoner.. likaså sammansättningen! Det är samma med unga pojkar som kommer i puberteten, det handlar om ändrade hormoner.. och de får ofta Acne av samma orsak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Var går gränsen för just sådan förändrad homeostas? Ketos? LCHF-inducerad ketos? Hur mäter man förändring i homeostas? Blodsockernivån kan ju mycket väl vara jämn och stadig - min brukar ligga mellan 3,9 - 4,2 - räknas det som jämnt, eller som en påtaglig förändring i homeostas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Var går gränsen för just sådan förändrad homeostas? Ketos? LCHF-inducerad ketos? Hur mäter man förändring i homeostas? Blodsockernivån kan ju mycket väl vara jämn och stadig - min brukar ligga mellan 3,9 - 4,2 - räknas det som jämnt, eller som en påtaglig förändring i homeostas? Var gränsen går är individuellt.. dock så är det rätt vanligt att gossar får finnar i tonåren.. så det är nog rätt genetiskt styrt! Graviditet och kraftig bantning, trauma och kronisk stress, ångest samt medeciner samt olika sjukliga tillstånd förändrar homeostasen tillräckligt mycket. Blodsocker är som regel prio på att hålla konstant, likaså PH och vätskebalans. Det kan gå upp till 30 år innan du märker att du haft fel livstil innan blodsockret inte längre är konstant! Produktionen av Sebum däremot är mest troligt något av lägre prio.. det får stå tillbaka när det blir obalans.. likaså är det rätt vanligt med tillfälligt håravfall! Sebum skall ha rätt samansättning.. tex innehålla antiseptiska komponenter.. annars så får man lätt sk finnar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Trauma, stress och ångest - hur då? Talar vi om kortisol nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Kortisol, adrenalin, testosteron, insulin Östrogen, glukagon tillväxthormon, noradrenalin.. you name it.. de samverkar i en homeostas! När någon går ner eller upp så går andra ner eller upp.. så att homeostasen hålls på en jämn nivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Tack för svar. Det låter mäktigt om det är en avgiftnings- och utrensningsprocess. Så länge den är övergående Mindre kul om den är konstant eller återkommande. Time will tell. Ska kolla in Apoteket-salvan på måndag om det inte förändrats! Har du några fler symptom som t ex att tandköttet blöder när du använder tandtråd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Jag har läst att några har blivit bättre från sina röda utslag när de ökat sitt c-vitaminintag och även att c-vitamin har stor betydelse vid hormontillverkningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Typiska keto-utslag! Du bränner fett som bara tusan. Jag får det själv efter en tids super-strikt LCHF, men det tycks pågå så länge som jag kör så pass strikt, d.v.s. jag har haft det i flera månader som värst. Så har jag heller inte ännu förbränt allt överflödigt kroppsfett. Just nu kör jag strikt sedan ett par dagar, så jag förväntar mig att utslagen kommer inom 1 vecka! Alltså, börjar du äta bröd så lär utslagen försvinna omgående - fettförbränningen avstannar. Men alla får inte dessa utslag, det beror säkert på hur mycket fett man bränner/har på kroppen, hur mycket gifter man har i sig (E-nummer, socker, sötningsmedel, föroreningar, cigarettrester, det finns mycket att välja på). Se det som en avgiftning! Du har börjat bränna fett, och i fettet finns slaggprodukter och giftansamlingar (finns nog i flera andra vävnader, muskler, lever...). När fettet eldas upp så gör sig kroppen av med skräpet genom huden då huden är ett av kroppens största reningsorgan, jämte lever och njurar (huden kallas ibland " den tredje njuren" på grund av detta. Människor som druckit mycket sprit och slutar tvärt kan uppleva samma sak, även efter en massage som löst upp muskelknutor (mer slagg). Typiskt så får man dessa utslag i nacken, på halsen, på ryggen, och på bröstet. Det du har mellan tårna är gissningsvis något annat. Men hör med din läkare för att få bot - särskilt för tårna. En annan sak som är typisk är att utslagen sitter väldigt nära varandra, som ett nätverk, snarare än en prick här och en där. Jag tror inte det beror på ketosen i sig utan mer på vad du äter. Vad äter du när du äter strikt? Får du några andra symptom när du äter strikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 På LCHF och amning fick jag något som troligen var svamp i hårbotten och näsan. Gick bort på ca ett halvå LCHF och amning fick jag något som troligen var svamp i hårbotten och näsan. Gick bort på ca ett halvår. Började när bebin var 6 månader. Sedan kom det tillbaka när jag ammade nästa barn. Vid 6 månader kom de kliande eksemen och skorvar jag river sönder. Tappat hår på mindre fläckar också. Nu har det hållit på över ett år. Jag äter liberal LCHF med mycket fett och rätt mycket syrade mjölkprodukter. Jag äter råa rotfrukter och surkål varje dag. Kiss-stickor brukar visa ketos. Jag funderar på att minska på mjölkprodukterna och gå lite mera primal a la Mark Sisson. Köpte mjällshampo nu och ska återgå till att tvätta håret varje dag. Jag har använt babyshampo och bara tvättat håret var tredje dag. Tänkte det skulle vara skonsammare. Och så ska jag försöka byta ut det grädddiga fettkaffet mot lite mindre. Vad tror ni? Jag har också börjat få akne kring mens. Hade svår akne i tio år som tonåring och ung vuxen. Nu är jag 38. Jag har just tagit en biopsi hos läkaren för att kolla om det faktiskt är svamp. Ps. LCHF sen 2010. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 På LCHF och amning fick jag något som troligen var svamp i hårbotten och näsan. Gick bort på ca ett halvå LCHF och amning fick jag något som troligen var svamp i hårbotten och näsan. Gick bort på ca ett halvår. Började när bebin var 6 månader. Sedan kom det tillbaka när jag ammade nästa barn. Vid 6 månader kom de kliande eksemen och skorvar jag river sönder. Tappat hår på mindre fläckar också. Nu har det hållit på över ett år. Jag äter liberal LCHF med mycket fett och rätt mycket syrade mjölkprodukter. Jag äter råa rotfrukter och surkål varje dag. Kiss-stickor brukar visa ketos. Jag funderar på att minska på mjölkprodukterna och gå lite mera primal a la Mark Sisson. Köpte mjällshampo nu och ska återgå till att tvätta håret varje dag. Jag har använt babyshampo och bara tvättat håret var tredje dag. Tänkte det skulle vara skonsammare. Och så ska jag försöka byta ut det grädddiga fettkaffet mot lite mindre. Vad tror ni? Jag har också börjat få akne kring mens. Hade svår akne i tio år som tonåring och ung vuxen. Nu är jag 38. Jag har just tagit en biopsi hos läkaren för att kolla om det faktiskt är svamp. Ps. LCHF sen 2010. Bra att du kollar om det är svamp, då kan man behandla mot svamp och få ordning på det. Har du provat med något annat i hårbotten? När min mamma dog fick jag dels rejält håravfall, dels skorv i hårbotten. Jag fick hjälp av oljor från hälsokosten, till exempel tea tree oil som lugnar och återfuktar. Det var ju utlöst av stress, och amning är ju om inte stressande i sig så i alla fall en förändring i kroppen. När jag tänker på saken tappade jag mycket hår av att amma också, men jag fick inte det där joxet i hårbotten.. Hoppas du får ordning på det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Jäderås Om du inte tror på den teorin, vad tror du att det är då? Om svamp - vilken sort? Och kan den (utslagen) verkligen försvinna så snabbt som på 1 dag när man (jag) börjar äta snabba kolhydrater? (jag har testat, och utslagen bleknade på någon timma, och nästa dag syntes det knappt ingenting) Och kan tarmfloran så snabbt påverka huden (åt bägge hållen)? Hur i så fall? Jag tycker att det som pågår i huden stämmer bra överens med att man kan vara seg med att nå ketos, men det går snabbt att komma ur ketos. För mig så kan jag få utslagen efter ca 1 vecka på strikt LCHF, vilket tycks stämma med hur lång tid det tar att nå ketos. Jag tror definitivt på att utslagen är kopplade till ketos (och viktnedgång kopplad till ketos) - inte till viktnedgång i sig. jag har ingen aning om vad utslagen beror på, bara att folk slänger sig med förklaringen ala detox, men jag har aldrig läst någon studie eller liknande som faktiskt belägger att det är så (vet du någon?) bara att folk har det som hypotes......men självklart hoppas man ju på att det Är förklaringen då jag också får ketoutslag ibland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Bra att du kollar om det är svamp, då kan man behandla mot svamp och få ordning på det. Har du provat med något annat i hårbotten? När min mamma dog fick jag dels rejält håravfall, dels skorv i hårbotten. Jag fick hjälp av oljor från hälsokosten, till exempel tea tree oil som lugnar och återfuktar. Det var ju utlöst av stress, och amning är ju om inte stressande i sig så i alla fall en förändring i kroppen. När jag tänker på saken tappade jag mycket hår av att amma också, men jag fick inte det där joxet i hårbotten.. Hoppas du får ordning på det Ledsamt med din mamma. Min är också sjuk, döende. I mitt fall är det nog också möjligt att stress kan ha med saken att göra. Jag fick också herpes i ögat hela tre gånger på ett år. Jag har en mycket stressig tid framför mig också så får se till att hitta andhål. Som att få naturlig motion i vardagen och sånt. Om ett par år kanske jag kan få lediga veckoslut igen och allt lugnar ner sig. Kan det här inte ha med ketos att göra då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Typiska keto-utslag! Du bränner fett som bara tusan. Jag får det själv efter en tids super-strikt LCHF, men det tycks pågå så länge som jag kör så pass strikt, d.v.s. jag har haft det i flera månader som värst. Så har jag heller inte ännu förbränt allt överflödigt kroppsfett. Just nu kör jag strikt sedan ett par dagar, så jag förväntar mig att utslagen kommer inom 1 vecka! Alltså, börjar du äta bröd så lär utslagen försvinna omgående - fettförbränningen avstannar. Men alla får inte dessa utslag, det beror säkert på hur mycket fett man bränner/har på kroppen, hur mycket gifter man har i sig (E-nummer, socker, sötningsmedel, föroreningar, cigarettrester, det finns mycket att välja på). Se det som en avgiftning! Du har börjat bränna fett, och i fettet finns slaggprodukter och giftansamlingar (finns nog i flera andra vävnader, muskler, lever...). När fettet eldas upp så gör sig kroppen av med skräpet genom huden då huden är ett av kroppens största reningsorgan, jämte lever och njurar (huden kallas ibland " den tredje njuren" på grund av detta. Människor som druckit mycket sprit och slutar tvärt kan uppleva samma sak, även efter en massage som löst upp muskelknutor (mer slagg). Typiskt så får man dessa utslag i nacken, på halsen, på ryggen, och på bröstet. Det du har mellan tårna är gissningsvis något annat. Men hör med din läkare för att få bot - särskilt för tårna. En annan sak som är typisk är att utslagen sitter väldigt nära varandra, som ett nätverk, snarare än en prick här och en där. Det där att gå i och ur ketos när man äter LCHF förstår jag inte riktigt. Tidigare har personer här i forumet skrivit att dom är i ketos även om dom äter både rotfrukter och bär. Nu skriver du att du får keto-utslag när du äter superstrikt. Om man får utslag av själva ketosen så borde det ju inte bara vara när man äter strikt LCHF om man kan vara i ketos även när man inte äter strikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 På LCHF och amning fick jag något som troligen var svamp i hårbotten och näsan. Gick bort på ca ett halvå LCHF och amning fick jag något som troligen var svamp i hårbotten och näsan. Gick bort på ca ett halvår. Började när bebin var 6 månader. Sedan kom det tillbaka när jag ammade nästa barn. Vid 6 månader kom de kliande eksemen och skorvar jag river sönder. Tappat hår på mindre fläckar också. Nu har det hållit på över ett år. Jag äter liberal LCHF med mycket fett och rätt mycket syrade mjölkprodukter. Jag äter råa rotfrukter och surkål varje dag. Kiss-stickor brukar visa ketos. Jag funderar på att minska på mjölkprodukterna och gå lite mera primal a la Mark Sisson. Köpte mjällshampo nu och ska återgå till att tvätta håret varje dag. Jag har använt babyshampo och bara tvättat håret var tredje dag. Tänkte det skulle vara skonsammare. Och så ska jag försöka byta ut det grädddiga fettkaffet mot lite mindre. Vad tror ni? Jag har också börjat få akne kring mens. Hade svår akne i tio år som tonåring och ung vuxen. Nu är jag 38. Jag har just tagit en biopsi hos läkaren för att kolla om det faktiskt är svamp. Ps. LCHF sen 2010. Jag fick torra röda fläckar i ansiktet under amningen, det var antagligen något slags svampangrepp. Besvären var oberoende av diet (bull-diet första gången, LCHF/paleo andra). Man blir rätt nedkörd av graviditet och amning och därmed mer sårbar för diverse attacker från hudmikrober som vanligtvis håller sig på mattan. Man sover dåligt och