Jump to content

Är naturbeteskött naturvidrigt?

Fjutt

Recommended Posts

Läser allt oftare att man borde avstå kött en dag i veckan eller t.o.m. överhuvudtaget. Skälen är flera, djuromsorg som säger att man inte ska döda djur att ha till mat, naturskyddsskäl som vill säga att fodret kräver konstgödsel och att kossorna pruttar ut för mycket gaser.

För mig är det där konstigt, jag tror djurmat har funnits till förfogande för människor så länge människor funnits. Vår matsmältning är väl anpassad till det?

Sen undrar jag om inte just miljöskäl talar starkt för konsumtion av naturbetat svenskt kött från närmast möjliga slakteri? Inget onaturligt i kornas mat, bara gräs och örter och vintertid ensilage från dessa växter. Kossorna garanterar ju också öppna betesmarker som vi människor väl som regel vill se på landsbygden.

Så tycker jag. Har jag fel? Vore fint få några klarlägganden från pålästa forumsdeltagare då jag känner mig litet osäker om argumentationen i dessa frågor.

• Like 6

Insändare i Värmlands folkblad 8/8 2014:

http://www.vf.se/asikter/insandare/fler-kottfria-dagar-behovs

Fler köttfria dagar behövs
Köttfri måndag är nu ett koncept som införts i ett flertal svenska kommuner. Idén har sitt ursprung i USA.
Att en dag i veckan alltid servera vegetarisk mat i skolköken för att värna om hälsa, djur och miljö. Tron om att ”individens frihet” är viktigare än allting annat är den tro som liberala politiker vill förmedla. Tyvärr finns det i dag endast ett urval av makthavare med en förståelse för vad som krävs om vi vill ha en hållbar framtid att vara fria i.

Centerpartiet och Folkpartiet har varit skeptiska till idén. Inte sällan ifrågasätter de huruvida det är liberalt att inte äta kött i skolmatsalen. Det liberala klimatpartiet är dock övertygade om att huruvida kött skall konsumeras i skolan eller inte är ovidkommande. Det viktiga är att barnen mår bra, djuren mår bra och klimatet mår bra.

Klimatpartiet vill att vi och våra barn får uppleva en framtid med frisk luft, rent vatten och mat åt alla. Därför förespråkar vi ett vegetariskt alternativ, näringsmässigt likvärdigt med de animaliska livsmedel som idag serveras. En överexploaterad köttindustri är inte en del av vår framtid och det är viktigt att alla förstår det, gammal såväl som ung. Vi tror på en frihet för alla som inte begränsas av köttindustrins dåliga djurhållning och miljöpåverkan. Med nya moderna vanor, anpassade för 2014, lär sig barnen tidigt i livet vikten av att äta nyttigt och miljövänligt.

Trots att köttfri måndag i dag finns lanserat i ett flertal kommuner är detta ett alltför restriktivt koncept. Att bara en dag i veckan är köttfri, när möjligheten till flera finns, är ett feltänk. Därför vill Klimatpartiet vända på idén med köttfri måndag och istället ha en köttdag i veckan. Fyra köttfria veckodagar i alla offentliga serveringar, så som skolkök och äldreboenden. Fyra dagar i veckan med god och näringsrik mat för alla. De skall endast servera ekologiskt och närproducerat. Resultatet av Klimatpartiets politik blir således skolmat som är nyttigare och miljövänligare med mindre besprutningsmedel.

Rasmus Orsén

partiordförande Klimatpartiet

Ingrid Gustafsson

partiordförande Klimatpartiet

Mitt svar, som mig veterligen aldrig publicerades:

Det finns inget alternativ till kött.
Veganer lider oundvikligen brist på vitamin B 12. Sojaprodukter är inte bara ofta genmodifierade, utan även i övrigt helt förkastliga som människoföda då de innehåller gifter som ska skydda växten från skadeangrepp: Fytinsyra som hämmar mineralupptaget hos människan, lektiner som kan orsaka läckande tarm och autoimmuna sjukdomar, samt fytoöstrogener, en xenoöstrogen som kan orsaka bröstcancer, och som stör pubertetsutvecklingen hos barn, för tidig pubertet hos flickor, och för sen pubertet hos pojkar.
Vidare kan ägg-och mjölkallergiker uppenbart inte äta de livsmedel de är överkänsliga emot, utan behöver ha annan animalisk mat för att tillgodose sitt proteinbehov. Satsa mycket gärna på ekologiska livsmedel, men när det gäller hälsoarbete så är det primärt viktigaste idag att dra ner på fetmadrivande socker och industriprocessade margariner och istället tillhandahålla och äta naturliga fetter (smör), kött, fisk, fågel och grönsaker. Avskaffa de köttfria dagarna före våra barns hälsa raseras totalt!

• Like 4

Undrar om de som förespråkar köttfria dagar lika gärna förespråkar bilfria dagar?

Jamenar.. vad gör man inte för miljön!

Lägg gärna den bilfria dagen på en Måndag.. så jag kan stanna hemma från jobbet.. Måndagar är ett helvete ändå!

Jag har många bilfria dagar, åker för det mesta motorcykel  :)

En annan sak jag gör delvis för miljön är att jag alltid har en vikkåsa (även kallad snikkåsa) i fickan. Då kan man dricka kaffe utan att ta en pappmugg eller skita ner en porslinsmugg som ska diskas. Många bäckar små...

• Like 2

Ren propaganda. 

Det vore bättre för miljön att allt kött som produceras faktiskt konsumeras i st f att kasseras när det blivit för gammalt. Finns det siffror på hur mycket svinn det finns i köttproduktion idag? 

(vilket kanske är ett argument MOT köttfria dagar...)

• Like 1

Genom miljoner år av konsumtion av gräsätare har vi människor blivit biologiskt anpassade till kött. Det är alltså människoföda per definition. Om det påverkar klimatet eller inte är då en ointressant fråga, som måste hanteras på annat sätt. Vi måste ju äta sådant vi är anpassade till. Annars får vi ju leva på spannmål, socker och sojabönor!

• Like 1