Jump to content

Stress och kroppen

Ryttan

Recommended Posts

Jag har tänkt lite på det här med stress och hur den utspelar sig på kroppen fysiskt, jag vet ju hur det påverkar en psykiskt men jag har dålig koll på hur kroppen påverkas. Tänkte att någon här kanske vet? Kan man gå upp i vikt pga stress? Kan man gå ner i vikt? Kan stress orsaka skador på organen? 

Hur gör ni för att motverka stress i vardagen? 

När man har kronisk stress har man ständigt förhöjd nivå av stresshormonet kortisol, vilket sänker förbränningen och befrämjar fettinlagring, särskilt bukfetma. Det blir också förhöjd nivå av adrenalin, vilket ökar puls, blodtryck och blodsocker.

Dessa fysiologiska reaktioner har varit gynnsamma under vår evolution och hjälpt oss hantera plötslig stress, men i vår moderna värld går många människor omkring i ständig stress vilket bidrar till folksjukdomar.

Motverka stress kan vara riktigt svårt, speciellt om man inte kan påverka sin situation i hem eller arbete. Motion hjälper, liksom olika avslappningstekniker t.ex. yoga eller meditation. Promenader i naturen är också avslappnande.

Risken för sjukdom pga stress minskar förmodligen dramatiskt om man undviker spannmål, socker och intag av omega-6 utöver behovet.

• Like 4

Jag har tänkt lite på det här med stress och hur den utspelar sig på kroppen fysiskt, jag vet ju hur det påverkar en psykiskt men jag har dålig koll på hur kroppen påverkas. Tänkte att någon här kanske vet? Kan man gå upp i vikt pga stress? Kan man gå ner i vikt? Kan stress orsaka skador på organen? 

Det finns en avspänningsmetod som heter Mindfulness och som på en del orter anordnas kurser i.

När det gäller stress så brukar man skilja på tillfällig stress och långvarig stress. Det är om man lever under stress en längre tid utan återhämtning som kroppen tar stryk.

För min del använde jag långa promenader i skogen som anti-stress och det var när jag slutade med det som hälsan rasade.

Pulshöjande motion ökar kroppens stresstålighet men är man redan sönderstressad så får man känna efter hur mycket som är lagom.

När maten funkar så upplever många att det även påverkar kroppens känslighet för stress och det har även jag konstaterat.

Det finns väldigt mycket om stress på nätet.

• Like 4

Tusen tack för era proffsiga svar, nu har jag verkligen lärt mig mer. Jag ska börja med mina långa promenader igen och undvika allt med socker. Omega 3 måste jag köpa in, har aldrig testat det förut. Jag läste lite om mindfulness och det verkar oerhört intressant, frågan är bara om jag kan koncentrera mig så mycket. Men jag ska absolut testa!

Jag hittade även en jättebra sida om stress som heter Stressklubben som jag kan tipsa om. www.stressklubben.se jag blev medlem och det kostade ingenting!

Nu ska jag försöka att ha en stressfri dag och så får vi se om jag orkar ta mig ut på den där promenaden senare ikväll. 

• Like 2

När det gäller stress så brukar man skilja på tillfällig stress och långvarig stress. Det är om man lever under stress en längre tid utan återhämtning som kroppen tar stryk.

Nja, stressfysiologiskt brukar man skilja på akut stress och kumulativ dito. Båda kan vara skadliga eller välgörande, dvs det är dos/respons-relaterat och måste sättas i en kontext.

Springer du ex. till playan så fort du landat i Barcelona och din huddensitet antyder att du ätit mycket Albyl och bott i Blekinge ett tag och sen ligger du där i några timmar så kommer du utsätta din hud för en väldigt akut stress som i regel inte ger någon fin bränna utan bara åstadkommer flagnad (och kanske längre fram cancer).

Stoppar du däremot in en kyckling i en lergryta i ugnen i några timmar så kommer slutresultatet (i kombination med ex. rotfrukter, smör och kryddor) att vara en lisa för kropp och själ. Därav kontextens relevans.

Anammar du ett HIT-protokoll på gymet istället för ett som är mer muskelinriktat så kommer den akuta och, sedermera, kumulativa stressen att fungera som stressor primärt för nervsystemet, dvs i bästa fall ge styrkeförbättringar men kanske inte så mycket muskelstorlek.

Stresskonceptet är väldigt intressant och i synnerhet inom idrottsvärlden så har man förstått att det inte bara handlar om att ligga inom sin förmåga till återhämtning utan tvärtom så är det, i synnerhet bortom nybörjarnivån, nödvändigt att medelst s.k. periodisering belasta kroppen med en högre stressor, dvs s.k. "overreaching", och sedan balansera upp detta med s.k. avlastningsträning. Det här är för övrigt också en anledning till HIT ofta inte ger önskade resultat eftersom man tränar alldeles för intensivt i kombination med att man tvingas till ett större fokus på vila/återhämtning, dvs i praktiken leder detta ofta till att man till slut tränar mindre och mindre... 2 dagars vila blir 3 blir 4 blir 1 pass i veckan och till slut så har man Mike Mentzers avart på sin "Heavy Duty". Om man då till skillnad från Mentzer inte anammar vitamin S i rejäl omfattning så blir det knepigt att bygga muskler.

Tillägg: Hans Selyes mästerverk "Stress of Life" rekommenderas för övrigt till den som vill lära sig mer om hur hans forskning ledde fram till stresskonceptet. Den kan vara lite svårsmält mellan varven men är samtidigt väldigt bred och skriven på ett sympatiskt sätt.

Tusen tack för era proffsiga svar, nu har jag verkligen lärt mig mer. Jag ska börja med mina långa promenader igen och undvika allt med socker. Omega 3 måste jag köpa in, har aldrig testat det förut. Jag läste lite om mindfulness och det verkar oerhört intressant, frågan är bara om jag kan koncentrera mig så mycket. Men jag ska absolut testa!

Jag hittade även en jättebra sida om stress som heter Stressklubben som jag kan tipsa om. www.stressklubben.se jag blev medlem och det kostade ingenting!

Nu ska jag försöka att ha en stressfri dag och så får vi se om jag orkar ta mig ut på den där promenaden senare ikväll. 

Det är ett allmänt missförstånd bland de som ännu inte provat, att mindfulness skulle kräva koncentration. Det är faktiskt snarare tvärt om. Vill man pröva på mindfulness i en lättillgänglig form så rekommenderar jag www.headspace.com. Finns även som app för android och iPhone.

Appen börjar med ett program som kallas för Take10, som innebär ett prova-på-program omfattande tio minuter i tio dagar. Har man efter dessa 10 dagar fått mersmak, kan man välja att prenumerera på headspaces övriga innehåll, eller leta upp någon gratisapp för mindfulness. Anledningen till att jag rekommenderar att starta med just headspace, är att den appen gör det hela så enkelt och okomplicerat. 

Edit:

Jag tycker den här videon säger mycket:

• Like 3

Risker med stress = högt kortisol (= förstorade binjurar) = lågt serotonin (= förkrympt hippocampus). Kroppen tar mycket stryk av stress.

Själv så hade jag en gång i tiden hemska hudutslag som var stressrelaterade. När stressen försvann, så försvann utslagen jag haft i flera månader, på bara någon dag. Vänner har haft magproblem, nackproblem, tryck i bröst, tryck i halsen, extrem ljus-/ljudkänslighet... Det är ingen ände på eländet som stress kan orsaka.

Vad gör man? Ta bort allt onödigt som stressar - exakt vad vet man själv innerst inne, kan vara allt från att byta bort en elak kärring/gubbe/kompis till att skippa se på nyheterna och dumpa facebook. Sedan då? Modifiera det i livet, som är nödvändigt, som stressar. Tala om det, inse att man inte är ensam, inse att man kan hjälpa varandra, och be varandra om hjälp.

• Like 2

Risker med stress = högt kortisol (= förstorade binjurar) = lågt serotonin (= förkrympt hippocampus). Kroppen tar mycket stryk av stress.

Själv så hade jag en gång i tiden hemska hudutslag som var stressrelaterade. När stressen försvann, så försvann utslagen jag haft i flera månader, på bara någon dag. Vänner har haft magproblem, nackproblem, tryck i bröst, tryck i halsen, extrem ljus-/ljudkänslighet... Det är ingen ände på eländet som stress kan orsaka.

Vad gör man? Ta bort allt onödigt som stressar - exakt vad vet man själv innerst inne, kan vara allt från att byta bort en elak kärring/gubbe/kompis till att skippa se på nyheterna och dumpa facebook. Sedan då? Modifiera det i livet, som är nödvändigt, som stressar. Tala om det, inse att man inte är ensam, inse att man kan hjälpa varandra, och be varandra om hjälp.

Tack så mycket för ditt svar! Jag tycker du sa en väldigt bra sak på slutet, att tala om det för andra och att man inte är ensam. I mitt fall så har det känts som att jag var ensam med detta men ack så fel jag hade. Efter att ha pratat med en nära vän till mig så kom det fram att hon mådde också väldigt dåligt. Det hade jag aldrig kunnat tro då hon är en så glad och härlig person. Men om det är något jag har lärt mig att om någon är psykiskt sjuk så ser du inte det på utsidan, du måste komma in nära på för att förstå att det ligger något innanför som inte står rätt till. 

Jag tror att vi i Sverige är alldeles för rädda för att prata om psykisk ohälsa idag. Det ses som väldigt konstigt om man säger att man mår dåligt psykiskt och folk vill inte prata om såna ämnen alls. Men om man har en förkylning så går det jättebra att diskutera det hejvilt. Det är synd. 

• Like 1

Så himla sant! Jättemånga går omkring och mår dåligt. Det märks inte alltid, men det kan sippra fram i attityd, trötthet och aggressivitet och känslighet för minsta sak. Och många tycker att det är fint att få det förtroendet, att man kommer till dem och talar om det. Tror och hoppas jag. Jag tycker i alla fall att det är fint att få det förtroendet. Men man ska ju ge det till "rätt" person också. :)

• Like 1

Hittade en bra sida som man kan använda om man känner sig stressad framför skärmen! Testa! www.chillai90sekunder.se hur många sekunder klarade ni första gången? 

Haha vad roligt! Jag hittade mig till deras Facebooksida och där har de en naprapat som svarar på ens frågor nu om du vill fråga om det kan ha något samband med smärtor och värkar! Här: https://www.facebook.com/stressklubben/photos/a.495858027169044.1073741828.429447320476782/727021887385989/?type=1