Jump to content

Allevos italienska grytor

Ti Ti
 Share

Recommended Posts

Reklamen går om och om och om igen på playkanalerna på nätet just nu.

'Äntligen någonting att tugga på!'

Och på ytan låter det ju bra och ser bra ut när Alexandra Zassi står och hackar och blandar - tänker att jag nog själv kan laga en rätt kalorisnål gryta med typ buljong, krossade tomater, lok, kryddor osv.

Men, som vanigt är det ju så mycket mer än vanliga råvaror i grytorna. Vi kan ta Stuffato con Prosciutto som exempel (har rensat bort det jag anser som naturliga och bra råvaror och kryddor):

Sojaprotein,glukos och glukossirap i skinkan (synd när det faktiskt finns sockerfri skinka), sojaolja, majsstärkelse, maltodextrin, surhetsreglerande medel (citronsyra), glukossirap, emulgeringsmedel (sojalecitin), klumpförebyggande medel (trikalciumfosfat), Kan innehålla spår av gluten (vilket anges för samtliga grytor - gluten i vilken beståndsdel?).

Eller Ratatouille con Mozzarella - totalt innehåll mozarella: 0,5%

Casseruola di Pollo (pollo = italienska för kyckling) - totalt kycklinginnehåll: 4%

Reklamen går om och om och om igen på playkanalerna på nätet just nu.

'Äntligen någonting att tugga på!'

Och på ytan låter det ju bra och ser bra ut när Alexandra Zassi står och hackar och blandar - tänker att jag nog själv kan laga en rätt kalorisnål gryta med typ buljong, krossade tomater, lok, kryddor osv.

Men, som vanigt är det ju så mycket mer än vanliga råvaror i grytorna. Vi kan ta Stuffato con Prosciutto som exempel (har rensat bort det jag anser som naturliga och bra råvaror och kryddor):

Sojaprotein,glukos och glukossirap i skinkan (synd när det faktiskt finns sockerfri skinka), sojaolja, majsstärkelse, maltodextrin, surhetsreglerande medel (citronsyra), glukossirap, emulgeringsmedel (sojalecitin), klumpförebyggande medel (trikalciumfosfat), Kan innehålla spår av gluten (vilket anges för samtliga grytor - gluten i vilken beståndsdel?).

Eller Ratatouille con Mozzarella - totalt innehåll mozarella: 0,5%

Casseruola di Pollo (pollo = italienska för kyckling) - totalt kycklinginnehåll: 4%

Helt horribelt men inte oväntat. Det jag undrar är hur hon törs ställa sitt varumärke på spel på det här sättet? Trovärdigheten i framtiden blir ju tveksam. Fast folk i gemen är kanske tillräckligt korkade för att inte fatta det? 

• Like 3

Har en övervitkig kollega som är en i 'lunch-ätar-gänget' och varenda gång väljer hen lättöl som dryck, massvis med vitt bröd från salladsbuffeen, och kakor med kaffet. Och sedan undrar hen varför hen har svårt att gå ned i vikt.

Ja, jag har slutat predika LCHF på jobbet, för det är ändå ingen jävel som lyssnar.

• Like 1