Jump to content

Sockerutställning


Snaaran
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Jag läser till livsstilsrådgivare och är nästan klar. Så himla kul! Kursen har följt NNR vilket betyder att om jag ska "få rätt på provet" så ska jag rekommendera alldeles för mycket kolhydrater än vad jag kommer att göra "i verkligheten". Men - nu till saken. Sista uppgiften är att vi ska göra en sockerutställning där vi ska visa produkter med tillsatt socker och belysa det med antal sockerbitar. Så ska sockerutställningen gå till. Det är verkligen intressant och en ögonöppnare för många, men jag undrar hur ni ser på saken? Vad jag far efter är att (om jag inte fått allt om bakfoten) exempelvis 2,5 dl mjölk 3 % innehåller 3 sockerbitar, samma som 100 g höhökaka. En kanelgiffel innehåller 1 sockerbit... 

 

Ergo: Om man står där framför kylskåpet och är lite sugen, kan man alltså tänka: "3 gifflar motsvarar ett glas mjölk - vilket ska jag välja?"

 

Inte bra! En giffel består av över 50% kolhydrater. Mjölk innehåller både fett och näring, vilket i alla fall är något bättre än giffel och hönökaka. Jag vet att vi ska vara försiktiga med mjölk, men det är bara för att belysa det problem jag har inför uppgiften... Allt vi lär oss här hos Kostdoktorn och på andra ställen är hur illa det är, på flera sätt, när blodsockret svänger kraftigt. Lätt att överäta. 

 

Hur ser ni på saken? Det här med att bara visa på tillsatt socker och inte totala mängden kolhydrater? Finns det inte en risk att människor tror att socker är en sak och kolhydrater en annan?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Varför inte göra din utställning som sådan att du har två högar, en med tillsatt socker och en med övrigt som omvandlas till blodsocker?

 

Du kan ju alltid ljuga och säga att din tanke var att det är onödigt att tillföra ännumera?  B)

 

Fast.. det vore mer pedagogiskt med en hög sockerbitar och en hög druvsockertabletter, (glukos)?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du har bra tankar men jag förstår inte det där med gifflarna och mjölken. Socker är ju ingenting som tillsätts i mjölken, utan finns där från början, så varför ska ni redovisa det som tillsatt socker? Då borde mjölk ha 0 sockerbitar, om det är tillsatt som räknas. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du har bra tankar men jag förstår inte det där med gifflarna och mjölken. Socker är ju ingenting som tillsätts i mjölken, utan finns där från början, så varför ska ni redovisa det som tillsatt socker? Då borde mjölk ha 0 sockerbitar, om det är tillsatt som räknas. 

 

Du har helt rätt, Ostgoten, det är fel från min sida! Det finns inget tillsatt socker i mjölk. Det är här jag snurrar till det lite...  Till de mer onyttiga alternativen ska vi visa på ett mer nyttigt, exv mjölk istället för läsk. Mjölk har inget tillsatt socker, men innehåller ca 5 g per dl... "Vad är nyttan med att jämföra på detta vis?" kan jag tänka, det kan ju lätt bli missförstånd. Risken är ju att många räknar sockerbitar och jämför exv mjölk med en giffel... Det är ju bättre med mjölk än en giffel, men ändå. :huh: 

 

Egentligen skulle jag vilja jämföra förhållandet energimängd och kolhydrater samt redovisa antalet sockerbitar för varje produkt! Då framgår hur många procent energi som kommer från kolhydrater samt hur många sockerbitar de kolhydraterna motsvarar... :blink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja tillsatt socker är ju inte bra. Men kroppen struntar i vilket. Om man dricker 3dl läskeblask som innehåller en massa tillsatt socker eller 3dl apelsinjuice som inte har tillsatt socker men som innehåller lika mycket socker ändå! Eller att lägga två sockerbitar i teet eller ta två tsk honung. Eller ta en näve godis med en massa socker eller en näve russin. För kroppen är resultatet lika. Man kan rada upp många exempel.

 

Sedan kan man dra det lite längre. Ett par dl potatismos eller några matskedar strösocker, efter ett tag i kroppen är det typ samma.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ja tillsatt socker är ju inte bra. Men kroppen struntar i vilket. Om man dricker 3dl läskeblask som innehåller en massa tillsatt socker eller 3dl apelsinjuice som inte har tillsatt socker men som innehåller lika mycket socker ändå! Eller att lägga två sockerbitar i teet eller ta två tsk honung. Eller ta en näve godis med en massa socker eller en näve russin. För kroppen är resultatet lika. Man kan rada upp många exempel.

 

Sedan kan man dra det lite längre. Ett par dl potatismos eller några matskedar strösocker, efter ett tag i kroppen är det typ samma.

Håller i stort sett helt med om det första om läsk och juice etc.

På det andra om potatismos och strösocker håller jag delvis med. Potatismoset innehåller en del näring samt ger betydligt bättre mättnad. Dvs det är bättre med potatismos än med strösocker. Även om potatismos inte är optimalt för kroppen (Dock gott?)

Lite samma resonemang som med gifflar och mjölk ovan.

Men jag förstår din poäng och den är bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...