bebisen suger i sig all näring så man själv kanske inte får riktigt tillräckligt. Min erfarenhet är att det kan ta flera år innan man är helt i balans igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Tjena, Jag har under några veckor haft märkliga prickar i höjd med bröstkorgen. Från armhåla till armhåla. Jag har inte direkt brytt mig om det eftersom jag mått bra i övrigt och tyckt att dom varit på väg bort, men nu känns dom mer påtagliga och kliar en del. Dessutom har det kliat mellan tårna några dagar. Rött, lite flagnande o irriterat. Jag har aldrig haft nåt liknande, och eftersom jag gått all in på LCHF i tre månader nu undrar jag om det finns nåt samband. Om hela kroppen håller på att svampinfekteras pga all ost typ.... Charmigt ämne, men nån som upplevt liknande eller har nån idé? Helt klart har det med LCHF-kosten att göra men det är tveksamt om det beror på ketosen i sig, särskilt med tanke på att personer här har skrivit att dom är i ketos även när dom inte alls äter strikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 När jag sökte på lchf röda utslag så fick jag 4740 träffar inklusive ett antal bilder så det är tydligen inte helt ovanligt. Troligen kan man slippa få dom genom vissa modifieringar i kosten. Jag har en del funderingar om någon är intresserad av att prova mina förslag. Om det som andra skrivit om ketos stämmer så kan man prova det och samtidigt ändå vara i ketos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Jag äter inget speciellt när jag (tror att jag) är i ketos. Jag äter samma livsmedel som vanligt, men med en riktigt hög andel fett. Så det finns verkligen ingen anledning att tro att det beror på maten då den är densamma, bara med större andel (INTE ALLS NÖDVÄNDIGTVIS MÄNGD!) ekologiskt smör/olivolja (och mindre mängd kolhydrater/mjölkprodukter såklart, 1-2 minitomater istället för 8, 1 skiva ost istället för 6). Jag tror att jag är i ketos när jag ätit strikt ett tag (stor andel fett), jag märker att kläderna sitter lösare, jag går ner i vikt - och - utslagen kommer. Det är vad som brukar hända. Jag känner mig mycket energisk också, med tanke på vad sällan jag äter sådana dagar. Men jag har aldrig mätt med stickor eller så och är inte intresserad av att göra det. Jag nöjer mig med att vara normalviktig, och blir jag inte det på en liberal kost så tänker jag att har mer att testa före jag gnäller på LCHF, d.v.s. jag har möjlighet att äta striktare. Om jag äter 1 påse chips om dagen så slipper jag utslagen, men det är inget alternativ. Jag har hellre utslagen under en tid. Jag äter väldigt sällan rotfrukter och har ingen som helst anledning att varken tro att jag är i ketos när jag äter liberalt, eller att ifrågasätta någon vars kropp kommer/stannar i ketos när denne äter mer liberalt. Folk är fortfarande olika, idag, och i morgon också. Och den där någon annan som är i ketos på liberal LCHF och slipper utslag så är ju det toppen för den. Så funkar det inte för mig. Det är upp till var och en, hur pass mycket utslagen besvärar en får vägas in i hur man vill äta sin LCHF och varför och om det är värt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Jäderås Om det inte finns en perfekt vetenskaplig studie på ett givet område, innebär det per automatik att du inte har någon som helst uppfattning eller gissnig om hur det skulle kunna vara fatt? Det brukar alla ha... Hur skulle man ens kunna förbereda och genomföra en studie, om man resonerade så? Varför avfärda en hypotes, bara på den grunden att den (ännu...) inte är bevisad? Inte bevisad är inte detsamma som inte rimlig. Det vore intressant att höra om du har något annat argument, om du ville peka på något specifikt som du anser orimligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Jag äter inget speciellt när jag (tror att jag) är i ketos. Jag äter samma livsmedel som vanligt, men med en riktigt hög andel fett. Så det finns verkligen ingen anledning att tro att det beror på maten då den är densamma, bara med större andel (INTE ALLS NÖDVÄNDIGTVIS MÄNGD!) ekologiskt smör/olivolja (och mindre mängd kolhydrater/mjölkprodukter såklart, 1-2 minitomater istället för 8, 1 skiva ost istället för 6). Jag tror att jag är i ketos när jag ätit strikt ett tag (stor andel fett), jag märker att kläderna sitter lösare, jag