Jump to content

LDL kontra Apo-B

Johan M

Recommended Posts

Jag har läst kostdoktorns "snabbkurs i kolesterol". En sak lyckas jag inte riktigt förstå. Det står att LDL-värdet inte är tillförlitlig eftersom det inte visar andelen stora, troligen ofarliga, LDL kontra små, troligen farliga, LDL partiklar.

Sedan står om Apo att "varje LDL innehåller en upplaga av Apo-B". Det betyder väl vad jag förstår därmed att Apo B inte heller säger något om storleken av partiklarna. Alla Apo-B kan vad jag förstå lika väl sitta i en stor LDL som i en liten?

Vad har jag missat?

Inget är direkt farligt.. det är hur man tolkar sina lipider för att utröna huruvida man har en statistisk ökad risk för CVD!

Om LDL är normalt.. men APOb är högt, då lär man ha en massa små LDL!

Om LDL är normalt.. men APOb är få, då lär de vara stora LDL!

Vill man ha ett (1) enda prov som säkrast faställer hurvida man har en statistiskt ökad risk för CVD, så är det mängden APOb, spelar ingen roll om de är stora eller små!

Och för att komplicera det ännumer.. har man högt HDL/APOa1, så sjunker den statistiska sanolikheten!  :o

• Like 2

Mm.. grejen är att man kan ha "normalt" och tillomed lågt kolesterol och ändå stå med ena foten i graven! 

Det man mäter i en vanlig lipidpanel är kolesterol.. dvs själva ämnet samt triglycerider, dvs fett.

Sen sorterar man ut HDL och mäter kolesterolet i dessa.. sen vidtar räkning, Freidewalds formel, LDL = tot-HDL+0,45*trig!

Man har alltid en blandning av stora, mellan och små.. det man vill undvika är att allt för många små ansamlas, det kan tyda på att det är sk LDL remnats som man har för dålig kapacitet att bryta ner i levern.

Och om de ansamlas för länge blir de gamla, oxiderar eller glykoliseras, då kan inte levern längre ta hand om dessa.

Då rycker imunförsvaret ut med macrofager och fäster dem i kärlväggen.. det är en helt naturlig och bra process.

Problemet uppstår när allt för mycket ansamlas, då kan de bilda plack som kan brista och täppa igen små kärl.

• Like 1