Jump to content

Maltodextrin

Liniloto
 Share

Recommended Posts

Bör man akta sig för maltodextrin?

Jag försöker undvika tillsatser, men köper ibland t.ex. färdig bearnaisesås, bara för att det är enkelt och gott. Tänker att det är så himla lite tillsatser mängdmässigt (< 1 g kolhydrater/100 g), men tänker samtidigt - om det är så små mänger man tillsätter i en produkt - varför gör man det då alls? Vad gör maltodextrin i kroppen?

Apropå det här med "det är så lite att det inte kan skada" - så är det säkert med många saker. Det kvittar om jag dricker 3 eller 3,5 deciliter kaffe per dag. Om jag äter 0 eller 50 eller 500 milligram kodein per dag, det kvittar däremot inte...

Alltså, somliga ämnen är potenta som tusan. I de fall jag inte vet, utgår jag från att det spelar roll. Och som du skriver - om det är så lite att det är betydelselöst, varför skulle det då tillsättas? Svaret är väl att det påverkar varan så mycket att det behövs så liten mängd.

Är inte maltodextrin kraftigt beroendeframkallande? Om man nu tror på "sockerberoende" som fenomen... Jag har fattat för att det är i stort sett samma sak som HDCS (en sorts modifierad majsstärkelse) men jag kanske har blandat ihop det.

Är inte maltodextrin kraftigt beroendeframkallande? Om man nu tror på "sockerberoende" som fenomen... Jag har fattat för att det är i stort sett samma sak som HDCS (en sorts modifierad majsstärkelse) men jag kanske har blandat ihop det.

Eftersom jag inte tror på teorin om sockerberoende så ser jag inget som tyder på att maltodextrin skulle vara kraftigt beroendeframkallande. 

Maltodextrin är dessutom inte sött och därför lätt att inta i stora mängder på en gång. Det är rätt populärt som kolhydrattillskott efter träning i och med att man kan blanda rätt mycket av det i vatten utan att det blir kväljande sliskigt.

Med tanke på ditt svar och din något bittra signatur, får man fråga varför du hänger i det här forumet?

Du skall veta att jag mådde väldigt bra innan jag började med LCHF, den första månaden likaså. Därefter gick det utför. Nu försöker jag öka mängden kolhydrater successivt, men det är svårt. Jag har stora problem med att medvetet äta livsmedel som innehåller en större mängd kolhydrater. Jag har lärt mig väldigt mycket om näring och dess påverkan. Därav tycker jag att det är intressant att delta i konversationer på detta forum. Jag skriver både positivt och negativt om LCHF, beroende på vad jag anser och vad enligt min kunskap stämmer. Dessutom tycker jag att det är viktigt att sådant som skrivs här ifrågasätts. Jag tror att du skulle bli förvånad över hur mycket folk skriver som de själva inte förstår, eller som de hört någon annan säga som hört någon annan säga det osv. 

I en sekt kan medlemmarna bli totalt grundlurade, för ingen inom sekten kommer att påtala ett fel. LCHF är ingen sekt och därav är personer som jag delaktiga i diskussioner och uttrycker mig om jag anser något vara felaktigt. Personer som jag är viktiga, trots att vi ofta är irriterande och jäkligt jobbiga.

Ett mynt har alltid två sidor, stirra dig inte blind på den ena. ;)

Förlåt för OT!

• Like 2

Du skall veta att jag mådde väldigt bra innan jag började med LCHF, den första månaden likaså. Därefter gick det utför. Nu försöker jag öka mängden kolhydrater successivt, men det är svårt. Jag har stora problem med att medvetet äta livsmedel som innehåller en större mängd kolhydrater. Jag har lärt mig väldigt mycket om näring och dess påverkan. Därav tycker jag att det är intressant att delta i konversationer på detta forum. Jag skriver både positivt och negativt om LCHF, beroende på vad jag anser och vad enligt min kunskap stämmer. Dessutom tycker jag att det är viktigt att sådant som skrivs här ifrågasätts. Jag tror att du skulle bli förvånad över hur mycket folk skriver som de själva inte förstår, eller som de hört någon annan säga som hört någon annan säga det osv. 

I en sekt kan medlemmarna bli totalt grundlurade, för ingen inom sekten kommer att påtala ett fel. LCHF är ingen sekt och därav är personer som jag delaktiga i diskussioner och uttrycker mig om jag anser något vara felaktigt. Personer som jag är viktiga, trots att vi ofta är irriterande och jäkligt jobbiga.

Ett mynt har alltid två sidor, stirra dig inte blind på den ena. ;)

Förlåt för OT!

Vilka negativa konsekvenser drabbades du av? Vore intressant att höra eftersom det kanske finns folk här som kan hjälpa dig att undvika dessa.

Sekter består generellt av människor som inte kan tänka själva och som inte vill ifrågasätta saker. De som äter enligt LCHF är väl precis tvärtom med tanke på "experternas" rekommendationer.

• 2 weeks later...

Maltodextrin är en modifierad kolhydrat jämförbar med glutamat. Sammankopplad med allergier och migrän bl.a. och tas dessutom snabbt upp i kroppen. Undvik helst i all möjlig mån men som med det mesta så är det medvetna valet det bästa valet :)

• 9 months later...

Gammal tråd, men ändå. :)

Jag köpte precis några rör C-vitamin, de visade sig vara sötade med tre olika sötningsmedel plus en dos maltodextrin!

Känns inte som det är något jag vill ha, det blir soptunnan direkt och förnyad jakt på nåt bättre. Gul paprika kanske. :)

• Like 1