Sigurdur Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Jag såg anslagstavlans reklamfilm för vilka fiskar som man ska undvika. Läser lite på nyttigfisk.se om PCB och dioxin. Sidan är kopplad till SLV. Jag vet att man ska skilja på budbärare och budskap men... Hur ska man tänka när man står i butiken och letar efter bra fisk? Det finns olika märkningar, är de nåt att ha? Är det geografiska läget viktigare än sortens fisk? Jag vill gärna ha goda, vettiga, pålästa råd från nån som vet mer än jag. Ibland köper jag fryst för att det är praktiskt. Vad ska jag titta efter då? Ibland köper jag färsk över disk eller från feskebil. Vad ska jag fråga efter då? Jag äter mest makrill, sill, lax, torsk, kolja och hoki när det väl blir fisk, men jag skulle vilja bredda mitt fiskätande. Frågan är hur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Det är främst fisk från insjöar och innanhav man skall undvika.. dvs för våran del av världen, Östersjön, Vänern, Vättern! Och som lök på laxen.. Sverige fick ett undantag från att sälja strömming som livsmedel.. så vi får äta detta, men du får inte ge det till katten eller ta med det utomlands! Sill från västkusten däremot är god och nyttig mat.. man kan göra alla strömmingsrätter av dessa. Sen så.. det är väl bara Stockholmare som äter strömming.. menar de vet väl inte bättre? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Kan Naturskyddsföreningens sida vara till hjälp? http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/gron-guide/fisk-med-gott-samvete 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 18, 2014 Author Share Posted October 18, 2014 Avstå från tonfisk står det... Jag som älskar tonfisk. Makrill är ok, men inte tonfisk. Men tonfisken är ju en makrill? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Det är väl för att den är utrotningshotad? Oså dödar de Flipper när de fiskar dom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 18, 2014 Author Share Posted October 18, 2014 Hur då? "Delfin-säker tonfisk" heter det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomastor Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Odlad lax som vi storkonsumerar i Sverige är ju ett ytterst dåligt alternativ. Läs denna blogg matutanallergener.blogspot.no Scrolla ner på högersidan så får man en sammanfattning av en norsk bok om laxuppfödning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2014 Author Share Posted October 19, 2014 FY 17! Och jag har inte ens läst mer än hälften än. Jag blir bara mer förvirrad av det här, hur ska det tolkas för en privatperson i Sverige? Aldrig norsk lax/fisk?Aldrig odlad lax/fisk? Eller - helt OK med norsk/odlad fisk om märkt med MSC- eller KRAV-symbolen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2014 Author Share Posted October 19, 2014 Det här ser väl bra ut: http://www.msc.org/kop-msc-markt-fisk/hitta-en-produkt/product_search?country=SE&view_all=1&layout=thumbs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts