MKJ

Omega 6 - hur mycket behöver man?

Recommended Posts

Jag har ofta sett i forumet att man skall undvika omega 6 fett men kan man inte få brist också?

 

Hur ser ni på det?

 

Vad är lagom?

 

Behöver man extra omega 6 om man tar tillskott av omega 3 för att det skall bli rätt balans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver något gram om dagen av respektive EPA/DHA och DGA/DGLA för våra eikosanoider och litta annat!

 

Grejen är att om man skulle inta dessa som modersyror LA och ALA så måste de vara i balans då vår omvandling av dessa sker proportionerligt.

 

Nu är det litta mer komplicerat än så för de behövs även för annat som nervers myel och huden, hjärnan o litta annat.

 

Sen så är det nästan omöjligt att få brist på Omega-6.. det finns i så gott som all mat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste LA och EPA/DHA också vara i balans, alltså om man inte äter ALA utan t.ex. lax eller sill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste LA och EPA/DHA också vara i balans, alltså om man inte äter ALA utan t.ex. lax eller sill?

Det är mer komplicerat än så!

 

Ett av problemen är vår begränsade tillgång på ensymet elongase, om det förbrukas i något tidigt skede räcker det inte till för de senare omvandlingarna!

 

Om du intar stora mängder LA går elongase åt för att göra DGLA, då finns mindre kvar till att omvandla EPA till DHA.. osv.

 

440px-EFA_to_Eicosanoids.svg.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så praktiskt det var före jordbruket. Då var vi "vilda" och åt enligt nedärvd kunskap av det naturen erbjöd, och behövde inte veta allt som står i de där boxarna du publicerade, Zepp... 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så praktiskt det var före jordbruket. Då var vi "vilda" och åt enligt nedärvd kunskap av det naturen erbjöd, och behövde inte veta allt som står i de där boxarna du publicerade, Zepp... 

Jaa.. och så mycket tid man skulle kunnat ägnat åt motion i stället för att surfa på Internet!  :unsure:

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa.. och så mycket tid man skulle kunnat ägnat åt motion i stället för att surfa på Internet!  :unsure:

Motion... :o Det fick man nog så att det räckte ändå, Nej, man berättade skrönor, spökhistorier och förde sina kunskaper vidare till nästa generation...om mat...bra mat...tror jag... :P

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kruse kom med en bra kommentar!

 

"It's time for you to know that nature’s cure is to eat more crabs, not carbs!"

 

:) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver något gram om dagen av respektive EPA/DHA och DGA/DGLA för våra eikosanoider och litta annat!

 

Grejen är att om man skulle inta dessa som modersyror LA och ALA så måste de vara i balans då vår omvandling av dessa sker proportionerligt.

 

Nu är det litta mer komplicerat än så för de behövs även för annat som nervers myel och huden, hjärnan o litta annat.

 

Sen så är det nästan omöjligt att få brist på Omega-6.. det finns i så gott som all mat.

 

Så här skriver Livsmedelsverket

 

"Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning av svenskarnas matvanor, Riksmaten 2010-11, får vi i oss mer omega-3-fett än tidigare. Det beror på att vi äter mer fisk och mer olja och flytande matfetter. I genomsnitt äter vi 2,7 gram omega-3-fett per dag, vilket innebär att ungefär 1,2 procent av den totala energin vi äter kommer från omega-3-fett. I genomsnitt får svenskarna alltså i sig den mängd som rekommenderas.

 

När det gäller omega-6-fett får svenskarna i sig ungefär 9 gram, vilket motsvarar cirka 4 procent av energin. Det är på nedre gränsen av vad som rekommenderas."

 

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så här skriver Livsmedelsverket

 

"Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning av svenskarnas matvanor, Riksmaten 2010-11, får vi i oss mer omega-3-fett än tidigare. Det beror på att vi äter mer fisk och mer olja och flytande matfetter. I genomsnitt äter vi 2,7 gram omega-3-fett per dag, vilket innebär att ungefär 1,2 procent av den totala energin vi äter kommer från omega-3-fett. I genomsnitt får svenskarna alltså i sig den mängd som rekommenderas.

 

När det gäller omega-6-fett får svenskarna i sig ungefär 9 gram, vilket motsvarar cirka 4 procent av energin. Det är på nedre gränsen av vad som rekommenderas."

 

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

 

 

 

 

Ett problem är dock att de bunkar ihop kortkedjigt omega-3 från växtriket (ALA) med långkedjigt från djurriket (EPA, DHA). Det är de senare vi framför allt behöver, i alla fall om vår konvertering av korta till långa är så dålig som många befarar. Från "veganhåll" påstås gärna att vår konvertering är tillräcklig.

9 gram omega-6 låter högt för att vara nedre gränsen. Jag har för mig att den snarare ligger kring 5 gram. Jag undrar också om inte de 9 grammen är en underskattning, då det väl baserar sig på enkäter där folk nog underskattar intag av chips och annat skräp som innehåller växtoljor.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade det här idag när jag letade efter en annan sak.

 

"Vad som är intressant här är att man inte såg någon tydlig ökning av oxidativ stress eller inflammation trots en kraftig ökning av fleromättat fett, varav stor andel omega-6, i kosten. Man följde ju som sagt inte sina kostupplägg hundraprocentigt enligt protokollets utformning men faktum kvarstår att inflammationer och oxidativ stress inte ökade trots en rejäl ökning av totala mängden fleromättat fett samt specifikt omega-6. Vilka slutsatser man kan dra av att två markörer var bättre i PUFA vet jag inte riktigt men att det inte är skadligt med ganska mycket fleromättat fett verkar ju stämma här. I alla fall för denna grupp av ganska sjuka deltagare över 50 år."

http://traningslara.se/fleromattat-fett-vs-mattat-fett-tva-svenska-interventionsstudier/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.