Jamtlandstjej

Maxpuls - är det nåt värde med den?

Recommended Posts

Jag är inte så insatt i det här med träning, mer än att vad jag har förstått så är vilopulsen ett mått/en parameter för hur vältränad man är. Alltså på så sätt att ens personliga vilopuls sjunker när men blir mera vältränad. Tydligen har också ens blodtryck en viss inverkan på vilopulsen. (lågt tryck = låg vilopuls)

 

Men det var vilopulsen det.

 

Hur är det med maxpulsen?

Har letat lite på nätet och hittat lite olika formler på hur man ska räkna ut den - tydligen mer eller mindre osäkra...

Men har maxpulsen nåt betydelse för "hur långt man kan nå", om ni förstår vad jag menar.

 

Eller är det bara ett värde, med en viss genetisk variation, som inte har nån praktisk betydelse?

 

Ja, jag har ju läst om det att träna på en viss % av sin maxpuls, men brukar man mäta upp den för det ( i så fall hur) eller använder man sig endast av de formler som finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel i ämnet ...som säger att maxpulsen inte har någon betydelse för din möjlighet att prestera (man kan inte heller träna upp sin maxpuls):

 

http://tranastyrka.se/begransar-din-maxpuls-din-prestation/

 

Det är ganska enkelt att ta reda på sin maxpuls....värm upp ordentligt under ca 15-20 minuter så att du är rejält ansträngd....kör sen någon minut till så hårt du bara kan...helst så du känner av mjölksyra...då kommer du sannolikt ligga nära din maxpuls. De formler som finns är i princip värdelösa.

 

Maxpulsen kan vara bra att känna till när man tränar hårt under en lite längre period (Cardio, med pulsband)...då är det vettigt att ligga ca 10-20 slag under sin maxpuls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel i ämnet ...som säger att maxpulsen inte har någon betydelse för din möjlighet att prestera (man kan inte heller träna upp sin maxpuls):

 

http://tranastyrka.se/begransar-din-maxpuls-din-prestation/

 

Det är ganska enkelt att ta reda på sin maxpuls....värm upp ordentligt under ca 15-20 minuter så att du är rejält ansträngd....kör sen någon minut till så hårt du bara kan...helst så du känner av mjölksyra...då kommer du sannolikt ligga nära din maxpuls. De formler som finns är i princip värdelösa.

 

Maxpulsen kan vara bra att känna till när man tränar hårt under en lite längre period (Cardio, med pulsband)...då är det vettigt att ligga ca 10-20 slag under sin maxpuls.

Okej, tack! Då vet jag hur jag ska förhålla mig. Min höga puls som uppträdde i veckan är alltså inget mått för att jag lättare kan nå längre.. ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen inte, men området är nog inte helt klarlagt, så du kan ju hoppas på det ändå ;-)

 

Men som sagt det är bra att känna till, jag har deltagit i en del pulsspinningpass, där mitt intryck är att många tar det alldeles för lugnt, eftersom de litar på formeln för maxpuls. Det blir då ett riktigt misslyckat sätt att träna på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.. maxpuls eller VO2max är ett teoretiskt värde på din förmåga att föra syre och annat till muskler o hjärna för fysisk ansträning!

 

Mest intressant är det för noviser och försäljare av pulsklockor!

 

Det är oxå ett sätt att lära känna sin kropp och förstå hur den fungerar.. så man vet vad man gör när man tränar, specefikt om man tränar för något särskildt.

 

Tränar man för sitt höga nöjes skull och de eventuella hälsofördelar som fysisk aktivitet innebär så spelar maxpuls inte så stor roll förutom att man kan logga pulsen i sin smartphone!

 

Tränar man för att springa hel eller halv-maror så är det bra att träna just i det tempot, den pulsen, de muskelfibrerna och inte för 100 meter sprint!

 

Min bror som är elitmotionär springer hel o halv-maror, han kan springa i en puls som jag har när jag går lite hastigt! :o

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att kolla vad man har för maxpuls någon gång. Eller för den delen puls under löpning. Jag har länge funderat på en pulsklocka, gärna med gps. Kanske någon som har tips på en sådan? Hoppas jag inte kapar tråden, det är inte avsikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin och polar vanliga märken för pulsklockor.

 

Maxpulsen är svår att veta eftersom det är svårt att pressa sig till 100%. oftast kan man pressa sig hårdare kanske 10% kvar när man ger upp?

Maxpulsen är väldigt personlig därför svårt med formler.

När man tränar med pulsmätare kan det vara bra att ha ett humm om maxpulsen.

Tänar man utan pulsklocka kan man känna/tänka efter vilken belastningsnivå man ligger på.

Gunder Hägg tränade aldrig med pulsklocka.

 

Om du tränar på hög belastning/puls ofta är det risk för skador och utbränning.

Låg intensiv träning 50-75% av maxpulsen är att föredra om du vill hålla länge och må bra.

En konstig sak är att det finns ett begrepp som heter grenspecifik maxpuls osså :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återupplivar den här tråden med tanke på pulsklocka. Jag fick ett bra erbjudande på en Suunto ambit 3. Den har väl allt vad jag kan se :) Är nyfiken på pulsen överhuvudtaget, inte bara maxpuls. Bra med GPS och bra med en robust klocka som tål lite lagom "krig". Krigar väl inte så mycket men kan tjonga i av bara farten ibland. Ett absolut krav är att den ska vara andriodkompatibel så jag kan få in datan på runkeeper. 

 

Är det någon som har erfarenhet av den här? Eller vill tillägga något som jag bör tänka på?

 

Den fick bra recension här: http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Pulsklocka

 

TIA mina vännerrrrrr!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.