går ner i vikt - och - utslagen kommer. Det är vad som brukar hända. Jag känner mig mycket energisk också, med tanke på vad sällan jag äter sådana dagar. Men jag har aldrig mätt med stickor eller så och är inte intresserad av att göra det. Jag nöjer mig med att vara normalviktig, och blir jag inte det på en liberal kost så tänker jag att har mer att testa före jag gnäller på LCHF, d.v.s. jag har möjlighet att äta striktare. Om jag äter 1 påse chips om dagen så slipper jag utslagen, men det är inget alternativ. Jag har hellre utslagen under en tid. Jag äter väldigt sällan rotfrukter och har ingen som helst anledning att varken tro att jag är i ketos när jag äter liberalt, eller att ifrågasätta någon vars kropp kommer/stannar i ketos när denne äter mer liberalt. Folk är fortfarande olika, idag, och i morgon också. Och den där någon annan som är i ketos på liberal LCHF och slipper utslag så är ju det toppen för den. Så funkar det inte för mig. Det är upp till var och en, hur pass mycket utslagen besvärar en får vägas in i hur man vill äta sin LCHF och varför och om det är värt det. Jag menade inte att du skulle äta en mindre andel fett. Jag menade att det inte per automatik behöver vara så att utslagen beror på ketosen i sig. Det går ju att modifiera kosten utan att minska andelen fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 MKJ Det du skriver kanske mycket väl kan vara intressant för trådstartaren att överväga. Men inte för mig. Jag äter inte samma sak varje dag, jämt, över tid. Jag har ätit olika livsmedel under min tid som LCHF:are och också under mina keto-trippar. Det enda som är återkommande och igenkännligt och för mig och min livsstil/kosthållning kontextuellt är ketos = utslag. Utslag = ketos. Inte morot = ketos, inte bacon = utslag. Jag har redan testat att ta bort och lägga till livsmedel/kolhydrater/fett när utslagen började komma härom året, men det enda som stämde var just ketosen. De utslag som jag får när jag är (alt. har anledning att tro att jag är) i ketos. Sen kan vemsomhelst få hudutslag närsomhelst, oavsett. Jag tittade t ex på nässelutslag, så ser inte mina utslag ut. Däremot kanske någon annan kan få det av att vara i ketos, av att halka ur ketos, av att äta bacon, av att äta morot, av att inte äta morot.... Jag säger inte spiksäkert att det är orimligt eller oerhört eller omöjligt, bara för att jag inte har det, eller bara för det inte är vetenskapligt bevisat. LCHF gjorde mig (lite mer iaf...) ödmjuk, fett är ju farligt! En sanning håller bara i 20 år. LCHF lärde mig att man inte kan ta för givet att det man lärt sig är sant, man får ta en titt på sig själv också och bilda sig en egen uppfattning. Det här med kartan och verkligheten, ni vet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Jäderås Om det inte finns en perfekt vetenskaplig studie på ett givet område, innebär det per automatik att du inte har någon som helst uppfattning eller gissnig om hur det skulle kunna vara fatt? Det brukar alla ha... Hur skulle man ens kunna förbereda och genomföra en studie, om man resonerade så? Varför avfärda en hypotes, bara på den grunden att den (ännu...) inte är bevisad? Inte bevisad är inte detsamma som inte rimlig. Det vore intressant att höra om du har något annat argument, om du ville peka på något specifikt som du anser orimligt? jag ger mig. Jag kan för lite om kroppen för att ha något mer motargument. Men mitt ifrågasättande beror på att man ofta får höra att "ketosutslag är avgiftning" och alla tar denna hypotes som sanning. Och när alla säger det desto mer etablerad "sanning" blir det. Så min åsikt är att det påståendet bör ifrågasättas och understrykas att det bara är en teori. Men som jag skrev: "men självklart hoppas man ju på att det Är förklaringen då jag också får ketoutslag ibland" och självklart hoppas jag att någon forskar och bekräftas teorin. Det är en del på nätet som lyfter andra eventuella orsaker: http://www.theketorash.com/causes/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted October 19, 2014 Author Share Posted October 19, 2014 Intressant diskussion. Märker att det inte finns nån bevisad orsak till utslagen än. Att det beror på kostförändringen känns väldigt rimligt för min del. Håller också med om att dom fejdar bort lite när man äter mindre strikt (blev massa nötter igår och nån slags morot/potatisgratäng på lunchen). Utslag i allmänhet brukar väl tyda på obalans. Lustigt när det förutom detta varit inspirerade och kreativa veckor. Även fysiskt stark, bra jogging- o andra sportpass. Ett speciellt tillstånd. Även hungern dämpades (känns som man "retar upp" den lite med nötter dock). Svårt alltså att veta hur man ska se på utslagen, positivt el negativt. Givetvis visuellt tradigt och inte kul när det kliar, men tillståndet i övrigt verkar medföra en del annat positivt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 MKJ Det du skriver kanske mycket väl kan vara intressant för trådstartaren att överväga. Men inte för mig. Jag äter inte samma sak varje dag, jämt, över tid. Jag har ätit olika livsmedel under min tid som LCHF:are och också under mina keto-trippar. Det enda som är återkommande och igenkännligt och för mig och min livsstil/kosthållning kontextuellt är ketos = utslag. Utslag = ketos. Inte morot = ketos, inte bacon = utslag. Jag har redan testat att ta bort och lägga till livsmedel/kolhydrater/fett när utslagen började komma härom året, men det enda som stämde var just ketosen. De utslag som jag får när jag är (alt. har anledning att tro att jag är) i ketos. Sen kan vemsomhelst få hudutslag närsomhelst, oavsett. Jag tittade t ex på nässelutslag, så ser inte mina utslag ut. Däremot kanske någon annan kan få det av att vara i ketos, av att halka ur ketos, av att äta bacon, av att äta morot, av att inte äta morot.... Jag säger inte spiksäkert att det är orimligt eller oerhört eller omöjligt, bara för att jag inte har det, eller bara för det inte är vetenskapligt bevisat. LCHF gjorde mig (lite mer iaf...) ödmjuk, fett är ju farligt! En sanning håller bara i 20 år. LCHF lärde mig att man inte kan ta för givet att det man lärt sig är sant, man får ta en titt på sig själv också och bilda sig en egen uppfattning. Det här med kartan och verkligheten, ni vet... Jag blir nu onekligen väldigt nyfiken så det är ju synd att du inte mäter ketoner. Jag kan ju inget om den biten men är det verkligen en skarp gräns eller kan man ha mer eller mindre mängd ketoner i blodet? I så fall kanske du får utslag när du överskrider en viss mängd ketoner i blodet eller kanske man kan säga att det är graden av ketos som styr och inte att man kliver i eller ur? Sedan kan man ju undra vad som skiljer mellan dom som får utslag och dom som inte får det. Dufva skrev ju att det var ett övergångsbesvär så han kan uppenbarligen vara i ketos utan att få utslag. Har dom som får utslag bukfetma i större utsträckning än andra? Äter dom som slipper utslagen mer gröna bladgrönsaker? Äter dom som slipper utslagen mer fisk? Äter dom som slipper utslagen mindre rött kött och mer kyckling? Äter dom som slipper utslagen mer vegetabiliskt fett och vilka livsmedel i så fall? Är det någon skillnad i motionsvanor, stillasittande eller annat fysiskt? Skiljer det något i blodfettprofil, fastesocker osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Jag blir nu onekligen väldigt nyfiken så det är ju synd att du inte mäter ketoner. Jag kan ju inget om den biten men är det verkligen en skarp gräns eller kan man ha mer eller mindre mängd ketoner i blodet? I så fall kanske du får utslag när du överskrider en viss mängd ketoner i blodet eller kanske man kan säga att det är graden av ketos som styr och inte att man kliver i eller ur? Ja, lite ketoner produceras alltid. Men det är knappt mätbart om man äter kolhydrater. Sen är det en glidande skala, och säkert även individuell när det produceras mer glukos och ketoner, om man inte äter tillräckligt med kolhydrater för kroppens behov. Fysisk aktivitet (särskilt intensiv) gör tex att kroppen behöver mer glukos. http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/ketos-en-grundkurs/ Det finns säkert olika saker som inverkar - kroppen kan vara olika bra på att producera glukos, och därigenom kan det krävas mer eller mindre ketonproduktion. Fysisk aktivitet spelar in, sen kan man helt enkelt ha olika känslig hud också. Man kan också ha svampkolonier som trivs olika bra på ketonkost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted October 22, 2014 Author Share Posted October 22, 2014 Prickarna på bröstet har nästan tonat bort helt, och tårna e under kontroll (testar en tub Lamisil). Så det är bra, symptomen verkar vara under kontroll. Teorin om att de försvinner när man ökar kolhydraterna kan mycket väl stämma. Det har nog omedvetet blivit mer kolhydrater de senaste dagarna eftersom det blivit mycket mat. Trodde jag passerat hungersstadiet men nu är det tillbaks. Svårt att bli mätt då. Idag har det blivit 3 ägg med ost o bacon till frukost, mycket grädde i kaffet, lax till lunch och kvällsmat (till slut alla fyra bitarna=560 g) med massa kokt vitkål och skedar med philadelphiaost. Nyss var jag tvungen att stilla hungern med stor portion turkisk yoghurt och hallon. Varför blir det så? Är det ok att äta så mycket, ska man äta sig mätt så länge det är fett, eller ska man vänja sig vid mindre? Min teori är att det är lite stressrelaterat, i form av frilans och ensamvarg. Även om saker är under kontroll just nu, så finns där ett gammalt behov av att ha nåt att käka när man sitter vid datorn och försöker lösa problem. Det bör poängteras att jag testar detta enbart för välmåendet, och möjligen lite fåfänga (och för magens skull). Jag är i helt ok form fysiskt, det är mer saker som större lugn, bättre med folk osv som kan bli bättre. Och det har varit tre bra månader; blodsockerdipparna är inte lika påtagliga mer, jag är mer stresstålig o tillåter mig inte att krascha som tidigare. Högpresterande och 'duktig' som jag är har jag säkert kollat igenom ett hundratal Youtube-klipp ang lågkolhydratkost för att lära så mycket som möjligt, och det råder väl ingen tvekan om att det är rätt väg. Därför vill jag fortsätta hitta rätt balans här. Dessutom kul med den ökade uthålligheten. Hungern måste tyglas bara. Tråkigt att läsa att nån här på forumet aldrig vande sig vid lågkolhydratkosten och fick gå tillbaks till blandkost (pga hungern och därmed enorma portioner o känsla av att fettet inte var tillräckligt). Där vill man inte hamna. Det har lite etsat sig fast och kanske skapat ökad hungersnoja. Andra har skrivit att de behöver äta mindre och inte lika ofta, vilket låter skönt.. Många ord utan nån direkt slutsats! Prickarna är nästan borta iaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Skönt att de försvann. Ha gärna koll på om de uppkommer igen vid en striktare kost, det är intressant att veta hur en annan kropp reagerar. Själv så glufsade jag i mig en påse nötter härom helgen = garanterat inga utslag (eller ketos) den här veckan, för mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted October 22, 2014 Author Share Posted October 22, 2014 Skönt att de försvann. Ha gärna koll på om de uppkommer igen vid en striktare kost, det är intressant att veta hur en annan kropp reagerar. Själv så glufsade jag i mig en påse nötter härom helgen = garanterat inga utslag (eller ketos) den här veckan, för mig! Precis, samma här. Blivit både en påse hasselnötter och en påse mandlar de senaste dagarna. Tror dom kan ha väckt hungern igen. Ska skippa nötter ett tag. Yep, ska se om jag kommer tillbaks till förra veckans stadium igen, med eller utan prickar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Plockar upp denna tråden igen fast nu med en annat skönt tema. Efter flera riktigt pigga och starka veckor börjar det gå lite trögare igen. Magen känns lite uppblåst o lite mer fettig (jag är smal, bara blivit bortskämd med nästan synliga rutor ett tag). Den svårdämpade hungern e också tillbaks. Det verkar som man rätt snabbt kan kicka ut ur det där superman-tillståndet (ketos, icke-hungern, väldigt trimmad kropp, o till slut prickar på bröstet..)? Avföringen verkar ha en.. hur ska man uttrycka det... slemmig hinna. Denna hinna känns rödrosa-aktig i början. Blod? var min första skärrade tanke men det tror jag väl inte det kan va. Skippar paprika o tomat nåra dar, om det kan va nåt sånt som färgar av sig. En annan grej e lättare kramp o sträckningar i muskler som jag inte känt av innan. Fick nyss avbryta ett roddpass på gymet eftersom magen drog ihop sig. För lite vatten? I helgen var det fest, o det blev nåra glas vin o whiskey. Senare fick jag brännande sur uppstötning i bröstet som jag aldrig känt. Dämpades med ett par Novalucol. Nån som känner igen sig, nåt att tänka på? Ingen fara på taket väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts