Ti Ti Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Reklamen går om och om och om igen på playkanalerna på nätet just nu. 'Äntligen någonting att tugga på!' Och på ytan låter det ju bra och ser bra ut när Alexandra Zassi står och hackar och blandar - tänker att jag nog själv kan laga en rätt kalorisnål gryta med typ buljong, krossade tomater, lok, kryddor osv. Men, som vanigt är det ju så mycket mer än vanliga råvaror i grytorna. Vi kan ta Stuffato con Prosciutto som exempel (har rensat bort det jag anser som naturliga och bra råvaror och kryddor): Sojaprotein,glukos och glukossirap i skinkan (synd när det faktiskt finns sockerfri skinka), sojaolja, majsstärkelse, maltodextrin, surhetsreglerande medel (citronsyra), glukossirap, emulgeringsmedel (sojalecitin), klumpförebyggande medel (trikalciumfosfat), Kan innehålla spår av gluten (vilket anges för samtliga grytor - gluten i vilken beståndsdel?). Eller Ratatouille con Mozzarella - totalt innehåll mozarella: 0,5% Casseruola di Pollo (pollo = italienska för kyckling) - totalt kycklinginnehåll: 4% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Typisk fuskmat. Bara att ignorera ihjäl. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Reklamen går om och om och om igen på playkanalerna på nätet just nu. 'Äntligen någonting att tugga på!' Och på ytan låter det ju bra och ser bra ut när Alexandra Zassi står och hackar och blandar - tänker att jag nog själv kan laga en rätt kalorisnål gryta med typ buljong, krossade tomater, lok, kryddor osv. Men, som vanigt är det ju så mycket mer än vanliga råvaror i grytorna. Vi kan ta Stuffato con Prosciutto som exempel (har rensat bort det jag anser som naturliga och bra råvaror och kryddor): Sojaprotein,glukos och glukossirap i skinkan (synd när det faktiskt finns sockerfri skinka), sojaolja, majsstärkelse, maltodextrin, surhetsreglerande medel (citronsyra), glukossirap, emulgeringsmedel (sojalecitin), klumpförebyggande medel (trikalciumfosfat), Kan innehålla spår av gluten (vilket anges för samtliga grytor - gluten i vilken beståndsdel?). Eller Ratatouille con Mozzarella - totalt innehåll mozarella: 0,5% Casseruola di Pollo (pollo = italienska för kyckling) - totalt kycklinginnehåll: 4% Helt horribelt men inte oväntat. Det jag undrar är hur hon törs ställa sitt varumärke på spel på det här sättet? Trovärdigheten i framtiden blir ju tveksam. Fast folk i gemen är kanske tillräckligt korkade för att inte fatta det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Folk i gemen är inte särskilt duktiga på att läsa innehållsförteckningar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Folk har ju fått lära sig att det som livsmedelsverket godkännt som mat är nyttigt. Jg har vänner som inte vet vad kolhydrater är och tror att alla smakämnen och tillsatser är naturligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted October 19, 2014 Author Share Posted October 19, 2014 Har en övervitkig kollega som är en i 'lunch-ätar-gänget' och varenda gång väljer hen lättöl som dryck, massvis med vitt bröd från salladsbuffeen, och kakor med kaffet. Och sedan undrar hen varför hen har svårt att gå ned i vikt. Ja, jag har slutat predika LCHF på jobbet, för det är ändå ingen jävel som lyssnar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Jodå, de hör allt vad man säger. Rätt vad det är så störtdyker 1000-kg´s poletten ner i avgrunden, jag har sett det själv flera gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts