UncleRedz Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Hej! Min fru kom precis hem från BVC där vår barnsköterska rådde min fru att ge vår dotter (som är 6 månader och 6,7 kg) en sked rapsolja vid varje måltid, för att gå upp i vikt snabbare. Är detta verkligen ett bra råd? Vårt förtroende för denna barnsköterskan är inte på topp och det här låter konstigt i mina öron. (Är inte rapsolja också laxerande för spädbarn?) Om vi vill ge något för att öka hennes vikt snabbare, vad vore bättre? Varken jag eller min fru är helt övertygade om vi ens behöver göra något extra. När jag var ett par år gammal så fick min mor i råd från BVC att ge mig 1 dl grädde att dricka om dagen, eftersom de tyckte jag var lite smal. Ett år senare gick min mor till ett annat BVC där de tyckte det var nonsens och inte behövdes. Likaså var både jag och min fru smala som barn, så att våran dotter är smal nu verkar inte så konstigt. Tacksam för svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Smör, grädde eller Turkisk yogurt blandad med grädde skulle jag hellre ge. Fleromättat fett i stora mängder (vilket det blir om du ger ett spädbarn en matsked) är inte hälsosamt. Och ja, det är laxerande. Sen kommer nog inte ditt barn att gå upp av det, och det är ju heller inget problem om ni är naturligt smala. Men jag skulle ändå rekommendera det eftersom frikostigt med naturligt fett är bra för barn. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 (edited) Ja, hellre smör om nu flickan behöver lite extra. Men varför tycker BVC-sköterskan att hon behöver gå upp i vikt snabbare? Har hennes viktkurva planat ut av någon anledning - inte helt ovanligt just vid sex månaders ålder? Eller finns det någon annan anledning? Ni känner ju ert barn också. Verkar hon må bra? Beter hon sig som vanligt? Kissar och bajsar som vanligt? Tycker man sen inte att det finns fog för att ge rapsolja kan ni lugnt skita i det Tillägg: Alltså, om ert eget omdöme och föräldramagkänsla säger att flickan inte behöver någon rapsolja kan ni lugnt skita i det. Inte för att jag säger det.. Men man måste inte göra som BVC föreslår, man måste tänka själv också. Best of luck Edited October 17, 2014 by Malin303 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Ugh. Rapsolja. Hellre smör då. :-) Så är ju vikt ganska personligt. Jag har en son som är uttalat ektomorf och en dotter som är muskulös och kurvig som sin mamma. Han har alltid bekymrat skolsköterskor för at han är "mager" och hon har varit "på gränsen till knubbig" - trots att de vägt precis som de skulle enligt sin kroppsform. Starka, friska, pigga, aktiva och nytra. Det var lite svårt att mentalt ge fingret åt BVC tjafsande men vi tittade på kurvan och allmäntilståndet och tänkte äh, hen är frisk och inget vi behöver oroa oss för. Man SER ju faktiskt skillnaden på magert/smalt och tjock/kraftigt byggd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post UncleRedz Posted October 17, 2014 Author Popular Post Share Posted October 17, 2014 Tack för svaren. Då är vi inte fel ute när vi tycker det låter konstigt. Vi är inne på att blanda i lite mer smör i maten istället, vilket känns mer naturligt så maten blir lite fetare. Vår dotter mår i övrigt bra och är pigg och glad, så vi är inte oroade över detta. I ärlighetens namn så har vår barnsköterska på BVC sagt en hel del konstiga saker redan, så vi tar det inte på för stort allvar. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Se det positiva, er BVC-sköterska är inte fettskrämd. När min äldsta son var liten var han jättespinkig och gick ner i vikt så fort han blev sjuk. Jag gav honom då, för att "fetta upp honom", extra fett i allt: extra rapsolja i maten, extra smör i maten, vispgrädde i mjölken. Jag tänkte att han skulle få olika typer av fett. Rapsolja betår till största delen av enkelomättat fett. Och nej, det var inte laxerande på min son. Det här var långt innan jag visste om lchf. Sonen gick inte direkt upp i vikt, men jag är i efterhand glad att han iaf fick extra fett redan som liten. Han är i dag smal och muskulös, så det verkar inte ha skadat med både extra rapsolja, smör och grädde redan från start. Vill man tillföra annat enkelomättat fett finns förstås också olivolja, om ditt barn gillar den smaken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Illa om ni inte kan känna förtroende för BVC-sköterskan... Vi har haft förmånen att ha den bästa men det kan ju inte alla ha, tyvärr. Skämt åtsido, kanske finns möjlighet att byta till en som känns bättre? Och jag håller med övriga, barnets behov känner ni bäst och ska det till nåt mer är det smör, lite kokosfett eller liknande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Eh.. hon menar nog lite extra kalorier.. kallpressad rapsolja är ju inte direkt det farligaste man kan få i sig hur som helst.. går säkert lika bra med kallpressad olivolja eller ekologiskt smör! O andra sidan.. om nu ser att er telning får i sig de kalorier denne behöver så kan extra fett innebära en ökad mättnad och att det blir mättare fortare? Det är bara att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Tror inte det spelar någon roll vilken sorts olja det är. Redan små mängder olja kan ha en otroligt laxerande effekt på dom små liven. Mitt ena barnbarn hör till dom. När det gäller små barn och vikt så ska man inte jämföra dom varandra. Det som är viktigt är att dom följer sin egen kurva. För övrigt tycker jag också att smör låter som en bättre idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Äh, lyssna inte på BVC om allt är normalt. Spädbarn, ammning och sedan vettig mat på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Vi fick också det rådet för vår dotter var liten. Men hon skrek varje natt vi hade rapsolja i vällingen. Bytte till smör med lite olivolja och kokosfett. Det ger en fettsyraprofil som liknar bröstmjölk. Lillan sov som ett lamm. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 Vad mer för "konstigt" har sköterskan sagt tidigare? Jag är nyfiken och blir mer och mer övertygad om att man får läsa på och tänka själv, hellre än att lita blint till vården. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 Jag är nyfiken och blir mer och mer övertygad om att man får läsa på och tänka själv, hellre än att lita blint till vården. Hederspris för dagens bästa uttalande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 Tja, om jag får höra att någon inom vården snackar en massa dumheter (?) så vill jag veta vad, och varför. Det visar sig allt oftare att person X i yrkesgrupp Y kanske inte vet ett dugg bättre än jag, tvärtom. Och den personen ska vara universitetsutbildad, kunnig. Ska vi ha det så? Jag tänker på läkare, sjuksköterskor, dietister... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts