Popular Post Carl August Arge Posted October 17, 2014 Popular Post Share Posted October 17, 2014 Jag har rätt ofta fått höra att LCHF kosten är så dyr att många skulle inta ha råd med den. Jag svarar, att för min egen del är min kost i dag antagligen mycket billigare än förrut. Men jag kan tyvärr inte redovisa de gamla kostnaderna - i a f skulle det bli en tveksam efterrationaliserng. Jag undrar om det finns några pålitliga källor som redovisar kostnad för en "typisk" LCHF´are versus en "typisk" blandkostare ( och kanske även för en som kanske äter det vi brukar kalla junk-food mestandels) ? Det jag kan konstatera är, att visserligen kostar min kost numera mer pr. kilo - men mängderna är avsevärt mindre. Jag var jämnt vrålhungrig förr; åt hur ofta som helst under dagens lopp och portionerna var faktisk gigantiska jämnfört med i dag. En kusin knäpte faktisk kort på en - för mig typisk - middagstallrik! Han hade sällan sett makan! I dag använder jag oftast en assiet til min lunsj eller middag. Och två mål pr dag är rikligt.... ibland äter jag endast ett mål. Jag är helt enkelt inte hungrig. Inte ett dugg! Och har lärt mig att äta efter kroppens signaler - inte efter klokkan eller "nåns tyckande" Och jag har stabil ideal-vikt - alla blodvärden är prima - och jag mår som en prins He he kost-kost-nad....rolig ordsammansättning I o f s skulle jag äta enligtLCHF nästan oansett kostnaden.....kan man vara så petnoga mht kroner & ören när det handlar om hälsan? Vet nån om sådana beräkningar? 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Samma känsla har jag: att man visserligen lägger mer på ekologiska kvalitetsråvaror men att det är väldigt många varor man inte längre köper alls. Kanske inte så mycket i kategorin Mat som i kategorin Kaffebröd/efterrätter/snacks/mellanmål/mackor/godis/glass. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Jag äter mer kvalitet men mindre kvantitet Har aldrig kollat ekonomin exakt men känslan är att det totalt sett blivit billigare 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Jag handlar bara en gång i veckan så jag har rätt bra koll på matkostnaderna. Började med strikt LCHF för ganska precis 5 år sedan och vad jag minns ökade inte kostnaden alls vid övergången till LCHF. Allt godis och s.k. skitmat försvann ju, och det var ju inte precis billigt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Trots att jag köper dyrare ekologisk mat så ofta jag kan så ligger mitt matkonto på samma nivå som innan LCHF. Vilket alltså bara kan betyda att man äter mindre och effektivare. Hade det kostat mer hade jag dock inte haft något som helst problem med det med tanke på resultatet :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse50 Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Tipsade en kollega om boken matrevolutionen när den den var nyutkommen, hän ändrade kosten till LCHF hållet och blev av med sin IBS, hän sparade mycket pengar på minskad sjukskrivning ca. 10-15 karensdagar per år plus lägre inkomst dom efterföljande dagarna, kostnader för läkarbesök och medicin, blir ganska många tusen på ett år som kan gå till riktig mat i stället. Positiva biverkningar var viktminskning och ett glatt humör. Bara värdet av att få känna att man mår bra, vilket blir ganska högt om man vet hur det är att vara sjuk, går det överhuvudtaget att prissätta detta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Jag har inte räknat kronor och ören, men jag märker att jag har mer kvar i plånkat efter lchf än innan. Ett annat mått är att; numera behöver jag aldrig en kundvagn, jag klarar mig med en korg. Sen så kan jag gå eller cykla till affären, i stället för att ta bilen, för mina inköp kan jag lätt bära hem själv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 För mig blir det också totalt sett billigare. Totalt som utslaget på t ex 1 månad. 1. En massa saker äter jag inte längre, bort med den kostnaden. 2. Jag blir mättare på mindre mängd mat, och står mig således längre mellan måltiderna, vilket sänker kostnaden. 3. Jag äter en högre energiprocent fett, d.v.s. jag "späder" maten med olivolja eller smör, vilket sänker kostnaden. 4. Maten i sig har i vissa fall blivit dyrare (x gram ekologiskt smör är dyrare än x gram margarin), men jag får mer valuta/hälsa/mättnad för pengarna när jag väljer bort förorenat vatten utspätt med dåligt fett (margarin), vilket i det stora hela sänker kostnaden. 5. I ett större perspektiv kommer jag förhoppningsvis att belasta samhällets och min egen ekonomi mindre genom att förbli friskare längre, jämfört med om jag ätit en HCLF-kost. 6. I ett ännu större perspektiv kan jag med min kosthållning vara ett föredöme och påverka andra i samma inriktning. Jag skulle säga att sett till ekonomin så är LCHF mycket bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Har aldrig egentligen räknat, men upplever inte att kostnaderna ökar. Mer kvalitet för pengarna och mer närinng per krona däremot, helt klart. En annan viktig aspekt är att det inte alls slängs mat i samma utsträckning. Gammalt bröd och frukt som blivit dålig var det som slängdes mest i mitt hushåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Svårt att säga huruvida det kostar mer eller mindre, skillnaden lär hur som helst vara marginell! Troligen kan man se det som kostnad per kalori.. och iomed att vi äter fetare mat så kan kostnaden tillomed minska.. fast helt säker är jag inte, det beror nog mer på vad man åt innan! Hur som helst.. jag är inte överförtjust i att tillbringa min fritid i affärer.. och nu har handlandet nästan blivit en glädje.. mest tid tillbringas i kassan beroende på hur lång kö det är.. jag undviker tider/dagar med långa köer! Och skall jag tillbringa tid i affärer så föredrar jag Jula/Clas Ohlsson! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Svårt att säga huruvida det kostar mer eller mindre, skillnaden lär hur som helst vara marginell! Troligen kan man se det som kostnad per kalori.. och iomed att vi äter fetare mat så kan kostnaden tillomed minska.. fast helt säker är jag inte, det beror nog mer på vad man åt innan! Hur som helst.. jag är inte överförtjust i att tillbringa min fritid i affärer.. och nu har handlandet nästan blivit en glädje.. mest tid tillbringas i kassan beroende på hur lång kö det är.. jag undviker tider/dagar med långa köer! Och skall jag tillbringa tid i affärer så föredrar jag Jula/Clas Ohlsson! Jula/Clas Ohlsson=Gubbdagis 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 För vår familj på två vuxna och fyra barn har det blivit klart dyrare.. Å andra sidan är det bara jag som äter LCHF, Gubben och ungarna får tillskott i form av frukt, potatis, sparsamt med bröd och ytterst sparsamt med pasta och godis. Men klart dyrare, spannmålsmat är billig bukfylla! Jag lägger så gärna extra tid på att laga till exempel långkok på billigare styckningsdetaljer, eller vad jag nu kan komma på för att hålla budgeten. Får ofta kompromissa med kvalitet på kött och ägg tyvärr - gräsbetat och ekologiskt kan jag ofta bara drömma om.. Däremot släpper jag inte in margarin och liknande skräp i huset. Det kräver ibland en extra abrovinkel eller två, men är absolut värt både besväret och kostnaden 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted October 18, 2014 Author Share Posted October 18, 2014 Svårt att säga huruvida det kostar mer eller mindre, skillnaden lär hur som helst vara marginell! Troligen kan man se det som kostnad per kalori.. och iomed att vi äter fetare mat så kan kostnaden tillomed minska.. fast helt säker är jag inte, det beror nog mer på vad man åt innan! Hur som helst.. jag är inte överförtjust i att tillbringa min fritid i affärer.. och nu har handlandet nästan blivit en glädje.. mest tid tillbringas i kassan beroende på hur lång kö det är.. jag undviker tider/dagar med långa köer! Och skall jag tillbringa tid i affärer så föredrar jag Jula/Clas Ohlsson! Jag fick lära mig i Sverige: Nä, svensken tror inte på Gud - mycket mera på Clas Ohlsson 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Det är bra att många här inte har fått ökad kostnad när de gått över till lågkolhydratkost. Det tyder på att lågkolhydrat kost inte behöver vara dyrt. För mig är det däremot tvärt om. Min matkostnad har ökat. Jag äter något mer kött än tidigare och betydligt mer grönsaker. Tror det främst är den ökade grönsakskostnaden som gjort att min matbudget ökat. För min del är den ökade kostnaden definitivt väl investerade pengar. Lägger hellre pengar på mat som både är gott och får mig att må bra än att lägga de på prylar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Jag fick lära mig i Sverige: Nä, svensken tror inte på Gud - mycket mera på Clas Ohlsson Så är det.. vi tillbringar mer tid på Clas Ohlsson/Jula än i kyrkan! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 LCHF eller ej så kan man alltid välja att äta billigare eller dyrare. Oxfilé med gorgonzolasås, vaktelägg och vit tryffel varje dag + Cristal är också LCHF. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 LCHF eller ej så kan man alltid välja att äta billigare eller dyrare. Oxfilé med gorgonzolasås, vaktelägg och vit tryffel varje dag + Cristal är också LCHF. Ring mig när du har det på menyn, så kommer jag omedelbart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts